Sivu 1/2

E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 06 Loka 2010 08:10
Kirjoittaja turboruuvi
Autotuojat ry. [url=http://p4_e10.s3.amazonaws.com/files/103/E10_soveltuvuus_henkiloautoihin_05_10_2010.pdf]ilmoittaa[/url]:
E10 soveltuu kaikkiin vuoden 1992 jälkeen Euroopassa valmistettuihin bensiinikäyttöisiin Ford-malleihin lukuun ottamatta Ford Mondeo 1,8 SCi-malleja (96 kW, 130 hv), joita on valmistettu vuosina 2004-2006 yhteensä 1 032 kpl.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 06 Loka 2010 18:58
Kirjoittaja Tekno
"Tavalliseen bensiiniautoon ei voi tankata E85 etanolipolttoainetta. Bensiiniautojen polttoainejärjestelmät eivät siedä etanolia kuin pieniä määriä. Etanolia on käytetty jäänestoaineena bensiinin joukossa, mutta tällöinkin korkeintaan 1/50-pitoisuuksina. Etanoli saattaa liuottaa eräitä tiivistemateriaaleja sekä aiheuttaa korroosiovaurioita polttoainejärjestelmään. Korkein tehtaan suosittelema ja takuuehtojen sallima etanolin osuus on 5 % tavallisissa bensiinimalleissa."

© 2010, Ford Motor Company

http://www.ford.fi/FordSuomessa/Fordfle ... tabid=tab2

:lol:

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 06 Loka 2010 20:32
Kirjoittaja GeeTee-
Ja tulevassa 95 E10:ssä on 0-10%..

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 16:58
Kirjoittaja Exhumanisti
E10 käy foordeihin aloittajan kuvaamilla spekseillä. Näin siis ilmoittaa maahantuoja, ja jos ei käy, niin saattaa maahantuojalla olla paljon vuotavia ja kiinni leikanneita voortteja pihassansa..

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 18:29
Kirjoittaja Foordson
Alkoholihan sitoo itseensä kosteutta sekä bensaan sekoitettuna puhdistaa paskat esim. tankista liikkeelle.

Vitusti ongelmia jossain vaiheessa, mutta mitäpä pienistä :roll:

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 20:09
Kirjoittaja Exhumanisti
Niin no.. oletusarvohan on, ettei se liemi seiso tankissa viikkotolkulla vaan vaihtuvuutta on, jolloin tuo kosteuden absorbointi ei liene ongelma. Toinen asia sitten on tuo paskojen irtoaminen. Vaikka, kyllä mäkin oon joskus laittanut järjestelmään puhdistusainetta(=etanoli, propanoli ja jotain muutakin), eikä tuo niin haitannut. Tosin tuo nyt oli ns. "virallinen" aine, etten sitä ihan mistään tilatankista kaatanut..
Myös Bensiini on liuotin. Dieseliä taasen on iän päivät käytetty mm. rasvaisten autonosien pesuun.. epäilempä, ettei tuo lian irtoaminenkaan tule olemaan ongelma. Suodattimia tokikin kannattaa tarkkailla varsinkin alkuvaiheessa varsin tiiviisti.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 21:23
Kirjoittaja Foordson
Useimmilla se liemi seisoo siellä nimenomaan viikkotolkulla jos tankkaa täyteen. Hyvähän se on jos niitä ongelmia ei tuu.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 21:45
Kirjoittaja PeltiHeikki
Jotenkin vanhojen kaasaripelien kannattajana ei tämmöiset uudistukset juuri ilon pyrskähdyksiä aiheuta. Jäähän se 98 tietysti vielä, mutta veikkaisin että muutaman vuoden sisään sillä ajaminen tehdään niin kalliiksi, että rupeaa tosissaan närästämään. Perimmäisenä ajatuksena tässä kuitenkin lienee saada vanhat, paljon saastuttavat autot hävitettyä. Kaikille vaan sähkötojota ja maailma pelastuu. Ketä tässä maassa täytyy äänestää, että jatkossakin saa päristellä kaasarisierralla kohtuu hinnalla? Vai tarviiko muuttaa Venäjälle?

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 22:06
Kirjoittaja emax
Kyllä mä ainaki ajelen edelleen vanhalla foorttilla, vaikka sitte puukaasulla jos ei muuta enää saa.

Onneksi harvoin mutta sillointällöin joku emännän kaverinkaveri tms. valittaa että miksei kaikki osta uusia autoja kun ne saastuttaakin vähemmän. Yleensä oon vastannu että saasteet pienenisi vielä enemmän jos uusia autoja ei enää tehtäisi.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 22:19
Kirjoittaja Foordson
Uudet autothan toki saastuttaa vähemmän, mutta voi elämä niitä kalliiden vikojen määrää :D

Vanhoissa autoissahan ei voi olla vaikeita/kalliita vikoja kun kaikki on niin yksinkertaista.

Maailmaahan ne väittää tälläkin pelastavansa, mutta mikä onkaan todellinen syy tälläisiin.
Suurella todennäköisyydellä raha.

Edit: En enää edes usko mihinkää mitä nuo viherpiipertäjät selittää, sellaiseen "pussiin" on ittensä jo vetänyt kaikenmaailman vääristelyillä.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 08 Loka 2010 22:53
Kirjoittaja emax
Foordson kirjoitti:Uudet autothan toki saastuttaa vähemmän, mutta voi elämä niitä kalliiden vikojen määrää :D
Niinpä. Audin katkenneen keramiikkahehkun vaihdon hinnallakin saa vähintään 4 katsastettua Sierraa

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 09 Loka 2010 00:11
Kirjoittaja turboruuvi
emax kirjoitti: Onneksi harvoin mutta sillointällöin joku emännän kaverinkaveri tms. valittaa että miksei kaikki osta uusia autoja kun ne saastuttaakin vähemmän. Yleensä oon vastannu että saasteet pienenisi vielä enemmän jos uusia autoja ei enää tehtäisi.
Ei se niin sanottua ole se vähempi saastutuskaan - jos tehdään niin kuin viimeksi kun päästörajoja
tiukennettiin: nostettiin puristussuhdetta. Niin CO2-päästöt vähenivät, mutta muuttuivat typpioksidipäästöiksi. Pahempaa saastetta ne typen oksidit ovat, mutta kun niitä ei päästömittauksissa lasketa...

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 09 Loka 2010 13:42
Kirjoittaja emax
Ja etanolin palaessa syntyy taas uusia saasteita, nimittäin aldehydit. Samoja haitallisia aineita löytyy mm. tupakinsavusta.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 16 Loka 2010 15:56
Kirjoittaja turboruuvi
Ai niin, Wihurin sivustolla sanotaan:
95E10 polttoaine soveltuu käytettäväksi bensiinikäyttöisissä Eberspächer -lämmittimissä

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 28 Marras 2010 22:23
Kirjoittaja PeltiHeikki
http://www.iltalehti.fi/autot/2010112812748072_au.shtml

Rupeis kohta olemaan pesäpallomailalle töitä.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 28 Marras 2010 23:05
Kirjoittaja Fiestalla
PeltiHeikki kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/2010112812748072_au.shtml

Rupeis kohta olemaan pesäpallomailalle töitä.
"Toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan yksi uudistuksen tavoitteista onkin juuri pakottaa autokantaa nuorentumaan nykyistä..."

No on se hyvä että ollaan sentään rehellisiä. :roll:

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 29 Marras 2010 13:24
Kirjoittaja RS2600
Jotenki kumma tää yhtälö et kaikkien pitäis ajaa uusilla autoilla?
Mikäs se sitten on uusi auto? vaikka alle kolme vuotta vanha? eli kaikki yli kolme vuotiaat suoraan paaliin ja uusia tilalle niin ympäristö kiittää vai?
Jännää et se uuden auton valmistaminen ja vanhan kierrättäminen on täysin saasteetonta..

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 29 Marras 2010 14:49
Kirjoittaja GeeTee-
^Niin ja siinä sivussa pistetään joka bensiksen mittarit uusiksi. Puhutaan satojen miljoonien investoinneista, mutta mitäs sitä nyt ei luonnon puolesta tekis? Perkele, joku puolijumala vetää tällä ekopelleilyllä melkoset hillot takataskuun, eikä siinä luontoa säästetä paskaakaan vaan taotaan kylmästi rahaa uskottelemalla ihmisille ties mitä soopaa. Katainen PRKL!!!

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 11 Tammi 2011 11:21
Kirjoittaja nakki-apina
Valtiokin voisi sitte ruveta tukemaan nuoria työnhakijoita/aloittajia antamalla 10k € tukea uuden auton ostoon.
Itse kun teen raksahommia niin työmaat on kaukana linja-autojen ulottumattomissa.
Jos amiksesta juuri valmistunut ei kohta saa mennä sierran ja escortin rotkolla töihin niin pakkohan siinä on kotio jäädä.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 06 Maalis 2011 19:04
Kirjoittaja PeltiHeikki
Vähän vanha juttu mutta liittyy kuitenkin aiheeseen...
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/e10n ... a-pysahtyi

Hatun nosto saksalaisille. On edes vähän yritystä, eikä niellä kiitellen kaikki tuuba minkä herrat keksivät.Jokos rupeaa porukoilla olemaan käyttökokemuksia e10:stä vanhemmassa kalustossa?

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 06 Maalis 2011 23:15
Kirjoittaja Fiestalla
BMW: E10–bensiini ohentaa ja vanhentaa auton öljyt ja saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/ ... 13888.html

:shock:

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 09 Maalis 2011 17:08
Kirjoittaja PeltiHeikki
http://www.iltalehti.fi/autot/2011030913327582_au.shtml

Minä taas täällä hyperventiloimassa. Jonkinnäköistä boikottia on ilmeisesti ilmassa. Ihan oikein. Ei miulla muuta ongelmaa ole, kuin että tämä nykypäivän ituhippeily ottaa päähän. Ilmastoa pystyy varmasti parantamaan muilla keinoilla, kuin suomen autoilijoita kiduttamalla.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 09 Maalis 2011 18:43
Kirjoittaja emax
Fiestalla kirjoitti:BMW: E10–bensiini ohentaa ja vanhentaa auton öljyt ja saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/ ... 13888.html

:shock:
Tuloksia odotellessa saksalaisasiantuntijat neuvovat E10-bensiiniä käyttäviä autoilijoita tarkistamaan moottorin öljymäärän aiempaa tiheämmin. Mikäli öljymäärä näyttää öljytikussa lisääntyvän, on se merkki öljyn ohentumisesta.
:lol: ja se on taas merkki siitä että bemarista meni kansipahvi. Vai kuinka monta vuotta bemaris oikein on vaihtoväli.
PeltiHeikki kirjoitti: Ei miulla muuta ongelmaa ole, kuin että tämä nykypäivän ituhippeily ottaa päähän. Ilmastoa pystyy varmasti parantamaan muilla keinoilla, kuin suomen autoilijoita kiduttamalla.
Älä muuta sano.. Pitää varmaan pian juottaa lehmillekki etanolia että niiden pierut olis puhtaampia.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 23 Maalis 2011 16:57
Kirjoittaja nestori
Fiestalla kirjoitti:BMW: E10–bensiini ohentaa ja vanhentaa auton öljyt ja saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/ ... 13888.html

:shock:
Kävin just tsekkaamassa öljyt autosta (Focus 1.6 -06) kun on viime aikoina kylmäkäynnistyksissä moottori raksattanut omaan korvaan hieman erilailla kuin aiemmin ja olevinaan olisi tehojakin hieman häveissä. Eipä siinä mitään, öljyä oli, jopa hieman yli ylärajan mutta aivan pikimustaa tavaraa. Noin 5tkm ajetut öljyt, mielestäni ei ole noin mustaa tavaraa tullut tähän mennessä vaihtovälin päässäkään eli 10tkm kieppeillä. Ei midn varmuutta että onko tuolla lantratulla bensalla tämän kanssa mitään tekemistä, kun olen kaksi tankillista vasta sillä ajanut (sitten vaihdoin 98:iin..) mutta mietityttäähän tuo.

Muut E10 tankkaajat seurailleet öljyjään?

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 23 Maalis 2011 19:58
Kirjoittaja rangleri
Itse pidän tuota BMW:n lausuntoa vähän kummallisena. Mitäs palokaasut muutenkin ovat, muuta kuin hiilidioksidia ja vettä?

Mustat öljyt ovat merkki siitä, että oljy sitoo itseensä epäpuhtauksia.
Mondeoon olen tankannut vuodenvaihteesta lähtien pelkästään e10:ä eikä mitään ongelmia ole ollut. Siinä en ole huomannut öljyissä mitään muutosta, enkä missään muussakaan. Kulutustakaan en ole niin tarkkaan seuraillut että olisin muutosta huomannut. HC-päästöt sen sijaan olivat nyt katsastuksessa hieman viime vuotta pienemmät :)