Sivu 1/1

Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 10 Tammi 2011 15:51
Kirjoittaja Ford83L
Minulla on ford escort 83 L lainasin autoani isäukolle joka sitten päätti ajaa pohjan kiinni lumeen joka sitten aiheutti sammumisen (johtuen että virranjakaja kostui) kuivasin jakajan jonka jälkeen hän ajoi sen sitten täysillä lätäkön yli (sama juttu :evil: ) ja nyt kun sain sen ajettua kotiin en saa sitä enään käyntiin onko kellään mitään ideaa miten saan sen uudelleen käyntiin tai minkä takia auto ei käynnisty

kertokaa vain kaikki mitä voin tehdä jotta voin ruksittaa vaikka lapulle ja viivata niitä yli jos ei toimi ja mitä vikaa voisi olla autossa nyt ?

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 10 Tammi 2011 17:59
Kirjoittaja ReiluReiska
Eräässä fiestassa(?) oli kärähtänyt virranjakajan pyörijän esivastus eli käytännössä pyörijä aiheutti katkoksen kipinän kulkuun. Sitä vikaa etsittiin kauan ettei miksei suostu käynnistymään.

Minulla oli aikoinaan eräs vanha corolla. Aina kun se seisoi yön yli ja oli hieman kosteaa, niin oli pakko kuivata kaikki sytytysjohdot. Oli herkkä kosteudelle. Kuivauksen jälkeen suostui aina käynnistymään. Samoin jos moottori oli jonkin aikaa sitten ajettu vaikkei varsinaisesti ollut enään lämmin, joten kai se kosteus oli sen verran haihtunut. Nuorena poikana en tajunnut että olisin varmaan päässyt helpommalla kun olisin ostanut uudet sytytysjohdot+tulpat tai tutkinut saako puola kunnolla sähköä.

Onko autossa puolan esivastusta? Eli puola olisi vaikka oikeasti 10v(?) puola ja käynnistyksen aikana saa täydet sähköt, koska startti romahduttaa akun jännitteen ja jaksaa paremmin silloinkin lyödä kipinää myös kylmäkäynnistyksessä talvellakin. Käynnistyksen jälkeen sähkö johdetaan esivastuksen kautta, jottei jatkuva yli 14v jännite tuhoa puolaa ylikuumentumisen seurauksena. Tällöin luulisi että suostuisi käynnistymään ja jos puolan esivastus rikki, niin kai sammuu heti avaimesta irti päästettyä, koska puola ei saa sähköä (katkos)?

Muistan kuinka eräs bussi lähti päätepysäkiltä talvella ja pääsi n. 100m, jolloin sammui täysin. Bussi hinattiin korjaamolle ja vikaa etittiin. Startti pyöri muttei käynnistynyt. Polttoainetta oli. Viimein vika löytyi, sillä pohjasta oli johtonippu mennyt poikki kuin veitsellä olisi leikattu. Syyksi arveltiin että jäinen lumikokkari olisi viiltänyt. Joten tutki vielä moottorin johdotusta jos se olisi saanut kipeää jotenkin ja toimii kuitenkin välillä?

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 10 Tammi 2011 19:06
Kirjoittaja tursas
Ensin tarkistaisin tuleeko startatessa tulpille kipinää, yks tulpanjohto irti, pitkä ruuvari sinne hattuun ja ruuvarin varsi lähelle koneen runkoa ja katselua. Akku on varmaan tyhjä, lataukseen tai apuvirtaa kaapeleilla. Jos se on ottanu pohjakosketuksen tarkistaisin myös, että bensaputket on ehjät. Kastuukos tulpat startatessa, eli saako bensaa... :roll:

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 11 Tammi 2011 15:36
Kirjoittaja Ford83L
okei tarkistin tulpat lyövät kipinää niin myös tulee bensaa tulpille mutta bensaa taitaapi jostain syystä joko vuotaa jonnekkin koska bensa haisee ainakun käyttää starttia onko kellään lisää ideoita voisiko kaasari olla tukossa jotenkin ?

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 11 Tammi 2011 16:49
Kirjoittaja tursas
Jaa, enpä tunne Escoja, mutta ilmanputsari pois edestä ja kaataa pikkasen bensaa kaasarin kurkkuun, niin käyntiin pitäis lähteä jos sytkäpuoli on kunnossa sitten tarkistaisin bensaletkut, bensansyötön kaasarille menevästä letkusta, kaasarin alipaineletkut...tuolla näyttäis olevan kaasarin manuaali englanniksi:
http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/ ... 86-04a.pdf

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 11 Tammi 2011 19:20
Kirjoittaja yritäedes
Onko virranjakajan runko tiukasti kiinni? Tarkoitan, ettei päässyt pyörähtämään
kun kuivailit sitä jakajaa. Ja ajoitus mennyt pieleen.

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 13 Tammi 2011 21:47
Kirjoittaja Ford83L
yritäedes kirjoitti:Onko virranjakajan runko tiukasti kiinni? Tarkoitan, ettei päässyt pyörähtämään
kun kuivailit sitä jakajaa. Ja ajoitus mennyt pieleen.

virranjakajalla täysin yksi mahdollisuus mennä takaisin kiinni

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Lähetetty: 13 Tammi 2011 22:19
Kirjoittaja yritäedes
En siis tarkoita virranjakajan kantta, jonka irrotit ja kuivasit, vaan koko virranjakajaa, joka
on yleensä pultilla kiristetty tiettyyn asentoon ja jota kiertämällä sytytyshetkeä säädetään.
En tiedä mikä kone sulla on ja vain oletin, että virranjakaja on "perinteistä" mallia...