Sivu 1/1

Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 07 Marras 2010 13:11
Kirjoittaja tomppa/bwt
Auto on siis vuosimallia -92 ja kysymys on että käykö tähän ihan normi escorttijen vaihteisto :?: Onko hommana kuinka paha vaihtaa ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon? vanhasta vaihteistosta ilmeisesti perä rikki, tosin ei aivan varma tieto :? Niin ja olisiko täällä kellään sopuhintasta ehjää laatikkoa myynnissä?

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 07 Marras 2010 13:40
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Käyhän siihen ihan normi escortin vaihteisto, välitykset vaan saattaa olla tiheämmät tuossa alkuperäisessä.. Helpoin ehkä ostaa ihan kokonainen escort varaosiksi, ne on halpoja.

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 10 Marras 2010 18:30
Kirjoittaja tomppa/bwt
nyt ois tiedos -87 1,4 escort, eli uskaltaako ostaa :?: et käykö tuon loota varmasti tohon 1,3 expressiin????

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 10 Marras 2010 18:45
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Juu, käy. Onkos pykäliä sama määrä? Jos sulla on pakussa 4 ja 1.4 escossa 5, niin tarvit kepin ja vivustotkin, mutta jos ostat koko auton, niin eihän se ole ongelma.

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 12 Marras 2010 17:31
Kirjoittaja tomppa/bwt
do dii eli tuli ostettua nyt sit 4 vaihteinen loota ja autossa on ollu 5 vaihteinen ja kasauksen jälkeen sain pakin päälle ja 3m peruutin kunnes alko vitullinen rutina joka jatkui vaikka auto oli mielestäni vapaalla,( kytkin pohjassa ei rutissut ) eli onko se tosiaan oltava se 4 vaihteisen vivusto, että saa ton toimimaan, vai onko se jotenkin erikoisen tarkka siitä mihin kohtaan sen vivun laatikon päässä kiinnittää?

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 12 Marras 2010 17:49
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No kyllähän se siihen viittais, että vivusto on joko vääränlainen, tai väärin säädetty (jos siinä edes mitään säätöjä on. Silläpä se oliskin ollut helpompi joko ostaa just samanlainen laatikko kuin on ollut, tai sitten halvalla kokonainen elintenluovuttaja, niin ei sitten tarvi metsästellä mahdollisesti puuttuvia osia..

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 12 Marras 2010 18:01
Kirjoittaja pvdriver
no jos tosiaan nelivaihteisen laitoit viisvaihteisen tilalle niin toivotan onnea ja menestystä ja vinkkinä vaan, tällaset on tosi hyvät... :lol:
Kuva

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 12 Marras 2010 20:44
Kirjoittaja tomppa/bwt
no siin ollu alkujaan kuulemma se 5 vaihteinen ja mä ostin sen tolla 4 vaihteisella mistä piti olla perä paskana, no tais se ihan ehjä loota olla minkä siit irti otin ja turhaan sinne ton toisen ostin ja laitoin:( siin ei vaan sit vissii ne siirtäjät ole sopivat, ku kummassakin lootas samat oireet... tosi ihmettelen kyllä ku on niin yksinkertanen systeemi, että miks se ei toimis tolla 5v siirtäjillä :?: mitens sen saa oikein laitettua kiinni lootaan :?: siis sen siirtäjän :) meinaan vaan et pitääkö siel lootas olla joku tietty vaihe päällä, vai mistä sen tietää mihin kohtaa sen kiristää kiinni :roll:

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 13 Marras 2010 16:34
Kirjoittaja tomppa/bwt
nii jos noihin pariin kysymykseen sais vastauksen :D

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 13 Marras 2010 16:50
Kirjoittaja pvdriver
no ensinnäkään sentakia ei varmaankaan toimi 5-vaihteisen ja 4-vaihteiset kepit ristissä koska vaihdekaaviot ihan erilaiset molemmissa, nelivaihteissa on pakkilukko (painetaan keppiä alaspäin ja vasemmalle ylös, muistaakseni) viisvaihteisessa pakki kutosen paikalla vitosen alla.

siirtäjätangot asennetaan siten että ensin roplataan laatikko vapaalle siitoakselista, eli keskiasentoon ( ei ulos eikä sisään) eikä kierretä mihinkään suuntaan. sitten nakitat kaverin koppiin liikkuttamaan keppiä niin että saat siirtotangon pään menemään akselin päälle ilman että akseli liikkuu sisäänpäin laatikkoon (olikohan kakkosvaihde nelivaihteisessa (?), 5-vaihteissa 4th) sitten kun siirtotangon kiristettävä pää akselilla käsket kaverin asettamaan kepin siihen keskiasentoon missä keppi vapaalla kuuluu olla, siis ei kierretä eikä työnnetä mihinkään suuntaan, ikäänkuin lepoasento. silloin kiristät siirtotangon lemmarin. tosiaan viisvaihteissa menee siten, että keppi asetetaan keskilinjan (3-4vaihteet) puoliväliin, eli keskelle. nelivaihteissa taisi keskilinjalla olla 1-2 eli tällöin niiden puoliväliin, vapaalle. ja kokeile tietysti tämän jälkeen kepin ja vaihteiden toiminta, ja ettei jää mihinkään suuntaan väännöksiin, eli on varmasti vapaa-asennossa oikein. pienellä pohdinnalla kyllä hoksaat minneppäin pitää siirtää / vääntää että tapahtuu mitäkin.

virallisen oppaan mukaan kuuluu ennen irroitusta jättää 4 vaihteinen laatikko neloselle ja viisvaihteinen pakille, ja asennettaessa taas pitää keppiä kyseisessä asennossa ( nelosella / pakilla) kirittäessä siirtotanko. kuitenkin kaikkein helpointa roplata laatikko vapaalle jonka jälkeen pitää keppiä vapaa-asennossa ylempänä kuvatulla tavalla... valitsinakselissa reikä joka helpottaa N:n etsintää.

Re: Ford Escort Express 1.3-60 VAN vaihteisto

Lähetetty: 14 Marras 2010 09:46
Kirjoittaja tomppa/bwt
Kiitoksia pvdriver :wink: