Sivu 1/1

Maskipeite

Lähetetty: 05 Tammi 2011 22:12
Kirjoittaja fiicus04
Olen etsinyt apua Focus -04 lämpöongelmiin ja ei ole mikään auttanut. Tilasin tänään maskipeitteen:

http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/20 ... vikkeelta/

Josko nyt helpottaisi. Pahvinpaloja en ole edes yrittänyt laittaa. Kuinka ihmeessä nämä kaikki nykyautot ovat näin älyttömän kylmiä? Sama vika vaimon Mondeossa -98. Ei ennen autot hyytyneet heti kun pakkanen laskee alle -20c:n. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Re: Maskipeite

Lähetetty: 10 Tammi 2011 19:56
Kirjoittaja rangleri
Kyllä ainakin 96 mondeon saa lähes saunaksi vielä 20 asteen pakkasella ilman pahviakin. Lämpömittari pysyy johonkin -27°C asti aina tasan puolessa välissä. Sitten -30 asteella lämpösäätimet pitää olla "naamalle ja jaloille" -asennossa että tulee kuumaa ilmaa nopeasti. Tuulilasille menevät kanavat lämpenee hitaasti ja sieltä puhaltaa kylmempää lyhyemmällä matkalla.
Termostaatti mitoitetaan varmaan nykyään vähän turhankin varman päälle, suojaamaan enemmän ylikuumenemiselta kesähelteellä. Wahler-termostaatti on ainakin toiminut hyvin, originaalilla ei noussut edes kesällä lämmöt normaaliin.
Focuksesta ei taas minulla ole minkäänlaista kokemusta.
Raitisilmansuodattimetkin kannattaa myös olla suht puhtaita!

Re: Maskipeite

Lähetetty: 10 Tammi 2011 22:21
Kirjoittaja tuomaz
kyllä ainakin 1.6 bensafocus lämpenee ku sauna, diisselikoneisistä en osaa sanoo ku ei oo kokemusta..

Re: Maskipeite

Lähetetty: 15 Tammi 2011 15:30
Kirjoittaja S-P-H
Just meen kohta pahvista tekee ittelle testiks peitteen. Mulla tulee kyllä sisälle lämmintä ja
mittari näyttää, että moottori lämpiää, mutta moottorin ääni ja olemus on todella kohmeinen.
Kohmelus alkaa jo helposti -15:sta ja -20:ssa kaasupolkimessa voi jo tuntea kun kaasuläppä
alkaa jäätymään kylmästä ilmasta mitä se imee sinne. Jouluaattona, kun oli -27, niin 100km
matka-ajon jälkeen moottori oli aika lailla jäätymispisteessä ja bensaa kului aivan
järjettömästi
. Kun pysähdyttiin, avasin konepellin ja kokeilin kädellä moottorin kantta
ja se oli viileä viiman vuosi. Muita oireita on, että auto on todella tehoton noilla pakkasilla.

Vaihdelaatikko myös kuulostaa kovilla pakkasilla todella karulta, kunnes öljyt lämpiää.

Onko väärin, jos otan ilmanottoputken suodatinboksin pohjasta irti kovilla pakkasilla? Se ottas sit moottoritilasta lämpimämpää ilmaa..tai sitten jos ottas sen suodatinboksin
resonaattori-lisäkkeen irti ja se ottas siitä lämpimämpää ilmaa?

Re: Maskipeite

Lähetetty: 15 Tammi 2011 21:25
Kirjoittaja samileim
Itsellä myös '00 Mondeo 1.6 koneella lämpenee ripeästi ja pysyy lämpimänä. Koneen lämpöjä en ole aivan puoleen väliin saanut koskaan. Olisikohan merkki siitä, että termostaatti vaihdettu joskus kun ei kerran lämpeä aivan siihen puoleen väliin sitten vaikka mitä tekisi? =)

Re: Maskipeite

Lähetetty: 15 Helmi 2011 08:01
Kirjoittaja gatochico
V6 Duratec lämpiää kovalla pakkasella hyvin, sisätilat ei. Toisessa ketjussa tulikin vinkki termostaatin vaihtoon. Mutta onko tässä konemallissa olemassa riskiä huohotinputken jäätymiseen?

Re: Maskipeite

Lähetetty: 15 Helmi 2011 18:00
Kirjoittaja rangleri
Joitakin vinkkejä lämpöongelmiin:
-Jos jäähdytinnesteet on joskus vaihdettu vihreistä punaisiin, on lämmityslaitteen kenno voinut mennä tukkoon jos vanhoja nesteitä ei ole kokonaan huuhdeltu pois.

-Termostaatin tiivisteen voi asentaa väärin päin zetec-e ja r-moottoreissa jolloin alkaa vuoden päästä tiputtamaan nestettä kovalla pakkasella siitä tiivisteestä. Vuoto vaikuttaa pahasti termostaattikotelon halkeamalta mutta ei ole sitä. Itsekin sitä pelkäsin mutta aivan kunnossa on tuo alkuperäinen.
Tiivisteen huuli on leveämpi toiselta (kotelon kannen) puolelta. Tiedän kaksi tapausta näitä.

Tuon duratecin huohottimen jäätymisestä en ole kuullut eikä ole löytynyt juttua muutenkaan. Tietysti mahdollisuudet siihenkin on, tärkeää on siinä ja muissakin moottoreissa pitää ilmanputsarikotelossa oleva pieni huohottimen suodatin puhtaana pesemällä bensalla. Tämä auttaa huohotinhöyryjen kulkemisessa putkessa eikä öljy jää tukkimaan sen seinämiä.

-Tuo mittarin nouseminen voi vaihdella vähän kalibroinnistakin ja onhan se normal-alue aika laaja siinä. Voi kyllä huoletta ajella vaikka ei ihan tasan puoleen nousisikaan.

Re: Maskipeite

Lähetetty: 16 Helmi 2011 08:06
Kirjoittaja arzzi
Voi olla jo tuttu asia, mutta tuuletuksen pitäminen minimitasolla nostaa moottorilämmöt huomattavasti nopeammin normaalitasolle. Huomasin sen jopa tänään että hyvin lämmöt nousee vaikka pakkasta -33. Kyseessä siis bensa s-max 2.0. Ikkunat ei tietenkään huurtuneet vaikka tuuletus oli pienellä, koska auto oli tallissa ja sisälämppäri oli ollut yön päällä.

Re: Maskipeite

Lähetetty: 16 Helmi 2011 10:50
Kirjoittaja ts196
Oma Sierra ei ole lämmennyt kunnolla, vaikka kuinka laittanut pahvia syylärin eteen. Eilen vaihdoin termostaatin. Edellinen omistaja laittanut termostaatin väärin päin :roll: Ilmaus ja johan alkoi Sierrakin lämmitä :D

Re: Maskipeite

Lähetetty: 16 Helmi 2011 18:11
Kirjoittaja ft79
1.8 16v -96 mondeo lämpeni hyvin kovilla pakkasilla samaten
oikeen "oma testi voittaja" 1.8TD -97 Escort lämpenee nopeammin
kun työautona oleva -09 ransiitti jossa sentään eberi..

toi escortti on oikeasti lämmin ja lämpenee nopeasti, mutta
pakkas kelillä ei meinaa käynnistyä millään..vaatii pitkää lämmitystä.. :D

mk3 stw xr3i escortti on kanssa lämmin mutta -25c pakkasella ei lähde käyntiin
ollenkaan, vaikka on lämmityksessä.. hyvän tekniikan on joku vaihtanut..
seuraavan kerran kun lähtee niin menee tiiliskivi kaasupolkimen päälle
ja ruvetaan miettimään uutta tekniikkaa.. 1.8td vai 1.8 zetec molempi parempi.. :lol: