Alumiinivanteen maalaus
Lähetetty: 23 Helmi 2011 23:48
Kun kerran olen moista suorittamassa niin kirjoittelen samantien opastukset miten olen sen tehnyt. ihan jo alkulauseisiin pitää jo kirjoittaa että asioita voi tehdä monella tavalla ja asioista voidaan olla montaa mieltä mutta tämä tehdään sillä tiedolla ja taidolla mikä on itse opittua. eli vaikka teen jonkun asian jollain tavalla niin teen sen täysin pohjautuen omiin kokemuksiini. Enkä todellakaan väitä että tämä olisi mitenkään se paras tai ainoa tapa tehdä.. tämä on ehkä se hankalin tapa tehdä, mutta minulle edullisin
Kohteena ovat jo reilusti maileja nähneet Momo Engineering malliset vanteet. joka vanteessa on enempi tai vähempi kolhuja ja naarmuja. ikääkin taitaa olla jotain 10vuotta plus.. tehdään näistä nyt semmoset että kehtaa kesällä kurvailla.
Homma alkaa luonnollisesti pesulla. näissä vanteissa oli paljon jarrupölyä ja muuta huttua pinnassa että pistin vanteet töissä pesukoneeseen missä on erinäisiä liuoksia että saa suolot yms. irtomaan. luonnollisesti moniin nurkkiin jäi likaa jotka piti pestä käsin pois. käytin tässä kohtaa apuna tätä kaikille niin tuttua jarrunpuhdistusliuosta.
Lopputulos:
Takaa:
kaikki ruskea mitä tuossa on on ruostevärjääntymää ja luultavasti loppuunajetuista jarrupaloista irronneen metallin ruostetta sekä vähän muuta irto shaibaa.
kuten nyt en ole uusi vanteita tekemässä niin hion kaikki isoimmat kolhut ja naarmut kylmästi vähän siistimmiksi. eli rosopinta pois laikkakonetta hyväksikäyttäen. varovaisuutta sitten ettei karkaa lapasesta kun tarve on vain saada tuo rumin rosoisuus pois. otin kuvan yhdestä vanteesta missä oli ehkä rujoin jälki mitä näissä oli.
ennen:
jälkeen:
tämän toimenpiteen jälkeen hion vanteet kauttaaltaan P240 hiekkapaperilla. taas jälleen oikastaan vähän kun aika ei ole mun puolella. mutta silti muistakaa karhentaa ne ikävimmätkin kulmat ja nurkat!
Hiotut:
Kaikki:
kun kerta pohja on hyvin karhennettu ja vanha maali on paikkapaikoin hienosti puhkottu alumiiniin saakka niin onkin aika pohjamaalata nämä. käytin tässä töistä löytyvää 2K epoksia kun ei parempaakaan tähän hätään ollut, mutta hyvät ihmiset käyttäkää te sentään vähän jotain järeellisempää tai ainakin jotain muuta mitä on sitten helpompi työstää tulevaisuudessa. muistakaamme pestä vanteet hyvin jollain rasvanpoistoaineella (tai jarrucleanerilla, hihi) ennen maalausta!!!
aloitan maalauksen aina vanteen väärältä puolelta. ihan semmonen DIY juttu että oletetaan että valutetaan niin parempi se on valuttaa vanteen sisäpuolelle missä se valuma ei paista kilometrin päähän, kuten se voisi taas etupuolella näin tehdä 8)
pohjatut vanteet:
sekä läheltä:
huomioikaa että pohjamaalini on hyvin täyttävää tavaraa että se antoi anteeksi sen että käytin aika karkeaa paperia hiomisessa. että suosittelisin lämpimästi hiomaan jonnekkin P400 saakka jos aiotte käyttää esimerkiksi autonmaalauksessa käytettävää hiontamaalia pohjamaalina. ei ole pakko koko vanteita suihkia pohjiin vaan riittää myös että ne paikat ainoastaan mistä on mennyt vanteen alkuperäinen maali puhki. kuvista nyt ei näy mutta jätin vanteen kokonaan käsittelemättä niiltä osin minkä rengas tulee peittämään, muistakaa silti vanteen reunat!
lisää settiä tulee kun vain leipätöiltäni ehdin (sekä käsi toipuu tästä illasta). seuraavaksi pahoinpitelen meidän suihkun kun hion vanteet luultavasti siellä. pidetään vaimoke vähän varpaillaan

Kohteena ovat jo reilusti maileja nähneet Momo Engineering malliset vanteet. joka vanteessa on enempi tai vähempi kolhuja ja naarmuja. ikääkin taitaa olla jotain 10vuotta plus.. tehdään näistä nyt semmoset että kehtaa kesällä kurvailla.
Homma alkaa luonnollisesti pesulla. näissä vanteissa oli paljon jarrupölyä ja muuta huttua pinnassa että pistin vanteet töissä pesukoneeseen missä on erinäisiä liuoksia että saa suolot yms. irtomaan. luonnollisesti moniin nurkkiin jäi likaa jotka piti pestä käsin pois. käytin tässä kohtaa apuna tätä kaikille niin tuttua jarrunpuhdistusliuosta.
Lopputulos:

Takaa:

kaikki ruskea mitä tuossa on on ruostevärjääntymää ja luultavasti loppuunajetuista jarrupaloista irronneen metallin ruostetta sekä vähän muuta irto shaibaa.
kuten nyt en ole uusi vanteita tekemässä niin hion kaikki isoimmat kolhut ja naarmut kylmästi vähän siistimmiksi. eli rosopinta pois laikkakonetta hyväksikäyttäen. varovaisuutta sitten ettei karkaa lapasesta kun tarve on vain saada tuo rumin rosoisuus pois. otin kuvan yhdestä vanteesta missä oli ehkä rujoin jälki mitä näissä oli.
ennen:

jälkeen:

tämän toimenpiteen jälkeen hion vanteet kauttaaltaan P240 hiekkapaperilla. taas jälleen oikastaan vähän kun aika ei ole mun puolella. mutta silti muistakaa karhentaa ne ikävimmätkin kulmat ja nurkat!
Hiotut:

Kaikki:

kun kerta pohja on hyvin karhennettu ja vanha maali on paikkapaikoin hienosti puhkottu alumiiniin saakka niin onkin aika pohjamaalata nämä. käytin tässä töistä löytyvää 2K epoksia kun ei parempaakaan tähän hätään ollut, mutta hyvät ihmiset käyttäkää te sentään vähän jotain järeellisempää tai ainakin jotain muuta mitä on sitten helpompi työstää tulevaisuudessa. muistakaamme pestä vanteet hyvin jollain rasvanpoistoaineella (tai jarrucleanerilla, hihi) ennen maalausta!!!
aloitan maalauksen aina vanteen väärältä puolelta. ihan semmonen DIY juttu että oletetaan että valutetaan niin parempi se on valuttaa vanteen sisäpuolelle missä se valuma ei paista kilometrin päähän, kuten se voisi taas etupuolella näin tehdä 8)
pohjatut vanteet:

sekä läheltä:

huomioikaa että pohjamaalini on hyvin täyttävää tavaraa että se antoi anteeksi sen että käytin aika karkeaa paperia hiomisessa. että suosittelisin lämpimästi hiomaan jonnekkin P400 saakka jos aiotte käyttää esimerkiksi autonmaalauksessa käytettävää hiontamaalia pohjamaalina. ei ole pakko koko vanteita suihkia pohjiin vaan riittää myös että ne paikat ainoastaan mistä on mennyt vanteen alkuperäinen maali puhki. kuvista nyt ei näy mutta jätin vanteen kokonaan käsittelemättä niiltä osin minkä rengas tulee peittämään, muistakaa silti vanteen reunat!
lisää settiä tulee kun vain leipätöiltäni ehdin (sekä käsi toipuu tästä illasta). seuraavaksi pahoinpitelen meidän suihkun kun hion vanteet luultavasti siellä. pidetään vaimoke vähän varpaillaan
