Sivu 1/1

Focus latausjännite

Lähetetty: 15 Tammi 2011 18:54
Kirjoittaja -aleksi-
Auto on focus -99 1.6 ja laturi Magneti Marellin 80A malli.

Kysymys kuuluukin: Miten saan laturin latausjännitteen nostettua 16.8-17.1V?

Autoon tulee 14V akusto.
Olen lukenut että jossain foordeissa on tuo PCM ohjattu jännitteensäätö, mutta en sitten tiedä onko tuossa ja jos on niin onko mitään tehtävissä, että saan latausjännitteen nostettua?

Latausjännite tuossa vaihtelee 14.2-14.9V välillä.

Kiitoksia jos joku viitsii hieman valaista tässä asiassa.

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 15 Tammi 2011 21:22
Kirjoittaja Krisse
Mitä ihmettä tässä väsätään :shock:

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 15 Tammi 2011 22:46
Kirjoittaja -aleksi-
Krisse kirjoitti:Mitä ihmettä tässä väsätään :shock:
Tarkoitus laittaa hifeille 14V akusto. Joten siksi latausjännitettä pitäis saada nosteltua sen pari volttia.

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 17 Tammi 2011 18:47
Kirjoittaja ReiluReiska
Oletko tullut ajatelleeksi, että miten ohjausboxi(t) reagoivat jännitteen nostamiseen PITKÄAIKAISESSA käytössä? Pahimmillaan palavat ja samalla palaa tukku rahaa lompakosta niitä uusiessa? Tai tulee erilaisia ongelmia ajaessa kun ohjausboxi(t) ei toimi oikein kaikissa tilanteissa?

Valo polttimot ovat myös paljon lyhyt ikäisempiä kun jännitteitä nostaa, joten niitäkin joutuu vaihtamaan tiuhemmin. Samoin auton oma 12v akku varmaan "kiuhuu" enemmän/vähemmän jatkuvasti, joten ei varmaan edes kahta vuotta kestä.

Vai tarkoititko, että laitat nykyisen auton laturin RINNALLE toisen laturin eli hifille on oma lataus ja autolle oma lataus?

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 17 Tammi 2011 19:45
Kirjoittaja GeeTee-
Tässä on kyllä joku pelle peloton lähteny vähä ideoimaan taas.. Mistä oot akuston riipassu? Kuvia?

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 18 Tammi 2011 16:29
Kirjoittaja -aleksi-
ReiluReiska kirjoitti:Oletko tullut ajatelleeksi, että miten ohjausboxi(t) reagoivat jännitteen nostamiseen PITKÄAIKAISESSA käytössä? Pahimmillaan palavat ja samalla palaa tukku rahaa lompakosta niitä uusiessa? Tai tulee erilaisia ongelmia ajaessa kun ohjausboxi(t) ei toimi oikein kaikissa tilanteissa?

Valo polttimot ovat myös paljon lyhyt ikäisempiä kun jännitteitä nostaa, joten niitäkin joutuu vaihtamaan tiuhemmin. Samoin auton oma 12v akku varmaan "kiuhuu" enemmän/vähemmän jatkuvasti, joten ei varmaan edes kahta vuotta kestä.

Vai tarkoititko, että laitat nykyisen auton laturin RINNALLE toisen laturin eli hifille on oma lataus ja autolle oma lataus?
Mulla on edessä iso 12V AGM akku, ja taakse olisi nyt tulossa 2V AGM akku, ne kytketään sarjaan saadaan 14V akusto. Ja tarkoitus olisi ladata tätä "pakettia" auton laturilla. Eli homma toimisi niikuin 12V akunkin kanssa normaali käytössä. Auton omat laitteet on toki 12V akun takana (12V navasta sähköt) kuten nytkin on. Subilankuille vain tuo 2V lisäkenno. Laturilta yksi ja ainut plussa viedään suoraan 2V akulle taakse plussa napaan. Lataustilanteessa 14V akustolle on se 17V ja 12V akku ja auton laitteet näkee sen tutun ja turvallisen 14.xxV. Tähän asti selvää ?

Nyt vaan tarvisi tietää miten tuon latausjännitteen saa huijattua +2V ylöspäin. Laturille tulee 3 karvaa väriltään ruskea, sininen ja punainen.

GeeTee- kirjoitti:Tässä on kyllä joku pelle peloton lähteny vähä ideoimaan taas.. Mistä oot akuston riipassu? Kuvia?
2V akkuja ei o vielä tilattu.

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 18 Tammi 2011 16:44
Kirjoittaja -aleksi-
Korjausopashan kertoo seuraavasti.

Rd eli punainen on 3-pinni
Gy eli harmaa on 1-pinni
Bu eli sininen on 2-pinni

Punanen menee moottoritilan sulakerasian kautta akun plusnapaan.
Harmaa menee "Engine"
Sininen menee "management"

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 18 Tammi 2011 17:58
Kirjoittaja Krisse
Mä en oo mikään sähkömies mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan ja nerokkuudessaan tää saattaa vetää vertoja sille kun kakarana laitoin peräkkäin 2 polkupyörän dynamoa ja koitin saada matkaradiota soimaan - eihän se toiminut vaikka voltteja tuli saman verran kuin pattereista.

Ensinnäkin auton oman akun ja sen piene taka-akun virranantokyky lienee sen verran erilaiset että jotain hassua tapahtunee kun basso haluaa sanoa boom.

Toisekseen mahtaako se latausjännite jakaantua ihan omin nokkineen oikein akkujen kesken tolla kytkennällä?

Ja onko joku tehnyt tälläisen näin yksinkertaisesti?

Ja mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin todettakoon että ainakin risat jännitteensäätimet ovat aiheuttaneet sen että laturit on ladanneet niin paljon kuin sielu sietää ja sekin on ollut vasta jossain 16 voltin kantturoissa, liekö 17 edes mahdollisuuksien rajoissa?

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 18 Tammi 2011 18:40
Kirjoittaja ReiluReiska
En tainnut vieläkään oikein ymmärtää koko systeemiä kun minäkään en ole sähkömies enkä kovin paljoa latureista oikeasti edes tiedä. :) Siis YHDELLÄ auton alkuperäisellä laturilla pitäisi tulla n. 14,5v JA n. 17v kytkennöillä kikkailemalla? Ei taida onnistua yhdellä laturilla? En ole kuullut ainakaan koskaan että perinteiset auton laturit tekisivät suuremman nimellisjännitteen, jota JÄLKIKÄTEEN (17v --> 14.5v) voitaisiin alentaa sopivalle tasolle säätimellä. En kyseistä laturia tunne, mutta uskoisin että toimii kuin muutkin eli kun magneettikenttää katkomalla tietyllä "taajuudella" (lataussäädin) saadaan aikaiseksi sopiva ulostulojännite. Eli jännite/virta määräytyy ENSIN säätimen mukaan eikä päinvastoin että säädin jälkikäteen alentaisi tuotettua sähköä eli et siis pysty n.17v vetämään mitenkään "välistä" hyppyjohdolla. Korjatkaa jos olen väärässä...

Voisin veikata että kyseisen laturin voi saada jatkuvasti lataamaan voimakkaasti (17v?) jos onnistuu ohittamaan säätimen eli jatkuva plussa johto laturin magneettikenttään?

Jos laturi tekee jatkuvasti töitä täydellä teholla (17v?), niin sivutuotteena syntyy lämpöä ja PITKÄAIKAISESSA käytössä se alkaa ylikuumenemaan kunnes lopulta palaa eli hajoaa. Laturin pitää siis päästä "lepäämään" välillä eli pienempää latausta. Tämän takia ei suositella, että laitetaan pari isompaa 12v akkua rinnalle, koska akkujen yhteenlasketun sisäisen vastuksen takia laturi saattaa tehdä koko ajan täydellä teholla latausta ja hajoaa sitä kautta myöhemmin.

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 18 Tammi 2011 19:14
Kirjoittaja -aleksi-
Kyllä sen pitäis olla mahdollista, jopa nostaa jännite 19V alkuperäisellä laturilla.

Tässä parit video aiheeseen liittyen, tietäis vaan miten toi laturin huijaus käytännössä menee.

http://www.youtube.com/watch?v=VpXYHkFj9cY

Tässä sama periaate mutta jännitettä pystyy säätämään matkustamosta käsin, sekä tuossa on jännitenäyttö lisänä.

http://www.youtube.com/watch?v=VpXYHkFj9cY
http://www.youtube.com/watch?v=u22x2Lq06bg
http://www.youtube.com/watch?v=9TNpK3e-m5Q

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 19 Tammi 2011 09:34
Kirjoittaja ReiluReiska
Kysytään nyt vielä uudestaan:

Kun moottori käy ja lataus on säädetty lähemmäs 17v, niin saako myös auton muut alkuperäiset osat tuon 17v jännitteen? Siis onko jännite "kaikkialla" sama vai auton alkuperäisissä osissa n. 14,5v ja 17v musiikkilaitteissa? Videon perusteella vaikutti, että kaikkialla on korkeampi jännite säätämisen jälkeen?

Jos jännite on 17v kaikkialla, niin voihan se olla mahdollista että ohjainboxi kestää pitkäaikaista käyttöä merkistä riippuen. Mielestäni se on vain suuri riski, koska ei voi tietää ylikuumeneeko jokin yksittäinen komponentti (laturin tai ohjaisboxin sisällä) liikaa pitkäaikaisessa ylijännite käytössä ja jäät tielle autosi kanssa. Myönnän myös että saatan olla väärässä ja turhia varoittelen sinua. Koita haastatella joitakin ihmisiä, jotka ovat tuota systeemiä käytännössä käyttäneet ja kysele, että onko tullut myöhemmin ongelmia. Olisi mielenkiintoista kuulla, että kestääkö tuo systeemi todella PITKÄAIKAISTA käyttöä kun pitäisi ajaa hki-rovaniemi putkeen poppia kuunnellen kovaa. :)

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 19 Tammi 2011 13:41
Kirjoittaja -aleksi-
ReiluReiska kirjoitti:Kysytään nyt vielä uudestaan:

Kun moottori käy ja lataus on säädetty lähemmäs 17v, niin saako myös auton muut alkuperäiset osat tuon 17v jännitteen? Siis onko jännite "kaikkialla" sama vai auton alkuperäisissä osissa n. 14,5v ja 17v musiikkilaitteissa? Videon perusteella vaikutti, että kaikkialla on korkeampi jännite säätämisen jälkeen?
Juu tuossa videolla akku on 14V. Mun tapauksessa 12V akun kanssa sarjaan tulisi se 2V akku joten 12V akku pysyy erillisenä, eli auton sähköt otetaan siitä 12V akun plusnavasta aivan kuten nytkin otetaan.
Jos jännite on 17v kaikkialla, niin voihan se olla mahdollista että ohjainboxi kestää pitkäaikaista käyttöä merkistä riippuen. Mielestäni se on vain suuri riski, koska ei voi tietää ylikuumeneeko jokin yksittäinen komponentti (laturin tai ohjaisboxin sisällä) liikaa pitkäaikaisessa ylijännite käytössä ja jäät tielle autosi kanssa. Myönnän myös että saatan olla väärässä ja turhia varoittelen sinua. Koita haastatella joitakin ihmisiä, jotka ovat tuota systeemiä käytännössä käyttäneet ja kysele, että onko tullut myöhemmin ongelmia. Olisi mielenkiintoista kuulla, että kestääkö tuo systeemi todella PITKÄAIKAISTA käyttöä kun pitäisi ajaa hki-rovaniemi putkeen poppia kuunnellen kovaa. :)
Juu on siinä riskinsä jos auton sähkölaitteille antaa 17V, polttimotkin varmasti palaa nopeemmin jne.

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 25 Tammi 2011 01:26
Kirjoittaja Niewitch
aika mitätön hyöty kyllä tosta. Mikset pistä kondesaattoria, saat paljon paremman hyödyn ?

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 25 Tammi 2011 16:25
Kirjoittaja -aleksi-
Niewitch kirjoitti:aika mitätön hyöty kyllä tosta. Mikset pistä kondesaattoria, saat paljon paremman hyödyn ?
Ensinäkin se ei nosta jännitettä 2V, joten se siitä hyödystä.

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 25 Tammi 2011 16:52
Kirjoittaja Raahis
-aleksi- kirjoitti:Mulla on edessä iso 12V AGM akku, ja taakse olisi nyt tulossa 2V AGM akku, ne kytketään sarjaan saadaan 14V akusto.
-aleksi- kirjoitti:Laturilta yksi ja ainut plussa viedään suoraan 2V akulle taakse plussa napaan.
Näin lataisit 2V akkua 17 voltin jännitteellä ja 12V akkua et ollenkaan... Eli auto hyytyy ja takaluukku palaa... ei hyvä!
-aleksi- kirjoitti:Lataustilanteessa 14V akustolle on se 17V ja 12V akku ja auton laitteet näkee sen tutun ja turvallisen 14.xxV. Tähän asti selvää ?
Ei oo ihan selvää...! Mistä tulee 14.xxV, jos laturin jännite on nostettu 17 volttiin?

Voi olla, että ymmärsin jotain väärin tai jätit jotain olennaista kertomatta, mutta ainakaan näillä eväillä homma ei tuu toimimaan...

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 25 Tammi 2011 19:07
Kirjoittaja -aleksi-
Raahis kirjoitti: Näin lataisit 2V akkua 17 voltin jännitteellä ja 12V akkua et ollenkaan... Eli auto hyytyy ja takaluukku palaa... ei hyvä!
12V akussahan on normaalisti 6kpl 2V kennoja sarjaankytkettynä, eli saadaan 12V pihalle. Tuohon kytketään sarjaan vielä yksi 2V kenno kasvaa jännite 14V.
Sarjaankytkennässä jännite jakautuu resistanssien mukaan. Jokaiseen resistanssiin vaikuttavien jännitteiden summa on kokonaisjännite.

12V akussa kun on se 6kpl 2V kennoja, niin esim. 14.4V latausjännite jakautuu 6 kennon kesken, niin että jokaiseen vaikuttaa sama jännite koska kennot ovat samanlaisia = yhtä suuri sisäinen vastus. Tässä esimerkissähän se olisi 14.4V / 6 = 2,4V. Eli jokainen 2V kenno latautuu 2,4V jännitteellä.

Optimaalisinhan olisi pilkkoa se 2V kenno samanlaisesta akusta jollainen 12V akkukin on, jolloin sisänen vastus olisi kaikissa kennoissa täysin sama. Mun tapauksessa kuitenkin tulee erilainen kenno (2V akku), joten jännite ei aivan täysin voi jakautua täysin tasan jokaisen kennon välille. Mutta kun huomioidaan ja valitaan mahdollisimman lähelle yhtä suuren sisäisen vastuksen omaava kenno kuin 12V akussa, niin ei pitäis merkittäviä heittoja tulla.

Joten vastaus on 2V akku ei lataudu 17V jännitteellä.
Ei oo ihan selvää...! Mistä tulee 14.xxV, jos laturin jännite on nostettu 17 volttiin?

Voi olla, että ymmärsin jotain väärin tai jätit jotain olennaista kertomatta, mutta ainakaan näillä eväillä homma ei tuu toimimaan...
Edellä jo selitinkin. Eli latausjännite jaettuna kennojen lukumäärällä on yhteen kennoon vaikuttavan jännitteen määrä. On myös olemassa 16V akkuja joissa on sekä 12V napa että 16V napa. 12V navasta saadaan 12V pihalle koska kaksi 2V kennoa "ohitetaan". Jos tämä vaikka selventäisi käsitystä.

Kuva
Kuva

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 25 Tammi 2011 22:36
Kirjoittaja Raahis
Joo sori! Näinhän se menee.. pyörittelin kytkentää jotenkin oudosti päässäni! :oops:

Re: Focus latausjännite

Lähetetty: 31 Tammi 2011 23:09
Kirjoittaja -aleksi-
Tässä on kaavio Focuksen "smart charge" latausjärjestelmästä.

Ideoita?

Kuva