Sivu 1/1

Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu

Lähetetty: 08 Marras 2005 21:35
Kirjoittaja arttu
Ford Focus 1.8 Td (Endura DI) vm. 2000 aloitti satunnaisen nykimisen pari vuotta sitten. Nykiminen on ollut havaittavissa pitemmän matkanteon yhteydessä kun koneesta ottaa tehoja. Lyhyemmässä kaupunkiajossa ei ole yleensä nykimistä esiintynyt. Arvelivat tuolloin huollossa, että saattaa olla sähköisessä kaasupolkimessa tai johtimissa vika. Arvelivat johtimien mittamisen hinnakkaaksi toimenpiteeksi. Koska vika ei esiintynyt usein, ei asialle tehty sen kummempaa. Nyt tilanne on muuttunut ja huonompaan suuntaan. Usein pidemmällä reissulla nykimisen ja selvän tehon vähenemisen yhteydessä saattaa kone sammua kesken ajon. Jos käännän avaimesta virran pois ja päälle, lähtee kone tulille ikäänkuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Ikävä ominaisuus varsinkin ohittaessa. Polttoaine- ja ilmansuodatin vaihdettu. Vinkkejä otetaan vastaan.

Lähetetty: 10 Marras 2005 11:17
Kirjoittaja Rahnu
Mitäs jos kävisit luetuttamassa vikakoodit siitä? Vai onko jo tehty?

Lähetetty: 18 Tammi 2006 08:08
Kirjoittaja Atro
Onko löytynyt ratkaisua? Mulla samanlaista vikaa (Focus -00 250 tkm Endura DI). Aiemmin aina korjaantui polttoainesuodattimen vaihdolla, mutta nyt ei auttanut sekään. Vika tuntuu tosiaan resetoituvan ainakin hetkeksi kun auton käynnistää uudelleen. PA- ja Ilmansuodattimien vaihdon jälkeen oli vika katoavinaan (meni katsastuksesta läpi...) mutta toimi vaan muutaman päivän täydellisesti ja siitä eteenpäin satunnaisesti. Lämpötilakaan ei suoraan tunnu vaiikuttavan tuohon. Nyt aamulla -18 C ja 10 km ajon jälkeen tehot alas. Hermo alkaa mennä. Kaasu(+kytkin) pohjassa kierrokset pumppaavat siellä 3000 - 4500 rpm. Huippunopeus 110 saavutettiin pintakaasulla...

Lähetetty: 18 Tammi 2006 09:35
Kirjoittaja Atro
Eipä ole tarkastettu. Jakohihnaa viimeksi vaihtaessa aikoja sitten taisin vilkaista ulkoisesti. Vikakoodia ei ainakaan mittariston "huolto"moodin mukaan ole -> dtc/none. Mitä MAFfista voisi tarkastaa? Likaisuuden/puhtauden lisäksi.

Lähetetty: 18 Tammi 2006 19:10
Kirjoittaja Mkos
lapazu kirjoitti: No verrata moottorin toimintaa varmasti toimivaksi tiedetyllä MAF:lla.
Miten on katalysaattorin laita? Kunnossa?
Pumppuakin voisi käyttää jollain dieselpajalla näytillä.
tddi koneessa ei ole MAFia.

Lähetetty: 18 Tammi 2006 23:26
Kirjoittaja fiiikus
tekisi mieli väittää että tddi:ssä on MAP eli paineanturi. en ainakaan omassa näe MAF möykkyä jos sillä ilmamäärämittakikkaretta tarkoitetaan...

itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 22:38
Kirjoittaja Mkos
fiiikus kirjoitti:tekisi mieli väittää että tddi:ssä on MAP eli paineanturi. en ainakaan omassa näe MAF möykkyä jos sillä ilmamäärämittakikkaretta tarkoitetaan...

itseltä posahti aikanaan polttoaineletkusta (konehuoneessa) ns. tehdasilmausliitin eli suodattimelta pumpulle menevässä letkussa oli muovinen kikkare mennyt pakkasessa halki.
juurikin näin eli focuksessa ei ole MAFia vaan MAP.

Mondeon pumppuhan on mekaaninen ja ennakko on sähköllä jota tuo MAF ohjaa.

Lähetetty: 21 Tammi 2006 14:57
Kirjoittaja Mkos
lapazu kirjoitti: Aina sitä uutta oppii. No, ei se pumppu ja sen ohjaus tarkoita sitä että tarvitaan MAP, esim. samanikäisissä VW diisseleissä on MAF. Molempi toimii.
molemmat toimii paitti volkkareissa mafeja on hajoillut melko kiivaaseen tahtiin.

Sama ongelma

Lähetetty: 26 Helmi 2006 23:10
Kirjoittaja Leevi
Onko tähän nyt tullut jotain selvää syytä? Minulla on tuollainen Focus 1.8 tdci vuosimallia 2000, 160 tkm:a ajettuna. Minulla alkoi nyt talvella samainen nykimisongelma eli auto lähtee aina laakista käyntiin, käy normaalisti, mutta aina välillä kun painaa kunnolla kaasua auto tukehtuu eli kiepit tippuu tyhjäkäynnille ja auto nykäsee kunnolla. Todella ärsyttävä vika ja ilmeisesn vaikea keksiä syytä. On jo ehdotettu takaisinkierrätysventtiiliä, kaasupolkimen anturia, dieselpumppua, suodatinta (sen olen vaihtanut) jne, mutta onko joku keksinyt jonkun todennäköisen syyn tälle?

Lähetetty: 28 Helmi 2006 10:12
Kirjoittaja jpisteh
lapazu kirjoitti:Hajoilee niitä kaikista autoista, koska nykyään MAF löytyy lähes joka vehkeestä. VW vain on saanut eniten "julkisuutta".
"lähes joka vehkeessä" taitaa tarkoittaa että ehkä noin puolessa...

Kyllä ilmamassamittari ongelmat ovat hyvin voimakkaasti Boschin toimittamissa ilmamassamittareissa (VAG, Opel, MB ja BMW).

Muiden ilmamassamittarien valmistajille ei ole ollut mitään "epidemiaa".

j.h

Re: Sama ongelma

Lähetetty: 10 Maalis 2006 17:14
Kirjoittaja hautju
Leevi kirjoitti:Onko tähän nyt tullut jotain selvää syytä? Minulla on tuollainen Focus 1.8 tdci vuosimallia 2000, 160 tkm:a ajettuna. Minulla alkoi nyt talvella samainen nykimisongelma eli auto lähtee aina laakista käyntiin, käy normaalisti, mutta aina välillä kun painaa kunnolla kaasua auto tukehtuu eli kiepit tippuu tyhjäkäynnille ja auto nykäsee kunnolla. Todella ärsyttävä vika ja ilmeisesn vaikea keksiä syytä. On jo ehdotettu takaisinkierrätysventtiiliä, kaasupolkimen anturia, dieselpumppua, suodatinta (sen olen vaihtanut) jne, mutta onko joku keksinyt jonkun todennäköisen syyn tälle?
leeville nyt heti alkuun että autos ei todellakaan ole tdci! tdci:t tuli markkinoille marraskuussa -02. taitaa olla tci tai tddi ja ne on erimaailmasta kun noi tdci:t

Re: Sama ongelma

Lähetetty: 10 Maalis 2006 19:59
Kirjoittaja Rahnu
hautju kirjoitti: leeville nyt heti alkuun että autos ei todellakaan ole tdci! tdci:t tuli markkinoille marraskuussa -02. taitaa olla tci tai tddi ja ne on erimaailmasta kun noi tdci:t

hautjolle nyt heti alkuun newsflash että Tdci-koneet tuli -01 loppuvuodesta, oma paska on 11/01 rekisteröity ja on nimenomaan TDCI-myllyllä.

Lähetetty: 15 Maalis 2006 22:57
Kirjoittaja urpo
Mitä nyt mieleen juolahtaa niin eihän imupuolella ole mitään tukossa siis jotain muuta kuin suodatin. Tankilta tuleva letku vaikkapa rutussa, voi olla niinkin ettei sitä huomaa muutakuin heiluttelemalla. Tai tankin huohotus. Aina kun soppaa tarvitaan lisää (kiihdytyksissä) vaikuttaa tukos voimakkaammin eikä saada riittävää soppamäärää. Ja siitä em. häiriöt. Kannattaa tutkia kaikki tankilta tulevat putket ja letkut ja huohotus. Vikakoodien puuttuminenkin viittaisi tähän koska tuskin aiheuttaisi niitä.

Lähetetty: 12 Touko 2006 14:28
Kirjoittaja Nafion
Sama on käynyt täälläkin. Eli Focus vuosimallia -99 1.8 TDI. Mielestäni vika on ilmaantunut enemmän kosteilla ajokeleillä (satanut) ja juuri pitkillä ajomatkoilla. Sammutuksen jälkeen ei nykimistä tapahdu ja tähän mennessä auto on kerran sammunut kokonaan kesken ajon. Huollossa ei näy mitään vikakoodia, eivätkä osaa sanoa mistä asia on johtunut. Olisi oman mielenrauhan kannalta hyvä jos joku tietäisi syyn tähän vikaan. Jostain luin että vika voi johtua laturista, voiko asia olla näin?

Lähetetty: 15 Touko 2006 09:03
Kirjoittaja Atro
(Tukahdutettu raivo alkaa nousta, kun asiaa taas muistelee)

Autoani huollettu aiemmin vain "osaavassa" merkkilikkeessä. Sammui ajosta, vianhakua ja rahanmenoa ja osaamattomuutta jne (300e). Lopullinen syy syöttöpumpun (1700e) vaihdon jälkeen (mikä ei poistanut nykimistä) oli seuraava:

Polttoainetankkiin oli porattu uusi läpivienti imuletkulle. MERKKILIIKKEESSÄ! Letkussa ei minkäänlaista kulmaliitintä yms. Letku mennyt littanaksi ajan myötä. Dieselpaja kuvasi pielaveteläiseksi. Tämän kun korjasi, niin toimi hienosti. Luultavasti syttöpumppukin olisi ollut OK, mutta ei uskaltanut enää takaisin vaihdattaa... stana, ttu, le.

Lähetetty: 15 Touko 2006 22:59
Kirjoittaja Masaman
No minkä ihmeen takia se imuputken paikka oli alunperin pitänyt muuttaa?

Lähetetty: 16 Touko 2006 07:38
Kirjoittaja Atro
[quote="Masaman"]No minkä ihmeen takia se imuputken paikka oli alunperin pitänyt muuttaa?[/quote]

Ei tietoa, tapahtunut aiemman omistajan aikana. Olisko tukos tms. eikä jaksettu putsata auki tai jotain.

Lähetetty: 14 Helmi 2007 14:31
Kirjoittaja atm
Ostin vuosi sitten Focus tddi 2001 (190 tkm). Ajan mittaan alkoi ilmetä nykimistä eikä liikkunut kuin pintakaasulla. Vika oli alkanut jo edellisellä omistajalla. Korjaamo oli vaihtanut ajoituspumpun solenoidin, polttoainepumpun, suuttimet, ruiskupumpun, tankki puhdistettu. Vikaa ei saatu korjattua. Viime keväänä tukin EGR:n ja jätin EGR:n liittimen irti. Nyt alkoi kone laulamaan normaalisti. Pari viikkoa sitten focus oli pajalla Eberin vikakoodin takia. Olivat kiinnittäneet EGR:n liittimen paikalleen. Auto alkoi taas nykimään niin p*leesti. Nyppäsin liittimen irti mutta nykiminen jatkui. Reilun viikon ajon jälkeen alkoi taas toimia normaalisti. Resetoituuko moottorinohjauksen aivot tietyn käynnistysmäärän tai ajokilometrin jälkeen? Jokatapauksessa taas toimii normaalisti.

Lähetetty: 14 Helmi 2007 14:38
Kirjoittaja Regu
Ei resetoidu mutta oppii uutta

Lähetetty: 24 Helmi 2007 09:54
Kirjoittaja -Pikkis-
Mulla teki -00 TCI "anglia" viime talvena semmosta, että tasakaasulla ajettaessa (jonkin kilometrin), hävis veto, ja alkoi hehkun merkkivalo vilkkua. Auto ei kuitenkaan sammunu, vaan jäi käymään joutokäyntiä, eikä holtannu kaasupolkimen painallukseen milläänlailla. No sitte ku auton sammutti ja käynnisti uudelleen, niin se pelasi taas jonkin matkaa. Paikallisessa merkkiliikkeessä sitten tutkivat, ja diagnoosi oli, notta kaasupolkimen anturi oli rikki. Sen vaihdolla selvittiin siitä riesasta.

Lähetetty: 22 Maalis 2007 17:24
Kirjoittaja Timppasavosta
Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:

Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!

Lähetetty: 22 Maalis 2007 17:31
Kirjoittaja henu
Timppasavosta kirjoitti:Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:

Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
en ole TDDi:n omistaja mut eikös se tuo TDDI malli oo se laiskempi 90 heppanen eli sitä "wanhaa" tekniikkaa

Lähetetty: 22 Maalis 2007 21:40
Kirjoittaja Arttu1
Taitaahan se olla niin että TCI ja TDDI on samoja koneita ihan pikku nyansseja lukuunottamatta.. Tarkistahan / tee seuraavat jutut jos veto rupeaisi korjaantumaan..

- Tarkista välijäähdyttimelle tuleva / lähtevä haitariletku ja puhdista välijäähdytin
- Tarkista ilmanputsari
- Tulppaa EGR
- jos ei auta niin sitten vikakoodien lukuun..

Lähetetty: 29 Maalis 2007 23:18
Kirjoittaja jpisteh
Timppasavosta kirjoitti:Nyt kaivattaisiin kokemuksia TDDi Focuksen omistajilta:

Vaihdoin oman TCI:ni (ajettu 228 tkm) viime viikon perjantaina -04 malliseen 97 tkm ajettuun TDDi:hin ja kiinnitin heti huomiota koneen ohueen vetoon sekä kohtalaisen laiskaan kiihtyvyyteen. Lisäksi huomasin eilen illalla kotiin ajaessa, että voimakkaammassa kiihdytyksessä näyttäisi savuttavan reilusti. Se entinen TCI liikkui kyllä sähäkästi ja pintakaasulla! Tätä nykyistä saa polkea ihan reilusti, ennen kuin tuntuisi tapahtuvan mitään! Onko tämä yleistä vai onko tässä autossa jotain vialla? Pitäisikö etsiä se MAP ja puhdistaa se vai voisiko vikaa etsiä EGR:stä? APUVA!
Savutus viittaisi liikaan polttoaineesen verrattuna mitattu pamäärä.
- imuvuoto (turbo niin painevuoto)

Tuollaisia tarkastuksia voisi tehdä...
- ahtopaineiden tarkastus (todelliset ja tunnistimelta)
- ahtimen alipainekellon säätösiivikön liike (väh. 8 mm)
- ilmamassamittari (VAF) maksimisignaali (tuossa käsittääkseni sellainen on)
- EGR -toiminta
- ruiskutuspaine

j.h

Re: Ford Focus 1.8 Td nykii ja sammuu

Lähetetty: 31 Touko 2022 12:56
Kirjoittaja KalleVille
1,8tdci 2009 nyksytteli ja sammuili etenkin kun tankin pinta vajeni alle puolen välin. Ruumiinavauksessa löytyi puolikkaan viisisenttisen kokoisia muovinpalasia tankista sekä otto-/paluupömpelistä, ne kun korjasi pois niin siihen loppui venkoilu.

Edellinen omistaja se oli vienyt auton jopparille tankki täynnä, todennäköisesti siksi jottei oire kävisi heti ilmi. Peltisaksien heiluttelulle ja pikku näpräykselle tuli tällä kertaa ihan hyvä tuntihinta😁