Sivu 1/2
Ajaminen ilman pakoputkea
Lähetetty: 11 Marras 2005 10:44
Kirjoittaja peeoo
Pitää tässä nyt kokemattomana taas kysyä ennen ku lähtee ite kokeilemaan:
Mulla vetelee tossa sierrassa toi pakoputki iha viimesiään, ei oikee taho kunnolla pysyä kiinni ja vuotaa monesta paikkaa.
Aattelin kiskasta irti koko helahoidon katalysaattori mukaan lukien ja ajella ilman koko putkea siihe asti kun budjetti kattaa niiden uusimisen.
Eli minkäslaisia haittapuolia tommosesta väliaikasesta ratkasusta on...?Kaveri sanoi et kuulemma käryt tunkee sisään kun se putken jämä pärisis siinä suoraa alla etupenkkien kohdilla...pitääkö paikkansa?
Katista lähtien siis kaikki pois...
Lähetetty: 11 Marras 2005 10:52
Kirjoittaja siipicossu
Kaasut tulee kyllä sisälle ja poliisit ei ehkä oikein tykkää moisesta virityksestä.
Lähetetty: 11 Marras 2005 10:52
Kirjoittaja Killaah
Äänetkin voi olla aika mukavat 8)
Ja kyllä niitä pakokaasuja voi sisälle tulla, luultavasti tuleekin.
Lähetetty: 11 Marras 2005 11:03
Kirjoittaja JiiTee
Kylläpä kyllä, pakokaasut tunkee sisälle eli joutuu ajelemaan sisäkierto päällä. Kokemusta on...

Kannattaa myös suunnata putken pää maata kohti ettei kuumat pakokaasut grillaa auton pohjaa.
Lähetetty: 11 Marras 2005 11:45
Kirjoittaja racer_
joskus jäärata tanarista lähti putki pakosarjasta taakseppäin pois ja äänet ei todellakaan ollu mukavat. liekkiä tulee yms kivaa. ite jättäisin kyl väliin.

Lähetetty: 11 Marras 2005 11:52
Kirjoittaja Tinde
Suosittelen siirtymään noihin profiilisi varakulkuneuvoihin.
Lähetetty: 11 Marras 2005 12:23
Kirjoittaja Riesa2.0
Koita katkaista! Muutaman reissun jälkeen varmasti kadut ratkaisua! Äänet vain on niin mukavan kovat että ei sillä kyllä mielellään ajele. Muista haitoista en sitten tiedä, muutakuin että mahdolliset liekit voi kärventää auton pohjaa ihan kivasti
Nimimerkki: Menipä kerran sierran pakoputki edestä poikki ja kotiin matkaa 200km 8)
Lähetetty: 11 Marras 2005 12:43
Kirjoittaja peeoo
No mitenkäs tollanen pakokaasuletku kestäis jos sellasen liittäis ja taivuttelis jotenki tupruttelemaan siitä sivusta helman alta tai jostai..?
Oisko kellään yleensäkää kokemuksia noista taivutettavista letkuista?
Biltemassa ois parikymppiä/metri...
Lähetetty: 11 Marras 2005 16:44
Kirjoittaja Henna
Mulla tipahti tos joku aika sitte putki takarenkailta taaksepäin, ei onneks koko putki. Ja varmaan se loppupätkä saa olla irti seuraavaan katsastukseen asti kun ei näytä koskaan olevan rahaa ja sitä vanhaa pätkää tuskin sinne enää saa.

Siitä ei kyl mun mielest sen enempää meteliä tullut vaikka olihan se putkenpää olevinaan joku vaimentaja. Mut joo kyllähän sitä hajua ja myrkkyä varmaan sisälle tulee jos koko putki on pois, itse joudun pitämään aina ikkunaa rakosillaan jo sen takia et pakosarjan ja putken välistä puuttuu tiiviste. Pelottaa et häkämyrkytyksen saan.

Hävitin konerempan yhteydessä tiivisteen ja laitettiin jotain massaa sinne mikä ei oikein ole kestänyt, onhan mulla tietty tiiviste olemassa mut ei se paljon kojelaudan lokerossa auta.

Lähetetty: 11 Marras 2005 17:04
Kirjoittaja ft79
en tiedä pitääkö paikkansa mutta
oman kokemuksen mukaan mm. vääntö voi
lopahtaa...(kokem: saab ja opel)
Lähetetty: 11 Marras 2005 17:09
Kirjoittaja Jaakko85
ft79 kirjoitti:en tiedä pitääkö paikkansa mutta
oman kokemuksen mukaan mm. vääntö voi
lopahtaa...(kokem: saab ja opel)
Eikai se lopu, saattaa vähentyä vaan tilapäisesti

Lähetetty: 11 Marras 2005 17:39
Kirjoittaja Herkko
Joo,on tullut itekkin sittemmin huomattua,
että nelitahtikin vaatii vastapainetta
putkistoon,alaväännöt katoaa muuten
tyystin.
Ellei ole sitte ole kyse viri-viri vehkeestä
jolla pitäis kiihyttää putket auki.
Lisäksi seokset menee laihalle ja
siitähän ei pidemmän päälle venttiilit tykkää.

Lähetetty: 11 Marras 2005 18:25
Kirjoittaja VesQ
Juu oli mielenkiintoista lyödä tuo 2.0 ohc ekan kerran tulille ilman pakosarjaa ja ilmanputsaria ja hakea säädöt sen verran kohdalleen että toimii jotenkin. Ensimmäiset savut oli kaikkein komeimmat kun oli sytkä reilusti myöhäsellä ja tyhjäkäynnillä löi konehuoneen reunaan asti vuorotellen liekkiä joka pytystä, tuli vaan kiirus sammutella konetta kun alkoi piuhat yms ottamaan hieman lämpöä
Meteli oli melkolaila mahtava 200m2 hallissa ja kun hieman raotti kaasuläppää niin
Itse olisin siinä ilman putkea ajamisessa huolissani sisälle tulevasta kärystä sekä todennäköisestä palovaarasta, on meinaan siinä putken alkupäässä ne pakokaasut aika lämpösiä
Toissijaisia haittoja on sitten poliisi, ja se meteli joka ei ole ihan pienimmästä päästä
Lähetetty: 11 Marras 2005 19:23
Kirjoittaja p3
Herkko kirjoitti:Joo,on tullut itekkin sittemmin huomattua,
että nelitahtikin vaatii vastapainetta
putkistoon,alaväännöt katoaa muuten
tyystin.
Ellei ole sitte ole kyse viri-viri vehkeestä
jolla pitäis kiihyttää putket auki.
Lisäksi seokset menee laihalle ja
siitähän ei pidemmän päälle venttiilit tykkää.

oisko enempi kyse sylinterinhuuhtelusta, samantyylinen vaikutus kuin peltipakosarjalla.
ilman pakosarjaa ei oikein toimi etenkään turbokoneet. itse en ainakaan ole huomannut mainittavaa eroa äänen lisäksi kun pakoputkenpätkä yltää auton alle asti.
Lähetetty: 11 Marras 2005 19:51
Kirjoittaja ft79
p3 kirjoitti:
oisko enempi kyse sylinterinhuuhtelusta, samantyylinen vaikutus kuin peltipakosarjalla.
ilman pakosarjaa ei oikein toimi etenkään turbokoneet. itse en ainakaan ole huomannut mainittavaa eroa äänen lisäksi kun pakoputkenpätkä yltää auton alle asti.
ei ainakaan 99 saappi jaksanu kiivetä mäkeä ylös sen jälkeen
kun putki katkes n.30cm pakosarjan jälkeen...
ooppeli meni pystyputken kanssa vasta kun takoi putken puoliks lyttyyn...

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:10
Kirjoittaja Monteonisti
Laita edes suora putki katilta perään!

Nelitahtinen ei periaatteessa tarvi vastapainetta kuten kakstahtiset, mutta säätöjä pitää muuttaa jos tuo puuttuu. 8)
Lähetetty: 12 Marras 2005 09:28
Kirjoittaja Henna
Että mun pitikin taas mennä sanomaan et onneksi ei koko putki tippunut, nyt se nimittäin kohta tippuu.

Eilen luulin et viereisestä autosta kuuluu kova meteli mut kas kummaa mun omahan se oli, en tiedä mistä kohtaa se nyt on irtoamassa kun en ole kerennyt katsomaan mut ainakin sieltä takaa roikkuu melkein maassa ja meteli on kova. Vielä kun nää Kotkan kadut on aika töyssysiä ja monttusia niin koko ajan se kilahtaa maahan osuessaan. No nyt sitte piti ajella ikkuna vielä enemmän auki kun hajut oli vielä mahtavammat, eli kai se sieltä edestä asti sitte putoaa kun putoaa. Kai se on tänää tallille mentävä irrottelemaan toisesta autosta putki ja laitettava paikalleen, ei tolla kyllä noin ajaa voi.

Lähetetty: 12 Marras 2005 13:56
Kirjoittaja Herkko
Monteonisti kirjoitti:Laita edes suora putki katilta perään!

Nelitahtinen ei periaatteessa tarvi vastapainetta kuten kakstahtiset, mutta säätöjä pitää muuttaa jos tuo puuttuu. 8)
Tinka tinka...ehkä ei periaatteessa
tarvi,mutta käytännössä kyllä.
Vaikka voihan se vaikuttaa psyykkisesti,
että jos on kovat äänet,niin tuntuu
että on tehoja aivan rajattomasti.

Lähetetty: 12 Marras 2005 21:35
Kirjoittaja WSE
No no. Nelitahtinen ei missään tapauksessa tarvitse sitä vastapainetta. Mahdollinen väännön heikkeneminen johtuu seoksen menemisestä laihalle eli vastapaineen puuttuessa ilmaa virtaa helpommin läpi jolloin vakioputken kassa säädetty polttoainejärjestelmä ei anna tarpeeksi bensaa ilman sekaan. Jos seosta säädetään rikkammalle teho taatusti nousee alkuperäisestä.
Viritetyissä koneissa pyritään primäärien pituuksia sovittelemalla saamaan myös imuvaikutusta pakokaasuille halutulla kierrosalueella, ja loppuosa putkesta tehdään mahdollisimman hyvin virtaavaksi. Säädöt tietysti sitten tämän mukaan. Jos tällaisesta otetaan putki pois saattaa seos mennä jopa liian rikkaalle, mutta vakiokoneessa (vakioputkistolla) siis laihalle. Mitä enemmän putken poisto tehoja kadottaa, sitä huonompi kyseisen auton vakio putki virtausominaisuuksiltaan on!
P.S. Peltisarjan ja paremmin virtaavan putken laiton jälkeen täytyy muistaa myös säätää seosta rikkammalle (usein on suuttimen vaihto edessä kaasarivehkeessä) jotta siitä saisi kaiken hyödyn irti. Ja tämä ei tarkoita mitään tyhjäkäyntiseoksen säätöä ruuvista vaan koko kierrosalueella tarvitaan enemmän bensiiniä koska myös ilma virtaa paremmin. Kulutus ei toki kasva (paitsi ehkä huipputehoilla) koska tiettyyn kierroslukuun ei tarvita sen enempää seosta kuin ennekään mutta seossuhteen tulee pysyä suht. vakiona läpi kierrosalueen eli bensiinin ja ilman virtaus on aina suhteutettava toisiinsa! Tosin, vanhoissa vehkeissä kuluneilla suuttimilla seos on yleensä valmiiksi liian rikas joten aina sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään...
Lähetetty: 12 Marras 2005 21:40
Kirjoittaja ft79
WSE kirjoitti:No no. Nelitahtinen ei missään tapauksessa tarvitse sitä vastapainetta. Mahdollinen väännön heikkeneminen johtuu seoksen menemisestä laihalle eli vastapaineen puuttuessa ilmaa virtaa helpommin läpi jolloin vakioputken kassa säädetty polttoainejärjestelmä ei anna tarpeeksi bensaa ilman sekaan. Jos seosta säädetään rikkammalle teho taatusti nousee alkuperäisestä.
Viritetyissä koneissa pyritään primäärien pituuksia sovittelemalla saamaan myös imuvaikutusta pakokaasuille halutulla kierrosalueella, ja loppuosa putkesta tehdään mahdollisimman hyvin virtaavaksi. Säädöt tietysti sitten tämän mukaan. Jos tällaisesta otetaan putki pois saattaa seos mennä jopa liian rikkaalle, mutta vakiokoneessa siis laihalle. Mitä enemmän putken poisto tehoja kadottaa, sitä huonompi kyseisen auton vakio putki virtausominaisuuksiltaan on!
oli varsin perusteellinen ja kaikin puolin HYVÄ vastaus....

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:35
Kirjoittaja Monteonisti
WSE on viisas mies (?), melkein yhtä viisas kuin minä.............

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:57
Kirjoittaja Herkko
WSE kirjoitti:No no. Nelitahtinen ei missään tapauksessa tarvitse sitä vastapainetta. Mahdollinen väännön heikkeneminen johtuu seoksen menemisestä laihalle eli vastapaineen puuttuessa ilmaa virtaa helpommin läpi jolloin vakioputken kassa säädetty polttoainejärjestelmä ei anna tarpeeksi bensaa ilman sekaan. Jos seosta säädetään rikkammalle teho taatusti nousee alkuperäisestä.
Viritetyissä koneissa pyritään primäärien pituuksia sovittelemalla saamaan myös imuvaikutusta pakokaasuille halutulla kierrosalueella, ja loppuosa putkesta tehdään mahdollisimman hyvin virtaavaksi. Säädöt tietysti sitten tämän mukaan. Jos tällaisesta otetaan putki pois saattaa seos mennä jopa liian rikkaalle, mutta vakiokoneessa (vakioputkistolla) siis laihalle. Mitä enemmän putken poisto tehoja kadottaa, sitä huonompi kyseisen auton vakio putki virtausominaisuuksiltaan on!
P.S. Peltisarjan ja paremmin virtaavan putken laiton jälkeen täytyy muistaa myös säätää seosta rikkammalle (usein on suuttimen vaihto edessä kaasarivehkeessä) jotta siitä saisi kaiken hyödyn irti. Ja tämä ei tarkoita mitään tyhjäkäyntiseoksen säätöä ruuvista vaan koko kierrosalueella tarvitaan enemmän bensiiniä koska myös ilma virtaa paremmin. Kulutus ei toki kasva (paitsi ehkä huipputehoilla) koska tiettyyn kierroslukuun ei tarvita sen enempää seosta kuin ennekään mutta seossuhteen tulee pysyä suht. vakiona läpi kierrosalueen eli bensiinin ja ilman virtaus on aina suhteutettava toisiinsa! Tosin, vanhoissa vehkeissä kuluneilla suuttimilla seos on yleensä valmiiksi liian rikas joten aina sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään...
Summa summarum,eli jos autosta lyödään PELKÄSTÄÄN
putki poikki,niin taatusti ne väännöt katoaa
jos ei puututa muihin seikkoihin.
Olletiki alunperin puhuttiin pelkän putken
puuttumisesta,seoksista ym.konsteista
tilanteen paikkaamiseksi ei kehitelty
ideoita,vaikka niitä toki löytyykin

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:59
Kirjoittaja ft79
vinkki no:1 tunge banaani putkeen...(tai siis mitä on jäljellä sitä putkesta)
toimii bilteman tarvike putkessa
Lähetetty: 12 Marras 2005 23:27
Kirjoittaja VesQ
WSE kirjoitti:Tosin, vanhoissa vehkeissä kuluneilla suuttimilla seos on yleensä valmiiksi liian rikas joten aina sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään...
Tuosta olisin ehkä aavistuksen erimieltä, tai itseasiassa samaa mieltä suuttimien osalta mutta se että se suuttimien "kuluminen" on aika marginaalista sen rinnalla paljonko vanhan kaasarin esim kaasuläppäakseli vuotaa ilmaa välistä, eli väittäisin että vanhemmissa ennemmin seos valmiiksi paljon laihalla jo valmiiksi
Lähetetty: 13 Marras 2005 17:14
Kirjoittaja peeoo
No mites sit ne ruiskun säädöt tehdään sen ilman virtauksen mukaseks sitte?
Tarviiko uutta ohjausboksia vai voiko sitä itse säätää jotenki??
Mites sit se homma jos tätä vuosittaista katin-kiinnittämis-irrottamisurheilua harrastaa niin pitääkö sillonkin niitä säätöjä muuttaa?
Onko katillisen ja katittoman DOCH ruiskukoneen ohjausboksit samanlaiset/samat säädöt?
Valaiskaa tietäväiset
