Huurtuvatko lasit? - Tässä yksi vinkki (Mondeo -04).
Lähetetty: 30 Loka 2010 11:57
Oma -04 Mondeo automaatti-ilmastoinnilla lähti syksyn tullen huurtumaan. Epäilin heti kosteaa raitisilmasuodatinta, vaikka se vastikään onkin vaihdettu määräaikaishuollossa.
Irroitin vänkärin puolen muovikannen sieltä tuulilasin alta (3kpl T-30 Torx-ruuvia konehuoneen puolella) ja sain sen alta suodattimenkin irti. Vähän lehtiä ja roskaa, mutta ei millään tavalla märkä. Hmm.
Taskulampulla kurkkien imuroin märkä-kuivaimurilla suodattimen koteloa puhtaaksi, kun silmä yhtäkkiä sattui sinne kotelon alle: Kotelon alle oli kaukaloon kerääntynyt kauhea määrä moskaa ja jäänyt nalkkiin suodatinkotelon ja kaukalon väliin. Osa moskasta oli jo alkanut maatumaankin (=märkää multaa). Tämä moska esti veden valumisen kaukalosta pois ja aiheutti huurtumisen.
Kotelo irti (2kpl 13mm mutteria ja kaapelinippu varovasti nykäisemällä kiinnikkeistään, sitten vähän vetkuttamalla kotelo ulos), jonka jälkeen kaukalon puhdistus. Huomasin siinä samalla, että suodatinkotelon tiivistys ilmanottoaukkoon vähän repsottaa. Ajattelin, että tiivisteen uusiminen saa jäädä kevääseen ja laitoin kotelon sekä suodattimen takaisin.
Tiivistän kotelon kunnolla kun kelit paranevat ja liimat alkavat pitää. Tiivistäminen on tärkeää, koska omalla kohdalla tuo kosteus on ilmeisesti päässyt sisään juuri suodatinkotelon ja rungon välistä. Talven yli pärjään kun nyt kuitenkin vesi pääsee vapaasti valumaan kaukalosta pois.
Muovikannen kiinnittäminen olikin sitten hieman kinkkisempi. Tuulilasin alareunaan tulee sellainen muovilista, johon muovikansi napsautetaan kiinni. Se ei sitäpaitsi onnistu jos lista on tuulilasissa paikoillaan. Se on lisäksi helkkarin vaikea napsauttaa paikalleen, ellei ole irroittanut molempia muovikansia kaukalosta ja samalla irroittanut muovilistaa tuulilasista (se ei ole tuulilasin alareunassa kovinkaan lujasti kiinni). Kuskin puolen muovikannen irroittaminen vaatii kuitenkin pyyhkimien varsien irroittamisen, joten homma ei oikein napannut. Irtonainen kansi pitää kuitenkin saada napsautettua siihen listaan, muuten tulee vettä ilmanottoaukkoon.
Raotin hieman sitä muovikantta ja sovittelin muovilistaa kanteen sormillani raosta. Ähellyksen jälkeen sain kuuluviin ne "naps-naps"-äänet ja lista napsahti kiinni. Tämän jälkeen työnsin muovikannen takaisin niin, että siihen kiinninapsautettu lista osui kohdilleen tuulilasin alaosaan. 3 Torx-ruuvia kiinni ja homma oli siinä.
Summa summarum: Muuten suht helppo homma, mutta se viimeinen muovilista on pirun tärkeä saada kohdilleen. Muuten vesi valuu suoraan raitisilmasuodattimeen. Seuraavalla kerralla irroitan suosiolla myös tuulilasinpyyhkijät, jotta saan molemmat muovikannet irti samalla kertaa.
Ja kattokaa sen suodatinkotelon alle myös. Siellä saattaa muhia yllätys.
Tärkeät paikat (tämä siis Mondeo -04, mutta pätee varmasti muutamissa muissakin malleissa):
-Lasien huurtumisen voi aiheuttaa kostea raitisilmasuodatin tai kosteus ilmanottokaukalossa. Märät puiden lehdet yms. moska voi jäädä suodatinkotelon alle muhimaan. Ihan silkkaa vettäkin on saattanut lorahtaa ilmanottoaukkoon.
-Suodatinkotelon tiiveys rungon ilmanottoaukkoa vastaan on tarkistettava ja parannettava tarvittaessa.
-Ilmanottokaukalon muovikannet on ehdottomasti napsautettava kunnolla kiinni siihen tuulilasin alareunaan kiinnitettävään muovilistaan. Muovilista on tätä varten irroitettava tuulilasista (paikoillaan se ei onnistu kuin ehkä osittain).
Irroitin vänkärin puolen muovikannen sieltä tuulilasin alta (3kpl T-30 Torx-ruuvia konehuoneen puolella) ja sain sen alta suodattimenkin irti. Vähän lehtiä ja roskaa, mutta ei millään tavalla märkä. Hmm.
Taskulampulla kurkkien imuroin märkä-kuivaimurilla suodattimen koteloa puhtaaksi, kun silmä yhtäkkiä sattui sinne kotelon alle: Kotelon alle oli kaukaloon kerääntynyt kauhea määrä moskaa ja jäänyt nalkkiin suodatinkotelon ja kaukalon väliin. Osa moskasta oli jo alkanut maatumaankin (=märkää multaa). Tämä moska esti veden valumisen kaukalosta pois ja aiheutti huurtumisen.
Kotelo irti (2kpl 13mm mutteria ja kaapelinippu varovasti nykäisemällä kiinnikkeistään, sitten vähän vetkuttamalla kotelo ulos), jonka jälkeen kaukalon puhdistus. Huomasin siinä samalla, että suodatinkotelon tiivistys ilmanottoaukkoon vähän repsottaa. Ajattelin, että tiivisteen uusiminen saa jäädä kevääseen ja laitoin kotelon sekä suodattimen takaisin.
Tiivistän kotelon kunnolla kun kelit paranevat ja liimat alkavat pitää. Tiivistäminen on tärkeää, koska omalla kohdalla tuo kosteus on ilmeisesti päässyt sisään juuri suodatinkotelon ja rungon välistä. Talven yli pärjään kun nyt kuitenkin vesi pääsee vapaasti valumaan kaukalosta pois.
Muovikannen kiinnittäminen olikin sitten hieman kinkkisempi. Tuulilasin alareunaan tulee sellainen muovilista, johon muovikansi napsautetaan kiinni. Se ei sitäpaitsi onnistu jos lista on tuulilasissa paikoillaan. Se on lisäksi helkkarin vaikea napsauttaa paikalleen, ellei ole irroittanut molempia muovikansia kaukalosta ja samalla irroittanut muovilistaa tuulilasista (se ei ole tuulilasin alareunassa kovinkaan lujasti kiinni). Kuskin puolen muovikannen irroittaminen vaatii kuitenkin pyyhkimien varsien irroittamisen, joten homma ei oikein napannut. Irtonainen kansi pitää kuitenkin saada napsautettua siihen listaan, muuten tulee vettä ilmanottoaukkoon.
Raotin hieman sitä muovikantta ja sovittelin muovilistaa kanteen sormillani raosta. Ähellyksen jälkeen sain kuuluviin ne "naps-naps"-äänet ja lista napsahti kiinni. Tämän jälkeen työnsin muovikannen takaisin niin, että siihen kiinninapsautettu lista osui kohdilleen tuulilasin alaosaan. 3 Torx-ruuvia kiinni ja homma oli siinä.
Summa summarum: Muuten suht helppo homma, mutta se viimeinen muovilista on pirun tärkeä saada kohdilleen. Muuten vesi valuu suoraan raitisilmasuodattimeen. Seuraavalla kerralla irroitan suosiolla myös tuulilasinpyyhkijät, jotta saan molemmat muovikannet irti samalla kertaa.
Ja kattokaa sen suodatinkotelon alle myös. Siellä saattaa muhia yllätys.
Tärkeät paikat (tämä siis Mondeo -04, mutta pätee varmasti muutamissa muissakin malleissa):
-Lasien huurtumisen voi aiheuttaa kostea raitisilmasuodatin tai kosteus ilmanottokaukalossa. Märät puiden lehdet yms. moska voi jäädä suodatinkotelon alle muhimaan. Ihan silkkaa vettäkin on saattanut lorahtaa ilmanottoaukkoon.
-Suodatinkotelon tiiveys rungon ilmanottoaukkoa vastaan on tarkistettava ja parannettava tarvittaessa.
-Ilmanottokaukalon muovikannet on ehdottomasti napsautettava kunnolla kiinni siihen tuulilasin alareunaan kiinnitettävään muovilistaan. Muovilista on tätä varten irroitettava tuulilasista (paikoillaan se ei onnistu kuin ehkä osittain).