Sierran mystinen starttiongelma
Lähetetty: 09 Syys 2010 19:53
Potilaana toimii 2.0 dohc sierra, eli kaasarimalli.
Ongelma on, että satunnaisesti lämpimällä koneella (esim. kaupassakäynnin jälkeen) kone ei käynnisty ensimmäisellä pyörityksellä. 96% varmuudella toisella pyörityksellä lähtee heti. Ja myöskin kylmällä koneella lähtee moitteetta heti käyntiin.
Jännäksi asian tekee se, että reilu parisen vuotta sitten oli sama ongelma, ja tuolloin akku oli ihan finaalissa. Uuden akun myötä ongelmat katosivat kokonaan. Nyt kesällä alkoi samoja ongelmia ilmenemään ja tuli sitten hommattua toinen akku. Vaan nyt ongelmat tuntuvat jatkuvan, tosin nyt startti pyörii taas hieman iloisemmin. Latausjännitteet on mitattu, ja ne näytti olevan ihan kunnossa.
Noin puoli vuotta edellisen akun oston jälkeen vaihdoin kansirempatun koneen ja laatikon. Vanhasta koneesta tuli siis vain startti (noin 5v vanha). Itsellä tuossa pyörii muutama ohjainboksi, ja niillä ei ole ollut vaikutusta asiaan. Bensaakin näyttäisi tulevan, ainoastaan kipinä tuntuisi puuttuvan välillä ekalla startilla. Ja muuten ei mitään muita ongelmia ole ajossa tai muuten.
Jännänä sivuhuomiona on, että jos starttauksen alussa kierroslukumittari nytkähtää (välillä jopa 500rpm tienoille) niin tietää, että kone ei lähde käyntiin vaikka kuinka kauan pyörittäisi. Sama ilmiö oli siis viimeksikin.
Edellisen akunvaihdon jälkeen oletin, että startatessa jännitteet kävi niin alhaalla, että jotenkin sekotti ohjainboksin tai vastaavaa, vaikkei sillä mitään isompaa "älyä" olekkaan. Nyt en sitten olekkaan varma, kun tällä kertaa uudella akulla ei ongelmat täysin poistunut.
Mikähän ihme tämän ilmiön voisi aiheuttaa?
Ongelma on, että satunnaisesti lämpimällä koneella (esim. kaupassakäynnin jälkeen) kone ei käynnisty ensimmäisellä pyörityksellä. 96% varmuudella toisella pyörityksellä lähtee heti. Ja myöskin kylmällä koneella lähtee moitteetta heti käyntiin.
Jännäksi asian tekee se, että reilu parisen vuotta sitten oli sama ongelma, ja tuolloin akku oli ihan finaalissa. Uuden akun myötä ongelmat katosivat kokonaan. Nyt kesällä alkoi samoja ongelmia ilmenemään ja tuli sitten hommattua toinen akku. Vaan nyt ongelmat tuntuvat jatkuvan, tosin nyt startti pyörii taas hieman iloisemmin. Latausjännitteet on mitattu, ja ne näytti olevan ihan kunnossa.
Noin puoli vuotta edellisen akun oston jälkeen vaihdoin kansirempatun koneen ja laatikon. Vanhasta koneesta tuli siis vain startti (noin 5v vanha). Itsellä tuossa pyörii muutama ohjainboksi, ja niillä ei ole ollut vaikutusta asiaan. Bensaakin näyttäisi tulevan, ainoastaan kipinä tuntuisi puuttuvan välillä ekalla startilla. Ja muuten ei mitään muita ongelmia ole ajossa tai muuten.
Jännänä sivuhuomiona on, että jos starttauksen alussa kierroslukumittari nytkähtää (välillä jopa 500rpm tienoille) niin tietää, että kone ei lähde käyntiin vaikka kuinka kauan pyörittäisi. Sama ilmiö oli siis viimeksikin.
Edellisen akunvaihdon jälkeen oletin, että startatessa jännitteet kävi niin alhaalla, että jotenkin sekotti ohjainboksin tai vastaavaa, vaikkei sillä mitään isompaa "älyä" olekkaan. Nyt en sitten olekkaan varma, kun tällä kertaa uudella akulla ei ongelmat täysin poistunut.
Mikähän ihme tämän ilmiön voisi aiheuttaa?