Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Rieskalla
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Joulu 2010 16:33

Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Rieskalla »

Joo ni sellanen homma että katkasin tosta sierrasta (2L OHC kaasari -89) jakohihnan kun venttiilejä säädin ja pyöritin käsin konetta. Oli hihna hieman hapertunu. Niin ongelmahan on se että miten helvetissä se uus tuonne paikalleen saadaan :D Ja entä sitten kun se on paikallaan, mitä tehdään että ajoitus ja sytytys saadaan kohdalleen? Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ne kampuran ulommassa pyörässä olevat kolme merkkiä niin ne on sytytyksen ajoitukseen? Miksi sitten virranjakaja pyörii kun pyörittää sitä isoa apuratasta mitä myöten jakohihna tulee? :O Ja missäs kohden noiden merkkien pitää muutenkaan olla. Sen verran tiedän että 1.pytyn mäntä yläkuolokohdassa oltava ja jakopään rattaassa on se nuoli ni se nuoli sen pisteen kohdalle mikä on siinä rungossa. Yritin myös sitä kampuran ulompaa pyörää ottaa irti että saisi sen hihnan tungettua sinne pienempään rattaaseen mutta eipä lähteny vaikka kuinka väänsi pultti auki, siihen jotain konstia?

Tiivistettynä kertokaa ny joku kädestäpitäen miten tuo homma toimii, ilkee kävellä -25 pakkasessa :D (ensimmäinen jakopään remppa, ymmärtäkää nyt)

Homma on siinä vaiheessa että venttiilikoppa on auki, hihna irti, ropelli irti (huom pelkkä ropelli, runko kiinni), laturin hihna irti.

Kiitän.

E: Niin ja tosiaan olen tässä päivän etsiny tältä foorumilta tietoa tosta hommasta ja ympäri nettiä muutenkin, mutta jotenkin ei vaan aukee. Että älkää viitsikö kehottaa käyttämään hakua, sitä on käytetty useampaan kertaan..
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Eli se kampuran hihnapyörä on saatava pois paikoiltaan ennenkun eteenpäin pääset.
Pultti on monesti aikas tiukassa. Kässäri päälle ja 1:n päälle ja koittamaan josko lähtisi.
Jos ei niin startilla tukea vasten on monesti auennut.Ainut et hihna poikki niin aina hieman riski vaikka 2L ei pitäisi ottaa kiinni kun ilman hihnaa pyörittää.

Alapyörästä syvä lovi merkin kohdalle ja ylhäältä pisteen kohdalle niinkuin tiesitkin. Jakajassa löytyy myös merkki reunan kehällä(pieni viiva) joka pyörijän kanssa kohdalleen. Tosin tämäkin on vaan jos jakaja on aikaisemmin laitettu näin kohdalleen muuten on sytkä missä sattuu. mutta senkin saa suurin piirtein kohdalleen kun katsoo että kannen 1:sen nasta on pyörijän kohdalla.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuossa vielä kuva jos jotain auttaa.
Kuva
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Rieskalla
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Joulu 2010 16:33

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Rieskalla »

Kiitos vastauksista. Meinaatko tuolla "alapyörän lovella" sitä kampuran hihnapyörää missä on ne urat? Niistä yhden (takimmaisen?) täytyy olla sen lohkossa olevan "piikin" kanssa samassa kohdassa, vai minkä kanssa? Mutta entäs sitten kun se kampuran hihnapyörä on irti missä ne urat on? :O saako sen takaisin vain yhteen asentoon vai onko se joissain urissa, mietin vain että jos sen irti ottaa ja voi laittaa mitenpäin vaan takas niin sittenhän homma kusee jos kone pyörähtää ilman että se pyörä on kiinni? Onko niillä urilla muuta tarkoitusta siinä pyörässä kuin osoittaa että 1. pytyn mäntä on yläkuolokohdassa? Vai liittyykö myös sytytykseen, jos liittyy niin mitäs järkeä siinä on o_O

Entä onko siinä sisemmässä kampuran hammaspyörässä mihin jakohihna tulee mitään merkkejä joilla olisi jotain merkitystä?

Entä siinä pyörässä mitä pyörittämällä jakaja pyörii (iso mitä myöten jakohihna tulee, löysä pyörittää)?

Ja vielä tiedoksi jos jotain vaikuttaa se että kaikki vehkeet mitä myöten hihnat kiertää on pyörinyt omia aikojaan, jos jotain vaikutusta tuolla on niin kertokaa.

Homma alkaa aueta, vielä kiinnostaa että mitä käy kun sen kampuran ulomman pyörän ottaa irti vaikka jos merkit eivät olekaan kohdallaan.

Typeriä kysymyksiä mutta pakko näitä asioita on jotenkin oppia. :D
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Kampuran pyörä menee vain yhteen asentoon.
Lovi(syvin) tulee siihen "piikin" kohdalle.
Jakajan käyttö pyörässä ei ole merkkejä, jakajan pyörijä 1:s sylinterin nastan kohdalle(kannessa) niin alkaa olemaan liki kohdalla. Tarkistus ajoituslampulla että sen saa kohdalleen.
Hihnan voi laittaa mihin kohtaa vain,yleensä teksti niin päin kuin kone pyörii,ellei ole muuta merkkiä.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja emax »

Jahas Aksu kerkes ensin :)
No tälläinen vinkki vielä: Ota se hihnapyörä irti, laita jakoremmi sinne taakse ja pyörä takaisin paikalleen, ja sitten laitat merkit kohdalleen ja jakoremmin paikalleen.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Rieskalla
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Joulu 2010 16:33

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Rieskalla »

Selvä homma, näillä mennään. Perästä kuuluu huomenna. :D

Asiasta poiketen, eikös nuo venttiilien välykset ole parempi katsoa siitä nokan ja keinuvivun välistä kuin venttiilinpään ja keinuvivun välistä? Sillätavoin että sen säädettävän venttiilin nokka on aina taivasta kohden ja sitten tökkii sinne väliin rakotulkkia. Välykset imu 0,20 ja pako 0,25 kylmällä koneella?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja emax »

Nokan ja keinun välistä ne kuuluu mitata. Venttiilin ja keinun välissä on paljon suurempi välys.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Rieskalla
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Joulu 2010 16:33

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Rieskalla »

Joo remmi meni kiinni ja jako meni kerrasta oikein. Oli muuten kireällä se kampiakselin ulompi hihnapyörä. :D Sopiva kireys hihnalle että pienellä voimalla pisimmältä sivulta kääntyy noin 90 astetta? Sytytys perstuntumalla laitettu kohilleen ja hyvin tuntuu toimivan. Korvakuulolla vielä hieman trimmasin kun ei meinannut ekalla yrityksellä alhaalta vetää normaalisti, nyt toimii paremmin kuin koskaan aiemmin. Enpä enää taida millään strobolla tuota alkaa vemppaamaan. :D

Asiahan oli se että tuntuu hieman vinkuvan/ulisevan tuo uusi hihna. :O Mistäs tämä johtuu? Tosiaan en sitä kiristinrullaa vaihtanut ollenkaan kun ei laakeri yhtään rutissut, voisko silti olla jo aikansa elänyt? Toinen mitä mietin niin olisko rattaisiin jääny jotain öljymoskaa ja voisko se aiheuttaa jotain meteliä?

Ensin ajattelin että uusi hihna vielä hakee paikkaansa mutta ei tuo nyt ole tuntunut loppuvan vielä joten..
ikilika
Viestit: 46
Liittynyt: 04 Loka 2009 14:48

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Useesti uusi jakohihna pitää pientä jurinaa, taitaa tulla jostain laakereista. Muutama tonni kilometrejä niin varmasti hiljenee.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakopää, ajoitus ja sytytys, KIIRE!

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos se pahasti ulisee niin se on liian kireellä. Tuo 90astetta on oikein, mutta sen saa väkisinkin väännettyä. Itse oon oppinu laittamaan niin että se on kireellä mutta ei vielä veny, vähä hankala selittää :)
Jos siinä kiristimessä on vielä tallella se kiristys jousi niin senkin kireys riittää kun jättää kiristimen vähän löysälle, pyörittää moottoria vähän myötäpäivään (löysät kiristimen puolelle) ja kiristää sitten sen kiristimen paikalleen.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin