Sivu 1/1
Moottori laukesi...
Lähetetty: 22 Loka 2010 17:16
Kirjoittaja Pelimiesrotta
V6 duratekki teki temput. Satanen vauhtia, nykäys jonka jälkeen hirveää kolinaa. Asentajan diagnoosi. Kiertokangen laakeri, ei kannata korjata. Ajattelin ruveta koneen vaihtoon. Täytyy tehdä ilmeisesti alakautta ja purettava myös apurunko(miten sitten alatukivarret ym)?. Miten hirveä homma tämä on? onko kokemuksia? Mitä otettava huomioon uutta konetta asennettaessa. Tiedossa saman vuosimallin kone (96). Mutta tämä on siitä facelift mallista ja minulla on se mk 1. Tuleeko ongelmia sähköjen tai kiinnikkeiden kanssa vai meneekö se "heittämällä paikoilleen"? Päivän työt ei korjaamolla riitä joten se vaihtoehto on liian kallis auton arvoon nähden.
Voishan tuota ammattimiehenkin tekemän harkita jos vain löytyisi oulun läänistä joku kohtuuhintainen paja/seppä joka tekisi remontin vaikka könttähinnalla.
Entä vanhan korjaaminen? millainen homma on kiertokangen laakerin vaihto, tai mikä siellä sitten onkaan? Moottoriremonttikokemukseni rajoittuu honda mankiin jossa oli sylintereitä hieman vähemmän.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 22 Loka 2010 20:54
Kirjoittaja pvdriver
poissulje se vanahan korjaamisen mahollisuus, hirvee kolina ei koskaan lupaa hyvää etkä varmasti selvii enää pelkillä liuskojenvaiholla...
uutta putkeen ja ajuun...
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 22 Loka 2010 21:10
Kirjoittaja K A R I
Eikös se lähe ylä kauttaki se moottori pois!!??
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 22 Loka 2010 21:25
Kirjoittaja Taunus/Sierra
Joo,vaihda tai vaihdata kone ja kato mitä vanhasta saa myyntiin tai omiksi varaosiksi
niin saat ehkä jotain takasinkin päin.
En tunne autoa yhtään mutta on noi kaikki noussu yläkautta
mitä on ehtiny remppoja tehdä kun tarpeeksi purkaa
..ei oo turhan usein ollu tallia tai nosturia käytössä.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 23 Loka 2010 11:27
Kirjoittaja emax
Ei oo mullakaa mondeosta kokemusta
Yläkautta, alakautta, tai etukautta. Kattele vähä saako purettua niin paljon että se mahtuu ylä kautta tulemaan, tai jos keulan saa purettua ja ilmastointi vermeet saa taitettua sivuun niin helpottaa jo kummasti. Jos ei mikää muu auta niin sitte alakautta.
Vetarit, ohjaustehostimen pumppu, ilmastoinnin kompura, pakoputki, vaihde vivut/varpit, letkut/putket, ja sähköpiuhat irti niin on jo voiton puolella. Itse moottori/vaihteisto ei varmaan monesta kohtaa ole kiinni?
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 23 Loka 2010 12:46
Kirjoittaja teme69
Vaihto onnistuu yläkautta mutta en mene vaannomaan että olisi helpoin keino. Lähinnä ilmastoinnin romut ovat eniten tiellä jos ei halua tyhjentää ja avata järjestelmää.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 23 Loka 2010 21:49
Kirjoittaja pvdriver
taitaa olla pieni vaiva tuossa tilassa se ilmastoinnin uudelleentäyttäminen, tulee samalla sekin huollettua...
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 24 Loka 2010 22:09
Kirjoittaja Pelimiesrotta
Öljypohja avattu ja sieltähän ne liuskat löyty päällekkäin. alimmainen oli tarttunut kampiakseliin kiinni ja puukolla sen siitä sai pois. Miksi korjausoppaassa lukee ettei kampiakselia voi koneistaa?
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 24 Loka 2010 22:46
Kirjoittaja Meca
Taitaa tuo laakerivaurio olla jonkinlainen tyyppivika, sen verran usein tuntuvat hajoavan. Fordin ilmoituksen mukaan kampiakselia ei voi hioa eikä sylintereitä porata/hoonata. Johtuu luultavasti siitä, että valmistajan pitää saada myytyä kalliita varaosia pitääkseen toimintansa kannattavana, pelkkä autonvalmistus kun ei sitä ole.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 25 Loka 2010 08:48
Kirjoittaja hoopee
Löytyykö siihen kampuraan alikoon laakereita?
Hommaa toinen kone (tai koko auto)...voi olla halvin ja helpoin korjaus.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 25 Loka 2010 12:17
Kirjoittaja emax
Kampiakselissa voi olla jokin pinnoitus, esim. nitraus. Täällä päin Vaasalainen Bodycote firma saa nitrattua uudelleen mutten tiedä mitä maksaa.
Jos sielä oli liuskat päällekkäin niin luultavasti laakeripesäkin on paskana. Ainakin 4 pyttyisissä on kanget murrettu, joten niistä ei kovin hyviä tuu jos ne korjaa, mutta ehkä kelvollisia.
Mazdan 2.0 duratecciin on kerran sovitettu kenttiläisen kk laakerit, eikä se ainakaan vielä oo takaisin tullu. Muutama nokkakin on hirttäny kiinni durateceissä, että kannattaa nekin ainakin tarkistaa.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 25 Loka 2010 18:06
Kirjoittaja Pelimiesrotta
Uus moottori lähti tulemaan. Vanhan ajattelin kans kunnostaa jos vain löytyisi uus kampiakseli ja kiertokanki. Kyllä tuo tyyppivialta vähä haiskahtaa. Oli nettivaraosassa v6 duratekki myynnissä alakertavikaisena. konetta ei oltu avattu mutta melkeen voisi veikata mikä siellä on mennyt.
Mistä kannattaisi kysellä tai etsiä kiertokankea ja kampiakselia? Ebaysta ei ainakaan löytynyt. Alkuperäisinä ja uusina varmaan maksavat maltaita.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 26 Loka 2010 02:12
Kirjoittaja teme69
Pelimiesrotta kirjoitti:Uus moottori lähti tulemaan. Vanhan ajattelin kans kunnostaa jos vain löytyisi uus kampiakseli ja kiertokanki. Kyllä tuo tyyppivialta vähä haiskahtaa. Oli nettivaraosassa v6 duratekki myynnissä alakertavikaisena. konetta ei oltu avattu mutta melkeen voisi veikata mikä siellä on mennyt.
Mistä kannattaisi kysellä tai etsiä kiertokankea ja kampiakselia? Ebaysta ei ainakaan löytynyt. Alkuperäisinä ja uusina varmaan maksavat maltaita.
Kyllä noita tuntuu menevän vähän turhankin paljon. Kaverilla on muutama vähemmän tai enemmän sökö duratec veekutonen hallin perukoilla. Niistä kasasin joskus yhden toimivan. Saattaisi löytyä vielä jostain yksilöstä kelvollinen kampura ja veivit. Laakereita sai ainakin joskus kivitilan usa puolelta... hintaa setillä tosin joku about 300€.
Re: Moottori laukesi...
Lähetetty: 26 Loka 2010 11:03
Kirjoittaja turatekki
Kiinnostaisko sähkövikainen varaosa-auto?? Olis jouten -97 ghia sedan jossa erilisia mystisiä sähkövikoja. Auto/ moottori mekaanisesti ehjä ja pystyy koeajaamaankin. Autossa olis st 200 korisarja, Remuksen rst putkistoa, säädettävät konit, hyvät 15" kitkat alla.... yms