Sivu 1/1
Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 11 Loka 2010 22:07
Kirjoittaja kapula
Mikä maksaa lämmittimessä. Tuntuu toimivan ihan ok ( katkaisin asennettu jälkikäteen, lämmitin on tehdas asennettu ), mutta ihmeellinen nakutus kuuluu autoon sisälle. Kun katkaisimesta kääntää lämmittimen pois päältä myös nakutus lakkaa ja taas päinvastoin, kun laittaa lämmittimen päälle kakutus alkaa. Onko lämmitin jotenkin vika tilassa ?
Re: Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 11 Loka 2010 23:16
Kirjoittaja juhve
ettei vaan ois lämmittimen polttoainepumppu siitä lähtee semmonen nakuttava ääni
Re: Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 12 Loka 2010 07:28
Kirjoittaja turboruuvi
Sehän se, jos naksutus kuullostaa, kuin konepellin alla joku naksuttelisi
piezo-sytkäriä. Mitä lähempänä syttymistä, sitä tiheämmäksi naksutus käy.
Re: Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 12 Loka 2010 12:48
Kirjoittaja kapula
juhve kirjoitti:ettei vaan ois lämmittimen polttoainepumppu siitä lähtee semmonen nakuttava ääni
Eli onko vaarallista, pumppu hajonnut, normaalia ?? Mitäpä on toimenpiteenä moiseen vaivaan ?
Re: Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 12 Loka 2010 20:04
Kirjoittaja turboruuvi
Jos naksuttaa, silloin pumppu on tavallisesti ehjä. Jos ei naksuta, todennäköisesti pumppu on sökö.
Se pumppu pumppaa "pulsseittain". Pumpun KUULUU naksuttaa.
Re: Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 12 Loka 2010 23:09
Kirjoittaja kapula
Vaan edelleen muitten kiusaksi ihmettelen sitä, kun ei viime lumilla/pakkasilla ääntä antanut vaan nyt.
Kyseessä siis tehdas asennettu Eberi, ei Webasto eli tässä ei ole ohjainkelloa vaan menee päälle kuulemma ulkolämpötilan mukaan...
Re: Focus -03 polttoainelämmitin
Lähetetty: 16 Loka 2010 16:02
Kirjoittaja turboruuvi
En osaa sanoa miksei viime talvena sattunut korviisi.
No, vanhemmissa pohjoismaihin tehdyissä diesel Fordeissa, kuten omassa Focus TD 1.8 vm-99
oli aina tehdasasennettu Eberspächer D5WZ LISÄlämmitin, jonka saattoi muuntaa PARKKIlämmittimeksi jälkiasennettavalla parkkilämmitinsarjalla. Uudemmissa Fordeissa parkkilämmitintoiminto (Eberspächer D5WS-lämmittimellä) on mukana ajotietokoneessa.
Idea lisälämmittimessä on se, että koneen oma hukkalämpö ei riitä kylmällä pitämään konetta normaalissa käyntilämmössä. Kun kone käy (engine run -rele) Eberille lähtee käynnistyssignaali.
Eber käynnistyy, jos Eberin sisäänrakennetun lämpötila-anturin mielestä jäähdytysneste on
alle (oliko se) +10 astetta.
On paha sanoa onko jotain pielessä, kun ei ole kuullut sitä ääntä. Nauhoittaisin ehkä näytteen, jos oma Eberini toimisi. Pitänee korjata se kun kynnelle kykenee ja flunssa hiukan hellittää.
Voisikohan joku muu nauhoittaa pätkän Eberin normaalia polttoainepumpun ääntä?