Sivu 1/1

Mysteeri

Lähetetty: 25 Joulu 2010 16:32
Kirjoittaja Kosse
Onko jollekkin muulle sattunut, että auto käynnistyy vain valot päällä ja sammuu, kun valot sammuttaa?
Kyseessä -97 Td Mondeo.
Valomuisti ei toimi, joten epäilen syy-yhteyttä. Mutta mistä etsiä vikaa? Virtalukon pohja? Sulakerasian pohja? Kaapelirikko?
Jos jollain olisi tietoa, olisin kiitollinen avusta.

Re: Mysteeri

Lähetetty: 25 Joulu 2010 20:12
Kirjoittaja inaticul
Veikkaus ajonesto, kosketushäikkää.
-96 Mondeo käynnistys

ViestiKirjoittaja ytte07 » 21 Joulu 2010 12:43
Terve!

Alko viime viikolla startti kiukutteleen. Mittariston valot palaa ku joulukuusessa, mutta mitään ei tapahdu. Akun navat putsattu ja starttia naputeltu. Vaihdoin solenoidin releenkin. Mystiseksi asian tekee se, että kun käännän ajovalojen katkaisijan päälle ni lähtee aina laakista käyntiin. Jos käynnissä kääntää ajovalot nollaan, niin kierrokset putoaa ja auto sammuu.

Löytyykö kenenkään historiasta vastaavaa?

ytte07

Viestit: 1
Liittynyt: 21 Joulu 2010 12:30

Ylös
Re: -96 Mondeo käynnistys

ViestiKirjoittaja milkkis » 21 Joulu 2010 18:17
Tutulla teki saman ikäinen mondeo joskus vastaavaa. Välillä meni ajonesto kesken ajon päälle, välillä lähti käyntiin vain jos valot laittoi päälle ja sammui kun otti pois. Korjaantui kun puhdisti liittimen sulakerasian pohjasta. (konehuoneessa) Siellä oli jotain häiriötä, Tämä on siis jollain tavalla yhteydessä ajonestoon...

Re: Mysteeri

Lähetetty: 27 Joulu 2010 19:53
Kirjoittaja Sakkeman
Samaa (ajonesto) veikkaan minäkin. Omassa mondeossa löi ajonesto päälle ilman että merkkihuoltokaan löysi vikaa. Ongelma poistui kun irrotin päivävaloreleen konehuoneen sulakeboksista. Jokin hämärä yhteys niillä on, kukaan ei vaan ole vielä pystynyt selittämään mikä.
Suosittelen koittamaan ko.releen irrotusta.

Re: Mysteeri

Lähetetty: 03 Tammi 2011 17:48
Kirjoittaja Kosse
Kiitos avusta. Enpä olisi ihan heti osannu/viitsinyt etsiä syytä. Onneks täältä löytyi ystävällisiä ihmisiä :D

Re: Mysteeri

Lähetetty: 24 Huhti 2011 23:59
Kirjoittaja Mondeonpaska
Ford Mondeo 97 - 1.6 - Zetec - Sedanin Raato **MYSTEERI**

No nyt jouduin myös tuon samaisen mysteerin uhriksi, eli ajonesto menee päälle. Aluksi tuo vika oli päällä kun valokytkin oli päivävaloilla, mutta ajoneston onnistui saamaan pois päältä kun kytki valokatkaisijan päälle ennen kuin yritti startata. Tuolla pärjäsi hetken aikaa, mutta sitten alkoi käymään niin että löi ajaoneston päälle vaikka valot kytkikin "ilta-asentoon".

Näin on myös käynyt lukemieni kertomusten perusteella muillekin, vaikka olisivat ajelleet ilman sitä päivänvalorelettä. Kyseinen rele (R1) on siis iso vaaleanvihreä neliönmuotoinen mötikkä, joka löytyy konehuoneen varokerasiasta. Haluaisin tietää onko tähän mysteeriin vieläkään mitään yksiselitteistä ratkaisua, kun ihmiset jo toista vuosikymmentä taistelevat saman asian kimpussa..?!! :shock:

Itse olen paininut asian kanssa jo muutaman viikon, koska ei vain nyt ole varaa viedä korjaamoon. Tai ehkä olisi, mutta luuleeko joku oikeasti, että nykypäivänä joku viitsii syödä kengänpohjallisia sen vuoksi että käy näyttämässä vanhaa kulkuneuvoa jollekin valotohtorille.. no thanks! Kaikella kunnioituksella ammattitaitosia asentajia kohtaan, ei nyt vain pysty.. :roll:

Jotkut ovat tehneet kalliitakin korjaamoreissuja, eikä vika ole selvinnyt. Toiset ovat saaneet vian kuntoon uusimalla koko sulakerasian sieltä konehuoneesta, tai moduulin sieltä. Sehän on sisältä ikäänkuin jaettu kahteen osaan, missä niitä releitä ja sulakkeita on kiinni. Moni on myös kertonut, että ne boksin sisäiset liitännät ovat jotenkin susia, eli löystyvät helposti. Näitäkin kertomuksia on paljon, että on vain liitos löystynyt ja sen kiinnittämällä vika on hävinnyt..!!

Itse pidän myös tuota liitinteoriaa uskottavana, koska välillä saan auton käyntiin kun käyn ensin vähän kopauttelemassa sulakerasiaa, mutta se on lähinnä tuurista kiinni. Mutta kertokaa joku viisaampana, että pääsenkö noihin liitäntöihin käsiksi päältäpäin? Eli voiko ne sulakkeiden/releiden pohjalevyt ikäänkuin avata ja tutkia ovatko liitännät silmin katsottuna kunnossa? Ainakin toisessa rasian puoliskossa (moduulissa) on ikäänkuin talttapääruuvarin mentävät aukot joka reunalla, niinkuin niissä olisi jotkut klipsit että saisi napsaistua auki.

On kyllä sairas vika.. etenkin jos porukka on "huvikseen" vaihdellut lukkopesiä, uusinut avaimia, vaihdellut startteja ja solenoideja tai kokonaan uusinut sulakebokseja ....sitten vika onkin löytynyt jostain liitoksesta! :cry:

Onko mitään mahdollisuutta, että vikaa voisi myös katsella kuljettajan jalkatiloissa olevasta sulakerasiasta? Mukavaa olisi, jos joku ystävällinen osaisi kertoa jotain vinkkiä jos on saman ongelman kanssa tapellut..!? Jos tietäisin mistä aloittaa, niin en kyselisi täällä. Suurin epäilykseni kohdistuu kyllä sinne konehuoneen sulakerasian liitoksiin, mutta kuinka ihmeessä sieltä voi laukaista ajoneston päälle..!??? Joku valoreleistä tai starttirelekö sitä hemmetin ajonestosysteemiä pystyy kusemaan silmään noin pahasti? ;)