Sivu 1/1

Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 06 Loka 2010 14:57
Kirjoittaja riikomi
Voisitteko auttaa autonvaihtoa harkitsevaa...Olen yhtenä vaihtoehtona pohtinut pari vuotta vanhaa farkkumondeota, dieselinä tottakai ja 2.0/2.2 l koneella. Kyselen ihan alokastason asioita, koska en ole ollenkaan seuraillut Mondeon(kaan) versiomuutoksia. :oops:

Onko mallivuosien 08/09 välillä muutakin kuin kosmeettisia eroja ? Missä vuosimallissa on ollut isompi malliuudistus tai facelift ?

Kaksilitraisissa näkyy pyörivän tehoversioita 130 ja 140 hp saman vuosimallin autoissa. Onko moottorit eri sukupolvea vai pelkästään eri tehoversioita ? Onko jompikumpi versio ollut kestoltaan tai käyttöominaisuuksiltaan kyseenalainen ? Miten lienee 2.2 litraisen laita...

Millaisia muita toimivuuteen/kestävyyteen liittyviä kokemuksia olisi kyseiseen autoon liittyen ? Onko varustepuolella mahdollisesti jotakin killuketta, joka useimmiten muissa merkeissä löytyy vakiona mutta joka on Mondeoon pitänyt ruksia lisävarustelistalta ja ei siten välttämättä käytetystä ajokista löydykään ?

Re: Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 12 Loka 2010 13:49
Kirjoittaja Moti
Eka facelift on vasta tulossa mallivuodelle 2011. Mielestäni tuo 130hp on ollut nk. EcoNetic-malli? Tietävämmät kertonevat lisää. Pitkäjalkaisen kannattaa metsästää lisävarusteisia sähkösäätöisiä penkkejä, normaalisti ainoastaan korkeussäätö on sähköinen ja etureunan kaltevuus-säätö puuttuu kokonaan.

Re: Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 31 Loka 2010 11:30
Kirjoittaja Timppasavosta
Tuosta Econeticistä oli kaksi versiota: 1.8-litrainen 125-hevosvoimainen sekä 2.0-litrainen 115-hevosvoimainen. Tuo pienempitilavuuksinen pesi isomman niin tehoissa kuin väännöissä... Itse olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että uudempikorista diesel-Mondeota katselevan kannattaa ottaa vakavasti harkintaan tuo 1.8-diesel, siinä riittää tehoa ja ennen kaikkea vääntöä (kunhan vaan on laitettu uusin ohjaussofta, ns. Pohjoismaiden versio) eikä ole paharuokainenkaan. Ja ennen kaikkea, se on aito Ford-moottori, ei mikään PSA:n tekele...

Minun nykyisessä Fordissani on 2.2-litrainen 140-heppainen kone, joka on pitkälti PSA:n käsialaa ja se on edelleen ainoa asia, joka askarruttaa tuossa autossa. Se kun on kylmänä erittäin kovaääninen, tuntuu että tulee venttiilit läpi kannesta. Ja on kuulemma kyseisen moottorin ominaisuus, siihen vaan pitää tottua.

Re: Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 03 Marras 2010 21:09
Kirjoittaja kinnunen
hmmm, transitin 2.2 on fordin oma (sama peruskone kuin mk3 mondeo / jagge x-type), ei edes sukua uudelle psa koneelle. ja tuokaan ei ole puhdas psa kone, vaan fordin ja psan yhteistyökone.
kyllä ranskalaiset dieselit osaa tehdä, indenor oli aikoinaan varsin kovasana.

mitä kestävyyteen tulee, niin kumpikin tuntuu kestävän. psa kone hihnalla, toinen ketjulla.
tutulla taxissa mk3:ssa (2.0) oli mittarissa reilu 400t kun vaihto, nyt mk4:ssa (2.0) 300t. eipä noissa muuta kuin kuluvia osia tarvinnut vaihtaa.

Re: Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 04 Marras 2010 12:21
Kirjoittaja Timppasavosta
[quote="kinnunen"]hmmm, transitin 2.2 on fordin oma (sama peruskone kuin mk3 mondeo / jagge x-type), ei edes sukua uudelle psa koneelle. quote]

Onko faktatieto? Jos on, niin tuo kone on sitten oikein oivallinen manttelinperijä Transiteissa aiemmin olleille Fordin omille Di-koneille, ainakin tuon äänimaailman puolesta... Kyllä näitäkin on nähty rikkonaisena, tuossa talvella näin Wetterin hallissa juuri tuon 2.2-koneen aivan atomeina kun oli mennyt muistaakseni kansi ja kaikkea muuta sellaista.

Re: Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 04 Marras 2010 22:14
Kirjoittaja kinnunen
Kyllä vaan. Se "alkup." 2.2 on hieman karkea käyntinen.
Kaikkihan saa tietysti hajalle...

Re: Mondeo 2008/09 TDCi

Lähetetty: 05 Marras 2010 15:17
Kirjoittaja riikomi
Noista moottoreista löytyy näemmä tietoa tuolta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine