Sivu 1/3

Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 09 Helmi 2011 19:01
Kirjoittaja Artturix
Terve!
Tässä on kesää odotellessa alkanut oikein kunnolla himottamaan avoauto ja nettiä selaillessani olen kutakuinkin päätynyt Escortin avomalliin.
Haluaisinkin kuulla nyt asioita ja mielipiteitä siitä, että missä asioissa pitää olla tarkkana kyseistä automallia ostaessa. Mitä tulee tarkastaa jne...
Malliltaan auto tulee olemaan MK IV koppanen eli vuosimallia -88

Voiko tälläisellä rättikatolla ajaa näin lopputalvestakin, vai kannattaako sitä säilyttää kevääseen asti jossain katoksessa/tallissa?
Millaista huoltoa katto vaatii pysyäksen hyvässä kunnossa?
Mitkä ovat kyseisen auton teknisesti huonot puolet?
Mitään ajoa parantavia vempaimia tässä ei kait ole (abs, ohjaustehostin), mutta siihen olen suht tottunut koska edellinen autoni oli -91 vuoden escort.

Olen kiitollinen, jos saan edes jonkunlaisia vastauksia ja kokemuksia tälläisestä autosta.
Kiitos!

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 09 Helmi 2011 19:19
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Helmojen/lattianreunojen kunto kannattaa tsekata, koska noilla kohdilla on kaksoisrakennetta ja voi mätiä todella pahastikin peltien välistä. Jos jotain jokeria, niin kannattaa ko. yksilö passata, valinnanvaraa kuitenkin on. Samoin korinvaihtoautot kiertäisin kaukaa, orkkiksiakin kuitenkin saa alle 3000 hintaluokassakin, ja uudempiakin saa jo samoihin hintoihin.
Neloskoppasessakin voi olla "absit", on vaan todella erikoinen systeemi, enkä oo törmännyt vielä toimivaan sellaiseen itse, pikemminkin se haittaa, kun pitää pyöriä liian kauan lukossa.
Katoltaan noi on ihan päteviä talviajoonkin, sen puolesta ei tarvi pitää tallissa. Eipä niissä muuten ihmeellistä, takasivuikkunat ei sitten laske alas asti, ettet ihmettele :D

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 09 Helmi 2011 19:56
Kirjoittaja Artturix
Luin ensin että takasivuikkunat eivät laskeudu ollenkaan olin jo vähän hämilläni. Ne siis laskee kuitenkin sen verran, että takanakin istuvat pääsevät käsiään heiluttelemaan? :D
Oliko näissä muuten jonkinlaiset recaron puolikuppipenkit edessä?

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 09 Helmi 2011 22:26
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Joo, laskeehan ne muistaakseni johonkin puoliväliin, pieni suunnittelukukkanen tullut, pyöräkotelo estää että laskis alas asti. Eipä ne XR3:n penkit mitkään ihmeelliset oo.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 10 Helmi 2011 12:36
Kirjoittaja AnttiO
Kirjoitan tähän nyt yleisesti Escort Mk4 mallista ja avoautoista, varsinaisia kokemuksia mk4 avosta minulla ei ole.

Ensimmäisenä tuollaisen hankinnassa suuntaisin katseen jonnekin muualle kuin Suomen kosteaan ja talvella suolaiseen autokalustoon. Euroopasta varmasti hyvä yksilö löytyy. Meinasitko yhden, vai useamman kesän ajaa? Toisekseen kun tietäää tuon Mk4 eskortin "ajettavuuden" niin en kyllä sotkeentuisi moiseen avoon. Umpikorisenakin tuo on melko huono ajotuntumaltaan johtuen pitkästä hammastangon välityksestä ja ohjausgeometriasta.Koriakaan en nyt kehuisi kovin jäykäksi..

Mikä on budjetti? Mietin että saisitkohan Saksasta samaan hintaan mk5 / mk 6 escortin avomallin vrt. Suomesta mk4 ? Kuiteskin se ajettavuus voisi olla jo pykälää parempi ja yleensäkin uudempi auto, uudemmat moottorit (zetec).

Avossa kannattaa paneutua tosi tarkkaan kattoon, ja katon toimintaan. Katossa ei aa olla mitään repeymiä tai vastaavia ja takalasin ikkunan pitää olla ehjä ja mieluiten naarmuton että siitä näkee läpi yleensäki. Etsi sisustasta kosteutta, onko tiivisteet kunnossa? Lisäksi kannattaa selvittää onko auto ollut viimeisillä omistajille kesäajossa vai myös talvikäytössä.
Jos nyt päädyt siihen mk4 eskorttiin niin luettelen muutamia teknisiä juttuja:

-Nokka-akselin/nostimien kunto. Koneet syö nokkia ihan kulutustavarana.
-Toimiiko startti kunnolla myös kuumana
-Alustan nivelien kunto
-Ravistaako etujarrut kovemmassa jarrutuksessa
-Onko ohjausakselin nivelessä väljää
-Vaihteensiirtovivuston kunto, pyöriikö kun soppakauha?
-Pitääkö vaihteisto ääntä
-Hammastangon välys?
-Toimiiko ruisku ja moottorinohjausjärjestelmä moitteettomasti?

Ja nuo ruostuu sieltä mistä kovakattosetkin, kannattaa kattoa akun alus huolella ja sulakerasian alus sekä etsiä tuulilasin tiivisteen alakulmista ruostetta. Myös takajalkotilat ruostuu kovakattosissa ja sitten etujalkotilat ja helmat.


Tuommoinen osui nettiautosta silmään, valitettavasti "Suomi-auto" tuokin..

http://www.nettiauto.com/ford/escort/2715227

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 10 Helmi 2011 16:05
Kirjoittaja Artturix
Auto tulisi ihan kesäautoksi, jonka veisin aina talveksi säilöön.
Itse olen koittanut Mk4 mallin RS turboa joten minulla on pieni aavistus että millainen ajettava tämän mallin escort on.
Budjetti ei mikään suuri ole, joten ei oikein kiinnostaisi lähteä kyseistä ajopeliä saksasta asti hakemaan.
Tiedän, että halvalla ei varmasti saa mitään kauneinta kukkasta ja sille ei voi mitään.
Tämä korimalli minua eniten kiehtoisi sillä pidän sen ulkonäöstä enemmän kuin uusien escorttien.

Tämä kyseinen vempele olisi minulla ollut kiikarissa: http://www.nettiauto.com/ford/escort/3694071

Täytyypä nyt sitten tosissaan harkita, että nostaisinko budjettia ja ostaisin kerralla kunnon avon.

Ainiin ja tämäkin olisi suht varteenotettava vaihtoehto: http://www.nettiauto.com/ford/escort/2844174 Vaikka ei olekkaan samalla kopalla.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 10 Helmi 2011 18:39
Kirjoittaja AnttiO
Tuo punanen näyttää paremmalta. Punasen sisusta näyttää melko raiskaamattomalta ja on vielä alkuperäiset kumimatotkin tallessa. Lisäksi se että se on 2001 vuodesta asti ollut samalla omistajalla kertoo myös jotain.
Oletko kysellyt autosta lisätietoja?
Fordin merkit ovat uutta paksumpaa mallia, joskus vaihdettu. Lisäksi on hieman erikoinen vilkkuratkaisu kun edessä on kirkkaat mutta muualla porkkanat. Näkee hyvin että on jotkut tarvike-mitkälie vilkut nuo kirkkaat kun ei istu yhtään niinkun pitäs.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 10 Helmi 2011 19:02
Kirjoittaja Artturix
AnttiO kirjoitti:Tuo punanen näyttää paremmalta. Punasen sisusta näyttää melko raiskaamattomalta ja on vielä alkuperäiset kumimatotkin tallessa. Lisäksi se että se on 2001 vuodesta asti ollut samalla omistajalla kertoo myös jotain.
Oletko kysellyt autosta lisätietoja?
Fordin merkit ovat uutta paksumpaa mallia, joskus vaihdettu. Lisäksi on hieman erikoinen vilkkuratkaisu kun edessä on kirkkaat mutta muualla porkkanat. Näkee hyvin että on jotkut tarvike-mitkälie vilkut nuo kirkkaat kun ei istu yhtään niinkun pitäs.
Joo kyselin lisätietoja, 250tkm rullattu. Huoltoja on tehny omistajan aikana, mukaanlukien jakohihna.

Mikä näissä muuten on tuo jakohihnan vaihtoväli?

Tuosta löytyisi tuo virheetön rättikattokin ja sisusta on myyjän mukaan ehjä.
Myös hyvä varustelista on.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 11 Helmi 2011 07:34
Kirjoittaja Krisse
AnttiO kirjoitti:Lisäksi on hieman erikoinen vilkkuratkaisu kun edessä on kirkkaat mutta muualla porkkanat. Näkee hyvin että on jotkut tarvike-mitkälie vilkut nuo kirkkaat kun ei istu yhtään niinkun pitäs.
Onko 3 tai 4 Escorttia joskus tullut tehtaalta kirkkailla etuvilkuilla -> onko muunlaisia kuin tarvi-mitkälie kirkkaita sitten olemassa?

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 11 Helmi 2011 20:55
Kirjoittaja AnttiO
Ei ole tullut kirkkailla koskaan. Microcat ei tunne kun yhden mallista vilkkua eteen.
Itsellä on juuri projektina haalia ford genuine etuvilkut uutena, takavalot uutena ja sivuvilkut uutena.
Ei tuu ihan halpa läjä mutta ompahan sitten alkuperäistä.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 19 Helmi 2011 00:49
Kirjoittaja Cabriogirl
Minulla on ollu kaiken mallisia mk4 Escortteja ja kyllä tuo RST:n ja cabrion ajettavuus on aika samanlaista. En ole mikään tekniikan ihme lapsi, mutta ohjettavuudesta voi sanoa talvikeleillä huonoksia ja lisäksi tykkää hyökkäillä asvaltin uriin. Muuten ovat jämäkkiä escorteiksi. Vahvikkeitä on takaluukussa ja helmat vahvistettu. Jos on paljon ajettu cabrio se tuntuu korissa löysyytenä. Itsellä on perheeseen uutena ostettu -87 cabrio jolla ajettu 155tuhatta ja siinä ei ikä paina. Lisäksi minulla oli -90, joka oli tuotu saksasta ja rullattu todella paljon ja ilmeisesti kolaroitu. Siinä autossa ikä ja kolari tuntui selvästi. Kaiken lisäksi siinä oli Efi ruisku, joka on mitä ilmeisimmin huonoimpia fordin tekeleitä.

Tuo punainen Escortti olisi minun hankintalistalla ehdottomasti, jos semmoista olisin hakemassa. En näe muuta epäaitoa kuin ratin ja etuvilkut. Vakionopeuden säädintä mk4 escorteissa ei kyllä ole. Ainut mitä vähän vieroksun on että on laitettu talviajettavaksi eli lohko, sisäp. ja talvirenkaat. Ei välttämättä ole yhtä siistissä kunnossa kuin noissa kuvissa ja on maalattu yli jossain vaiheessa. Sisäkuvassa näkee ovesta osan ja siinä alkaa olemaan ruostetta. Toisaalta tuo on todella halpa. Jos arvostaa alkuperäisyyttä niin tuo on jo melkein täydellinen (konepellin alle näkemättä). En usko, että todella siistejä ja ruosteettomia mk4 escortteja on oikein edes olemassakaan.

Katto tuossa on tekovinyyliä eli saattaa haperoitua nopeastikkin, kun sille päälle sattuu. Kangaskatto on minun mielestä ihan suositeltava noihin. Kangaskaton hoitokaan ei ole niin vaikeaa kuin ihmiset kuvittelevat. Itse ole hoitanut oman auton kattoa todella laiskasti eli 3-4 vuoden välein. Oikeasti se kannattaisi hoitaa joka vuosi...

Tässä on muuten kuva minun autosta puoli vuotta vanhana: http://s198.photobucket.com/albums/aa15 ... jaemmi.jpg
Kuvassa näkyy siis alkuperäinen etuvilkku ja -87 Xr3i:ssä olleet koristekapselit (ei saanut vielä alumiinivanteita). Peilit ovat mustat ja siitä seuraavissa vuosimalleissa korinväriset.

Ja nyt vasta huomasin, että antenni tuossa punaisessa on väärässä paikassa :?: Kaikissa mk4 cabrioissa antenni on takana. Oletko kysyny ettei olis kuitenkin korinvaihto? Korinvaihto auton tunnistaa siitä, että tuulilasi on himpun verran pystympi kuin alkuperäisissä cabrioissa.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 19 Helmi 2011 01:55
Kirjoittaja Artturix
Tuli juteltua punaisen escortin myyjän kanssa puhelimessa. Kyseinen escort on ollut aikanaan fordin esittely autona, ja sen takia se on niin hyvin varusteltu.
Auto on tällä hetkellä tallissa säilössä, mutta siihen löytyisi myös hyvät talvirenkaatkin.
Jotain pintaruostettakin autosta löytyy, mutta ei pitäisi olla mitään pahempaa.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 19 Helmi 2011 18:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Cabriogirl kirjoitti:cabrioissa antenni on takana. Oletko kysyny ettei olis kuitenkin korinvaihto? Korinvaihto auton tunnistaa siitä, että tuulilasi on himpun verran pystympi kuin alkuperäisissä cabrioissa.
Anteeks mitä? Korinvaihtoautoa ei kyllä tunnista kuin papereista. Miten tuulilasi voisi olla pystympi, korihan on avosta vaihdettu? Ja kun avon ovetkin on normaali kolmeovisen ovista laikattu, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 19 Helmi 2011 19:17
Kirjoittaja AnttiO
Itse en kyllä puuttuisi kun alkuperäiseen malliin. Noista talvirenkaista vielä, ei ne välttämättä aina tarkoita talviajoa. Olenhan minäkin harkinnut tuohon omaan S2 turboon lohkolämmittimen asentamista ensikesänä ja jonkinlaisten talvipyörien ostoa. Ihan varmuuden vuoksi, vaikken sillä talvella aja muutenkuin pihassa pyöritän lämpimäksi sillon tällöin.. Autosta näkee kyllä melko nopeasti onko sillä ajettu talvella kun sitä alustaa tarkemmin tutkii. Kaikki Saksasta tuodut erikoisautot mitkä ovat olleet vain sesonkirekisterissä ovat olleet pohjasta niin kliinejä. Suomen suolakelissä menee talvessa huonompaan kuntoon kun Saksan 10 kesässä.

Oma RST oli myös melko hienossa kunnossa höyrypesun jälkeen..
Kyllä niitä hyväkoppasia Mk4 vielä on olemassa.

Kuva

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 21 Helmi 2011 02:32
Kirjoittaja Cabriogirl
AnttiO kirjoitti:Autosta näkee kyllä melko nopeasti onko sillä ajettu talvella kun sitä alustaa tarkemmin tutkii. Kaikki Saksasta tuodut erikoisautot mitkä ovat olleet vain sesonkirekisterissä ovat olleet pohjasta niin kliinejä. Suomen suolakelissä menee talvessa huonompaan kuntoon kun Saksan 10 kesässä.

Oma RST oli myös melko hienossa kunnossa höyrypesun jälkeen..
Kyllä niitä hyväkoppasia Mk4 vielä on olemassa.

Kuva
Juurikin tätä tarkoitin. Suurin osa Saksasta tai muualta keski-Euroopasta tuoduista autoista on todella hyviä. Me ollaan tuotu erikois autoja (myös yksi Escort cabrio) Saksasta ja Sveistisä ja kyllä ovat miljoona kertaa parempi korisia kuin monien niin ihannoimat "Suomiautot". Mutta kuten minä sain huomata on sieltä ihan paskaakin tuotu...
Tässä on minun cabrion vastaava sisäkuva kuin tuossa myynti-ilmoituksessa. Ei näy ruostetta ovessa... http://s198.photobucket.com/albums/aa15 ... ure033.jpg
Minun cabrio on ihan oikeasti vain yhden talven ajettu 80-luvulla. Sen jälkeen on talvet ollut aina seisonnassa ulkoruokinnassa tai pressutallissa (paria viime talvea on ollut kylmässä kone hallissa). En ota sitä edes keväällä heti liikenteeseen ennen kuin teiltä on suola moska sateen mukana mennyt pois. Yleensä on seisonnassa marraskuun alusta huhtikuun lopulle.

Vähän luulen, että tuo punainen cabrio saattaa olla nätti päältä, mutta huonossa hapessa pintaa syvemmältä. Eli kyllä odottelisin vielä vähän aikaa ja katselisin mitä autoja kevät tuo nettiautoon... Ja katselisin kanssa niitä tuonti autoja jotka ei ole vielä kauaa ehtineet täällä Suomessa olla.
Sierra2.3-16v kirjoitti: Anteeks mitä? Korinvaihtoautoa ei kyllä tunnista kuin papereista. Miten tuulilasi voisi olla pystympi, korihan on avosta vaihdettu? Ja kun avon ovetkin on normaali kolmeovisen ovista laikattu, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa.
Sortsit minun moka. Tarkoitin ennen kaikkea tuota antenni hommelia. Mk4 cabrioissa antenni on aina takana ja mk3:ssa en edes tiedä missä se on. Sitä en oikein tiedä mikä juttu se on, mutta liikenteessä näkee "mk4 cabrioita" joissa tuulilasi tönöttää pystymmässä kuin se oikeasti kuuluisi olla. Onko ne sitten tekniikan- tai korinvaihtoja? Väännetty mk3:sta? En ole oikein perillä asiasta, mutta minun mielestä Suomessa on tehty mk4 cabrioita umpi autoista? Korjatkaa jos olen väärässä.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 29 Maalis 2011 14:24
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Löysikös aiheen aloittaja itselleen avoa? Itse tuli sorruttua tuollaiseen orkkikseen 1989 XR3i avoon, oli kyllä hinta tuotteella kohdallaan :D

Jos toki laittoakin on, etupyörän laakeri jurisee, kampuran stefa heittää öljyä, pieniä pintaruostevaivoja, katto riekaleina, katon suojapeite puuttuu jne.

Hyviä puolia leima voimassa vuoden loppuun, todella erikoinen orkkis väri, turkoosi met. hohto, alkuperäinen recaro-sisusta, ja cossu-sierra tyyliset 14" kaivonkansivanteet. ja jopa alkuperäiset lisäpitkät paikoillaan.

Mistäs tuohon metsästäis katon suojapeitettä, kattoa jne?

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 29 Maalis 2011 21:22
Kirjoittaja Artturix
Terve!
Itseasiassa tulihan se avoauto löydettyä, ostamassa käyn tulevana lauantaina! :wink:
Kysymyksiä tulee varmasti eteen avoauton hoitamisesta ja kunnossa pidosta, joten tulen niitä esittämään tässä ketjussa taikka sitten muualla tällä foorumilla.

Aloitan nyt jo etukäteen kysymällä, että tarvitseeko katto jotain erikoishoitoainetta ja jos tarvitsee niin millaista?
Katto on mohair-kangasta ja uusittu alle 2V sitten.

Entäs sitten tiivistepinnat tuon katon ja ikkunoiden välissä? Onko jatkuva puhtaana pito edellytys siitä ettei synny mitään kosteushaittoja jne?

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 29 Maalis 2011 21:51
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kangaskattoon on olemassa ainakin autoglymillä hoitoaine, joka säännöllisesti käytettynä estää kattoa vettymästä.
Tiivisteet kannattaa tietty pitää puhtaina, mutta kyllä sieltä silti voi kosteus löytää tiensä autoon, ei ne mitään täysin vesitiiviitä ole.

Minkäslainen peli löytyi, jos saa olla utelias?
Itselle osui näköjään vaan hyvä aihio, vetonivel ilmeisesti korkkas jo :roll:

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 29 Maalis 2011 22:10
Kirjoittaja Artturix
Autosta kerron sitten vasta kun se tuossa kadulla oikeasti kököttää :)

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 13:56
Kirjoittaja Artturix
Kuva
Noniin, kyseinen avo tuli hankittua eilen 8)
-92 vuoden malli kaikilla herkuilla:
- Sähkölasit
- Lämmitettävät etu- ja takalasi
- Keskuslukitus
- Sähkökatto
- Varashälytin ym. ym.

Kaikki toimii, lukuunottamatta sähköantennia.
Veikkaan että sähköantennin heräte on jäänyt vain kytkemättä kun mankka on joskus vaihdettu.

Nyt vain kelejä odottelemaan :wink:

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 15:18
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No no, tuohan on ihan näppärän näköinen peli, ja hyvillä varusteilla! Bensatankin korkin ympäriltähän tuo malli sitten erityisesti mätii, mutta tuo yksilö näyttää vallan siistiltä.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 15:51
Kirjoittaja Artturix
Tuo on siistissä kunnossa niin ulkopuolelta kuin sisältäkin.
Aion pitää auton mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa, ainoastaan näillä näkymin olisi projektina asentaa kunnon musiikkilaitteet autoon.
Nyt vain pitää pohtia, että mikä olisi paras tapa toteuttaa ne, kun sointi taitaa olla aika erilainen umpikoriseen autoon verrattuna.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 17:59
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Jep, ainakaan hattuhyllylle ei kannata mitään asentaa, katto auki kajarit jää katon alle jos sijaitsevat hattuhyllyllä :D

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 16:56
Kirjoittaja Artturix
Onkohan markkinoilla muitakin katon hoitamiseen tarkoitettuja aineita kuin tuo autoglymin pakkaus?
Hintaa näytti olevan lähemmäs 40euroa niin olisi mukava tietää, että onko se edes sen arvoinen pakkaus.

Re: Ford Escort XR3i Cabriolet kokemuksia?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 17:41
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
On se sen arvoinen, autoglymin tuotteet on laadukkaita. Muitakin vaihtoehtoja varmaan on, mutta itse olen tykästynyt glymin tuotteisiin ja niitä monta vuotta käyttänyt, vielä ei ole tarvinnut pettyä, vaikka lompakkoo joskus vähän kouraseekin.