Focuksen ruostetakuusta...

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

No kun hankin tässä uuden Mondeon ja kyselin sijaisauto asiaa Fordilta (takuukorjausten sattuessa kohdalle), niin sanoivat, että riippuu autokauppiaan hyväntahtoisuudesta.

Tämä kauppias, jolta nyt auton ostan, sanoi, että toki saat ilmaisen (polttoaineet ei tietenkään sisälly) auton takuuhuoltojen ja kaikkien muidenkin huoltojen ajaksi, jos tuot heille. Ja tämä kirjattiin kauppakirjaankin eli voi henkilökunnan vaihduttua todistaa asian vaikka onkin heillä aina ollut tapana kuulemma.

Myös toinen kilpailutuksessa loppusuoralla ollut Ford kauppias totesi samaa, mutta oli niitäkin, jotka totesi, että katellaan sitten tilanteen mukaan.

Yhtä kirjavaa se oli muillakin harkitsemillani merkeillä, VW konsernin säännöissä oli, että takuuaikana saa ilmaisen sijaisauton (max 3vrk, mutta lupaavat myös korjata 3 vuorokaudessa), jos korjaus kestää yli vuorokauden ja auto jättää tielle. Eli jos itse ajaa korjaamolle, niin eipä kuulukkaan.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
urskiii
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Joulu 2010 16:31

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja urskiii »

juu elikkä sellasta kyselisin (anteeksi laiskuuteni!) ostin tollasen 1999 ford focuksen ja oikeestaa kaikki neljä ovea kukkii alhaalla olevista saumoista :? elikkä meneekö vielä ns "kori takuuseen"(12vuotta?) ja mitkä ovat niin sanotusti "ehdot" että menee koritakuuseen? pikaista vastausta! kiitos jo etukäteen !
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja nestori »

En jaksa kirjotella uusiksi, kurkkaa tuosta ketjusta 2. viimenen viesti:

viewtopic.php?f=5&t=29948
Kuga PHEV
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Focuksella ikää 8,5 vuotta ja takuukorjaukseen

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mulla on ykköskoppainen 8,5-vuotias Focus-vanhus menossa takuukorjaukseen yhden luukun osalta. En olisi uskonut, että näin vanhaa kärryä vielä joku maalaa takuuseen... :o Samalla maalautetaan luukkua ulkopuolelta. Sijaisautosta olisi pitänyt maksaa osa, kun maahantuojan korvaus on vain 45 €/vrk eli perheen toinen kulkuneuvo tulee alle. Edit 17.1.2013: Ilmainen sijaisauto järjestyi sittenkin. Paikkana siis Vaunula Hyvinkää ja heidän kautta sain Firentistä sijaisauton.

Focuksen kaikki luukut on jo kertaalleen korjattu jokunen vuosi sitten ennen kuin edes näin mitään ruostumisoireita. Tuo yhden luukun korjaus on jotenkin ryssitty, kun se mätänee kuin omena märällä nurmikolla. Ilmeisesti maalari on vain maalannut ruosteet piilon eli mekaanisen "ruosteenpoiston" jälkeen uudet värit päälle ja sillä selvä. Pitäisi tehdä happokäsittely tms. suojaus ennen maalausta. En nyt kuitenkaan hirveästi ala arvostelemaan maalaria, kun en tiedä miten paljon maahantuoja on sopinut takuukorjauksen hinnaksi ja onko esim. ruostesuojauksen tekeminen kielletty.

Mulla on lokasuojasta maalattu yhden kuorma-auton pusu 8 vuotta sitten eikä sitä erota muusta autosta. SIlloin maksajana oli vastapuolen vakuutusyhtiö eli korjauksessa ei tarvinnut pihistellä ja oikoa ja jälki sen mukaista ammattimiehen laatua (silloinen Stockmann Auto Tikkurila).

Täytyy näköjään itse tehdä tai teettää happokäsittely ja maalaus jollain tökötillä, kun ei tule merkkiliikkeesä kuntoon. Ei sen sauman siisti tartte olla, kunhan päivänvalo ei paista läpi ja kestää.

Onko kukaan keksinyt mitään patenttikonstia millä Focuksen luukuille saa vielä vuosia lisää?
Viimeksi muokannut JiiHoo, 17 Tammi 2013 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Focuksella ikää 8,5 vuotta ja takuukorjaukseen

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

JiiHoo kirjoitti:Mulla on ykköskoppainen 8,5-vuotias Focus-vanhus menossa takuukorjaukseen yhden luukun osalta. En olisi uskonut, että näin vanhaa kärryä vielä joku maalaa takuuseen... :o Samalla maalautetaan luukkua ulkopuolelta. Sijaisautosta olisi pitänyt maksaa osa, kun maahantuojan korvaus on vain 45 €/vrk eli perheen toinen kulkuneuvo tulee alle.

Focuksen kaikki luukut on jo kertaalleen korjattu jokunen vuosi sitten ennen kuin edes näin mitään ruostumisoireita. Tuo yhden luukun korjaus on jotenkin ryssitty, kun se mätänee kuin omena märällä nurmikolla. Ilmeisesti maalari on vain maalannut ruosteet piilon eli mekaanisen "ruosteenpoiston" jälkeen uudet värit päälle ja sillä selvä. Pitäisi tehdä happokäsittely tms. suojaus ennen maalausta. En nyt kuitenkaan hirveästi ala arvostelemaan maalaria, kun en tiedä miten paljon maahantuoja on sopinut takuukorjauksen hinnaksi ja onko esim. ruostesuojauksen tekeminen kielletty.

Mulla on lokasuojasta maalattu yhden kuorma-auton pusu 8 vuotta sitten eikä sitä erota muusta autosta. SIlloin maksajana oli vastapuolen vakuutusyhtiö eli korjauksessa ei tarvinnut pihistellä ja oikoa ja jälki sen mukaista ammattimiehen laatua (silloinen Stockmann Auto Tikkurila).

Täytyy näköjään itse tehdä tai teettää happokäsittely ja maalaus jollain tökötillä, kun ei tule merkkiliikkeesä kuntoon. Ei sen sauman siisti tartte olla, kunhan päivänvalo ei paista läpi ja kestää.

Onko kukaan keksinyt mitään patenttikonstia millä Focuksen luukuille saa vielä vuosia lisää?
Ompa tuuri peliä nämä ruostehommat, itsellä 9v ja ei ole luukkua vielä maalattu, ovet kylläkin 5v sitten eikä näy vielä kukkivan.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mulla on aina maalattu kaikki ovet ja luukut sisäpuolelta, jos yhdessäkään on ollut vikaa. Laina-autoa ei ainakaan Veholla täälläpäin ole koskaan ilmatteeks saanut :cry:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

tuomaz kirjoitti:mulla on aina maalattu kaikki ovet ja luukut sisäpuolelta, jos yhdessäkään on ollut vikaa. Laina-autoa ei ainakaan Veholla täälläpäin ole koskaan ilmatteeks saanut :cry:
Kyllä se sijaisauto kummasti järjestyy, kun alkaa kyselemään Fordilta laskutusosoitetta vuokra-auton kuluja varten. Myönteinen takuukorjauspäätös = valmistusvirheen myöntäminen ja kuluttajalle virheen korjaamisesta auheutuvat kulut on korvattava. Antakoon vaikka vaihtoautorivistöstä jonku kärryn asiakkaalle ajoon niin ei pääse siitä ovet ruostumaan kiinni.

Tai sitten meillä "mulkuilla" on paremmat oikeudet Ford-liikkeissä. :D Tervetuloa joukkoon.
Twini-Wingi
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Tammi 2013 18:30

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja Twini-Wingi »

Molskista! Uutena täällä Ford-porukassa, tosin 23 vuoden tauon jälkeen! Välillä, diesel-Sierran jälkeen, on ollut uutena hankittu Peugeot 405 m.1989, sitten vuodesta 1997 alkaen kolme Honda Accordia. Ford-kantaan paluu tapahtui marras- joulukuun vaihteessa 2012. Ajokiksi tuli Ford Focus C-Max 1.6l Ti-VCT-moottorilla. Vuosimallina 2005 ja kylkiäisinä osaltani ensimmäisessä Ford-koritarkastuksessa löytyivät oviruosteet, kuinkas muuten!

Kolme päivää ajokki on nyt ollut Joensuussa EH-Auton korikorjaamolla. Kohteina ovat molemmat oikeanpuoleiset sivuovet ja takaluukku. Pahemmin ruostetta löytyi oikean takaoven alaosasta, noin reilun parin sentin levyisenä ja pari tuumaa pitkänä pintaruosteena kitin alta. Muut korroosioviat olivat vasta alkavia, joten se lienee ennustetta parantava asia. Vasemman reunan sivuovet näyttävät virheettömiltä ja aihetta on epäillä kuskinoven olevan vaihdettu uuteen jossakin alkuhistoriassa, sillä omistajia ennen minua on ollut jo kolme. Huoltokirja on täysine Ford-kirjauksineen ja kilometrejä ostohetkellä oli todisteellisesti vain 63.500.

Alkukokemuksina auto on todella mukava tuttavuus, tehoa moottori antaa jo 2500 kierroksen kohdalla napakasti. Alavääntö on 100 kW:n tehoista 1.85i V-TEC- Accordia parempi. Kahden tuhannen kilometrin alkutaipaleella bensaa on tankkausten mukaan mennyt 8.1-8.4 litraa sataselle, näissä olosuhteissa reilu litra sataselle Hondaa vähemmän. Auto on Dinitrol-käsitelty elokuussa 2011. Jos tämä nyt esillä oleva ovihomma onnistuu edes kolmeksi seuraavaksi vuodeksi ilman väliremppoja, otan tuon nöyryytyksen vastaan. Tekonivel-ukkona arvostan helppoa kyytiin nousemista ja autolle ominaista monikäyttöisyyttä. Mutta lisää kokemuksista jahka niitä jatkossa enemmän karttuu!
Twini-Wingi
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Tammi 2013 18:30

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja Twini-Wingi »

"Omalle huudolle" lisäyksenä edelliseen juttuun se, että C-Max palasi Joensuun keikalta torstaina 31.1., ja tosi siistin työn jäljiltä. Luulisi noin alkavavassa vaiheessa tehdyn korjauksen onnistuneen niin, että ainakaan muutamiin vuosiin teemaan ei tarvinne palata. Liki kolmen vuoden takainen Dinitrol-käsittely lienee myös jonkinlainen henkivakuutus ruostepeikkoa vastaan. Ja saivathan ovikotelot nyt vielä lisääkin suojauskemikaaleja korjaustyön loppuhöystönä.

Hartikaisen ekstraa oli vielä paistolämpimän ruisleivän ojentaminen asiakkaalle, kun loppuselvityksessä makselin samassa offensiivissa syntynyttä huoltolaskua liikkeen kassalla. Joten ainakin tässä vaiheessa Joensuun EH-Autossa muutenkin hyvää palvelua saaneenna on sanottava, että on tällä Ford-omistajuudellakin puolensa!
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Täytyy tähän todeta, että kyllä ovat Euroopan Fordin isot herrat ihmeissään, kun jossain Suomessa korjautetaan takuuseen sen ikäisiä kärryjä, jotka ovat muualla jo sulatettu harkoiksi ja pistetty uudelle kierrokselle. Varmasti mielenkiintoista sähköpostinvaihtoa käydään tänne Suomen suuntaan. :D Eivät varmasti tunne Suomen suolaus- ja autoveropolitiikkaa.
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Focus MK1 takaluukku mätii

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Paljonkos nykyään maksaa takaluukun maalaus omaan piikkiin pk-seudulla?
Muovikalvopäivitys (Ghia) on tehty vuosia sitten ja maalattu uusiksi parikin kertaa, mutta siellä kahvan vieressä koverassa kohdalla maali taas kuplii ja on nyt haljennut.
Pitäis saada ruostesuojaus alle ja kestää vuosia. Hyvinkään Vaunulalta tuo ei kerta kaikkiaan onnistu, Vaunulan mielestä (ammattimiehen tekemän) maalauksen tarvitsee kestää vain 6 kk.... Hyvä, että ehtii maalinhaju tuossa välillä haihtua...

Onko kokemuksia Suutarilan Vehon maalauksen kestävyydestä (pohjatyöstä)?
Vai pitääkö tehtä itse hyvä, mutta vähemmän siisti?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mun focuksen luukut maalattu 2 kertaa suutarilan veholla, tai joku aliurakoitsijahan ne kai maalaa en tiiä varmana? Molemmilla kerroilla jälki on ollut hyvää, mutta kestävyys täyttä p.askaa. Ekalla kerralla yhdessä ovessa oli sentin kokoinen rupi. Kaikki luukut maalattiin takuuseen ja reilu puol vuotta tästä niin kaikista luukuista karisi saumat. Ja liikkeen mukaan takuuseen tehdyllä työllä ei ole takuuta. Kiva kun ovet meni paljon huonompaan kuosiin korjaamisen takia. Lisäksi asiakaspalvelu on mitä on tuossa kioskissa. Ite yritän vältellä kyseistä paikkaa viimeiseen asti.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

tuomaz kirjoitti:Mun focuksen luukut maalattu 2 kertaa suutarilan veholla, tai joku aliurakoitsijahan ne kai maalaa en tiiä varmana? Molemmilla kerroilla jälki on ollut hyvää, mutta kestävyys täyttä p.askaa. Ekalla kerralla yhdessä ovessa oli sentin kokoinen rupi. Kaikki luukut maalattiin takuuseen ja reilu puol vuotta tästä niin kaikista luukuista karisi saumat. Ja liikkeen mukaan takuuseen tehdyllä työllä ei ole takuuta. Kiva kun ovet meni paljon huonompaan kuosiin korjaamisen takia. Lisäksi asiakaspalvelu on mitä on tuossa kioskissa. Ite yritän vältellä kyseistä paikkaa viimeiseen asti.
Focukseni keulaan peruutettiin ja käytin sen vauriokorjauksessa juuri tuolla Suutarilan Veholla enkä keksi asiakaspalvelusta pahaa sanaa. Puskuri irrotettiin, se maalattiin, muoviritilä uusittiin yms. Maalausjälkikin on siistiä ja sävy juuri oikea toisin kuin Hyvinkään Vaunulassa. Kestävyydestä on vielä paha sanoa, mutta onneksi kysessä on puskuri niin ei tarvi murehita ruostumisen suhteen. Eli ainakin tällä kertaa tuli siistiä jälkeä.

Muuten; kun oikea ammattimaalari hioo peltiosia, lähteekö sinkki samalla ja laitetaanko uusi tilalle vai tuleeko maali suoraan pellin päälle niin kuin 80-luvulla? Siis kiinnitetäänkö ruostesuojaukseen mitään huomiota?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mä olen niin veemäinen asiakas kun vaadin vanhaan autoon tehtävien takuukorjauksienkin olevan laadukkaita, vaikken itse maksa hommasta euroakaan. Ja tein valitukset kaikille mahdollisille tahoille, kun luukut oli 6kk takuukorjauksen jälkeen paljon huonommassa kunnossa kuin ennen takuukorjausta. Tämän jälkeen sanotaan että "jos olisit omaan piikkiin korjauttanut, niin sit olis työllä takuu. Mutku ford maksaa niin ei oo takuuta". Yleensä kuitenkin oletan, että korjauksen jälkeen kunto on parempi eikä huonompi. Tämä episodi nosti sen verran minunkin verenpainetta, ja sittenhän metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan :lol: Siihen loppui minun asiointi siinä puljussa.

Onneksi pk seudulla on muitakin vastaavia liikkeitä 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
jaamo
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Tammi 2014 16:06

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja jaamo »

morjens elikkäs ostettiin tosaa tollanen vm07 focus ja jo kaupanteko hetkellä huomasin että ovissa ruosteen alkua....
liike lupas hoitaa korjaukset/koittaa saada ford:in piikkiin. autossa täysi fordin huoltokirja mutta korileimoja puuttuu jokunen tosin viime huollon yhteydessä on lätkästy korileima..
nooh olin myyjä liikkeeseen yhteydessä asiasta ni olivat kuulema fordilla sitä miältä että kun olen auton 2 omistaja ni koritakuu ei ole enää voimassa :evil:
mielestäni eihän senyt noin voi mennä vai voiko???
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen ruostetakuusta...

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Ei sen pitäis olla omistajien määrästä kiinni. Omassa autossani olen kait 3. tai 4. omistaja, ja takuuseen oon saanut monta kertaa.

Sinänsä outo juttu että jos kaikki huollot on tehty fordilla, muttei kaikista ole korileimaa? Eikö koripintojen tarkistus kuulukaan jokaiseen normihuoltoon?

Mun huoltokirjassa ei ole yhtään korileimaa, kun ei koko kirjassa ole sellaiselle omaa ruutuakaan :lol:

Suosittelen soittamaan Fordille, asiakaspalvelu palvelee puhelimitse arkisin 8.00-16.00
välisenä aikana numerossa 010 3447 100

Selität asiasi että sulla on auton koritakuukäsittelyjuttu vireillä ja olet saanut kielteisen päätöksen. Sitten pyydät takuuasian käsittelijän henk.koht. puhelimeen ja pyydät kertomaan oikean ja virallisen syyn perusteluineen kielteiseen päätökseen, myös kirjallisena vaikka sähköpostiin tuo olis kiva saada.

Tämän jälkeen voidaan pohtia asiaa lisää 8)

Ei liity tähän tapaukseen, mutta itselläni on koritakuuasioissa välikädessä toiminut autoliike ensiksi muninut hommat, sitten valehtelivat päälle pelastaakseen nahkansa.

Vein auton näytille takuuajan loppumetreillä, ne otti kuvat, sanoi laittavansa asian eteenpäin ja soittavansa kun tulee tietoa. Takuuaika meni umpeen, soittelin liikkeeseen että missä mennään? Mystisesti koko takuuhakemusta ei ollut tehty eikä dokumentteja löytynyt. Otettiin uudet kuvat ja luvattiin soittaa. Soitto tuli, sanottiin että hakemus hylättiin, koska huoltokirjasta puuttui yksi leima about 4 vuoden takaa. Voivoi, ei voi mitään.

Ihmettelin että mitä se vaikuttaa, koska ovet oli jo kertaalleen edellisvuonna takuuseen korjattu ja tämä 4 vuoden takainen leiman puuttuminen selvitetty silloin. Soitin Fordille ja siellä sanoivat että ei mene takuuseen, koska takuuaika on mennyt umpeen. Kerroin tämän tarinan siitä että kävin takuuaikana näytillä, mikä tuli Fordille uutena asiana. Ottivat asian selvitykseen ja takuuhakemus meni läpi.

Tämän jälkeen kehtasivat autoliikkeestä ylpeänä mulle soittaa että "hei, me saatiin painittua fordin kanssa tää asia siihen malliin että sä saat kuin saatkin ne ruosteet takuuseen!"...

En tässä julkisesti viitsi kertoa, mistä autoliikkeestä oli kyse, ei ollut tuo aiemmin arvostelemani Veho kuitenkaan :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin