Sivu 1/2

Escortin ajon estolaite.

Lähetetty: 11 Marras 2005 21:26
Kirjoittaja -JH
Ostin juuri äsken -95 1.6 Escortin, uudempi korimallisen. Siinä ilmeisesti on ajon estolaite ja ohjekirjassa luki, että kellon alapuolella olevan ledin pitäisi vilkahdella, kun jomman kumman etuoven laittaa avaimella lukkoon.

Kummankaan oven lukitseminen avaimella ei saa lediä vilkkumaan. Kuitenkin ledi palaa muutaman sekunnin virtojen päälle laittamisen tai käynnistyksen jälkeen, mikä ohjekirjan mukaan tarkoittaa, että ajonestolaite on kunnossa. Osaisko kukaan kertoa, että missä on mahdollinen vika?

Ohjekirja kertoi myös kaksoislukituksesta. Mistä voin saada varmuuden, että onko autossani sellainen? Nyt sitä ei luultavasti saa kokeilemalla selville, koska ajonestolaitettakaan ei saa päälle.

Lisäksi peruutusvalot eivät toimineet ja löysin vian vaihdelaatikon kyljessä olevasta anturista. Osaako kukaan kertoa, että valuuko anturin vaihdon yhteydessä vaihdelaatikosta öljyä paljon ulos?

Lähetetty: 11 Marras 2005 21:36
Kirjoittaja janzamar
tuosta peruutusvalosta,ei kai sieltä kytkimen takaa pitäisi tulla yhtään öljyä ulos,näin ainakin kaikissa joista itse oon vaihtanut.
olettaen että valokytkin on yläpäässä laatikkoa.

Lähetetty: 11 Marras 2005 21:53
Kirjoittaja -JH
On hyvä tietää, että voi vaihtaa tuon peruutusvalokytkimen taloyhtiön pihalla ilman sotkua.

Lähetetty: 11 Marras 2005 22:26
Kirjoittaja lalli69
Ittellä oli joskus MK6 escort ja manuska väitti noita samoja juttuja, mutta koskaan en ainakaan saanut ovia "kaksoislukkoon", eikä se ledikään vilkkunut kuin mainitsemallasi tavalla.

Lähetetty: 11 Marras 2005 23:29
Kirjoittaja VesQ
Juu onhan 86 wv jetassakin manuskan mukaan nappi josta saa päälle seuraavanlaisen toiminnon. Kun pysähtyy esim liikennevaloihin niin olikohan 1/2 vai 1 minuutin jälkeen sammuttaa auton itsestään kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhänä. Kun kytkimen painaa pohjaan ja tökkää vaihteen ykköselle niin starttaa taas käyntiin olettaen että kytkin on alhana. Vissiin saksan super-ruuhkia varten :shock:

Lähetetty: 11 Marras 2005 23:33
Kirjoittaja ft79
VesQ kirjoitti:Juu onhan 86 wv jetassakin manuskan mukaan nappi josta saa päälle seuraavanlaisen toiminnon. Kun pysähtyy esim liikennevaloihin niin olikohan 1/2 vai 1 minuutin jälkeen sammuttaa auton itsestään kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhänä. Kun kytkimen painaa pohjaan ja tökkää vaihteen ykköselle niin starttaa taas käyntiin olettaen että kytkin on alhana. Vissiin saksan super-ruuhkia varten :shock:
:shock: :shock: :shock:

mistä se tietää että on vapaalla ja kytkin ylhäällä
ei ainakaan oo vielä näkyny mitään "antureita"...
ihme vehkeitä noi kansan autot... :lol: :lol:

Lähetetty: 11 Marras 2005 23:34
Kirjoittaja Monteonisti
Tuo ledi on käynnistyksen eston valo. Jos autossa on kaksoislukitus niin vilkuttelee sitä silloin, tuota ei välttämättä ole vaikka olisi esto. Katso onko anturi alempana kuin laatikon tarkistus-/täyttöroppu, tuosta näkee että tuleeko öljyä. Muistaakseni ne on lähes samalla korkeudella joten öljyä ei tule ainakaan paljoa, mutta tarkista varalta! 8) Muistaakseni tuohon kaksoislukitukseen on selvät ohjeet manuskassa! :roll: Voihan kuskin puolen tunkata ylös jotta öljyä tulee vähemmän, siis jos on tullakssen! 8)

Lähetetty: 11 Marras 2005 23:40
Kirjoittaja VesQ
ft79 kirjoitti:mistä se tietää että on vapaalla ja kytkin ylhäällä
ei ainakaan oo vielä näkyny mitään "antureita"...
ihme vehkeitä noi kansan autot... :lol: :lol:
Kai sielä saksanmaalla on anturit sitten, suomesta kun ostat volkkarin/audin niin lisävarusteisiin kuuluu mm ratti, polkimet, penkit ja tuulilasi :D

Lähetetty: 11 Marras 2005 23:42
Kirjoittaja ft79
VesQ kirjoitti: Kai sielä saksanmaalla on anturit sitten, suomesta kun ostat volkkarin/audin niin lisävarusteisiin kuuluu mm ratti, polkimet, penkit ja tuulilasi :D
huhutaan myös että joissain vuosimalleissa on ollu ovet... :shock:
:lol: :lol:

Lähetetty: 12 Marras 2005 21:47
Kirjoittaja -JH
Myönnettäköön, että saksalaiset ovat joskus aika karvalakkimalleja, ei tosin kaikki.

Mutta takaisin aiheeseen. Eli osaako kukaan sanoa, että onko ajonestolaite päällä ovien lukkoon laittamisen jälkeen vaikka ledi ei vilku?
Jos se ei ole päällä, niin mitkä tekijät sitä voivat estää menemästä päälle(anturit/tunnistimet?)? Missä vika?
Ja jos se on päällä, niin miksi ledi ei vilku?

Miten sen voi testata, onko se päällä vai ei? Kaksoislukitusta en saanut päälle ohjekirjan ohjeiden mukaan, mutta voi olla että sitä ei ole ko. mallissa. Aika erikoinen ominaisuus tuossa WV:ssä, enpä ole törmännyt koskaan moiseen. Escortin kohdalla kaksoislukitus ilmeisesti tarkoittaa sitä, että tiiliskivellä ei voi avata ovia, takaluukkua tai konepeltiä.

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:03
Kirjoittaja Monteonisti
Ajonesto on aina päällä kun poistat avaimen rattilukosta. Kun laitat avaimen lukkoon ja se on oikea niin valo syttyy kun laitat virran päälle ja jos systeemi hyväksyy avaimen niin valo sammuu parissa sekunnissa. En ole nuita sekunteja mitannut mutta ainakin alle viidessä pitäisi valon sammua jos hyväksyy avaimen. Avaimessa on siru johon induktoituu virtaa lukon ynpärillä olevasta renkaasta/antennista ja kun siru saa virtaa niin se lähettää koodinsa ajonestomoduliin, joka taas hyväksyy tai hylkää koodin. Jos hyväksyy niin virtanen menee tartille, puolille ja ruiskuille. Tuon induktion ansiosta avain ei tarvitse paristoa. 8) Sekavasti kait kirjoitettu, syy kait "keskihöperön"? :oops:

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:27
Kirjoittaja ft79
Monteonisti kirjoitti:Ajonesto on aina päällä kun poistat avaimen rattilukosta. Kun laitat avaimen lukkoon ja se on oikea niin valo syttyy kun laitat virran päälle ja jos systeemi hyväksyy avaimen niin valo sammuu parissa sekunnissa. En ole nuita sekunteja mitannut mutta ainakin alle viidessä pitäisi valon sammua jos hyväksyy avaimen. Avaimessa on siru johon induktoituu virtaa lukon ynpärillä olevasta renkaasta/antennista ja kun siru saa virtaa niin se lähettää koodinsa ajonestomoduliin, joka taas hyväksyy tai hylkää koodin. Jos hyväksyy niin virtanen menee tartille, puolille ja ruiskuille. Tuon induktion ansiosta avain ei tarvitse paristoa. 8) Sekavasti kait kirjoitettu, syy kait "keskihöperön"? :oops:
tästä syystä mondeoiden mukana
punainen avain... jos vaikka "joskus" "sattuis tarvitsemaan "
uusia avaimia.... :roll:

Lähetetty: 13 Marras 2005 11:27
Kirjoittaja -JH
Luin tässä aamulla tarkemmin tuota käyttöohjekirjaa ja siellä tosiaankin kerrottiin, että kun avaimen poistaa virtalukosta niin ajonesto menee päälle, johon ledi ei reagoi mitenkään. Se lidi reagoi siihen kaksoislukitukseen, jota autossani ei ole tarkempien tutkimuksien mukaan.

Testasin ajoneston toimivuudenkin laittamalla pitkänmallisen metallisen kaljapullon aukaisijan tuohon avaimen kylkeen punaisen täplän puolelle, joka esti ilmeisesti avaimen piirin induktoitumisen tai koodin lähettämisen. Ledi alkoi vilkuttamaan melko kiivasta vauhtia ja auto ei käynnistynyt. Hyvä keino kokeilla ajoneston toimivuus.

Harmi, että omistajalla ei ollut antaa kuin yksi avain autoon ja se ei ollut se punainen avain jolla voi koodata autossa lisää avaimia. Kävin Fordin liikkeestä kysymässä niin auto pitää uudestaan koodata ja se maksaa 60€ ja lisä avain kappale 50€, eli koko kolmen avaimen sarja maksaa yhteensä 210€. Aika suolainen hinta.

Lähetetty: 13 Marras 2005 22:20
Kirjoittaja Monteonisti
Lukkoliikkeessä avain halvempi mutta miten koodaus jos "punainen" puuttuu? :shock:

Lähetetty: 14 Marras 2005 08:59
Kirjoittaja tomiix
Silloin ei onnistu lisäavainten teko, vaan ajonestosiru otetaan vanhasta avaimesta ja siirretään uuteen avaimeen. Hintaa 20-30e/avain.

Lähetetty: 14 Marras 2005 09:28
Kirjoittaja Tinde
tomiix kirjoitti:Silloin ei onnistu lisäavainten teko, vaan ajonestosiru otetaan vanhasta avaimesta ja siirretään uuteen avaimeen. Hintaa 20-30e/avain.
Vaikka "punaista" avainta ei olisi, uusien avaimien koodaus onnistuus Ford-huollossa kun vaan ajamalla viet auton sinne. Koodaksessa menee hieman aikaa koska hommassa on jonkin verran edestakaista koodien vaihtoa auton ja huollon välillä väärinkäytösten estämiseksi. Mulle tehtiin keväällä Cortinaan 1 master (punainen) ja 1 tavallinen avain, taisi maksaa ~80.

Lähetetty: 14 Marras 2005 12:27
Kirjoittaja Juutas
Tere. Mulla alkaa ledi vilkkua heti kun kääntää virrat pois vaikka avain olisi reiässä...? Mk6 "GT". Ja ite en oo saanu kaksoislukitusta wörkkimään, mutta minkäs tekee kun on 10kpl peukaloita! :lol:

Lähetetty: 14 Marras 2005 22:34
Kirjoittaja Monteonisti
jota ohjaa EEC-IV -malleissa oma modulinsa, EEC-V -malleissa keskusboksi
Miten nuo erottaa toisistaan? Tarkoitit varmaan Eskoja? :shock:

Lähetetty: 15 Marras 2005 06:24
Kirjoittaja Tinde
Monteonisti kirjoitti: Miten nuo erottaa toisistaan? Tarkoitit varmaan Eskoja? :shock:
Boxin liittimestä, EEC-IV:ssä 60 napainen, EEC-V:ssä enemmän, taisi olla 120.

Lähetetty: 15 Marras 2005 22:39
Kirjoittaja marzu
Osaakos joku neuvvoo mua sit??
Eli ongelmana on tämmöinen, auto ei lähde käyntiin :)
Kun laittaa avaimen virtalukkoon ja kääntää niin ei bensäpumppu suraha eikä auto käynnisty, sa kellon alla oleva ledi vaan vilkkuu, välil ei taas oo mitään ongelmaa, kolme avainta sain auton mukana ja tää punainen avain on paras näistä kolmesta, muut jo aika kuluneita.
Onko vika avaimessa tai siinä sirussa?
Virtalukossa?
Ajonestolaitteessa?

Lähetetty: 16 Marras 2005 16:59
Kirjoittaja marzu
Foordi sano taas yhteistyösopimuksen irti, sinne se jätti meijjät kaupan parkkipaikalle :cry: Auto ei vaan enää startannu, se ledi vaan vilkkuu ja vilkkuu, no ei siin auttanu kun soittaa kärripoijjaat auto hakemaan ja viemään ford liikkeeseen, tulee taas mukava menoero, oli tarkotus lähtee perjantaina ostamaan autoon korisarja, mut jospa ne sais sen äkkiä kuntoon niin ei suunnitelmat kusis.
Ps. Ostakaa toi auto pois :lol:

Lähetetty: 16 Marras 2005 22:31
Kirjoittaja Monteonisti
Boxin liittimestä, EEC-IV:ssä 60 napainen, EEC-V:ssä enemmän, taisi olla 120.
Muuttuiko tuo jossain vuosimallissa vai onko ollut "sekaisin" eri malleissa? Jos oma ohjain niin missä se sijaitsee?
Meillähän on ollut tuota ongelmaa satunnaisesti, pisin oireiluväli 5kk, yleensä oli kerran tai pari kuukaudessa. Kaikki näytti olevan kunnossa mutta ei yrittänytkään käyntiin, tönäsemällä tai hinaamalla aina lähti. Sulakeboxissa on tuolle estolle rele ja kait muutakin joten vaihdoin boxin varalta kun sitä veikkasivat Voortillakin syylliseksi. Ollut vasta 5pv joten ei tietoa auttoiko! :shock:

Lähetetty: 17 Marras 2005 14:01
Kirjoittaja marzu
näin siinä sit kävi että sulakerasia piti vaihtaa, tää edellinen kesti muutaman kuukauden vaan :shock: Mikähän tuota rasiaa oikein nakertaa? No onneks meni takuuseen toi osa niin ei tuu kuluja, mut kyl alkaa vituttamaan :? No mutta matka jatkuu, tiedä vaan kuin pitkään....

Lähetetty: 18 Marras 2005 08:34
Kirjoittaja -JH
Mikä noista escortin sulakerasioista oikeen memee rikki? Tuntuu olevan tyyppivika. Meneekö sieltä rikki joku ajonestolaitteen komponentti vai tuleeko niihin joku muu vika? Voiko noita itse korjata?

Lähetetty: 18 Marras 2005 19:39
Kirjoittaja marzu
Ei mitään hajuu mikä niistä hajoaa, mut oudolta se tuntuu vaan kun eivät kestä, sano se huoltopuolen mies että ei oo hänen aikaansa kertaakaan menny sulakerasia takuuseen että ois hajonnu, mut mun autossa taitaa olla ihan jotain muuta :lol: