Sivu 1/1

Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 03 Marras 2010 20:07
Kirjoittaja pkahara
Doddii!!!
Mulla olis tollanen escortti 1.6 cvh kaasari malli ja aattelin turpottaa escon!
Tällasia osia hankittu jo:
-rs turbon pakosarja
-ihin turbo
-välijäähdytin
-rs turbon alusta
-uretaani puslat tai jotkut sellaset mut ei ole vakio puslat todellakaan!
Sellasia osia jo hankittu.
Mitä muuta pitäisi vielä hankkia ja pitääkö männät vaihtaa kestävimpiin esim:takomäntiin vai kestääkö vakio männät turbotuksen?

ja sitte millä sai laskettua puristuksia alemmas tosta cvh 1.6 kaasari koneesta ni turbolle sopivaks?
Ja sitte jos sen megasguirtin meinaa hankkia niin miten hirvee työ se on asentaa ja kauanko siihen menee?
Tietoa tarvitsen koska on ensimmäinen turbo auto minkän teen!!! :D

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 03 Marras 2010 20:40
Kirjoittaja ikilika
Taitaa toi vakio palikoilla kasattu kone kestää sen 0.5bar ahdot hyvin. Kaasarille tarttet joko paine laatikon tai sitte turbolle tarkotetun oman kaasarin. Yks mut huono vaihtoehto on käyttää kaasaria ennen turboa. Isommat pääsuuttimet kannattaa ainakin vaihtaa jos vakio kaasutinta käyttää. Eikös tuo virranjakajakin tarvi ottaa turbosta tai ainakin muuttaa jotenkin, vakiohan on tehty pelkästään alipaineelle. Jarrutehostimessahan oli takaiskuventtiili jo vakiona. Turbogurut varmasti valasee enemmän ja tarkemmin. Paljon jos meinaat rankaista niin moottorille öljynlauhdutin on suositeltavaa, ainakin kesällä....

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 03 Marras 2010 21:22
Kirjoittaja pvdriver
etihän loputki rsturpopalikat, puristuksia pitää saaha alemmas... ei mitään kaasareita imupuolelle, vähintään paineenalaisena toimiva kaasari kuten W DAT. jakaja tarvii ylipainemuokkauksen, mieluiten rs-turpon sytkät tai vastaava ja megasquirt.

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 03 Marras 2010 23:36
Kirjoittaja rangleri
Alan kirjallisuus ja netti olis ehkä parempia etsiä tietoa tällaiseen kuin tämä foorumi mutta tervetuloa kuitenkin joukkoon!
Onko tämä tulossa muutoskatsastukseen ja liikenteeseen? Jos on, niin ehkä tärkein neuvo tässä vaiheessa on se että miettii kaikki osat kohdalleen jo kerralla ja tekee ns. järkevän ja toimivan paketin ettei mene fyffet hukkaan.
Eli ei niin että lyö partsit autoon ja kattoo mitä tulee :D
Osat kun tällaisiin peleihin ei todellakaan ole kalliita jos vertaa muihin menoihin esim muutoskatsastus, katsastukset, tehomittaus, liikennevakuutukset jne yleinen auton pitäminen.

Männät tuhoaa yleensä nakutus (sulaa reikä). Siihen ei auta edes takomännät vaan puristussuhde pitää laskea. Vakiomännillä ja kangilla puristussuhde on liian kova ja bensa syttyy ennen aikojaan pelkän puristuspaineen aiheuttamasta lämmöstä ja tekee epänormaalin kovan paineiskun männän päälle. Lämpötilaa laskee hyvä välijäähdytin mutta sekään ei riitä jos puristussuhde on jotain 9 pinnassa, tässä tapauksessa. Ahtopainetta voisi laittaa vain jotain 0,1-0,3 luotettavasti ja olisiko se kannattavaa? Saman tehon saisi kannen laskulla ja virinokalla ilman muutoskatsastusta.
RST:n puristussuhde on 8,2:1 ja ahtoja voi laittaa 1bar huoletta sen osalta.

Takomännät tarvii asentaa vasta sitten, kun moottorista otetaan niin paljon tehoa että vakiomännät alkaa halkeilemaan männänrenkaiden väleistä koska niitä painava voima on niin suuri.
Huonolla bensansyötöllä taas saa aikaan helposti laihan seoksen ja silloinkin männät sulamaan.

-RST:n männät ja kanget olis ihan ok. Sitten alakerta vastaakin periaatteessa rs turboa. JOS sylinterit ovat kuluneet ja joutuu poraamaan niin sitten tämän voi unohtaa ja etsiä muut männät tai vaihtaa lohkoa.

-Kaasarimallin kansi on palotilan kannalta vähän huono mutta nokka-akseli käy. Huono siksi että siinä on se seosta pyörittelevä "sydän" minkä reunoista nakutus voi alkaa.

-RST:n pelkän sytkän asentaminen vaatisi huomattavasti enemmän taitoa kuin esim. megasquirtin asentaminen. Se on aika monimutkainen systeemi johdottaa. Jos ei sitten löydy kokonaista johtosarjaa ja antureita.

-Vakiokytkin saattaa osoittautua "lipeväksi" :)

Tässä jotain näin aluksi :roll:
Näihinkin neuvoihin kannattaa kuitenkin suhtautua epäilevästi ja mieluummin suunnitella itse toimiva kokonaisuus. Ja osa on ihan höpöpuhetta jos ns. pikkubudjetilla pelataan ja tavoitteet ei ole kovat.

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 10 Marras 2010 17:53
Kirjoittaja Tepi3
Vakio koneen turbottaminen muuta kuin harraste mielessä on aivan älytön projekti. Kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, osia joutuu vaihtamaan ihan rutosti ja rahaa palaa. Samalla raha määrällä saa jo valmiin koneen, missä kaikki asiat on huomioitu valmiiksi.

Itse haaveilin aikanaan myös kyseisestä projektista, mutta luovuin siitä rahan ja uskomattoman työmäärän takia. Turbotus näyttää helpolta projektilta, mutta sisältää uskomattoman määrä erilaisia muuttujia, matematiikkaa ja rakentelua.

Ja EI, rakentakaa ihmeessä, niinhän sitä on ennenkin asioita opittu, myös minä. Ihan vain halusin kertoa minkälaisia ajatuksia ja näkemyksiä itselläni on... :idea: :idea:

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 10 Marras 2010 20:26
Kirjoittaja emax
rangleri kirjoitti: -Kaasarimallin kansi on palotilan kannalta vähän huono mutta nokka-akseli käy. Huono siksi että siinä on se seosta pyörittelevä "sydän" minkä reunoista nakutus voi alkaa.
Riippuu vuosimallista. Olikohan niin että escort mk3 1,6 kaasari = hemi kannella ja mk4 1,6 kaasari = laihaseos kannella?
Kaikki 1,3 cvh:t ja ruisku 1,6 cvh:t kuitenkin hemi kannella ja kaikki 1,4 cvh:t laihaseos kannella. Ja laihaseos moottorissa on siis se seosta pyörittelevä "sydän".

Itsekki kun oon turbo cvh:ta hieman suunnitellu, niin kysyisin tässä että kestääskö hemi cvh:n vakio männät jos sorvaa ne tasaisiksi? Ja onko rst männät tasaiset?

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 10 Marras 2010 20:59
Kirjoittaja country sedan
Tepi3 kirjoitti:Turbotus näyttää helpolta projektilta,
Sitä se myös on, onhan se helpoin tapa tuplata vakio moottorin tehot..

Mut ihan noin OT:na, mikä vimma niitä puristuksia on tiputtaa johonkin öbaut kilon paineilla pyörivään katumoottoriin?
Ne alle 8 puristeiset koneet on -80 lukua, tämän päivän moottorinohjauksilla 9 puristeinen rautakantinen 8v kone pelaa hienosti ihan 98:lla. Ja moniventtiilisessä saa olla vielä enemmän ruttua.

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 10 Marras 2010 21:25
Kirjoittaja Aksu
country sedan kirjoitti: Sitä se myös on, onhan se helpoin tapa tuplata vakio moottorin tehot..

Mut ihan noin OT:na, mikä vimma niitä puristuksia on tiputtaa johonkin öbaut kilon paineilla pyörivään katumoottoriin?
Ne alle 8 puristeiset koneet on -80 lukua, tämän päivän moottorinohjauksilla 9 puristeinen rautakantinen 8v kone pelaa hienosti ihan 98:lla. Ja moniventtiilisessä saa olla vielä enemmän ruttua.
Ja onhan evoissa nykyisin 10:1 ja kisa versioissa mennään jo 11:1 puolelle vaikka ahtoja on +2bar.
On niitä mäntiä sorvattu tasaisiksi mutta ei se kesto siitä juurikaan parane.
Mites tuo kanki asia on muuten versus kaasari/rs turbo ? mulle jäänyt sellainen kuva et olisivat samoja(ei ko. moottoreita koskaan purkanut)

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 11 Marras 2010 17:18
Kirjoittaja emax
Aksu kirjoitti:Mites tuo kanki asia on muuten versus kaasari/rs turbo ? mulle jäänyt sellainen kuva et olisivat samoja(ei ko. moottoreita koskaan purkanut)
Samaa oon kans kuullu että ei olisi eroa. En oo myöskään nähny.

Re: Tietoja tarvitsee tuttavallisesti minä???

Lähetetty: 12 Marras 2010 15:25
Kirjoittaja rangleri
Wikipedian mukaan ainakin kanget on samat kuin muissa ja männat on painevaletut Mahlet. Ne on muuten tasaiset venttiilin koloja lukuunottamatta.