Sierra OHC iS ongelma.
Lähetetty: 02 Loka 2010 21:55
Jep, eli tästä ongelmasta jo viime syksynä(!) tein aiheen tänne, eikä vastausta ongelmaan keneltäkään löytynyt. Aloin tuossa n. kuukausi takaperin taas konetta herättelemään, ja sama ongelma on yhä läsnä.
Eli lyhyesti:
Auto on 1986 Mk. 1 iS Sierra 2.0 ohc ruiskomotilla, ja ongelmana on, että en millään saa konetta käymään edes tyhjäkäyntiä tasaisesti. Ongelmat alkoivat vuosi sitten syyskuussa, kun otin kannen pois tarkoituksena laittaa virikansi kiinni. Monien kiemuroiden jälkeen autossa on nyt vakiokansi uudella nokka-akselilla kiinni. Kansihässäkässä ja vikaa etsiessä tuli kaikki (mukaanlukien väärät) ratkaisut käytettyä, kuten ilmamäärämittarin näpräys jne. Joten vika voi olla missä vaan
Ongelma ilmenee siten, että kun sytytysennakko on yli 6:n asteen (Ohc perusennakko 12ast.) auto ei pysty tyhjäkäyntiin. Kun sytytysennakkoa nostaa 0-> ylöspäin, auton käynti paranee kokoajan (startilla pyöriessä), ja n. 4-5 paikkeilla se alkaa käydä todella epätasaista tyhjäkäyntiä, ja edelleen 5->6 käynti paranee. Kuitenkin heti, kun ennakon nostaa kuuteen tai yli, auton kierrokset hypähtävät hieman, ja se sammuu. Kun autoa yrittää käynnistää ennakon ollessa yli 6:n, auto "käynnistyy", kierrokset nousevat nopeasti n. 2500-3000rpm, jonka jälkeen tapahtuu välitön sammuminen. Kun ennakko on n. 12 (mikä sen pitäisi olla) auto reagoi käynnitysyrityksiin hyvin vähäisesti.
Jakopään merkit ja sytyn karkea ajoitus on tuosta katsottu varmaan 5 kertaa, joten uskoisin niiden olevan kunnossa. Muita juuri vaihdettuja/varmasti toimivia osia:
-Tulpat
-Syttyjohdot
-Virranjakajan kansi
-Virranjakajan pyörijä
Ongelmaa on yritetty parin kaverin kanssa pohtia, ja ainoat veikkaukset kohdistuivat ilmamäärämittariin. Voiko viallinen IMM aiheuttaa tällaisia ongelmia, ja onko jokin keino, jolla ilmamäärämittarin säädöt (se jousi sisällä, ja kuusiokoloruuvi päällepäin) voi tarkistaa oikeiksi, ja mittarin kunnon/ toimivuuden selvittää?
Keksiikö kukaan mitään syytä tällaiselle vialle, ja onko joku kenties kokenut samanlaisen ongelman?
Pistäkää ihmeessä kysymyksiä asiaan liittyen, jos jotain epäilyksiä herää. Mittailen tässä joku päivä puristukset, ihan vaan varmuuden vuoksi, lisään tulokset tänne sitten.
Kiitos etukäteen.
Eli lyhyesti:
Auto on 1986 Mk. 1 iS Sierra 2.0 ohc ruiskomotilla, ja ongelmana on, että en millään saa konetta käymään edes tyhjäkäyntiä tasaisesti. Ongelmat alkoivat vuosi sitten syyskuussa, kun otin kannen pois tarkoituksena laittaa virikansi kiinni. Monien kiemuroiden jälkeen autossa on nyt vakiokansi uudella nokka-akselilla kiinni. Kansihässäkässä ja vikaa etsiessä tuli kaikki (mukaanlukien väärät) ratkaisut käytettyä, kuten ilmamäärämittarin näpräys jne. Joten vika voi olla missä vaan
Ongelma ilmenee siten, että kun sytytysennakko on yli 6:n asteen (Ohc perusennakko 12ast.) auto ei pysty tyhjäkäyntiin. Kun sytytysennakkoa nostaa 0-> ylöspäin, auton käynti paranee kokoajan (startilla pyöriessä), ja n. 4-5 paikkeilla se alkaa käydä todella epätasaista tyhjäkäyntiä, ja edelleen 5->6 käynti paranee. Kuitenkin heti, kun ennakon nostaa kuuteen tai yli, auton kierrokset hypähtävät hieman, ja se sammuu. Kun autoa yrittää käynnistää ennakon ollessa yli 6:n, auto "käynnistyy", kierrokset nousevat nopeasti n. 2500-3000rpm, jonka jälkeen tapahtuu välitön sammuminen. Kun ennakko on n. 12 (mikä sen pitäisi olla) auto reagoi käynnitysyrityksiin hyvin vähäisesti.
Jakopään merkit ja sytyn karkea ajoitus on tuosta katsottu varmaan 5 kertaa, joten uskoisin niiden olevan kunnossa. Muita juuri vaihdettuja/varmasti toimivia osia:
-Tulpat
-Syttyjohdot
-Virranjakajan kansi
-Virranjakajan pyörijä
Ongelmaa on yritetty parin kaverin kanssa pohtia, ja ainoat veikkaukset kohdistuivat ilmamäärämittariin. Voiko viallinen IMM aiheuttaa tällaisia ongelmia, ja onko jokin keino, jolla ilmamäärämittarin säädöt (se jousi sisällä, ja kuusiokoloruuvi päällepäin) voi tarkistaa oikeiksi, ja mittarin kunnon/ toimivuuden selvittää?
Keksiikö kukaan mitään syytä tällaiselle vialle, ja onko joku kenties kokenut samanlaisen ongelman?
Pistäkää ihmeessä kysymyksiä asiaan liittyen, jos jotain epäilyksiä herää. Mittailen tässä joku päivä puristukset, ihan vaan varmuuden vuoksi, lisään tulokset tänne sitten.
Kiitos etukäteen.