Sivu 1/2

2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 09:30
Kirjoittaja nakki-apina
Elikkäs on toi Sierra OHC rakenteilla turbo motilla ja cossun alusta melkein läjässä.
Ruvennu nyt askarruttamaan nupissa että onko kardaanien laipoissa jotain koko eroa cossulla ja ohc:lla?
Ku ainakin vetareiden osalta cossussa ja scorpiossa on eri kokoa.
Eli siis seuraavaks on perän osto, mutta joutuuko tuon kardaaninkin päivittämään samantein?
Ja mahdollisesti lootassa vielä eri kokonen laippa?

HELPHELP

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 11:31
Kirjoittaja country sedan
2WD Cossussa on käytetty Scorpion 7,5" murikkaa eri vetarin tumpeilla.
4WD:ssä on normi 7" murikka.
Murikoissa kardaanin laipat kaikissa samat, 2WD T5:ssa normi iso poori, 4WD:ssä normi MT-75 laippa.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 12:20
Kirjoittaja nakki-apina
itteltä löytyy scorpparin perä ja cossun vetarit sekä navat.
ongelmana on se että perän laipan vastakkaisten reikien väli on 7.5cm ja vetareissa 8.5cm
purkaamollakin kävin kattelemassa josko oisin ottanu sieltä corpparin vetarin ja vaihtanu nivelet.
ongelmaksi iskeyty taas se että corpparin vetari on ohuempi ku cossun.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 18:20
Kirjoittaja JyriN
Skorpparissa on isolla laipalla ihan avoimia 7.5" periä - niitä on joskus kaupankin foorumilla. Tällaisesta perästä saat vetareihin sopivat laipat, mutta hommaa tuossa on. Käsittääkseni laipat voi vaihtaa ilman, että kosketusvälykset menee uusiksi. Itse en ole näitä vielä vaihdellut, mutta käsissä pyöritellyt kyllä.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 18:36
Kirjoittaja country sedan
Niiden seikereiden irrotus/kiinnitys saattaa olla raivostuttava homma. Välillä onnistuu helposti, ahdastahan siinä on operoida mutta ei tarvi tasauspyörästön keskitappia irrottaa.

JyriN, oliko viscollisessa ja lukottomassa samanlaiset tumpit? Itellä kun on ollut vaan noita viscollisia ei ole päässyt tutkailemaan.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 21:19
Kirjoittaja nakki-apina
helpoimmaks taitanee tulla ostaa se cossun 7,5"persus.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 11 Tammi 2011 22:20
Kirjoittaja country sedan
Helpoin ja ainakin halvin ratkaisu on hommata Scorpparin vetarit ja pyörän puoleiset tumpit.
Vetarit ja nivelet kestää kyllä repiä, öbaut 550nm:lla ponnistettu tota omaa. Scorpparin osilla.

Noi ehdat Cossun murikat alkaa olla aika ruoskittuja..

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 12 Tammi 2011 17:58
Kirjoittaja Aksu
Ja jos scorpionin vetarin kestävyys epäilyttää niin 2,3L stw scorpionissa on 31mm paksut vetarit. :wink: Ja muutakin positiivisia yllätyksiä sieltä löytyy

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 13 Tammi 2011 19:23
Kirjoittaja JyriN
country sedan kirjoitti:Niiden seikereiden irrotus/kiinnitys saattaa olla raivostuttava homma. Välillä onnistuu helposti, ahdastahan siinä on operoida mutta ei tarvi tasauspyörästön keskitappia irrottaa.

JyriN, oliko viscollisessa ja lukottomassa samanlaiset tumpit? Itellä kun on ollut vaan noita viscollisia ei ole päässyt tutkailemaan.
Niin, mä olen ymmärtänyt, että olisivat vaihtokelpoisia keskenään. Nakille helpoin vaihtoehto olisikin vaihtaa pikkulaippojen tilalle pelkät isot laipat, kun kaikki muu on jo "isoa" :wink:

Laipat on tosiaan lukkorenkaalla kiinni, joten niiden vaihto on suoraviivaista (mutta ahdasta toki). Mulla on yhdet irrallaan (oli valmiiksi purettuna varaosaperästä) mistä vakoilin.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 16 Tammi 2011 14:56
Kirjoittaja Warro
Kysyn nyt tähän jatkoks ni ei tarvii uutta aihetta tehä.

Eli perus sierraan kattellu lukkoperää, niin käykö toi scorpionin lukkomurikka suoraan bolttiksena sierran vetareihin ja kardaaniin? Vai onko niissä jotain laipan koko eroja etc mitä tossa ylempänä oli höpötetty?

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 16 Tammi 2011 17:51
Kirjoittaja Aksu
Warro kirjoitti:Kysyn nyt tähän jatkoks ni ei tarvii uutta aihetta tehä.

Eli perus sierraan kattellu lukkoperää, niin käykö toi scorpionin lukkomurikka suoraan bolttiksena sierran vetareihin ja kardaaniin? Vai onko niissä jotain laipan koko eroja etc mitä tossa ylempänä oli höpötetty?
Ei käy,on isompi niin ei mahdu takakelkan kiinikkeisiin.
Ja normi sieroissa on "kiinteät" vetarit ja scorpioneissa pulttavat.

Mutta jos oikein muistan niin 4x4 cossun tai xr:n(myöskin dohc jos on lukollin,ei yleensä) murikan saa laitettua nin että poistaa vetareitten tumpit ja sitten laittaa ne vakio vetarit.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 16 Tammi 2011 22:25
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Scorpiosta löytyy sekä 7" että 7,5" viskolukkoperää. Tuo 7" mahtuu suoraa sierran takakelkkaan. Vetarit ja pöyrän navat joudut myös hankkimaaan laippamalliset koska scorpion lukkoperät on laipoilla tai sitten voit rikkoa tökättävistä vetareista sen sisemmän nivelen ja laittaa tilalle laippanivelen passaa suoraan tökättävän vetarin akselille. Sen tökättävän vetarin nivel saat silleen pois että rikot sen peltikuoren siistä nivelestä ja sen jälkeen vedät nivelen ulko osan pois sitten vain otat nivelen sisempää päätä pitävän sokan akselin päästä pois ja lyöt sen nivelen sisäosan pois akselilta. Seuraavaksi tökkäät vaain laippamallin nivelen akseliin kiinni ja sokka takas. Vetari sitten vaan autoon silleen kiinni että työnnät eka sen ulkopään siitä pyöränlaakerista läpi ja napa kiinni. seuraavaksi pulttaat vetarin sisäpään perään kiinni ja valmistaa tuli. Itse olen tehnyt nuo seka sikiö vetarit juuri edellä mainitulla tavalla ja hyvin on pelannut.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 30 Tammi 2011 19:23
Kirjoittaja nakki-apina
Nonii tulihan sitä pitkästä aikaa rävellettyä sierran kimpussa
jyriNiltä hommatut 7.5" cossun laipathan ei natsaa scorpion 7" perään (ylläripylläri)

Tosta voi tutkailla.
http://nakkiapina.kuvat.fi/kuvat/Ford+S ... E4+004.jpg
kuva perä 004.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaan (tulee vitusti liian ulos)
kuva perä 005.jpg: scorpparin oma laippa
kuva perä 006.jpg: cossun lyhempi laippa paikoillaan. ei näy tumppia ollenkaa rattaiden seassa
kuva perä 008.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaa. männöö paikoillensa ja saa sokan kiinni, mutta liian ulkona siis.
kuva perä 011.jpg: vasemmalta alkaen scorpion laippa ja sitte ne 7.5" cossun laipat.

Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 30 Tammi 2011 20:58
Kirjoittaja Aksu
nakki-apina kirjoitti: Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.
Sierra/esco 4x4 cossussa on 7" perä, muissa ei ole.
Scorpionin perässä on just tuo pienempi (100mm) oli sitten tavan tai cossu scorpioni.
Vaan 2wd sierra cossussa on isompi jako vetarin kiinnityksessä,kaikissa muissa tuo pienempi.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 21:14
Kirjoittaja JyriN
nakki-apina kirjoitti:Nonii tulihan sitä pitkästä aikaa rävellettyä sierran kimpussa
jyriNiltä hommatut 7.5" cossun laipathan ei natsaa scorpion 7" perään (ylläripylläri)

Tosta voi tutkailla.
http://nakkiapina.kuvat.fi/kuvat/Ford+S ... E4+004.jpg
kuva perä 004.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaan (tulee vitusti liian ulos)
kuva perä 005.jpg: scorpparin oma laippa
kuva perä 006.jpg: cossun lyhempi laippa paikoillaan. ei näy tumppia ollenkaa rattaiden seassa
kuva perä 008.jpg: cossun pitempi laippa paikoillaa. männöö paikoillensa ja saa sokan kiinni, mutta liian ulkona siis.
kuva perä 011.jpg: vasemmalta alkaen scorpion laippa ja sitte ne 7.5" cossun laipat.

Cosworthin periä ei ole 7" koossa?!?!
Elikkäs onkos siinä scorpion 7.5" perässä nämä isommat laipat?
Digitönärillä katsottuna ulkohalkaisia n.113.90mm ja vastakkaisten reikin väli 94.7mm.
Voi *tana. :x

Mitä noita kuvia katoin ja vertasin tuohon tumppien luovuttajaan, niin näytäis siltä, että kossun 7.5" perässä tasauspyörästön rattaat on pikkuisen sivussa matopyörään, eli kardaanilaippaan nähden. Sun perässä näyttäis olevan keskilinjalla - eli tästä syystä cossun lukkoperän tumpit ei käy. Onko toi sun perä lukoton alkujaan? Tämä selittäisi, että miksei käy.

En käy enempää noitten perien yhdistelyssä sua neuvomaan - lienee helpointa metsästää se kossun perä tuohon muiden osien kaveriksi. :)

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 14 Helmi 2011 14:59
Kirjoittaja Warro
Kysymyksiä kysymyksiä. Onko kaikissa 4x4 doch koneellisissa takaperä visko? Mistä erottaa 7" viskollisen ja viskottoman ulkoapäin?

Ja jos nyt tuossa visko ois niin varmaan kannattaa vetaritki ostaa siitä, mutta käykös ne suoraan tonne normaalisierran takakelkkaan vai pitääkö tehä nää sekasikiövetarit?

Valmiiksi kiitoksia jos jollain asioista tietoa enemmän kun minulla.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 14 Helmi 2011 18:21
Kirjoittaja Aksu
Warro kirjoitti:Kysymyksiä kysymyksiä. Onko kaikissa 4x4 doch koneellisissa takaperä visko? Mistä erottaa 7" viskollisen ja viskottoman ulkoapäin?
4x4 docd :ssa ei ole aina viskoa,ennemmin useimmin ilman kun lukon kanssa.
Päällepäin ei erota jos kuvaa tuilottaa. Käsin kokeilemalla selviää onko visko vai ei.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 14 Helmi 2011 18:56
Kirjoittaja Tekno
Aksu kirjoitti: Sierra/esco 4x4 cossussa on 7" perä, muissa ei ole.
Scorpionin perässä on just tuo pienempi (100mm) oli sitten tavan tai cossu scorpioni.
Vaan 2wd sierra cossussa on isompi jako vetarin kiinnityksessä,kaikissa muissa tuo pienempi.
Ainakin v6 ja diesel mulkkarissa on 108mm, ja muissa 100mm. Vanhoista scorpioista en muista.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 15 Helmi 2011 09:52
Kirjoittaja duckworth
Warro kirjoitti:Kysymyksiä kysymyksiä. Onko kaikissa 4x4 doch koneellisissa takaperä visko? Mistä erottaa 7" viskollisen ja viskottoman ulkoapäin?

Ja jos nyt tuossa visko ois niin varmaan kannattaa vetaritki ostaa siitä, mutta käykös ne suoraan tonne normaalisierran takakelkkaan vai pitääkö tehä nää sekasikiövetarit?

Valmiiksi kiitoksia jos jollain asioista tietoa enemmän kun minulla.
No onko siinä luovutus akselistossa levyt vai rummut. Mikäli levyt (ns. laippavetarit) niin ptiää vaihtaa laakeripukit sellaisiin joissa on ne satulan korvakkeet, ja paljon muuta... :roll:

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 18 Helmi 2011 22:13
Kirjoittaja Warro
Rummut takana kys autossa. Eli käykö ne laippamalliset vetarit jotka rumpujarrullisesta suoraan tohon missä tökättävät ja rummut? Vai onko siinä rumpujarrullisenki laakeripukissa viellä jotain eroa?

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 19 Helmi 2011 00:46
Kirjoittaja Aksu
Warro kirjoitti:Rummut takana kys autossa. Eli käykö ne laippamalliset vetarit jotka rumpujarrullisesta suoraan tohon missä tökättävät ja rummut? Vai onko siinä rumpujarrullisenki laakeripukissa viellä jotain eroa?
Satulat tulee kiinni niihin laakeripukkeihin,ylhäällä "mikkihiiren korvat" joihin satula kiinnitetään.
http://artery.kuvat.fi/kuvat/Sierra+pro ... %E4lle.jpg

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 19 Helmi 2011 11:54
Kirjoittaja Warro
Kysymys oli nyt vähän huonosti muotoiltu. Eli elimen luovuttajana 4x4 dock sierra missä 7" visko(?) ja laippavetarit rumpujarruilla.

Tuosta pitäisi perämurikka ja vetarit laittaa omaan projektiin jossa on 7" perä ja tökättävät vetarit. Ja ne rummut takana tässäkin.

Käykö 4x4 vetarit tuohon projuun bolt onina vai joudunko vaihtamaan laipat omiin vetareihin?

Ja perästä kuulemma lähtee jokin johtonippu ja koelaudan alla boxi. Onko tämä nyt merkki lukosta vai lukottomasta vai onko molemmissa jokun tollanen?

Toivon mukaan nyt oli ymmärrettävissä olevia kysymyksiä. :D

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 19 Helmi 2011 22:13
Kirjoittaja country sedan
Warro kirjoitti: Ja perästä kuulemma lähtee jokin johtonippu ja koelaudan alla boxi. Onko tämä nyt merkki lukosta vai lukottomasta vai onko molemmissa jokun tollanen?
?? Eipä ole tähän mennessä löytynyt mitään johtoja lukollisesta tai lukottomasta. Oli visco tai levylukko, 7" tai 7,5".
ABS:n johdot on ainoat mitä koppiin tulee.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 19 Helmi 2011 22:34
Kirjoittaja Warro
Kyllä myyjä kovasti sanoo että perästä joku johtosarja tulis ja että se ois joku lukkoon liittyvä. Tosin itsekkin epäilen moista.. Ja eikös ne absin anturitki ihan siellä pyörän päässä ole?

Ja eikös noissa doch 4x4 visko ole jos lukko on? Siihen ymmärrykseen ainaki ite olen jäänyt.

Re: 2.0 OHC ja Cosworthin perä

Lähetetty: 23 Helmi 2011 20:14
Kirjoittaja emax
Kyllä. Visko on.
Ja jos siinä on rummut niin ei taida olla abs autosta.
Tai sitten se on joku mulle tuntematon välimalli rumpujarruilla, jossa abs tunnistin on vanhan mersun tyyliin murikassa, mikä selittäis sen johdon.
Ikinä en ole ainakaan kuullu että sierrassa olisi sähkölukko ollu :shock: