Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

6007 kirjoitti:koska täältä löytyy tietoa, niin kysyn minäkin, että mistä aktiivinen
kaistanpitoavustin tietää, että irroitan otteeni ratista jolloin se antaa
kehoituksen pitää ratista kiinni.
heikkeneekö ratin vääntövoima tai jotain sen suuntaista ?
Uusin AB lehti vertaili näitä tekniikoita ja ymmärtäisin sen perustuvan ohjaus vasteeseen,koska toiminto sallii hetkellisen ilman käsiä ajamisen.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

6007 kirjoitti:Uusin AB lehti vertaili näitä tekniikoita ja ymmärtäisin sen perustuvan ohjaus vasteeseen,koska toiminto sallii hetkellisen ilman käsiä ajamisen.
Eiköhän sen kaistanpitoavustimen tule tunnistaa kaistamerkinnät ( reuna- ja keskiviivat ), joista reagoi. Talviajossa Suomessa aika merkityksetön varuste.
Ohjaajan vireystilaa valvoo sitten erikseen rakennettu järjestelmä, joka ei ole tämä kaistanpitoavustin.

Saksassa oli juuri neljän Focuksen kokoluokan dieselien vertailu AB:ssä. Ajajan autoksi ykkösenä Focus ja kokonaisuutena jaettu ekatila Hyundain kanssa - miksikö korealainen näin ylhäällä? - siksi, että tavaratila, näkyvyys ja viimeistely nostivat sen Fordin rinnalle, mutta ajotuntuma korealaisessa oli huonoimmasta päästä.
Taakse jäivät Opel Astra ja Honda Civic ( uudella 1,6 dieselillä ). Kaikkia autot uusimpia versioita.
Torque Vectoring Control
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Fordissa voi valita kaistavahdin toimimaan joko ohjauspyörää täristävänä varoittavana kaistavahtina tai kaistalla pysymistä avustavana järjestelmänä,joka kääntelee ohjauspyörää itsekseen.Testaajien mukaan kovin pitkään ilman käsiä ajamista järjestelmä ei salli,eli se tunnistaa kuljettajan tekemiä ohjausliikkeitä ja jos niitä ei ole, eli vastetta ei esiinny,niin järjestelmä täristää ohjauspyörää tai kääntää sitä itse, jos näin on valittu.
Tuulilasissa oleva kamera lähtee tosiaan talvella arvaamislinjalle,se ei tunnista viivoja ja saattaa ohjailla autoa, jos ratista ei pidä kiinni.Tämmöistä auton tekemää harhaohjausta ei olisi kiva kokea,joten tuo ohjauspyörän tärinä toiminto on asiallisempi ja turvallisempi valinta :D
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

ko. kokeilu tapahtui lahdentiellä koskelasta kehä 1:lle päin,
5 kaistan levyisellä osuudella noin 80 km/h nopeudella,jolloin päällä
oli rattia kääntävä ominaisuus ja kaikki mittaristossa olevat kaista ledit
paloivat, odotin kaistalla pysymisen korjausta ja mittaristoon tuli teksti,
että pitää pitää ratista kiinni, englanniksi tosin ja sanamuotoa en muista.
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

6007 kirjoitti:ko. kokeilu tapahtui lahdentiellä koskelasta kehä 1:lle päin,
5 kaistan levyisellä osuudella noin 80 km/h nopeudella,jolloin päällä
oli rattia kääntävä ominaisuus ja kaikki mittaristossa olevat kaista ledit
paloivat, odotin kaistalla pysymisen korjausta ja mittaristoon tuli teksti,
että pitää pitää ratista kiinni, englanniksi tosin ja sanamuotoa en muista.
Luulen tuon olleen ennakkovaroituksen ennenkuin järjestelmä alkaa itse ohjaamaan.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja habbe »

Onko jollain tietoa, onko tuossa mittariston automaattisessa himmenemisessä joku "jippo", jolla asetetaan esim. tietyt arvot kirkaalla / hämärässä? Se toimi aluksi ihan hienosti ja himmeni hämärtyessä sitä edes huomaamatta. Mutta sitten menin sitä kerran säätämäänm käsin ja nyt se käyttäytyy tosi oudosti...

Lyhyen sillan alituksen aikana vetää mittariston lähes pimeäksi ja kun sieltä tullaan taas kirkkaampaan päivänvaloon, laittaa mittariston ihan ylikirkkaaksi. Sit jossain vaiheessa hieman tummenee, mutta nyt sitä saa olla käsin säätämässä kokoajan, vaikka ajotietokoneesta valittuna "Lighting -> Dimming -> Automatic".

Ohjekirjassa lukee vaan, että akun irrotuksen jälkeen valaistus palaa aluksi maksimikirkkaudella, mutta olenkohan tuolla käsisäädöllä nyt jotenkin asettanut, että tietynlaisessa valaistuksessa halutaankin erilainen kirkkaus. Ja koettaa sit sen perusteella säädellä sitä nyt vähän miten sattuu.

Aika kehno tuo ohjekirja. Jättää paljon kertomatta tästä ns. sumeasta logiikasta, joka monia asioita ohjailee :(

--

Asiasta ihan toiseen, miten tämän viestiketjun voi laittaa seurantaa, jotta saan sähköpostiin ilmoituksen, kun tulee vastaus? Luin foorumin FAQ:n, mut siellä mainittua "seuraa tätä viestiketjua" -kohtaa en mistään löydä...
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Auton varustelua päivitettiin tänään Westfalian irroitettavalla koukulla(törkeän hintainen) ja
rengashotellista tuli premiumcontact 2 kesägummit takakontissa odottelemaan kesäkelejä :D
Renkaat on menestyneet testeissä hyvin ja kokona on maltillinen 215/55x16.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

kyllähän se kevät kohta tulee.........
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ekomies kirjoitti:Auton varustelua päivitettiin tänään Westfalian irroitettavalla koukulla(törkeän hintainen) ja rengashotellista tuli premiumcontact 2 kesägummit takakontissa odottelemaan kesäkelejä Renkaat on menestyneet testeissä hyvin ja kokona on maltillinen 215/55x16.
Westfalian koukut ovat parasta A-luokkaa. Vetokoukkuasennuksen sähkökytkennät kannattaa jättää Fordin huoleksi, koska sähkökytkennät "keskustelevat" mm. CAN-väylän kanssa. Väärillä tavoilla/osilla sotketaan mm. ajotietokone ( = ei toimi! ).

Suomeen Focukset tulevat lähes poikkeuksetta Saksan tehtaalta ja monella on onni saada ensiasennusrenkaiksi Continentalit; itse sain SportContact 3-renkaat ( 17" ) ja talvirenkaina nyt alla myös Continentalin mainiot IceContact'it ( 16" ).

Sain muuten Fordilta eilen kopion etusäleikön oikeasta toiminnasta. Siinä kerrottiin ( yksinkertaistettuna pääperiaatteena ), että nopeudella 70 km/ säleikkö sulkeutuu. Muuten on melkein aina auki. Jos jollain on ollut kovilla pakkasilla jo parkissa ( moottori ei käy ) kiinni, niin se on kuulemma silloin esim. jäätynyt jumiin.
Tavoiteasento määräytyy useiden tekijöiden ( tulosignaalien <- CAN-väylä ) perusteella, joina mm. :
* moottorin jäähdytysnesteen lämpötila
* ilmastointilaitteen kompressorin paine
* ulkoilman lämpötila
* ajonopeus
Huomattavaa on, että oikeanlaisen vetokoukkuasennuksen ( CAN-väylä ) kautta menee järjestelmälle tieto, että perävaunun ollessa kytkettynä säleikkö on aina auki.
Torque Vectoring Control
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

sinulla JohnFinn näyttää olevan pääsy Fordin oikeisiin tietoihin, joten onko mahdollista saada takavaloja palamaan yhtäaikaa etu ledvalojen kanssa ?
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

6007 kirjoitti:sinulla JohnFinn näyttää olevan pääsy Fordin oikeisiin tietoihin, joten onko mahdollista saada takavaloja palamaan yhtäaikaa etu ledvalojen kanssa ?
Tiedän kyllä Fordin informaatiosivut ( etis.dealerconnection ), mutta valitettavasti minulla ei ole käytettävissäni sinne salasanoja. Käyn keskusteluja paikallisen huoltopäällikön kanssa.

Oma käsitykseni on, että ns. päiväajovalojen eli ledien kanssa ei ole takavalokytkentää ainakaan vielä päivitettynä. Sain oman Focuksen modulitilaluettelon em. huoltopäälliköltä; HCM, eli ajovalojen ohjausmoduli, ohjelmiston osanro AM51-14C084-AG on tarkistettu auton valmistustarkistuksessa 25-11-11, mutta ei sen jälkeen, koska Fordilta ei ole tullut päivityksiä.

Tuo etuledirivien polttaminen riittää nykyeuromääräyksien mukaan päiväajovaloiksi. Samalla lailla taitavat toimia mm. Audin, BMW:n, M-B:n, VAG:n, jne. päiväajovalot ("huomiovalot").
Jos autossa on ksenonit, niin valokytkimen automaattitoimintoasennossa valot kytkeytyvät päälle auton käynnistyksen yhteydessä ja sammuvat sytytysvirran katkaisun yhteydessä ja ksenonit + takavalot kytkeytyvät ledeiltä ja päin vastoin valaistusolosuhteiden mukaan.
Olen kokeillut ja saanut toimimaakin etuledien kanssa yhtäaikaisesti - sumuvalot. :wink:
Torque Vectoring Control
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

Audin takavalot toimii yhtä aikaa etuledien kanssa jos pyytää
auton tilauksen yhteydessä, kuulemma.
ajattelin vaan, että olisi ehkä mukava jos ne palaisivat yhtäaikaa,
mutta muuten automatiikka pelaa kuin ajatus, eli kyllä se vaihtaa ne
xenonit päälle ihan sopivissa valaistusolosuhteissa ja pitkätkin menne
itsestään päälle tosi hyvin.
xenon-valot ovat mielestäni todella suositeltava lisävaruste, jos olisi
jäänyt pois, olisi kyllä harmittanut
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

6007 kirjoitti:Audin takavalot toimii yhtä aikaa etuledien kanssa jos pyytää
auton tilauksen yhteydessä, kuulemma.
ajattelin vaan, että olisi ehkä mukava jos ne palaisivat yhtäaikaa,
mutta muuten automatiikka pelaa kuin ajatus, eli kyllä se vaihtaa ne
xenonit päälle ihan sopivissa valaistusolosuhteissa ja pitkätkin menne
itsestään päälle tosi hyvin.
xenon-valot ovat mielestäni todella suositeltava lisävaruste, jos olisi
jäänyt pois, olisi kyllä harmittanut
Juuri näin. Olen samaa mieltä näistä Fordin ksenoneista - ehdottomasti kannattava hankinta ( vaikka maksavatkin ).
Tämä "vain" etuledien poltto on päivällä laillisesti sallittua ( valoautomatiikan kanssa! ); tämän vaihtoehdon valinta on perusteltua energiansäästösyistä. Kaikki tarvittava sähköenergia, mm. valoihin, sähkö(vastus)lämmittimiin, puhaltimiin, jne. otetaan generaattorilta, jota pyörittää auton moottori. Moottorin energiankulutus on kiinni erilaisten "vastusten voittamisesta", joita ovat mm. ajovastukset, generaattorin pyöritys, ilmastoinnin kompressorin pyöritys, jne.
Torque Vectoring Control
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kävin eilen hakemassa tuon alla mainitun liukumisen estävän maton tavaratilaan ja tiedoksi muillekin:

Matto tuotekoodilla 1710940 sopii mainiosti myös sellaisen Wagoniin, jossa on renkaanpaikkaussarja. Eli ei tarvitse ostaa kaksi kertaa kalliimpaa 1745967 -mattoa vaikka sellainen alun perin haluttiin myydä tuohon autoon.
Portti kirjoitti:Onko kenelläkään uuden Focus-farmarin omistajalla tavaratilassa liukumisen estävää mattoa?

Kävin vaimon Focukseen kyselemässä sopivaa mattoa paikallisesta Ford-liikkeestä ja olin etukäteen katsonut tuolta Fordin omasta tarvikeluettelosta -11-malliseen Focus Wagoniin sopivan maton:

http://www.ford.fi/HuoltojaVaraosat/Lis ... keluettelo

Netin tarvikeluettelo tarjosi mattoa tuotekoodilla 1710940 ja hintaa 49 eur. Ford-liikkeen tarviketiskillä tarjottiin kuitenkin auton tietojen perusteella mattoa tuotekoodilla 1745967 hintaan 109 eur. Kalliimpi olisi kuulemma ilman varapyörää oleville malleille ja halvempi varapyörällä varustetuille tarkoitettu.

Myyjä olisi kyllä myynyt tuon halvemmankin minulle, mutta ei ollut varma, että miten se sopisi varapyörättömään versioon. Lupasin itse selvittää sopivuutta ja palata asiaan.

Mikäli jollain farkku-kuskilla on liukumisen estävä matto niin olisiko mahdollista tarkistaa sen tuotenumero ja se, että onko autossa renkaanpaikkaussarja, tilapäisvarapyörä vai normaalikokoinen varapyörä? Tällä tavalla voisi saada selvyyttä siihen, että mikä matto sopii oikeasti mihinkin.
Fiesta ST 2019
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Ecoboost 1.0 löytyy nyt hinnastosta ja meikäläisenkin auto näyttää hieman kallistuneen.
Alkaen hinta farkkuna on noin 22500€ ja vanhallakin padalla saa vielä ostaa lähes samaan hintaan :shock: Ecoboostit tulee kuitenkin korvaaman nuo vanhat moottorit jollain aika välillä.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Avatar
hartza75
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2012 10:03
Paikkakunta: vantaa

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja hartza75 »

Terpat!
Elokuussa-11 ostettu ti-vct 125hp trendi-wagon foccerin tuntumia: (pantteriväri, lämmit.tlasi, tummennukset akkunoissa yms perusroipetta, +4000km ajettu)

- takakontin kaasujouset eivät jaksaneet nostaa luukkua kunnolla(vaihdettu takuuna uusiin, laiskat edelleen), näköjään muillakin. (vrt kaverin auton bilteman halpis-kaasujouset jotka laukaisevat luukun terhakkaasti ylös asti kovallakin pakkasella, nämä fordin omat jouset aika lusmut)

- pcm-ohjelmisto päivitetty (joulukuussa) ja polttoaineen "lisäaine" lisätty takuuna, auttoi kaasupolkimen toimintaan jossa oli ennen päivitystä sellainen "löysä-tyhjä alue", eli kaasu tuli viiveellä ja piti painaa poljinta enemmän, myös tällöin kone meinasi tukehtua kylmänä, nyt siis ok softapäivityksen jälkeen, myös kylmällä koneella kiihdyttäessä nykivyys väheni. (kylmänykivyys ilmeisesti ominaisuus ti-vct koneella???)

- Tuulilasin alareunan ulkop.muovilistan nastat (4kpl)vuotivat moottoritilaan , itsellä yksi vuotava nasta tiputteli sadevedet suoraan akun päälle josta se valui akkukotelon pohjalle. Huollossa yrittivät tiivistellä niitä nastoja ja korjaaja sanoi että "...meneehän sinne moottoritilaan muutenkin kosteutta ja vettä ja se on normaalia..." ostin lopulta itse biltemasta kumitiivisteet ja nappasin nastat pois ja laitoin kumitiivisteet kuningaspulteilla listaan kiinni, nyt on tiivis.
(tsekatkaapa omista foccereistanne vuotavatko nastat, ovat siinä tuulilasin alareunan "kourussa")'

- etuovien kahvat jäätyvät siten että pitää painasta kahva alas (ovenraosta koukaten)koska joskus kahvat jäävät jöpöttämään pystyyn kun on esim yli -10c, on yritelty laittaa lukkosulaa...olisko jokin tehdasrasva tmv paskamönjä joka jämähtää kahvan mekaniikassa kun on enemmän pakkasta???

- kesätöpöt olivat Good Yearit (215-16" alut) ja talvitöpöt Continental ice contact (215-16" alut) .Ihan ok nakit ovat olleet, ainakin nuo GY:t ovat mukavan hiljaiset.

...että sellaista, joo pientä pikkuvikaa on ollut mutta takuuhuolto on ollut ripeää hgin automaassa.
Mites, itseltäni puuttuu takaroiskeläpät ja huomasin että autoliikkeen focuissa ne olivat kiinni, eli ovatko vakiovarusteina? Ihan ok auto muuten ja mukava ajella, 2. focus menossa.

kevättä odotellessa..ja uutta huoltoa :mrgreen:

16.3 Edit: ...ja tulihan sinne huoltoon asiaa taas: joulukuun softapäivityksestä huolimatta piti käydä taas huollossa päivittämässä uusin softa ajotietsikkaan koska auto tuntui tehottomalta, päivitys auttoi myös nykivyyteen ja nyt rupeaa olemaan tehot kohdallaan.
Viimeksi muokannut hartza75, 16 Maalis 2012 07:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Trend Wagon Foccer 1.6 TI-VCT 125hp / MK3
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

hartza75 kirjoitti:Terpat!

- Tuulilasin alareunan ulkop.muovilistan nastat (4kpl)vuotivat moottoritilaan , itsellä yksi vuotava nasta tiputteli sadevedet suoraan akun päälle josta se valui akkukotelon pohjalle. Huollossa yrittivät tiivistellä niitä nastoja ja korjaaja sanoi että "...meneehän sinne moottoritilaan muutenkin kosteutta ja vettä ja se on normaalia..." ostin lopulta itse biltemasta kumitiivisteet ja nappasin nastat pois ja laitoin kumitiivisteet kuningaspulteilla listaan kiinni, nyt on tiivis.
(tsekatkaapa omista foccereistanne vuotavatko nastat, ovat siinä tuulilasin alareunan "kourussa")'

...että sellaista, joo pientä pikkuvikaa on ollut mutta takuuhuolto on ollut ripeää hgin automaassa.
Mites, itseltäni puuttuu takaroiskeläpät ja huomasin että autoliikkeen focuissa ne olivat kiinni, eli ovatko vakiovarusteina? Ihan ok auto muuten ja mukava ajella, 2. focus menossa.

Mites, itseltäni puuttuu takaroiskeläpät ja huomasin että autoliikkeen focuissa ne olivat kiinni, eli ovatko vakiovarusteina?
kevättä odotellessa..ja uutta huoltoa :mrgreen:
Ei saisi vuotaa ja liikkeen tulisi nämä osata korjata :oops: Itsellä ei kyseistä vuotoa esiinny mutta hyvä että toit asian esille :wink:

Roiskeläpät ovat erikseen lisähintaan. Tosin autoliikkeestä kiinni antavatko kaupanpäälle :) Lähinnä ne ovat tarpeen vain edessä.
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Nelonen Start esitteli uuden 1.0 Ecoboostin Focuksen keulalla. Todella lupaavalta vaikutti testaajan
kommentit ja kolmisylinterisyys ei kuulunut eikä tuntunut ajossa mitenkään.Aika näyttää toteutuuko
alhaiset kulutuslukemat myös todellisuudessa.Maahantuojan usko moottoriin on vahva ja autoista 70% tullaan myymään tuolla padalla!
Samassa videossa esiteltiin myös piiloon menevä ovensuoja parkkipaikkakolhuja vastaan ja tuo pitää
asennuttaa myös itse, jos se pystytään jälkeenpäin asentamaan.
Oheisena linkki videosta
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/vi ... vid=370685
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ekomies kirjoitti:Nelonen Start esitteli uuden 1.0 Ecoboostin Focuksen keulalla. Todella lupaavalta vaikutti testaajan
kommentit ja kolmisylinterisyys ei kuulunut eikä tuntunut ajossa mitenkään.Aika näyttää toteutuuko
alhaiset kulutuslukemat myös todellisuudessa.Maahantuojan usko moottoriin on vahva ja autoista 70% tullaan myymään tuolla padalla!
Samassa videossa esiteltiin myös piiloon menevä ovensuoja parkkipaikkakolhuja vastaan ja tuo pitää
asennuttaa myös itse, jos se pystytään jälkeenpäin asentamaan.
Oheisena linkki videosta
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/vi ... vid=370685
Fordin 3-sylinterinen turbokone lienee makeimmillaan Fiestassa ja uudessa B-Maxissa. Focus on kyllä parhaimmillaan vielä vähän suuremmilla tehoilla/väännöillä - huom. tämä on henkilökohtainen mielipiteeni.
Ja Focuksen etupyörillä saa myös talviaikana olla - ainakin näillä nykyisillä rengastuksilla - vähän enemmän massaa kuin mitä tuo 3-sylinterinen tarjoaa.

Ovella kolhimisen estosuojan saa kuulemma Titanium-versioon kaupassa ja muihin lisävarusteena; tämäkin kuultua juttua, joka kannattaa varmistaa auton oston yhteydessä.
Torque Vectoring Control
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Nelonen Start testasi kaksoiskytkinvaihteiston farkku Focuksen kanssa.Itse vaihteisto sai kehuja,mutta
vapaasti hengittävä peruspata oli hieman puhditon.Ecoboost ja powershift on varmasti aikanaan kaikkien toivoma yhdistelmä 8)
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/et ... /start-248
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Ekomies kirjoitti:Ecoboost ja powershift on varmasti aikanaan kaikkien toivoma yhdistelmä 8)
Kyllä, tälläinen yhdistelmä olisi varmasti upea. Vielä kun tuon Ecoboostin saisi etanolille sopivaksi. :)
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

juu, sellaisen yhdistelmän olisin valinnut .
siis ecoboost ja powershift
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
ekimatic
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2009 19:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja ekimatic »

Minäkin olisin ottanut ecoboostin ja powershiftin, jos vain olisi ollut saatavilla...mutta kun ei niin ei :evil: :evil: Niinpä jouduin tyytymään manuaaliin...kehveli! Kumma juttu, kun kuitenkin Volvoihin on on saatavilla sama pata (182hv..itseasiassa volvolla 180hv) lähes kaikkiin malleihin kaksoiskytkin-vaihteistolla, mutta itse tähän emoyhtiön tuotteeseen siis ei. Kummallista mallipolitiikkaa kyllä Fordilta :twisted:

Nyt on kilometrejä mittarissa reilut 6000 ja ajattelin kertoa kuulumisia. Kulutus on ollut matka-ajossa yllättävän pieni, 1000km:n reissulla keskikulutus ajotietokoneen mukaan 5.8l/100km. Nopeus jatkuvasti n. 10km/h yli sallitun. Polttoaineena 95E10. Sekalaisessa pyörittelyssä kulutus on seitsemän litran kahta puolta...yli 8 litran keskikulutus/tankillinen.. ei ole ollut kertaakaan, vaikka ajotapani ei ole mitenkään erityisen taloudellinen edes. Kulutus suhteessa tehoihin on siis täysin kohdillaan. :mrgreen:

Omassa autossani muuten aktiivinen etusäleikkö on toiminut jatkuvasti niin, että käynnistyksen jälkeen se sulkeutuu. Ajaessa en tietenkään tiedä, onko se auki vai kiinni, mutta tyhjäkäynnillä näyttäisi olevan useimmiten kiinni. Kun sammutan auton, säleikkö avautuu aina. Näin siis, kun on pakkasta vielä. Pitää katsoa, miten tilanne muuttuu ilmojen lauhduttua.

Sen kummempia vikoja tms. ei ole ilmennyt. Siirsin myös asuntovaununi toiseen paikkaan ja samalla tuli todistettua, että omapainoltaan 1400kg vaunu liikkui suht kevyesti 80km/h nopeutta ylämäistä riippumatta...tosin silloin joutui jo vaihtamaan neloselle asti...mutta vauhti kyllä pysyi vakiona. Mutta yhtään vähempääkään en tehoja haluaisi...jos vaunua siis liikuttelee.

Tästäpä päästään aasinsiltana siihen 1-litraiseen ecoboostiin...hmm...ei ole kyllä minun juttu. En ymmärrä, miten yli 1400kg:n omapainoiseen autoon voisi riittää kolmi-pyttyinen litrainen motti. Ehkä se on passeli Fiestaan, mutta epäilenpä suuresti Focuksen kulkevuutta tällä koneella...sanoipahan koeajajat mitä tahansa. Asuntovaunun vedosta tuolla koneella (samoin kuin vaparilla...) voi vain nähdä unta. No, tämä oli nyt vain minun mielipide, jokainenhan voi valita koneensa millä lystää. Omassa mielessäni kun siintää jo tuleva ST-versio... :lol:

Kaikenkaikkiaan olen autooni ollut tyytyväinen. Ylimääräisiä korjaamokäyntejäkään ei ole ollut. Onkohan kellään muulla tämän palstan lukijalla myöskin 182hv:n ecoboostia? Olis kiva kuulla käyttökokemuksia autosta nimenomaan tällä koneella...!! Nooh, itse kertoilen lisää kokemuksia, kunhan kilometrejä taas karttuu..!!
Ford Transit Custom (2014)
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Frnz »

Palataan tähän aiheeseen kun autoon (150hv Ecoboost) on saatu kilsoja nyt noin 4500 sitten tammikuun käyttöönoton. Auto on loistava ajaa ja suorituskykyä riittävästi. Itse asiassa ensimmäistä kertaa on sellainen fiilis että ei ole tarve päivittää autoa aivan vähään aikaan. :D

Kulutus nyt keväällä tipahtanut 7.5 -> 6.9l / 100 km lukemiin ajon ollessa 50% pk-seudun kehäteitä ja 50% kaupunkiajoa. Taitaa tuo Start/stop vaikuttaa kivasti kun liikennevaloissa seisoo. Näillä bensahinnoilla entistä dieselkuskia hirvittää kun entinen 1.6 TDCI vei 4 l / 100 km ilman että auton tartti sammua jos oli punainen liikennevalo... Miten muilla kulutus on ollut?

Jos jotain negatiivista pitäis sanoa niin ilmeisesti ovipahvit pitää vähän turhan paljon resonointia lämpötilan vaihteluissa. Eli radio kannattaa pitää päällä tai muuten tulee vähän turhan paljon 80 luvun autojen tunnelma räminöineen ja pärinöineen... Toinen vähän harmittava asia on integroitu navi, joka laitteena on minusta upea ja periaatteessa hyvä laite, mutta paikkatietokanta on ihan alkeellinen. Tallennettuna tosi rajallinen määrä paikkoja. Lisäksi vähän hölmö juttu kun navi on sd-kortilla mutta siihen ei saa itse tallennettua mitenkään uusia POI tietoja vaan kortti on kirjoitussuojattu jotenkin tosi tiukasti.

Soittelin tuosta navista myös maahantuojan tukeen ja kyselin päivitysten ja poi-tietojen perään. Ensimmäinen kysymys puhelimessa oli että "Ai siis mikä navi sulla on siellä autossa? Tomtom?" eivät olleet ilmeisesti nähneet itse Audio 11 pakettina tulevaa integroitua navia. Lupasivat ottaa selvää ja soittaa takaisin, mutta eivät pariin kuukauteen ole kerenneet.. :|

Onko jollain muuten kokemuksia tuosta Active City Stopista? Minulle on tullut vähän sellainen tunne että mahtaako se olla edes asennettu kun auto ei ole ruuhkissa kertaakaan jarruttanut itse. Kuinkakohan lähelle se päästää ennen kuin jarruttaa itse?
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

minun kokemukseni active stopista perustuu vahinkoon, eli jonossa ollessa
autoni valui lähemmäs seuraavaa autoa, joten nopeutta ei ollut, mutta
active stop päätti että väli oli liian pieni ja pysäytti auton.
asiasta jäi mieleen pysäytys joka oli aika "raju" sekä ääni joka kuulosti
siltä kuin pohja olisi raapinut maata.
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Vastaa Viestiin