Sivu 1/1
Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 21 Marras 2010 16:26
Kirjoittaja focus2000
Termostaatin kotelo(tiiviste?) vuosi jäähdytysnestettä joten kävin liikeessä vaihdattamassa kotelon tiivisteineen ja samalla myös itse termostaatin. Luonnollisesti myös jäähdytysnesteet vaihdettiin samalla.
Huomasin tuossa välittömästi korjauksen jälkeen moottoritiellä ajaessani (~10km) että lämmöt rupesivat heittelemään miten sattuu. Sekunnissa parissa lämmöt saatto nousta punaselle ja hieman ku löysäs kaasua niin putos välittömästi normaaliin. Ilmeisesti tekee tätä siis ainoastaan moottoritienopeuksissa. Pysäytin auton ja kurkkasin pellin alle niin en mitän poikkeavaa nähny (nesteet ei kiehunu/höyryny tms). Video:
http://www.youtube.com/watch?v=7WPzPAcWVt8
Onko mahdollista että korjaamolla jäähdytysnestettä lisätessään on järjestelmään jääny ilmakupla? Vai mistä voisi tälläset ongelmat johtua? Kun termostaatin kotelo vielä vuosi niin tälläistä ei esiintynyt vaan ongelmat ilmesty heti korjauksen jälkeen jonka takia mietin että tuskin vesipumpusta kiinni? En ainakaan pikaseltaan etsimällä löytänyt millaisia seurauksia on jos jäähdytysjärjestelmässä ilmakupla.
Auto on siis Ford focus -00 1,6l zetec.
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 21 Marras 2010 16:42
Kirjoittaja kaapo76
Ilmakuplalta vaikuttaa. Eikös se juuri ala mittari heittelee jos/kun ilmaa on siinä anturin kohdalla?
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 21 Marras 2010 16:48
Kirjoittaja focus2000
Ilmakuplaa itsekkin veikkailen, mutta ajattelin että ammattilaiset osais kuitenkin asiansa eikä tollasta pääsis tapahtuun. Noh..perjantain kiirekorjaus varmaan.
Miten pääsis parhaiten tai helpoiten eroon tuosta ilmakuplasta ja onko siitä mitään erityistä haittaa moottorille tms? Jos itse helposti tehtävissä niin välttyis viemästä takas korjaamolle kun työn puolesta auto tärkeä.
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 21 Marras 2010 17:21
Kirjoittaja kaapo76
Kyllä siitä ilmakuplasta voi olla haittaa jos vesi ei pääse kiertämään ja ilmaamallahan siitä kuplasta pääsee, yleensä siis auto käyntiin, paisuntasäiliön korkki auki ja letkuja puristelemaa. Tiedä sitten onko Focuksessa mitään erityistä huomioitavaa kuten esim. sierrassa pitää auton olla ylämäessä tai keula tunkattuna ja tähtimerkit suotuistat että sen kuplan saa houkuteltua pois.
corteen kirjoitti:
Fordin huolto-ohjeen mukaan, tuon täyttötavan jälkeen pitäisi tehdä vielä seuraavaa.
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
E: Tuommosen ohjeen löysin toisesta topicista, noilla eväillä ainakin 1.4 ja 1.6 ilmataan. Mikä vuosimalli ja moottori sulla on?
Tuosta lämpöjen heittelystä löyty aika paljon tietoa että kannattaa lueskella jos sieltä löytyis vastauksia.
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 24 Tammi 2011 16:15
Kirjoittaja focus2000
Noniin...vika ratkesi muutaman kuukauden tappelun ja ihmettelemisen jälkeen. Olivat asentaneet huollossa termostaatin väärinpäin (ja vielä 2 kertaa). Homma selvis kun kyllästytti jatkuva lämpöjen heittely & alkuperäisen huollon osaamattomuus ja vein merkkihuoltoon jossa ratkasivat vian.
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 03 Touko 2012 17:54
Kirjoittaja tuomaz
Mullakin joskus viime vuonnako se oli, vaihdettiin termari ja nesteet "tarvikeliikkeessä".. Heti kotimatkalla lämmöt seilas tappiin.. Noh, ajattelin että ovat ilmanneet huonosti, ilmasin itse lisää. Vika poistui joksikin aikaa, palaten satunnaisesti takaisin.
Noh, jonkun ajan päästä termostaatin letkulähdöistä alkoi vuotamaan pakkasnestettä. Otin kotelon auki, vaihdoin uudet tiivisteet ja uuden termarin ja löin kiinni samaan malliin kuin ennenkin.. Taas lämmöt humppas, ilmasin lisää ja toimi taas, mitä nyt ehkä kerran kuussa mittari temppuili. Vähän ihmettelin talvella et hyttiin ei ihan tuu yhtä kuumaa kuin ennen, mut tarkeni silti hyvin.
Reilu viikko sitten alkoi lämpömittarin seilaaminen ja lämmöt nousi oikeesti korkealle. Käytin auton Fordilla huollossa, tutkailivat, mittailivat, oli tietokonetta kiinni sun muuta ja tuomio oli; ei mekaanista vikaa, ei vuotoja, ei mitään vikaa löydetty tällä erää. Tule takaisin kun vika suurenee niin helpompi paikallistaa
Muistelinkin ihmetelleeni aikoinaan et "onpas hölmö juttu, että termari mahtuu menemään kumminpäin vaan sisään"...
Se olis sit viikonloppuna käännettävä termari toisinpäin...
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 05 Touko 2012 03:46
Kirjoittaja Tessu
Hienoja on korjaamot nykyään! ja ihan merkki semmosetkin,eikös se ilmaannu kun ottaa korkin pöydälle ja heittää lenkin mutkastatietä näkymättömiin niin luulis paineet poistuvan?
Eipä ole tullu missään ilmailua tehtyä,kuulemma joissain autoissa vaikeakin?
Re: Lämmöt heittelee (+video)
Lähetetty: 05 Touko 2012 11:23
Kirjoittaja Tekno
niin eikös aika moni fordi ilmaa ittensä. Vedenkierron osat sijoiteltu niin, että ilma löytää tiensä paisuntasäiliöön, kun antaa veden kiertää jonkun aikaa, silleen että paisarin korkki auki.
Ainaki japseissa oon joutunu ite ruuvaileen ilmausruuveja ja muuta että kaikki ilman tulee.
Paras tehä itte kaikki, niin tulee hyvä. Ei ne korjaamolla ehdi PEREHTYÄ asiaan.