Sivu 1/5

Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 12 Joulu 2010 12:09
Kirjoittaja HokucFocus87
Moi! Tuli tuossa kuukausi sitten ostettua Focus vm 1999 jolla ajettu 240tkm! Vaihdettiin öljyt ja nyt olen huristellut autolla semmoset 1000km ja öljytikku näyttäis melkein alarajaa!Huollossa laittoivat ylärajaan asti öljyä. Paljonko vastaa öljytikussa yksi viiva öljynmäärässä kun niitä on ne kaksi eli ylä ja alaraja? Eli paljon toi kulutus nyt olis sit tuhannellakilometrilä? Onko normaalia tuollainen öljynkulutus kyseiselle koneelle? Vaikuttaako kovat pakkaset ym öljynsyöntiin? Koneessa ainakin Mobilin öljyjä huoltokirjan mukaan käytetty ja huoltokirja on yllättävänkin hyvä 200tkm asti fordin leimat. Ja eikö jos öljyn kulutus on valtaisaa niin eikö se jo näy pakokaasutesteissä? Muuten auto on tosihyvä :)

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 12 Joulu 2010 12:47
Kirjoittaja Stick9
Monesti tämmöset "kulutukset" johtuu ihan mokasta. Oletko varma että se oli ylärajassa kun huollosta lähdit? Ja kun itse mittaat niin pitäisi olla tarkkana että auto on tasamaalla ja melkeinpä tehdä useaan kertaan tarkistus (siis vaikka parina peräkkäisenä päivänä jos ei nyt alle alarajan ole). Ja lämpimällä koneella muutaman minuutin seisomisen jälkeen se tarkistus.

Jos et jo tehnyt noin niin aloita siitä että katot sen öljyn määrän tasaisella alustalla huolella lämpimästä koneesta. Jos on lähes alarajalla->täytä maksimiin ja seuraa vajoamistahtia. Jos yhä lorahtaa samalla tavalla eikä vuoda koneen ulkopuolelle niin sitten on jotain feelua melko varmasti.

EDIT: Jos kulutus on tuota tasoa niin ei ole normaalia mutta kyllä luulis autonkin jo mahdollisesti tuprauttelevan käynnistyksessä/vedätyksessä vähän riippuen mikä falskaa.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 12 Joulu 2010 13:08
Kirjoittaja Billie
huh huh.....yleisestihän se ala ja ylärajan väli on se litra eli aika paljon häviää öljyä, en usko että siel mitkää venttiilivarren kumitkaa loppu on....pakokaasuhan olisi tuolloin sinertävää....

mut ennen kaikkea zetecis ne nostajat on aika tarkkoja siitä öljystä ja nyrkkipajat laittaa millon mitäki öljyä koneeseen ku zetecciin pitäis nimenomaan laittaa sitä fordin omaa öljyä, oliko se nyt sitte 5w-30 formulaa, motonetis sitä saa alta 30e/5 litraa, fordilla kannu maksaa 50e. mullon melkee 20 vuotta vanha escort eikä syö öljyä kun tuota laittaa.

itsellänikin oli auto kytkinremontissa ja samalla vaihtoivat uuden öljyn anturin....kotona piruuttani kattoin öljytikkua ja siellä oli öljyä 2cm yli ylärajan....että ne laittaa sinne koneeseen sitä öljyä aivan mitä sattuu että kyl niitä kannattaa ittekki tarkastaa.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 12 Joulu 2010 20:14
Kirjoittaja tuomaz
itsellä kohta 250tkm ajettu samalla 1.6 koneella, viimeisen 80tkm aikana tippaakaan en ole lisännyt öljynvaihtojen välillä öljyä, kun ei ole sitä syönyt. Eli ei tuon hirviänä pitäis öljyä syödä. Ja tosiaan öljynä ollut tuota fordin suosittelemaa viskositeettia, monia eri merkkejä...

Jos auto on pikkusenkin vinossa/kallellaan niin öljymäärä tuntuu heittelevän jonkun verran, eli se huijaa yleensä. Pitäis saada auto johonkin halliin tai nosturille minkä tietäis varmasti olevan vaaterissa ja tarkastella sit niin sais varmuuden öljyn oikeasta tasosta...

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 12 Joulu 2010 22:40
Kirjoittaja HokucFocus87
Eiköhän nuo Foordin miehet ole tossa merkkikorjaamolla sitä Fordin ihan omaa öljyä sinne laittanut :) Kyllä oli ylärajassa öljyt huollon jälkeen ja tais olla pikkasen ylikin kun silloin tarkistin. Ite oon käyttänyt joka Foordissa mitä mulla on ollut niin omaa öljyä ja hyvin on koneessa pysynyt. Täytyy nyt viä tota öljytikkua tsekata ja katsoa että, auto on tasaisella että näyttäis suht oikein. Kiitos vinkeistä ja neuvoista :) Palataan asiaan jos tarve niin vaatii :)

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 13 Joulu 2010 12:45
Kirjoittaja yritäedes
Focuksen 1.6 Zetec -99 öljynkulutuksesta on keskusteltu paljonkin, esim:

viewtopic.php?f=3&t=13816&p=149593&hili ... %A4#p91140

Itselläkin vie öljyä juuri tuon 1 litra/1000 km. Ei tunnu vedossa, ei näy
kaasuissa. Kylmänä tupruttaa vaaleaa, katin lämmettyä sekin häipyy.
Olen lukenut paljon eri foorumeita ja tuntuu useimmiten syynä
olevan öljyrenkaat, jumissa tai jopa katki. Tyyppiviasta puhuvat.
Rengastamista ole suunnitellut. Kertokaahan, palstalaiset, jos olette jotain tehneet
asialle. Loppuiko öljynkulutus? Oliko venttiilinvarren kumien vaihdosta apua?

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 14 Joulu 2010 19:48
Kirjoittaja HokucFocus87
Nyt on tullut testailtua että onko todella mennyt se 1litra tuhannella kilsalla ja näyttäs että totta se on että litra on moottorista öljyä kateissa :( On se kun aina pitää autossa jotakin olla :shock:

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 14 Joulu 2010 20:31
Kirjoittaja emax
Zetecissä on tavannu olla aika hyvät venttiilivarrenkummit. Öljyrenkaille ääni täältäkin, jos ei ulkoisia vuotoja näy.
Öljynkäry ei näy pakokaasutesteissä jos vain lambda ja katti pysyy toimivina. Itse oon testannu appivaarin -89 omegalla katsastuksessa.
Katsastusmies sanoi että päästöt on hyvät. Hämmästyin ja kysyin että mites tää sininen käry ja silmien kirvely. Katastusmies sanoi että eii se vielä liikaa kirvele, päästöt on hyvät :lol:

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 14 Joulu 2010 23:06
Kirjoittaja HokucFocus87
no mites nämä "öljyrenkaat" fiksataan? kallista??

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 16 Joulu 2010 22:26
Kirjoittaja emax
Kansi ja öljypohja irti, männät pois, pytyille hoonaus, männät uusien renkaiden kanssa paikoilleen ja kasaus. Kyllä siinä 12-16 tuntia saa menemään + renkaiden, tiivisteiden hinta.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 17 Joulu 2010 16:49
Kirjoittaja HokucFocus87
ja renkaat ja tiivisteet ei paljoo sit maksakkaa :?: että työkö kovin homma :?:

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 17 Joulu 2010 17:15
Kirjoittaja emax
Työhän siinä se kovin on. Mulla ei itsellä oo kokemusta kuin -06 focus c-maxista, Siitä ainakin saa öljypohjan autoonpäin irti. Vanhemmista en tiä.
Jos sitä ei saa autoonpäin irti niin sitten joutuu ottamaan koko moottorin pois. Ja se tuo taas lisätöitä.
Hinnoista en tiä. Mä vaan vaihtelen niitä :)

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 20 Joulu 2010 11:08
Kirjoittaja HokucFocus87
Ei se moottori nyt ihan onneksi litraa tuhannella kulutakkaan :) Lisättiin öljyä noin puolilitraa ja meni alamerkistä ylämerkkiin :) Mut siltiki se liikaa öljyä syö.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 04 Tammi 2011 09:07
Kirjoittaja fokkeristi10
täällä ois 120tkm. jossa kulutus alkoi 6kk omistajuusaikani jälkeen olemaan niin suurta että lisättävä on.ajoin noin 4tkm ja öljy oli alrajall.lisäsin 0,4- l ja 500km ajon jälkeen oi 1/4 (2,5dl) alarajan yläpuolella. eikai tuota normaaliksi voi sanoo millään ilvellellä?

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 04 Tammi 2011 16:28
Kirjoittaja yritäedes
Voiko tuota enää selvemmin sanoa...
Ajele vaan edelleen rauhassa ja lisää öljyä. Tuo kulutus on vielä pientä!

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 05 Tammi 2011 01:08
Kirjoittaja HokucFocus87
Vähän tuo meikäläisen Focus haiskahtaa niinkuin öljylle kun sitä tyhjäkäyttää :!: Pakokaasun haju se kumminkaan ei ole ja se ei haise öljylle. Eli moottorissa täytyy jotain sisäisiä vuotoja olla.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 10 Tammi 2011 19:48
Kirjoittaja emax
Koitappa kattoa onko ne tulpan syvennykset kuinka täynnä öljyä. Eli tulpanjohtoja irti yks kerrallaan ja kattoa että on kuivana. Venttiilikopantiiviste voi vuotaa sinne.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 14 Tammi 2011 01:45
Kirjoittaja HokucFocus87
Kiitos vinkist' :) Harmi vaan ei oo mitään lämpöstä tallia missä autoa rassais näin talvipakkasilla :( Ja jos tulpansyvennyksis olis öljyä niin eihän toi kone kävisi tietääkseni...

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 14 Tammi 2011 23:44
Kirjoittaja emax
Saattaa pientä nykimistä aiheuttaa, öljy kun ei puhtaana juurikaan sähköä johda.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 18 Tammi 2011 19:10
Kirjoittaja HokucFocus87
Tänään tuli tekstailtua Ford huoltopäällikön kanssa Focuksesta ja arvaili et voipi olla venakopan tiiviste taikka sitten öljykello! Vian tutkiminen itse 30€ Fordilla eli ei järin kallista :) Mutta paljonkohan mahtaisi sitten öljykellon tai tuo tiivisteenvaihto maksaa merkkihuollossa? Vai kannattaako vaihdattaa jollain kyläsepällä että säästää rahnaa?

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 18 Tammi 2011 19:20
Kirjoittaja S-P-H
Se tiiviste on ihan helppo vaihtaa. Minä vaihdoin 1.8 koneeseen itte. Kesti pari vuotta ja vuotaa
taas vähän :?

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 18 Tammi 2011 19:41
Kirjoittaja HokucFocus87
No näkyykl sulla se tiivistevuoto sulla kuinka öljynkulutuksena? ja mitä oireita autossa oli kun vaihdoit?

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 18 Tammi 2011 19:54
Kirjoittaja S-P-H
No silmin nähtävää vuotoa. Se kannen "sauma" märkänä ja vähän pitkin koneen kylkeä. Kovilla
pakkasilla vuosi enemmän. Sit se haihtuessaan saattaa vähän löyhkätä auton sisällekin. Vaihdoin sen aikoinaan ihan jo periaatteesta, että moottorin ei tarvii vuotaa yhtään. Tuosta johtuva kulutus ei ollut mitään merkittävää, ei näkyny tikussa. Vaihdan öljyt 10tkm välein ni ehkei sen takia niin kerenny näkyy. En osaa sanoa onko tämä sulle koko ongelman ratkaisu, mutta kyllähän
se tiiviste kantsii vaihtaa, jos sullakin vuotaa pitkin koneen kylkiä. Ihan jo periaatteesta.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 18 Tammi 2011 20:18
Kirjoittaja yritäedes
Jos venakopan tiiviste vuotaa, valuu/tihkuu öljy moottorin ulkokyljelle/päätyyn tai sinne
tulpille,kuten oli jo puhetta. Samoin öljykello, jos vuotaa, niin sinne moottorin kylkeen
lähelle öljynsuodatinta.
Onko tuossa 1,6 koneessa myös sellaista venakopan "kestotiivistettä"? Kun taas 1,8 lienee aina
tavallisella vaihdettavalla tiivisteellä.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Lähetetty: 18 Tammi 2011 20:29
Kirjoittaja emax
SimoHirvonen kirjoitti:Vaihdoin sen aikoinaan ihan jo periaatteesta, että moottorin ei tarvii vuotaa yhtään.
Vähän ot mutta ennen wanhaan kaikki moottorit tihkui vähän öljyä.
Saabbi tais olla ensimmäisten joukossa jotka keksi öljyä vuotamattoman koneen, ja niistä sitten hitsailtiin öljypohjia kun ne oli ruostunut puhki :)

Kyllä öljykellon ja vk-tiivisteen osaa kuka tahansa korjaaja vaihtaa.
Duratec on vähä vaativampi, siitä saa suodatinkotelon halkaistua jos kelloa kiristää likaa, kokemusta on :oops: