Ford Mondeo 97 - 1.6 - Zetec - Sedanin Raato **MYSTEERI**
No nyt jouduin myös tuon samaisen mysteerin uhriksi, eli ajonesto menee päälle. Aluksi tuo vika oli päällä kun valokytkin oli päivävaloilla, mutta ajoneston onnistui saamaan pois päältä kun kytki valokatkaisijan päälle ennen kuin yritti startata. Tuolla pärjäsi hetken aikaa, mutta sitten alkoi käymään niin että löi ajaoneston päälle vaikka valot kytkikin "ilta-asentoon".
Näin on myös käynyt lukemieni kertomusten perusteella muillekin, vaikka olisivat ajelleet ilman sitä päivänvalorelettä. Kyseinen rele (R1) on siis iso vaaleanvihreä neliönmuotoinen mötikkä, joka löytyy konehuoneen varokerasiasta. Haluaisin tietää onko tähän mysteeriin vieläkään mitään yksiselitteistä ratkaisua, kun ihmiset jo toista vuosikymmentä taistelevat saman asian kimpussa..?!!
Itse olen paininut asian kanssa jo muutaman viikon, koska ei vain nyt ole varaa viedä korjaamoon. Tai ehkä olisi, mutta luuleeko joku oikeasti, että nykypäivänä joku viitsii syödä kengänpohjallisia sen vuoksi että käy näyttämässä vanhaa kulkuneuvoa jollekin valotohtorille.. no thanks! Kaikella kunnioituksella ammattitaitosia asentajia kohtaan, ei nyt vain pysty..
Jotkut ovat tehneet kalliitakin korjaamoreissuja, eikä vika ole selvinnyt. Toiset ovat saaneet vian kuntoon uusimalla koko sulakerasian sieltä konehuoneesta, tai moduulin sieltä. Sehän on sisältä ikäänkuin jaettu kahteen osaan, missä niitä releitä ja sulakkeita on kiinni. Moni on myös kertonut, että ne boksin sisäiset liitännät ovat jotenkin susia, eli löystyvät helposti. Näitäkin kertomuksia on paljon, että on vain liitos löystynyt ja sen kiinnittämällä vika on hävinnyt..!!
Itse pidän myös tuota liitinteoriaa uskottavana, koska välillä saan auton käyntiin kun käyn ensin vähän kopauttelemassa sulakerasiaa, mutta se on lähinnä tuurista kiinni. Mutta kertokaa joku viisaampana, että pääsenkö noihin liitäntöihin käsiksi päältäpäin? Eli voiko ne sulakkeiden/releiden pohjalevyt ikäänkuin avata ja tutkia ovatko liitännät silmin katsottuna kunnossa? Ainakin toisessa rasian puoliskossa (moduulissa) on ikäänkuin talttapääruuvarin mentävät aukot joka reunalla, niinkuin niissä olisi jotkut klipsit että saisi napsaistua auki.
On kyllä sairas vika.. etenkin jos porukka on "huvikseen" vaihdellut lukkopesiä, uusinut avaimia, vaihdellut startteja ja solenoideja tai kokonaan uusinut sulakebokseja ....sitten vika onkin löytynyt jostain liitoksesta!
Onko mitään mahdollisuutta, että vikaa voisi myös katsella kuljettajan jalkatiloissa olevasta sulakerasiasta? Mukavaa olisi, jos joku ystävällinen osaisi kertoa jotain vinkkiä jos on saman ongelman kanssa tapellut..!? Jos tietäisin mistä aloittaa, niin en kyselisi täällä. Suurin epäilykseni kohdistuu kyllä sinne konehuoneen sulakerasian liitoksiin, mutta kuinka ihmeessä sieltä voi laukaista ajoneston päälle..!??? Joku valoreleistä tai starttirelekö sitä hemmetin ajonestosysteemiä pystyy kusemaan silmään noin pahasti?
