Sivu 1/1

RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 01 Helmi 2011 10:30
Kirjoittaja s.o.h.c
Jep, eli päästöt ei mene sinnepäinkään kohdalleen.

Katsastuksessa mitatut arvot:

tyhjäkäynti kierroksilla sallittu
CO 5.89 3.37 0.30
HC 892 155 100
o2 0,01 0,12 5.00

Autoon vaihdettu molemmat lambdat, tulpat, öljyt, ilmasuodatin mutta ei vaikutusta.
Olisko sitten katalysaattori? tosin hc aika pirun korkealla vaikkei katti toimiskaan :roll:
Ideoita otetaan vastaan missä vikaa :?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 01 Helmi 2011 11:24
Kirjoittaja teme69
Mikä oli mitattu lambda arvo? Mulla oli ilman kattia, huonoilla tulpilla ja väärällä bensapaineella HC tyhjäkäynnillä yli 1000 ja jotain 160 kierroksilla, katti paikkaan, tulpat uusiksi ja bensanpaineet kohdilleen niin HC arvot 40/17 ja muutkin arvot reilusti alle rajojen. Olivatko kaikki tulpat samanvärisiä, lambdojen johdot varmasti oikein päin jne.?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 01 Helmi 2011 12:13
Kirjoittaja s.o.h.c
teme69 kirjoitti:Mikä oli mitattu lambda arvo? Mulla oli ilman kattia, huonoilla tulpilla ja väärällä bensapaineella HC tyhjäkäynnillä yli 1000 ja jotain 160 kierroksilla, katti paikkaan, tulpat uusiksi ja bensanpaineet kohdilleen niin HC arvot 40/17 ja muutkin arvot reilusti alle rajojen. Olivatko kaikki tulpat samanvärisiä, lambdojen johdot varmasti oikein päin jne.?
Lambda 0.90

Tulpat oli tasasesti samanvärisiä ja noi lambdan johdot pitäs kyllä olla kohillaan. Liittimet menevät niin että sylinterien 1-4lambda menee valkoselle liittimelle ja 2-3 mustalle. Tyhjäkäynti tuossa kyllä hieman "huojuu" että tiedä sitten :?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 01 Helmi 2011 13:14
Kirjoittaja teme69
s.o.h.c kirjoitti: Lambda 0.90

Tulpat oli tasasesti samanvärisiä ja noi lambdan johdot pitäs kyllä olla kohillaan. Liittimet menevät niin että sylinterien 1-4lambda menee valkoselle liittimelle ja 2-3 mustalle. Tyhjäkäynti tuossa kyllä hieman "huojuu" että tiedä sitten :?
On kyllä sitten rikkaalla jos lambda 0,9. Onko map anturille menevä alipaineletku kunnolla kiinni ja muutenkin alipainepuolen letkut ja liitokset ehjiä/tiiviitä? Se moottorin johtosarjan liitin siinä imusarjan takana kannattaa avata ja suihkutella jotain wd40 tyylistä sisään, huonot kontaktit siinä aiheuttavat mielenkiintoisia oireita. Onko puolille meneviä johtoja uusittu (en tarkoita tulpanjohtoja)? Ne tuppaavat suorastaan lahoamaan käsiin sieltä eristeiden alta ja aiheuttavat sytytys ongelmia ja tietty päästötkin sitten pomppaavat. Sitten vielä mahdollisia vikoja ovat ecun vedenlämpötila-anturi + imuilmanlämpöanturi. Tyhjäkäynnin "huojuminen" saattaa johtua karstoittuneesta tyhjäkäyntiventtiilistä. Itselläni ainakin sen puhdistus aina auttanut. Tossa nyt jotain pientä näin alkuun.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 02 Helmi 2011 00:42
Kirjoittaja Tekno
paljon häkää ja vähän happea viittaisi siihen että käy todella rikkaalla.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 14 Helmi 2011 22:50
Kirjoittaja samiharju
jees tuo ongelma siirtyi mulle eilen illalla..

ekana paikkasin imuvuodon jarrutehostimen letkun ja imusarjan välistä, sit ihmettelin irtonaista alipaineletkua joka menee lokarin lähelle "hiilipötille", sen vastakappale olikin kai jo tulpattu, tulppasin irtoletkunkin varalta. mielestäni tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, mutta edelleen haisee rikkaalle ja käy korotettua tyhjäkäyntiä. katti kyllä toiminee kun haisee kananmunapierulle..

flektin anturin liittimessä oli hyppyjohto joten flekti oli koko ajan päällä, otin johdon pois. lämpömittari mykkänä.

mittailin imuilman ja veden lt-anturit, kunnossa ovat. sitten se päättikin saada liikaa bensaa eikä startannut enää, tulpat pois ja voi sitä bensan määrää.. tulpanjohdot ihan kauheessa kunnossa, ne nyt ainakin pitää uusia.

mitkä tulpat näissä parhaiten toimii?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 15 Helmi 2011 05:56
Kirjoittaja teme69
Itsellä ainakin pelannut hyvin BOSCH Super FR6DCX, jotkut kalliimmat briskin tulpatkin kokeiltu mutta en huomannut eroa.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 15 Helmi 2011 08:45
Kirjoittaja samiharju
ostin alkuperäiset, ja pistin samalla tilaukseen tulpanjohdot ja vk-tiivisteen.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 18 Helmi 2011 22:02
Kirjoittaja Julupero89
paljoko makso tulpan johdot ?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 20 Helmi 2011 21:58
Kirjoittaja samiharju
about 20e/kpl johdot, niiton onneks vain 2kpl..

se käy taas.. puolien syöttöjohdot oli niinku hiiren syömät.. paikoin 5-10cm matkalta eriste vallan pois! johdot liittimelle asti täysin pilalla.. vedin johtosarjan liittimeltä asti signaalit uusiks, virtasyötön releytin ja laitoin paksummat johdot. seuraavaks pääsee taas paneutumaan itse asiaan.. :mrgreen:

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 21 Helmi 2011 23:47
Kirjoittaja samiharju
noniin, lattian hitsausoperaation jälkeen kävin ajamassa koneen kuumaksi. lämpömittari ei edelleenkään puhu mitään, hyttiin tulee normaalisti lämmin, flekti ei enää pyöri koko ajan kun irrotin hyppyjohdon. Kone käy kaikilla ja nätisti, mutta kuumana tyhjäkäynti seilaa säännönmukaisesti koko ajan. imuvuotoja en löydä sitten mistään enää, pari korjasin jo. tyhjäkäyntivenan avasin, oli siisti, kun siitä irrottaa johdon, auto sammuu.

Uutta osaa:
-tulpat
-tulpanjohdot
-tarvikelambdat
-puolien syöttöjohdot

mitattu ja järkeviä lukuja antavat:
-ecun lt-anturi
-imuilman lt-anturi
-flektin anturi :mrgreen:

what next?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 22 Helmi 2011 02:02
Kirjoittaja Tekno
Oletko lukenu vikakoodit

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 22 Helmi 2011 08:59
Kirjoittaja samiharju
en. millä?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 22 Helmi 2011 09:01
Kirjoittaja teme69
Onko siinä vielä se air pulse systeemi paikallaan? Jos kyseinen kapine ei toimi oikein ja päästääkin pakosarjaan ylimääräistä ilmaa myös kun kone lämmin.

EDIT: Tossa jotain infoa vikakoodien lukemisesta http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... f=6&t=2544
Tietysti riippuu minkä vuosimallin peli nyt kyseessä? Muistaakseni n. -95 asti (mk5) sai luettua ledillä sieltä kuskinpuolen lokarin läheisyydestä löytyvästä kolminapaisesta liittimestä. Uudemmista löytyy hanttarin jalkatilasta se 16? napainen erehdyttävästi obd liitintä muistuttava värkki jossa pitää yhdistää se ledi oikeisiin napoihin jne.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 22 Helmi 2011 09:47
Kirjoittaja samiharju
ysikakkonen iältään.

air pulse on tulpattu pois jo aiemmin.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 24 Helmi 2011 23:06
Kirjoittaja samiharju
Tyhjäkäyntimoottorin johdotus silmämääräisesti ehjä.

Luin ledilukijalla vikakoodit, 3-napainen diagnoosipistoke, se kärki alaspäin ja ylemmät nastat keskenään oikkariin, alempaan ledin miinus, ledin plussa akulle vastuksen kautta. reilun 45sek plussan kytkemisestä virrat päälle ja lukemaan, vilkutteli kaksinumeroisia koodeja tyyliin x väläystä = eka numero ja pienen tauon jälkeen x väläystä toinen numero, sit pidempi tauko ja seuraava koodi. antoi ulos:

17 = MAP anturin tai sen johdotuksen häiriö
62 = "power loss cylinder 2; compression or ignition"
63 = "power loss cylinder 2; compression or ignition"
65 = jarrupolkimen katkaisijan toimintahäiriö

17 selittäis mun varsinaisen vian.
62/63 eli 2/3 sylinterit on samalla puolalla, puolien johdothan oli ihan kuralla = nyt korjattu
65 selittää liian herkät ABSit.. tuskin vaikuttaa käyntiin?

MAP on kuulemma sama kun DOHC sierrassa, joten kokeilen huomenna...

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 25 Helmi 2011 19:49
Kirjoittaja samiharju
vioista noin 70% korjaantui MAP-anturin vaihdolla.. edelleen tyhjäkäynti osaa heijata ajoittain, varsinkin kun päästää kaasun nopeesti. kakkossylinterin kipinä pätkii myös satunnaisesti kipinän kerrallaan, siitä herjaa "62" vikakoodiakin vaikka muut koodit loistavat poissaolollaan kun ECU on nollattu. vetoja ristuspalio enemmän ku vanhalla MAPilla, eikä haise niin rikkaalle seokselle.

BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit... :lol:

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 07 Maalis 2011 20:04
Kirjoittaja samiharju
vika löytyi. tarvikelambdat eivät toimineet... käytetyt orggikset paikalleen ja jo toimii!

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 18 Maalis 2013 19:41
Kirjoittaja Tekno
samiharju kirjoitti:vioista noin 70% korjaantui MAP-anturin vaihdolla.. edelleen tyhjäkäynti osaa heijata ajoittain, varsinkin kun päästää kaasun nopeesti. kakkossylinterin kipinä pätkii myös satunnaisesti kipinän kerrallaan, siitä herjaa "62" vikakoodiakin vaikka muut koodit loistavat poissaolollaan kun ECU on nollattu. vetoja ristuspalio enemmän ku vanhalla MAPilla, eikä haise niin rikkaalle seokselle.

BTW, ei tämä mitään led-vilkku patenttia vaadi vikakoodin lukuun, riittää kun diagnoosipistokkeen vierekkäiset navat siltaa hyppyjohdolla ja kääntää virrat päälle, osaa ABS-valo morsettaa vikakoodit... :lol:
Moi,

voisiko 62 tarkoittaa:
6: start of service mode
2: separator code

EI?

Nimittäin mulla alkaa vilkutus noilla. Eli olisko sama vikakoodi täälläkin, 62 Loss of power in cylinder 2. Mikähän tuon nyt tekee...

Ja sitten lisäksi myös 65: jarrupolkimen katkaisija.

Oonhan tuo niin että koodien välissä on 5s tauko ja lukujen välissä 2s tauko? Ja mitään muita se ei vilkuttele kuin pelkkiä koodeja?

Rupesin tutkimaan kun aamulla ei meinannut lähteä käyntiin ja ABS-valo jäi palamaan :?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 23 Syys 2015 10:33
Kirjoittaja Jule
Mitenkäs toi jarruvalon toiminta häiriö vikakoodi meinaa?? Itsellekkin tuo tulee ja jarruvalot toimivat kyllä.

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 23 Syys 2015 11:10
Kirjoittaja Aksu
Jule kirjoitti:Mitenkäs toi jarruvalon toiminta häiriö vikakoodi meinaa?? Itsellekkin tuo tulee ja jarruvalot toimivat kyllä.
abs vai "käsijarrun" valo?

Re: RS2000 päästöt viturallaan????

Lähetetty: 24 Syys 2015 19:21
Kirjoittaja Jule
Aksu kirjoitti: abs vai "käsijarrun" valo?
Abs ja ledillä luetusta vikokoodeista tulee siis brake on/off (BOO) switch ja Brake on/off (BOO) switch, activated