Sivu 1/1
Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 26 Tammi 2011 20:51
Kirjoittaja Kake
Elikkäs, tuli vaihdettua Ford-liikkeessä edellinen sotaratsu tollaseen Mondeoon, 115hv versioon, 350tkm rullattuun. Ensimmäine ford (aikasemmin ollut volkkarimies) sekä diesel joten olo on vähän "hukassa".
Elikkäs, auton kun ostin, tuli heti suoritettua 400km "koeajo" kotiin, koko matkan biili pelasi kun unelma. Mutta, parikertaa kun auton sammutti, ja kävi huoltoasemalla kusella, tuli takasin autoon ja käynisti auton, niin laturin merkkivalo jäi palamaan. Ensimmäinen ajatus itselläni oli että laturin hihna luistaa, joten painoin vähän kaasua. Kaasu tuntui ettei se reagoi mihinkään, kunnes 2sec viiveellä kierrokset kohosivat, ja laturin valo sammui.
Tänään pelannut kuin buick. Jäin miettimään, että kun tuossahan on kai se Smart charge systeemi, joka väätii sen hopeanikkeli tms akun, ja autossa on kuitenkin aivan tavallinen lyijyakku ? Laturissa en usko vian olevan, autoon on äskettäin vaihdettu laturi. Vai onko auto vaan seissyt autoliikkeesä tyhjentäen akun.
Aamulla sitten kun lähdin duuniin, huomasin että vekotin nykii ~80km/h vauhdissa pintakaasulla ajaessa, mutta tämä tapahtuu vain kylmänä. Kun moottoriin sai hieman lämpöä peli kulki taas kuin unelma. Onko kyseessä vika, vai ominaisuus ? Autosta on aukoton Ford:in huoltokirja, ja mm. suuttimet vaihdettu ~270tkm kohdalla...
Kolmas kysymys liittyy juurikin tuohon lämpenemiseen, tuottaako nää dieselit oikeasti niin vähän hukkalämpöä että tollasella 15km duunimatkalla ei lämpömittari juurikaan hievahda ? Duunissa tuli laitettua pahvia syylarin ja coolerin eteen, ja nyt lämmöt nousee 1/4 ja pysyy siellä kohtuu kiitettävästi, pitkissä punaisissa valoissa lämpömittari putoaa. Motarilla kyllä nousee puoleenväliin, mutta esm, valoihin pysähtyessä laskee aivan silmissä.
Jonkin verran tuli googlella etsittyä, niin Eberi näissä kuulemma on jo tehtaalta ? Ilmeisesti ei taida toimia, enkä ainakaan nopealla vilkaisulla mitään löytänyt. Eli jos autosta sellanen löytyy, niin mistäs sitä pitäisi lähteä metsästämään?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 27 Tammi 2011 00:26
Kirjoittaja jazzopa
Lämpenemiskäyttäytyminen kuullostaa aikasta tutulta, eli normaalia tai ainakin lähellä. Onko koneen alla suojamuovia? Semmosen puutteen jos huomaat niin siihen investoimalla saa pikkuisen ensiapua, mutta kyllä se ainakin kaupunkipyörityksessä vaatii sen eebrin, joka btw löytyy siitä kuskin jaloista.
Keppivaihteisen mondeon omistajalle seuraava iloinen yllätyshän on sitten tuo kytkin/kaksoismassavauhtipyörä aivopieru.
Onko muuten kyseessä farmari? Entäs sitten perä? Löytyykö nivomat? Sillä tässä noita luettelen kun liikkeestä kuiten näytät ostaneen ja jos siinä heti huomaat noita joitain olevan solmussa niin voisi käydä myyjälle asiasta huomauttamassa. Ei meinaan oo halvimpia remppoja.
Suutinasiahan tuossa jo näytti olevan hoidettu. Toisaalta uusia autojahan saa sieltä autokaupan toiselta seinustalta ja näille kilometreille pientä näpertelyä on aina tasaisin väliajoin tiedossa.
Itsellä vastaavalla kulkineella piakkoin 400tkm mittarissa ja ei mitään suurta ja mullistavaa ole tullut vastaan. Paras auto hinta/laatu suhteeltaan mikä meidän pihassa on majaillut, eli hyvä auto se on. Foordiksikin.
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 27 Tammi 2011 08:58
Kirjoittaja Kake
Juup, koneen alta ei suojamuovia löydy. Eberiä koitin eilen pohjasta etsiskellä, mutten sitä löytänyt. Eki onkos se ihan rehellisesti pohjassa, vaiko jossain tulipellissä alhaalla kiinni tms?
Automaatti ja farmarihan tuo on. Ainakin kun kaarista kurkkasin niin jouset + iskarit näyttivät ihan normaaleilta. Tais olla jopa takaiskarit huoltokirjan mukaan vaihdettukkin tossa jokunen hetki takaperin. Luukut tohon oli taakuuna korjattu, ovet ja konepelti oli kuin uudet, takakontin sisäalareunassa (eli tiivistettä vasten oleva sauma) oli pientä puuhamaan alkua. Vielä pelkästään pintaruostetta että pitäisi selvitä vain hiomalla ruosteet pois, ferrexiä päälle ja maali.
Muuten tuntuu teknisesti olevan kunnossa, paitsi nyt tuo ~1800rpm kohdalla nykiminen kymänä, padan kun saa lämpimäksi niin pelaa kun buick...
Juup, ei tässä uutta autoa oltukkaan hakemassa

Edelliseen V6 passattiin tuli vuoden aikana haettua VV:n marmoritiskiltä lähes 4:n tuhannen edestä osia että kunhan ihan samaan ei korjauskustannukset kimpoa.
Mutta juu, toistaiseksi olen vielä ihan tyytyväinen. Maantiellä oli pirun hyvä ajaa, ja toi automaatti mukavoittaa pk-seudun ruuhkamatkustamista, vielä kun kabiiniin saisi reilusti lämpöä niin avot.

Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 27 Tammi 2011 13:52
Kirjoittaja jmm79
Lämpö asiat kuulostaa "normaalille" ja nykimiseen tukkisen ekana egr:n.. helppo homma laittaa alipaine letku tukkoon..
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 27 Tammi 2011 14:47
Kirjoittaja Kake
Ookei, osaatkos antaa jotain vinkkiä mistäpäin tuota EGR:ää kannattaisi lähteä metsästämään ?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 27 Tammi 2011 23:47
Kirjoittaja Kake
EGR paikallistettu. Pitää katoo jos vkl ehtisi näperellä peitelevyt. Tänään duunista kotiin ajelessa iski pienoinen "Ahaa" elämys jolla lämpöjä sai hilattua aika reilusttikkin ylöspäin. Pudottaa puhaltimen vitoselta kolmoselle, niin johan alkaa lämmöt nousta.
Samalla pitää vkl tutkia nyt tuo eberi, että löytyykö autosta sitä vai saakos sitä maleksia eberkauppaan.
Muuten kyllä toimii kuin unelma. Osaakos kukaan muuten kertoa saakos näistä jälkikäteen enabloitua ajotietokonetta mitenkään ? Uusi vilkun viiksi pitäisi käydä hakemassa, kun vanha tuntuu vähän väljältä (vilkuttelee pitkiä vilkkua käyttäessä), ja mietin jos sen ajotietokoneen saa jotenkin helposti enabloitua, niin ostaisi sitten suoraan ajotietokonemallin vilkkuviiksen.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä, onkos Ford:ille olemassa omaa Aftermarket diagnostiikka ohjelmaa? Volkkarille tuli ostettua VAG-COM, ja voin sanoa että oli parhaat autonkorjaukseen sijoitetut 130taalaa mitä nopeasti keksin, joten olisi ihan "jees" jos saisi tohon Mondeoon samanlaisen.
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 28 Tammi 2011 01:05
Kirjoittaja jazzopa
Onko muuten tuontipeli vai ns."suomi-auto"?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 28 Tammi 2011 07:04
Kirjoittaja Kake
Suomipelihän toi on...
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 28 Tammi 2011 13:08
Kirjoittaja jazzopa
Eikös se silloin pitäisi se möykky sieltä löytyä? Minun käsitykseen mukaan ns."suomipeleissä" pitäisi se eeberi järjestään kaikissa diisseleissä olla. Viisaammat oikaiskoon asian oikealle tolalle.
Tietysti entisten omistajien jäljiltähän voi aina mysteerejä löytyä...
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 28 Tammi 2011 17:44
Kirjoittaja Kake
Pitää kattoo jos saisi vkl nostettua biilin ylös ja tutkittua koneen takse oikein kunnolla.
Vetää muuten mielenkiintoseksi noi lämmöt. Tänään kävin tampereella duunikeikalla, motarilla lämmöt kipus aivan normaalisti 90:iin, ja pysyivät sielä, oli puhallin täysillä tai ei, seisoit liikennevaloissa tai ei... Eli tuntuisi että kunhan sen padan saa sinne 90asteeseen, niin jaksaa kyllä pitää lämpöä "yllä" muttei jaksa kehittää sitä...
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 29 Tammi 2011 18:15
Kirjoittaja Kake
Todiin, tänään sai auton nostettua nelipilarille, ja tutkailtua auton alta... Ja löytyhän se eberi sieltä pohjasta.... Melkein. Naftaletku kyllä tulee kuskin jaloille, samaten sähköt. Vesiletkutkin tulee, mutta vedetty jatkolla yhteen. Itse eberiä ei auton alta löytynyt, liekö joku edellinen omistaja korjannut parempaan talteen...
EGR:n laippasin samalla, ja muuttui muuten moottorin käytös aika oleellisesti. Pintakaasulla ajaen vekotin kulkee kuin "sukkasillaan"... Muutenkin tuntuu että osakaasulla ajaessa kaasua ei tarvitse painaa yhtäpaljon kuin ennen.
Pitääkin alkaa tutkailla nettivaraosasta ebereitä...
EDIT:
Tarvitaankos noissa jotain erillistä ohjainboksia ? Muutaman löysin nettivaraosasta "Mondeosta purettu, ohjainkortit puuttuu" Ainakin kun edelliseen passattiin asentelin Eberin B5WC:n niin ohjainkortti oli kiinteästi itse eberissä, tyyliin "ei irrotettavissa", ja eberiltä lähti 4 piuhaa. eberin + & - sekä puhaltimeen ohjaukseen + ja itse webaston herätys +.
Sama idea noitten orkkislämppärien kanssa vai ?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 30 Tammi 2011 19:30
Kirjoittaja FarOs
olisko jossain kuvallista ohjetta tuosta egr:n tukkimisesta ?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 30 Tammi 2011 19:49
Kirjoittaja temezii
FarOs kirjoitti:olisko jossain kuvallista ohjetta tuosta egr:n tukkimisesta ?
Tuota kaipailisin myös itse
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 30 Tammi 2011 20:50
Kirjoittaja jmm79
EGR toimii alipaineella ja itse tukin pelkän alipaineletkun (peite levy parempi mutta alipaine letkun tulppaus riittää).
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... 29,r:2,s:0
Huh ompas pitkä linkki
Mut tuossa kuva ja letku tukkoon niin egr pois pelistä... itse otin koko egr:n irti ja puhdistin kunnolla ja sit letku tukkoon...
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 31 Tammi 2011 00:03
Kirjoittaja jazzopa
jmm79 kirjoitti:EGR toimii alipaineella ja itse tukin pelkän alipaineletkun (peite levy parempi mutta alipaine letkun tulppaus riittää).
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... 29,r:2,s:0
Huh ompas pitkä linkki
Mut tuossa kuva ja letku tukkoon niin egr pois pelistä... itse otin koko egr:n irti ja puhdistin kunnolla ja sit letku tukkoon...
Heittääkö vikakoodia tai vaatiiko koodausta?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 31 Tammi 2011 12:22
Kirjoittaja Kake
Juu eli, ei heitä mitään vikakoodia tai mitään. Koko egr on vain alipaineella toimiva venttiili.
Pikaohje disablointiin:
Öljytikku pois
Moottorin suojamuovipois
Egr on se mötikkä, koneen etuosassa vänkärin puolella johon tulee coolerilta ahtoletku alapuolelle, kuskinpuolelta metalliputki pakosarjalta, ja on ylhäältä kiinni imusarjassa.
Ota alipaineletku irti.
Avaa 2x 10mm mutteria jotka pitää pakosarjalta tulevaa putkea kiinni
Avaa 2x 8mm mutteria jotka pitää egr:ää kiinni imusarjassa
Avaa coolerilta tulevan ahtoputken letkuklemmari ja ireota egr.
Pakosarjalta tulevan putken välissä on tiiviste, itse käytin ko tiivistettä sapluunana ja leikkasin pellistä laipan joka estää pakokaasujen pääsyn imuilmaan.
Kasaus käänteisessä järjestyksessä.
Seuraavaksi pitäisi sitte tilata FOCOM, saisi enabloitua vakkarin, ja muutenkin adaptoimaan controlbokseja. Ainakin vageissa tolla sai kaikkia kivoja lisäominaisuuksia / kivaa informaatiota esille.
Viesti voi olla hieman selava, kirjotettu puhelimella...
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 31 Tammi 2011 22:41
Kirjoittaja jazzopa
Ok. Kiitos tiedosta.
Edellisessä kulkineessa kun piti olla joka mutkassa vagcomia kaivelemassa. Foordilla on tarvinnut vain ajaa.

Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 31 Tammi 2011 22:47
Kirjoittaja jazzopa
Niin ja jos joskus tuon FoCOMin tilaat niin kerrothan mistä tilasit, mihin hintaan ja kannattiko.
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 03 Helmi 2011 11:14
Kirjoittaja Kasperi_83
Mitä varten toi EGR on autoissa? Jos sen tukkii ni vaikuttaako kulutukseen tai tehoihin?
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 03 Helmi 2011 13:31
Kirjoittaja Piitu
Kake kirjoitti:
Seuraavaksi pitäisi sitte tilata FOCOM, saisi enabloitua vakkarin
Onnistuisiko vakkarin enabloiminen tuollaisella mokkulalla? Tampereen Automaalla väitettiin, että Mondeoon ei ole käytännössä mahdollista laittaa alkuperäistä vakkaria jälkikäteen. Pitäisi löytää jostain toinen samanlainen (2.0 TDCi 115 hp A5), mutta alkuperäisellä vakkarilla varustettu Mondeo, josta saisi kopioitua koko softan ilman vakkaria olevaan Mondeoon. Ohjelmointilaitteella ei kuulemma pysty enabloimaan/disabloimaan lisävarusteita erikseen. Vakkarin napit olisi kyllä Automaalta saanut, mutta softauksesta jäi homma kiinni.
Sain tarjouksen GoldCruise-vakkarista 650€ asennettuna, joten yhdistelmä FoCOM ja Mondeon omat rattinapit tulisi halvemmaksi, jos olisi varmaa, että homman saa tuolla mokkulalla onnistumaan.
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 03 Helmi 2011 15:42
Kirjoittaja Piitu
Kake kirjoitti:Osaakos kukaan muuten kertoa saakos näistä jälkikäteen enabloitua ajotietokonetta mitenkään ? Uusi vilkun viiksi pitäisi käydä hakemassa, kun vanha tuntuu vähän väljältä (vilkuttelee pitkiä vilkkua käyttäessä), ja mietin jos sen ajotietokoneen saa jotenkin helposti enabloitua, niin ostaisi sitten suoraan ajotietokonemallin vilkkuviiksen.
Mulle on joku aikaisempi omistaja vaihtanut infonapilla varustetun vilkkuviiksen, mutta ei sitä painamalla tapahdu muuta kuin vaimean piippauksen kuuluminen jostain kojelaudan uumenista. Riippuu ilmeisesti mittaristosta onko siinä ajotietokonetta vai ei, omasta sitä ei näytä löytyvän.
Re: Mondeo -03 TDCi - Uuden fordistin kymysyksiä
Lähetetty: 03 Helmi 2011 17:57
Kirjoittaja Kake
Piitu kirjoitti:
Onnistuisiko vakkarin enabloiminen tuollaisella mokkulalla? Tampereen Automaalla väitettiin, että Mondeoon ei ole käytännössä mahdollista laittaa alkuperäistä vakkaria jälkikäteen. Pitäisi löytää jostain toinen samanlainen (2.0 TDCi 115 hp A5), mutta alkuperäisellä vakkarilla varustettu Mondeo, josta saisi kopioitua koko softan ilman vakkaria olevaan Mondeoon. Ohjelmointilaitteella ei kuulemma pysty enabloimaan/disabloimaan lisävarusteita erikseen. Vakkarin napit olisi kyllä Automaalta saanut, mutta softauksesta jäi homma kiinni.
Kun itse muistelisin jostain lukeneeni että napit maksaa Ford:ilta jokusen kympin, mutta ohjelmointitoimenpide taasen oli useamman satasen. Tuntuu jotenkin tyhmältä kun toi FOCOM kumminkin tukee Koodausta & adaptointia, ettei sielä olisi valmiina optiota vakkarille.
Kasperi_83 kirjoitti:Mitä varten toi EGR on autoissa? Jos sen tukkii ni vaikuttaako kulutukseen tai tehoihin?
Pienentää päästöjä. Sylinteriin kierrätetään jo kertalleen poltettua seosta, joka itsessään "vähentää" päästöjä jo jonkinverran, mutta myös nostaa palolämpötiloja joka edesauttaa hiukkasten palamista.
Tehoihin saattaa vaikuttaa osakaasulla ajettaessa, kulutuksesta ei ole itselläni tietoa. Muuten tuosta ei ole kuin hyötyä, vähentää moottorin karstoittumista, imupuoli pysyy puhtaampana kun ei ole jo kertaalleen palanutta "kumisaapasta" kiertämässä imupuollella etc etc.