Sivu 1/1

Zetecin öljyt...

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:21
Kirjoittaja ft79
en löytäny haulla ainakaan mitään...
tosin muistaisin joskus nähneeni jotain aiheeseen liittyvää...

mutta:
mondeoon piti vaihtaa öljyt..
no kyllä ne vaihdettiin ja suodatin kanssa...
SE ÖLJY OLI 0w-50 ralli formulaa....

eli pitääkö ruveta kattelee uutta konetta jostain...
kun ei ainakaan ohjekirjassa ollu mainintaa tosta öljystä...

ei se ainakaan vielä oo kiinni leikannu :lol:

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:27
Kirjoittaja Monteonisti
Ei leikkaakkaan jos tuo "vesi" jaksaa kiertää tarpeeksi nopeasti! :D

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:31
Kirjoittaja ft79
niin mutta tarviiko vaihtaa heti uudet aineet..
vai pärjäiskö näillä kevääseen... :?:

niin ja mitä öljyä suosittelette.... :?:

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:38
Kirjoittaja Monteonisti
Varmaan pärjää jos pysyy sisällä. Minä käytän molemmissa 5W40 Pyroilia, 15€ kannu ja hyvin pelittää vaikka ei oo "rallia"! 8)

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:40
Kirjoittaja ft79
Monteonisti kirjoitti:Varmaan pärjää jos pysyy sisällä. Minä käytän molemmissa 5W40 Pyroilia, 15€ kannu ja hyvin pelittää vaikka ei oo "rallia"! 8)
tolla 10w30:llä pyroililla sierran kone sano morjens... :lol:

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:44
Kirjoittaja Monteonisti
Käytän siis 5W40 ja joskus 5W50, mutta en 10W30 enkä riesaa! :D

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:51
Kirjoittaja ft79
Monteonisti kirjoitti:Käytän siis 5W40 ja joskus 5W50, mutta en 10W30 enkä riesaa! :D
niin mutta kuiteski...
taikka niin... kaikkihan nää on taunuksia... :lol: :lol: itellä mk6 :lol:

Lähetetty: 12 Marras 2005 08:47
Kirjoittaja overboost
Onhan niitä juttuja ollut....
Esim.
viewtopic.php?t=83
viewtopic.php?t=579

Lähetetty: 12 Marras 2005 11:48
Kirjoittaja Killaah
Ite oon käyttäny Valvolinen SynPower 5W30
Hyvin on pelittäny. Seuraavaks aattlelin jotain hieman notkeempaa laittaa.
Kun on öljynpaineiden kanssa pieniä ongelmia. Kylmänä lähtee käymään mutta ensimmäisessä risteyksessä sammuu jos ei anna hieman kaasua.
Syynä tähän öljypumpun joku jousi, mikä on liian kireä. Kylmänä tyhjäkäynnillä mittasivat fordin huollossa 9bar paineita :shock: Mitä lienee ollut sitten kierroksilla...
Hieman paremmin rupes toimiin kun jousta lyhennettiin.
Auto on mk6 escort

Lähetetty: 12 Marras 2005 12:06
Kirjoittaja kaselin
Tämähän hyvä vitsi jaa sammuu öljynpaineiden takia ?

Lähetetty: 12 Marras 2005 14:01
Kirjoittaja Herkko
Onhan tästä tosiaan aikoinaan "väitelty"
paljonkin.
Mutta tosiasia on se,että ainakin
vuodesta-95 eteenpäin Zetec koneessa
on FORDIN ohjeiden mukaan
käytettävä 5w/30 öljyä.
Hydraulinostajat eivät FORDIN mukaan
pidemmän päälle siedä muunlaista.

Mutta uskoahan saa keneen vaan,
ja omaansa laittaa mitä öljyä haluaa :wink:

Lähetetty: 12 Marras 2005 14:58
Kirjoittaja Arska123
Monteonisti kirjoitti:Ei leikkaakkaan jos tuo "vesi" jaksaa kiertää tarpeeksi nopeasti! :D
Kuuman pään viskositeetti on 50 ei tuo mitään "vettä" kyllä ole? mutta ei suositella uudempiin fordeihin.

Lähetetty: 12 Marras 2005 21:17
Kirjoittaja mk5esco
Tuo pitää kutinsa myös 97--> vaikka nostimet ovatkin mekaaniset. Ford luopui hydraulinostimista juuri sen jumimisen takia. Etenkin noilla vanhemmilla koneilla olisi tärkeää noudattaa tuota öljyspeksiä. 5w30 on annettu speksiksi nimenomaan skandinaviaan ja muihin kylmiin maihin.[/quote]

Tarkoittaakos tuo sitä että paksumpi öljy ei kävisi? Itsellä on laitettuna -94 Escoon 5w40 (Teboil Diamond) öljyä ja kylmänä kone raksuttaa kuin tiisseli. Onkohan tästä jotain haittaa venttiilin nostajille?

Lähetetty: 12 Marras 2005 21:21
Kirjoittaja ft79
mk5esco kirjoitti:Tuo pitää kutinsa myös 97--> vaikka nostimet ovatkin mekaaniset. Ford luopui hydraulinostimista juuri sen jumimisen takia. Etenkin noilla vanhemmilla koneilla olisi tärkeää noudattaa tuota öljyspeksiä. 5w30 on annettu speksiksi nimenomaan skandinaviaan ja muihin kylmiin maihin.
Tarkoittaakos tuo sitä että paksumpi öljy ei kävisi? Itsellä on laitettuna -94 Escoon 5w40 (Teboil Diamond) öljyä ja kylmänä kone raksuttaa kuin tiisseli. Onkohan tästä jotain haittaa venttiilin nostajille?[/quote]

taitaa olla koneen ominaisuus... :lol:

Lähetetty: 12 Marras 2005 21:21
Kirjoittaja Tinde
lapazu kirjoitti: Tuo pitää kutinsa myös 97--> vaikka nostimet ovatkin mekaaniset. Ford luopui hydraulinostimista juuri sen jumimisen takia. Etenkin noilla vanhemmilla koneilla olisi tärkeää noudattaa tuota öljyspeksiä. 5w30 on annettu speksiksi nimenomaan skandinaviaan ja muihin kylmiin maihin.
Mekaaniset nostimet on 5/98 alkaen.

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:41
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän nuo "raksuttaa" myös öljyillä 5W40, ainakin 250tk, 230tkm ja 190tkm, enemmistä ei kokemusta, siis vielä! 8)

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:44
Kirjoittaja ft79
Monteonisti kirjoitti:Kyllähän nuo "raksuttaa" myös öljyillä 5W40, ainakin 250tk, 230tkm ja 190tkm, enemmistä ei kokemusta, siis vielä! 8)
kyllä se raksutus joskus loppuu...
ei nää mitään miljoona mersuja oo... :lol:

Lähetetty: 13 Marras 2005 01:05
Kirjoittaja Monkelo
Mineraali öljyt palavat kiinni hydraulisiin nostimiin eli käyttäkää synteettisiä öljyjä niin ei nostajat jumiudu.

Lähetetty: 13 Marras 2005 03:27
Kirjoittaja Fiestalla
No kysytään sitten mahdollisesti tyhmiä, millaset öljyt pitäisi -87 1.1 Fiestaan laittaa, siinä kun lienee hydraliset nostajat??

Nyt pyörii osasynteettiset 10W-40..

Lähetetty: 07 Joulu 2005 15:05
Kirjoittaja gringo
Motonetistä Fordin oma 5-30w Zetec-öljy 23.90e/5 litraa. Ford Formula E tai jotain sinnepäin.

Lähetetty: 07 Joulu 2005 17:30
Kirjoittaja VesQ
kaselin kirjoitti:Tämähän hyvä vitsi jaa sammuu öljynpaineiden takia ?
Ei se öljynpaineiden takia sammu vaan siitä syystä että jäykemmät öljyt on niin "tahmeita" kylmänä ja pistää vastaan niin paljon että ei jaksa kone pyöriä tyhjäkäynnillä

Sama kuin jäykkien laatikkoöljyjen kanssa. Kytkimen kun laskee heti startin jälkeen niin joko hyökkää etiäpäin tai jos jarrulla pitää paikallaan niin meinaa sammua

Lähetetty: 07 Joulu 2005 23:21
Kirjoittaja IC
Tämä on monipuolinen aihe. Kyselin myös omalta korjaamoltani aiheesta, kun tuoreessa hankinnassani on sisällä Mobil 1 0w-40. Autolla on ajettu vajaa 265 tkm ja koko ajan on käytetty täyssynteettisiä, joko Mobilia tai Shelliä, laadut vaihdelleet 5w-50, 5w-40, 0w-40 ja sitä rataa. Kone on mittauksienkin perusteella hyvässä kunnossa, eikä ongelmia nostajien tms. kanssa ole ollut. Kylmänä kun käynnistää, raksutus on hyvin maltillista ja pehmeän sävyistä ja katoaa nopeasti.

Korjaamolta sanoivat, että näissä vanhemmissa Zeteceissä voi käyttää huoletta täyssynteettisiä samaan tyyliin kuin tässä on tehty. Mustakantinen Zetec on tarkempi ja vaatii tuon Fordin oman öljyn. Näin oli kerrottu ihan paikalliselta Fordilta, kun oma korjaamoni oli sitä kysellyt, saadessaan tämän yksilön asiakkaaksi kolmisen vuotta sitten.

Että siinä jälleen pieni mauste tähän keskusteluun. En aio lorottaa pari tuhatta ajettuja 0w-40 öljyjä ulos vaan ajelen niillä sen vuoden päivät, kunnes on taas aika huoltaa. Katsellaan sitten, jos laittaisi Fordin omat öljyt sisään.

Itsellä on sen verran kokemusta näistä vanhemmista Mondeoista työn puolesta, että firman autoissa, joilla on ajettu ennen poistoa n. 250 tkm, on käytetty Shellin Ultraa 5w-40 alusta loppuun 15 tkm välein, eikä minkäänlaisia ongelmia koneiden keston tms. kanssa ole ollut. Koneet ovat olleet 2-litraisia. Okei, ensimmäinen vm.93 1.8 Mondeo leikkasi kiinni ennen 150 tkm, mutta se olikin sitä surullisenkuuluisaa ensimmäistä sarjaa. Sen jälkeen ei ole ollut probleemia.

Tämmöisiä ajatuksia.