Sivu 1/1

lasikuidusta

Lähetetty: 02 Marras 2005 15:31
Kirjoittaja escort88
olen kuiduttanut escorttini takapuskuria ja pinta jäi ns.appelsiini pintaiseksi.kuinka saan sen ihan tasaiseksi kun hiomapaperi menee heti tukkoon kun rupean sitä hartsia hiomaan :?: onko olemassa kittiruiskuja ja mistä niitä saisi?

Lähetetty: 02 Marras 2005 15:39
Kirjoittaja orion-1.6i
Oletko antanut sen hartsin kuivua tarpeeksi? Itse en ole saanut hiomapaperia tukittua.. Hiomisessa kannattaa käyttää epäkeskohiomakonetta, ja siihen aluksi joku 60:nen paperi kiinni.

Ruiskukitin saa levitettyä tavallisella yläkannuruiskulla.

Lähetetty: 02 Marras 2005 17:45
Kirjoittaja TuningUkkeli
Kunten yllä... Jos ei muuta niin kumilastalla kittiä ihan ohuelti.

Lähetetty: 02 Marras 2005 20:38
Kirjoittaja escort88
olen antanut kuivua tarpeeksi.mistä tuota ruiskukittiä saa?

Lähetetty: 02 Marras 2005 22:09
Kirjoittaja riksas
vihjeenä että jos pinta on ihan peruna niin vedät päälle kerran pelkää hartsia kovetteella tietenkin niin se täyttää ne ilmakuplat paremmin, säästää hionnassa..

toisaalta tuota raaka lasikuitua en ite jaksais alkaa enää lainkaa työstää, keinot / välineet kunniaan noissa hommissa :wink:

Lähetetty: 02 Marras 2005 22:19
Kirjoittaja janzamar
escort88 kirjoitti:olen antanut kuivua tarpeeksi.mistä tuota ruiskukittiä saa?
maalikaupoista..tai on noita spraypurkkeinakin ihan siellä täällä,aika ohutta.
vähän paksumpaa kuin joku pohjamaali tai joku vannehopea huonosti sekoitettuna,muttei kovin paljon.
kuivuu kyllä suht äkkiä..

Lähetetty: 02 Marras 2005 22:56
Kirjoittaja Kessi
Rälläkkään paperilaikka, sillä sujuu :wink: ... Ruiskukittiä joudut vetään litratolkulla, etkä silti selviä ilman hiomista... Perinteinen kittipurkki toiseen ja lasta toiseen käteen :wink: Kokemuksesta voin kertoa että aikaa menee! Ei todellakaan onnistu illassa eikä vielä kymmenessäkään :mrgreen: :mrgreen: ... Riippuu toki illan pituudesta ja taidoista :wink: :mrgreen: .. Lasikuitua myyvistä firmoista löytyy myös gelcoattia ja topgoattia, joista geeli vois toimia paremmin tässä tapauksessa noiden huokosten peittoon, siihen kun tarttuu paremmin tulevat maali kerrokset ja tarvittavat kittaukset...

Lähetetty: 03 Marras 2005 08:45
Kirjoittaja Volmari
Kyllä mä menisin sinne automaali kauppaan ja ostaisin jonkun litran hiomaväriä.

nyt sä ensin joudut kyllä hiomaan ne epäonnistuneen maalauksen jäljet pois.. mutta sitten uudestaan. vedät kolme paksua märkää kerrosta sitä hiomaväriä siihen päälle. annat kuivua. vaikka varmuuden vuoksi päivän verran +21c.

sitten kevyt hionta siihen vielä. osa tykkää vetää vesihionnalla sen, mutta mä olen aina vetänyt p400:sella paperilla sen lopullisen hionnan.

tämän jälkeen pyyhkäse rasvat pois jollain poisto aineella ja maalaa uudestaan harsottamalla.

eli älä maalaa heti pintaa täyteen vaan vedä sellasia pieniä kerroksia päälle. ja kokeile vielä ihan piruuttas että maalaat vähän etäämmältä. jos se appelsiinipinta johtui siitä kun sekin on mahdollista.

Lähetetty: 03 Marras 2005 22:52
Kirjoittaja Monteonisti
Minä laitan muovikittiä lastalla, olikohan Wyrthin tuote? Helppo hioa vesihiontapaperilla. Kokeilen välillä simät kiinni herkällä kädellä, valmis kun on sileä kuin nuoren naisen pylly, näin mua kokenut automaalari käski tekemään! 8)

Lähetetty: 03 Marras 2005 23:48
Kirjoittaja riksas
Kessi kirjoitti:Lasikuitua myyvistä firmoista löytyy myös gelcoattia ja topgoattia, joista geeli vois toimia paremmin tässä tapauksessa noiden huokosten peittoon, siihen kun tarttuu paremmin tulevat maali kerrokset ja tarvittavat kittaukset...
Topcoat on ns. väriaine joka vedetään raakaanlasikuituun, esim veneiden sisäpinnat...loppujen lopuks aika kovaa myös hioa, toki helpompaa kuin hartsi. Gealcoat on taas ainetta jota käytetään muoteissa ja joka jää valmiiseen osaan. tosin kuka kieltää sutimasta sitä pintaan ?

kuitenkin hyväksi todettu keino on (kun topicikin aloittajan tyylillä tekee), että raakasti hioo rälläkällä ylimääräiset pois ja sitten kitillä tekee loppusilauksen...

Lähetetty: 04 Marras 2005 17:19
Kirjoittaja Kessi
Volmari kirjoitti:Kyllä mä menisin sinne automaali kauppaan ja ostaisin jonkun litran hiomaväriä.

nyt sä ensin joudut kyllä hiomaan ne epäonnistuneen maalauksen jäljet pois.. mutta sitten uudestaan. vedät kolme paksua märkää kerrosta sitä hiomaväriä siihen päälle. annat kuivua. vaikka varmuuden vuoksi päivän verran +21c.

sitten kevyt hionta siihen vielä. osa tykkää vetää vesihionnalla sen, mutta mä olen aina vetänyt p400:sella paperilla sen lopullisen hionnan.

tämän jälkeen pyyhkäse rasvat pois jollain poisto aineella ja maalaa uudestaan harsottamalla.

eli älä maalaa heti pintaa täyteen vaan vedä sellasia pieniä kerroksia päälle. ja kokeile vielä ihan piruuttas että maalaat vähän etäämmältä. jos se appelsiinipinta johtui siitä kun sekin on mahdollista.
Nyt on meikäläinen pihalla... Eli onko kyseisessä topicissa kyse pohjien viimeistelystä, vai niiden aloittamisesta?? Nimittäin jos on kuidutettu ilman muottia (niinku mää asian ymmärsin), ni silloin todellakin olisi järkevää aloittaa perinteisillä kittaus menetelmillä ja sit viimeistelyvaiheesa tuo hiontaväri/ruiskukitti, mitä nimitystä siitä sit haluaa käyttääkin...

Ja niistä topparista ja geelistä vielä sen verran, et lähes saman loppu tuloksen tosiaan saa myös hartsilla, niinku riksas mainitsikin... Em. tuotteet ovat vaan hieman hartsia paksumpia, eli niillä vois olla helpompi yrittää tasoittaa epätasaisuuksia, itse en oo ko. käytössä kokeillu, mut aina sitä voi kuvitella :wink: :mrgreen: ... Mutta toistetaan vielä kerran, eli paljon on hiomista ja koneita kannattaa käyttää apuna!..

Lähetetty: 05 Marras 2005 00:25
Kirjoittaja riksas
jeps, eli raakasti joutuu aloittaa ja sitte hienontaa menetelmiä loppuakohden, vähän kuin mätää dx:ää tekis ! ainoo et mulla alkais varmaa siinä puolec välis otteet taas koventua :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 05 Marras 2005 09:51
Kirjoittaja Volmari
Kessi.. toi on myös pohjien viimeistelyä..

hiomavärit kun kajautat kuidutetun laitoksen päälle niin näkyy joka hemmetin virhe kuin kymmenen kilon leka. ja jos onnistuu niin on sitten pohjat valmiit.

mut aloittaja kysyi että mistä ruiskukittiä jne. niin miksi ei sitten samantie kirjoittais miten lähteä riehumaan.. ei tule sitten enään tuhannetta aihetta että miten maalaan puskurini Tm.

Lähetetty: 06 Marras 2005 18:18
Kirjoittaja TuningUkkeli
Ehdottomasti geo goat tai mikä lie. Ensin vetää irroitusaineen pohjalle, sit toi goatti päälle ja pinta on kuin "maalattu". Jos hyvin onnistuu niin ei muuta kuin väri pintaan. Jos on valkonen auto niin menee enshätiin ilman maaliakin :wink:

Lähetetty: 06 Marras 2005 20:32
Kirjoittaja riksas
TuningUkkeli kirjoitti:. Jos on valkonen auto niin menee enshätiin ilman maaliakin :wink:
noita topc ja gealcoatia saa erivärisiä !

Lähetetty: 07 Marras 2005 23:37
Kirjoittaja Kessi
Volmari kirjoitti:Kessi.. toi on myös pohjien viimeistelyä..

hiomavärit kun kajautat kuidutetun laitoksen päälle niin näkyy joka hemmetin virhe kuin kymmenen kilon leka. ja jos onnistuu niin on sitten pohjat valmiit.

mut aloittaja kysyi että mistä ruiskukittiä jne. niin miksi ei sitten samantie kirjoittais miten lähteä riehumaan.. ei tule sitten enään tuhannetta aihetta että miten maalaan puskurini Tm.
Sori.. En tullut tuota ajatelleeks... Meinasin vaan että nyt horisee Volmari-poika jotain totaali outoff topic, kun luki jotain ketuiks menneestä maalauksesta jne... Vaikka oli kysymyksessä kyllä jotain siitä oranssista röpöpintaisestahedelmästä :shock: :mrgreen: :|

Lähetetty: 09 Marras 2005 18:29
Kirjoittaja TuningUkkeli
riksas kirjoitti: noita topc ja gealcoatia saa erivärisiä !
Ok, itselle sattui kaveri tuomaan sitten valkoista.

Lähetetty: 09 Marras 2005 22:37
Kirjoittaja riksas
valkoinen taitaa olla kaikista yleisin !

Lähetetty: 09 Marras 2005 22:53
Kirjoittaja Kessi
riksas kirjoitti:valkoinen taitaa olla kaikista yleisin !
Tuo valkonen veneissä perusväri ja hyvänä kakkosena tummansininen... :mrgreen: Mutta tosiaan kyllä niitä värejä löytyy; mustaa harmaata jne. Ja taitaa sävyttäminenki onnistua.. Tiedä sit tarkkuudesta :? ..

Lähetetty: 12 Marras 2005 00:47
Kirjoittaja riksas
nojoo, taitaa tuo valkoinen ja musta olla yleisin...