Sivu 1/1

Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 02 Loka 2010 21:55
Kirjoittaja Posmo
Jep, eli tästä ongelmasta jo viime syksynä(!) tein aiheen tänne, eikä vastausta ongelmaan keneltäkään löytynyt. Aloin tuossa n. kuukausi takaperin taas konetta herättelemään, ja sama ongelma on yhä läsnä.

Eli lyhyesti:

Auto on 1986 Mk. 1 iS Sierra 2.0 ohc ruiskomotilla, ja ongelmana on, että en millään saa konetta käymään edes tyhjäkäyntiä tasaisesti. Ongelmat alkoivat vuosi sitten syyskuussa, kun otin kannen pois tarkoituksena laittaa virikansi kiinni. Monien kiemuroiden jälkeen autossa on nyt vakiokansi uudella nokka-akselilla kiinni. Kansihässäkässä ja vikaa etsiessä tuli kaikki (mukaanlukien väärät) ratkaisut käytettyä, kuten ilmamäärämittarin näpräys jne. Joten vika voi olla missä vaan

Ongelma ilmenee siten, että kun sytytysennakko on yli 6:n asteen (Ohc perusennakko 12ast.) auto ei pysty tyhjäkäyntiin. Kun sytytysennakkoa nostaa 0-> ylöspäin, auton käynti paranee kokoajan (startilla pyöriessä), ja n. 4-5 paikkeilla se alkaa käydä todella epätasaista tyhjäkäyntiä, ja edelleen 5->6 käynti paranee. Kuitenkin heti, kun ennakon nostaa kuuteen tai yli, auton kierrokset hypähtävät hieman, ja se sammuu. Kun autoa yrittää käynnistää ennakon ollessa yli 6:n, auto "käynnistyy", kierrokset nousevat nopeasti n. 2500-3000rpm, jonka jälkeen tapahtuu välitön sammuminen. Kun ennakko on n. 12 (mikä sen pitäisi olla) auto reagoi käynnitysyrityksiin hyvin vähäisesti.
Jakopään merkit ja sytyn karkea ajoitus on tuosta katsottu varmaan 5 kertaa, joten uskoisin niiden olevan kunnossa. Muita juuri vaihdettuja/varmasti toimivia osia:
-Tulpat
-Syttyjohdot
-Virranjakajan kansi
-Virranjakajan pyörijä

Ongelmaa on yritetty parin kaverin kanssa pohtia, ja ainoat veikkaukset kohdistuivat ilmamäärämittariin. Voiko viallinen IMM aiheuttaa tällaisia ongelmia, ja onko jokin keino, jolla ilmamäärämittarin säädöt (se jousi sisällä, ja kuusiokoloruuvi päällepäin) voi tarkistaa oikeiksi, ja mittarin kunnon/ toimivuuden selvittää?

Keksiikö kukaan mitään syytä tällaiselle vialle, ja onko joku kenties kokenut samanlaisen ongelman?


Pistäkää ihmeessä kysymyksiä asiaan liittyen, jos jotain epäilyksiä herää. Mittailen tässä joku päivä puristukset, ihan vaan varmuuden vuoksi, lisään tulokset tänne sitten.

Kiitos etukäteen.

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 02 Loka 2010 22:08
Kirjoittaja country sedan
Koita käyttää ilmamäärämittarin töpseli irti, sillähän se selviää. Jos boxi on kunnossa käy hyvin, mutta ajossa on aika vaisu. Toikin on kokeiltu joskus ihan vahingossa.
Laajakaista putkeen ja ihmettelemään seoksia.

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 02 Loka 2010 22:24
Kirjoittaja Taunus/Sierra
Puola rikki?
Niin joo ja sytkäboksin maadotusjohto ja muutkin kontaktit kunnossa?
Noissa ollu tuommoisia ongelmia harvakseltaan..

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 02 Loka 2010 22:49
Kirjoittaja Posmo
Auton siis pitäisi pystyä käymään tyhjäkäyntiä vaikka ilmamäärämittarin johto on irti?

Lisäilkää ihmeessä noita arvauksia, käyn niitä sitten ensi viikonloppuna systemaattisesti läpi, kun on aikaa häärätä auton parissa.

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 03 Loka 2010 22:41
Kirjoittaja ohcworth
Mulla tuli aivan samanlainen vika omaan sierraani kun vaihdoin nokka-akselin vakioon. Enkä vieläkään tiedä mikä sitä vaivaa, melkein kaikki olen jo kokeillut vaihtaa .

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 03 Loka 2010 23:52
Kirjoittaja riesa-reising
Itsellä ainakin jos ottaa piuhan irti imm:stä niin tyhjäkäynti on huonoa ja samoin kylmäkäynnistys. Konelämpinä toimii jotaikuinki ok vaikka piuha oiskin irti..

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 04 Loka 2010 15:52
Kirjoittaja duckworth
Ite tein mielenkiintoisen havainnon purkaessa samanlaista iiässän mottia. Tuossa Motocraft- jakajassa näyttää saavan sen pyörijän ns. kaksinpäin, siis 180 astetta pieleen. Onko tätä tutkittu/kokeiltu?

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 04 Loka 2010 22:42
Kirjoittaja ohcworth
Empä oo tuota ikinä aatellu,mutta ei kai se voi mitenkään käyä jos sen niin laittaa.

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 05 Loka 2010 08:13
Kirjoittaja rallikuski
Tommosilla itse vielä lähtisin kokeilemaan:

- tarkasta/varmista ettei ole yhtään imuvuotoja
- tarkasta että jako on kohdallaan ja että merkit (esim ykk.) pitää varmasti paikkansa

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 29 Loka 2017 19:46
Kirjoittaja joonas1988
Melko vanha ketju mutta kokeillaan. Eli itellä täysin vastaava ongelma 88 is sierra ja kansi just tehty + 134 nokka. Ei saa käymään normaalisti millään. Tuliko aloittajan ohc koskaan toimivaks tolla 134 nokalla?

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 31 Loka 2017 09:59
Kirjoittaja caddy
joonas1988 kirjoitti:Melko vanha ketju mutta kokeillaan. Eli itellä täysin vastaava ongelma 88 is sierra ja kansi just tehty + 134 nokka. Ei saa käymään normaalisti millään. Tuliko aloittajan ohc koskaan toimivaks tolla 134 nokalla?
Kokeiles tuota duckworthin vinkkiä, itsekkin aikanaan moisen asennuksen tein :lol:

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 04 Marras 2017 13:36
Kirjoittaja joonas1988
Todennäköinen vika löyty. Eli rekkarilla tilattu imusarjan tiiviste oli kaasarimallin ja sitähän ei tullut itekkään huomattua kasatessa. Niin ja ainakaan tämän pyörijää ei saa väärin päin laitettua. Tämä ”vika” ollut todennäkösesti siis aloittajankin autossa.

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Lähetetty: 12 Marras 2017 21:40
Kirjoittaja duckworth
Juu näin 7 vuotta myöhemmin sen 7 vuoden aikana tullut huomattua ettei sitä pyörijää saa kaksinpäin harmaankaan jakajan kanssa :lol: Ja joo tuo imusarjantiivisteen tilaus normi-varaosaputkasta on aina pieni trilleri Efi ohariin, kun eivät esim. Fixuksellakaan ole varmoja aina mihin koneeseen sopii. Rallyracelle kun soittaa niin tuntuu tulevan aina sopiva osa :)