Sivu 1/1

Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 15 Syys 2010 19:54
Kirjoittaja Jonke
Aiheesta noita topikkeja löytyy, mutta silti jää kysyttävää kun toisessa sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Ajatuksena olisi työntää KKK KP39 turbo '92 ruisku dohciin. Auto on pelto/jäärata käytössä, joten koneen kestävyydellä ei käytännössä ole merkitystä, jos kilahtaa niin kilahtakoot (sais kuitenkin kestää kauemmin kun pelkän testiajon). Tarkoitus ei ole avata konetta ja ahdot olisi tarkotus pitää alhaisina (alle 0,5bar) ja kokeilla miten se käyttäytyy. Tiedossa on, kansi on herkkä halkeamaan (varsinkin vakiopuristuksilla) ja että muuttuvasiipinen turbo ei sovi bensakäyttöön (ei kestä pakolämpöjä), mutta mahdolliset menetykset on niin pienet, että kovasti tekee mieli kokeilla.

Lähinnä mietityttää tuo vakioruiskun riittävyys, mitä toimenpiteitä pitäisi tehdä, että bensapuoli riittäisi tuonne 160-180 hepan paikkeille? Bensapumppu? Suuttimet? Budjetti ei tämän sierran kohdalla ei ole kovin korkea, eli edes megasquirttia ei tähän projektiin kannata ehdottaa, panostan nekin rahat mielummin tulevaan OHC sierraan. Turbo ja välijäähy + imuputket ja pakoputket pois lukien, mikä mahtaisi olla realistinen summa, jolla tuon saisi toimimaan sen verran että sillä pääsisi pellolla ja jäällä päästelemään :o

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 15 Syys 2010 20:30
Kirjoittaja Aksu
B-pumppu ei suuriin tehoihin riitä,tuo 180 aika maksimi mihin kykynee.
suuttimen siihen samaan hikiseen.
vakio moottori ohjauksella on tehty turboja englannissa (turbo technics).
Turbo technics teki joskun näitä.
T25 0,45bar 165hv
T25 0,45bar+putkisto 175hv
tehty vakio ruiskulla 5:des suutin omalla ohjaimella,sytkä vakio(tulpat korkeammalla lämpöarvolla)

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 16 Syys 2010 18:49
Kirjoittaja ohc205
Tohon vois kokeilla väsätä semmosen bensanpaineen säätimen, joka nostaa bensanpainetta ahtojen mukaan.

Ja moottorin ohjaus boxis kannattanee vaihtaa katittoman 125hv dohc sierran boxi.

Ja joku tosi yksinkertanen lisärikastussuutin järjestelmä painekytkimellä, esim kuorma auton paineilmajarrujen jarruvalokatkaisin. Niitä löytyy paljon erilaisia 0,3-0.6bar arvoilla.

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 16 Syys 2010 20:41
Kirjoittaja Aksu
ohc205 kirjoitti:Tohon vois kokeilla väsätä semmosen bensanpaineen säätimen, joka nostaa bensanpainetta ahtojen mukaan.

Ja joku tosi yksinkertanen lisärikastussuutin järjestelmä painekytkimellä, esim kuorma auton paineilmajarrujen jarruvalokatkaisin. Niitä löytyy paljon erilaisia 0,3-0.6bar arvoilla.
pumppu vaan kyykkää paineen alla.
Löytyy niitä ihan säädettäviäkin antureita niin voi hakea sitä sopivaa kohtaa.

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 00:12
Kirjoittaja Jonke
Iteltä löytyy valmiiks yks tarvike bensapumppu, jossa paineet muistaakseni 3,5baria että se varmaankin riittäisi? Tuo paineilmakytkin kuulostaa mielenkiintoiselta, mikäs toi suutin on toimintaperiaatteeltaan? Aukeaa kun virta kulkee läpi vai? :o Mahtaisiko riittää jos hommaisi jostakin toisesta vehkeestä aavistuksen verran isommat suuttimet orkkisten tilalle ja laittaisi tuon isomman b-pumpun kiinni?

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 10:35
Kirjoittaja emax
Tää ny on tälläistä mutuilua, mutta onko dohcissa vielä kylmäkäynnistys suutin? Jos sillä sais rikastettua...
Erillisiä lisärikastuspiiriä on myös olemassa esim. Finboost, mutta meneekö jo yli budjetin.

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 12:09
Kirjoittaja riesa-reising
En tiedä meneekö yli budjetin mutta tuo finboost makso mulla 190e ja saa paljon paremmin säädettyä varmaanki ku pelkällä painekytkin-suutin setillä. Tai ainakin helpommin onnistuu säätö :roll:

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 12:16
Kirjoittaja Aksu
emax kirjoitti:Tää ny on tälläistä mutuilua, mutta onko dohcissa vielä kylmäkäynnistys suutin? Jos sillä sais rikastettua...
Erillisiä lisärikastuspiiriä on myös olemassa esim. Finboost, mutta meneekö jo yli budjetin.
Ei ole erikseen. Ei taida olla juurikaan muissa kun mekaanisissa k-jet ruiskuissa,sähkä suuttimilla varustetuissa ecu hoitaa rikastuksen.

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 13:19
Kirjoittaja emax
Lisää mutuilua.. Painekytkin huijaamaan ecun lämpötunnistinta, ja laittamaan "ryyppyä" päälle kun ahdot alkaa nousta :mrgreen:

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 13:47
Kirjoittaja Aksu
emax kirjoitti:Lisää mutuilua.. Painekytkin huijaamaan ecun lämpötunnistinta, ja laittamaan "ryyppyä" päälle kun ahdot alkaa nousta :mrgreen:
Luultavasti ecu ei ymmärrä noin nopeaa lämpötilojen vaihtelua ja heittää vikatila ohjauksen päälle,ainakin itse kuvittelisin noin käyvän mutta aina voi kokeilla toimiiko se. Jos tuolaisen tekee niin säätövastuksella se kannattaa tehdä niin saa haettua sopivaa "lämpötilaa" jossa toimii.
Mulla oli moinen(ihan muutamalla vastuksella) tehty ohc is turbossa ja musta ei se oikein siinnäkään kunnolla toiminut. Oli edellisen tekeleitä.

Re: Dohc turboilusta taas...

Lähetetty: 18 Syys 2010 17:39
Kirjoittaja Jonke
Mielummin ostan sen megan suoraan kun maksan finboostista 190 euroa, voishan sen sit siirtää tuohon ohc sierraan kun sen aika on :? mitäs kaikkea muuta ton http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=146 lisäks tarvis ostaa ruiskuautoon, jotta sais megan toimimaan? Vai onko sama ostaa suoraan tuo 500 euron paketti protopartsilta? :o