Automaatti ja virta-avaimen irroitus
Lähetetty: 11 Helmi 2011 16:10
Ford focus 1.6 -00 automaatti
Kyseisessä autossa on turvatoimintona että kun auton parkkeeraa, niin automaatin keppi pitää olla P-asennossa, jotta virta-avain lähtee virtalukosta moottorin sammutuksen jälkeen irti. Jostain syystä muutamat kerrat on käynyt niin ettei ole kuitenkaan irrottanut avainta lukosta P-asennossa vaikka moottori on sammunut ja virrat myös hävinneet mittaritaulusta. Ikäänkuin jokin vielä pidättelisi avainta mekaanisesti eikä kevyellä vetämisellä avain tule pois virtalukosta.
Kuitenkin keppiä heiluttelemalla (kepin anturi?) ja edestakas avainta renkkaamalla olen saanut kohtuu nopeasti taas toimimaan avaimen irroituksen. Ongelmana on kuitenkin, ettei mitään hajua, että mikä osa yhtälössä tökkii, koska en ole varmuutta saanut vian häviämiseen esim. vain keppiä heiluttelemalla ja taas toimii (=kepin asentoanturi ehkä menossa rikki tai hieman pois paikaltaan). Ajattelin kysellä jos vaikka muissakin automaatti fordeissa olisi vastaava systeemi ja jollakin kokemusta miten ongelma ratkesi. Vaikea on vikaa etsiä jos se vain hetkellisesti päällä. Ensimmäisen kerran tätä pientä temppuilua esiintyi tammikuussa ja auto ollut minulla kohta vuoden verran. Pelkään kuitenkin, että joku kerta en saa avainta irti virtalukosta vaikka yritän mitä.
Mahdollisia arvauksia:
1) Virtalukko hajoamassa?
2) Automaattilaatikon kepin asentoanturi ei aina toimi kunnolla eli luulee ettei ole P-asennossa?
3) Turvatoiminnon magneettiventtiili(?) virtalukossa menossa rikki tai jumittaa satunnaisesti joka estää avaimen irroituksen?
4) Jokin sähköliitos (lähes) hapettunut jossakin ja häiritsee järjestelmää?
5) Talvella kosteutta kertynyt väärään paikkaan ja pientä jäätymistä estäen jonkin osan toiminnon? Vaikea uskoa kun usein lämmin auto avainta irrottaessa...
6) Hieman kulunut avain (hammastus).
7) Jokin muu?
Kyseisessä autossa on turvatoimintona että kun auton parkkeeraa, niin automaatin keppi pitää olla P-asennossa, jotta virta-avain lähtee virtalukosta moottorin sammutuksen jälkeen irti. Jostain syystä muutamat kerrat on käynyt niin ettei ole kuitenkaan irrottanut avainta lukosta P-asennossa vaikka moottori on sammunut ja virrat myös hävinneet mittaritaulusta. Ikäänkuin jokin vielä pidättelisi avainta mekaanisesti eikä kevyellä vetämisellä avain tule pois virtalukosta.
Kuitenkin keppiä heiluttelemalla (kepin anturi?) ja edestakas avainta renkkaamalla olen saanut kohtuu nopeasti taas toimimaan avaimen irroituksen. Ongelmana on kuitenkin, ettei mitään hajua, että mikä osa yhtälössä tökkii, koska en ole varmuutta saanut vian häviämiseen esim. vain keppiä heiluttelemalla ja taas toimii (=kepin asentoanturi ehkä menossa rikki tai hieman pois paikaltaan). Ajattelin kysellä jos vaikka muissakin automaatti fordeissa olisi vastaava systeemi ja jollakin kokemusta miten ongelma ratkesi. Vaikea on vikaa etsiä jos se vain hetkellisesti päällä. Ensimmäisen kerran tätä pientä temppuilua esiintyi tammikuussa ja auto ollut minulla kohta vuoden verran. Pelkään kuitenkin, että joku kerta en saa avainta irti virtalukosta vaikka yritän mitä.
Mahdollisia arvauksia:
1) Virtalukko hajoamassa?
2) Automaattilaatikon kepin asentoanturi ei aina toimi kunnolla eli luulee ettei ole P-asennossa?
3) Turvatoiminnon magneettiventtiili(?) virtalukossa menossa rikki tai jumittaa satunnaisesti joka estää avaimen irroituksen?
4) Jokin sähköliitos (lähes) hapettunut jossakin ja häiritsee järjestelmää?
5) Talvella kosteutta kertynyt väärään paikkaan ja pientä jäätymistä estäen jonkin osan toiminnon? Vaikea uskoa kun usein lämmin auto avainta irrottaessa...
6) Hieman kulunut avain (hammastus).
7) Jokin muu?