Sivu 1/1
Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 08 Syys 2010 09:51
Kirjoittaja T.E.
Terve foorumin väki!
Käsiini ajautui otsikon mukainen Escortti, joka on ollut vuodesta 1985 tuttavani 20-luvulla syntyneen isän käytössä. Alkuun auto piti tulla väliaikaiseksi käyttöpeliksi ja kohtalo piti sinetöidä talven jääradoilla, mutta nyt alkaa fiilikset kääntyä huolellisen ylläpidon suuntaan

Fordit ovat entuudestaan tuntemattomia minulle, joten kaipaisin ihan yleistä infoa tämän mallin ominaisuuksista ja neuvoja mahdollisista tarkistuskohteista ennen varsinaista käyttöönottoa.
Taustaa:
Mittarilukema nyt 218 tkm, huollettu säännöllisesti 10 tkm välein. Alkuperäiset dokumentit (huoltokirja, käyttöohjeet x 2, radion käyttöohjeet, katsastuslaput vuodesta 2000 jne.) tallella. Vuoden 2000 jälkeen autolla on ajettu yhteensä 27 tkm, muuten seissyt lämpimässä tallissa. Koria on takakaarien ympäriltä paikkamaalattu, käyttöautosta kun on ollut kyse. Katsastin auton eilen, korjauskehoitus tuli vanhasta hitsauspaikasta jonka kiinnitys oli irronnut -> pikkujuttu mutta leima tuli! Muuten alustan osalta Esko näytti varsin siistiltä, auton sisusta puolestaan on lähes uudenveroinen. Dokumenttien mukaan viimeisten kymmenen vuoden aikana auto on mennyt aina kertaheitolla läpi ilman huomautuksia.
Seuraavaksi:
Ainakin öljyn ja suodattimen vaihto, sekä huolellinen pintojen ja moottoritilan pesu ja himmentyneen maalipinnan kiilloitus. Öljytikku oli ollut huonosti kiinni, tarkemmista öljyvuodoista ei tietoa kun moottorin alaosa öljyn peitossa. Venttiilit pitävät jonkin verran ääntä, mikä lienee normaalia? Mitä öljyä suosittelette käytettävän? Ohjekirjan suosittelemaa 10w-30 öljyä ei suoraan hyllyltä löytynyt.
Vinkit ja vihjeet tervetulleita, kiitos etukäteen!
-Tuomas
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 08 Syys 2010 17:54
Kirjoittaja tursas
Terve, terve
Pistät sinne vaan täyssynteettistä 10 W 40, näyttäis olevan aika usein tarjouksessa alle kahen kympin ja ellei pysy sisällä vaihat seuraavan kerran puolisynteettiseen, merkillä ei väliä.
Googleen kun pistää hakusanoiksi Ford Escort Haynes manual ja tiedostomuoto .pdf, niin löytyy jostain päin maailmaa korjauskirjat englanniksi.
Olikohan noita Escoja tehty Brasiliassakin, mun Sierrakin oli jonkun netin numerolukijan mukaan jossain sielläpäin tehty.
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 08 Syys 2010 18:03
Kirjoittaja Krisse
Joo, Brasseja tuli kai 83 loppuvuodesta 85 asti. Tunnistaa helpoiten siitä että venakopassa lukee isoilla kirjaimilla FORD.
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 08 Syys 2010 21:59
Kirjoittaja emax
Olikos se niin että LX = brassi?
Jos sinun oma on kuitenkin saksalainen ja cvh koneella niin olisi varmaan järkevää putsata huohottimien letkut vaikka ihan vaan huoltona.
T.E. kirjoitti:Öljytikku oli ollut huonosti kiinni
Jos öljytikku pompahtaa jatkuvasti pois paikaltaan niin vika viittais huohottimen tukkoisuuteen. Kaveri laittoi 1,4 cvh:ssa tikun kiinni ilmastointiteipillä ja seuraavaksi pullahti nokan stefa irti ja öljyt mäkeen.
Molemmat huohotinletkut (alakerta-kansi ja kansi-ilmanputsari) oli ihan täynnä karstaa.
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 09 Syys 2010 12:20
Kirjoittaja T.E.
Hyviä vinkkejä, kiitos!
Täytyykin nuo huohottimen letkut katsoa samalla kun vaihtaa öljyt ja suodattimen. Tutkin tänään Eskoa tarkemmin niin selvinnee moottorin tyyppi ja valmistusmaa. Kannattaako tuosta venttiilien nakutuksesta huolestua?
Palataan illemmalla.
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 09 Syys 2010 19:32
Kirjoittaja T.E.
No niin, moottori on siis 1.3 CVH. Auto lienee siis saksalainen eikä brassi kun venttiilikopassa ei Fordia isolla lue.
Ohjelmassa nyt öljyn ja suodattimen vaihto sekä huohotinletkujen puhdistus ihan vaan varoiksi. Venttiilien pitämä ääni tosin mietityttää vieläkin..
Millaisia talviajokokemuksia teillä muuten näistä on?

Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 10 Syys 2010 17:12
Kirjoittaja nestori
T.E. kirjoitti:No niin, moottori on siis 1.3 CVH. Auto lienee siis saksalainen eikä brassi kun venttiilikopassa ei Fordia isolla lue.
Ohjelmassa nyt öljyn ja suodattimen vaihto sekä huohotinletkujen puhdistus ihan vaan varoiksi. Venttiilien pitämä ääni tosin mietityttää vieläkin..
Millaisia talviajokokemuksia teillä muuten näistä on?

Itsellä vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia talviautoina =) Olettaen, että kaasari on kunnossa ja mielellään käsiryypyllä. Seuraile talvella myös välillä noita huohotusputkia, ainakin se ilmanputsarin ja venttiilikopan välinen lyhyt letku kerää möhnää herkästi, on ominaisuus...
CVH-koneen venttiilit rallattelee "aina", ei kannata huolestua ellei sieltä nyt ihan kolinaa kuulu. Selvästi kovempi ääninen venttiilikoneisto kuitenkin kuin monessa muussa moottorissa. Ongelmana noissa koneissa on nokka-akselin ja hydraulisten venttiilinnostajien kuluminen melko herkästi. Pahimmillaan menee siihen, ettei venttiilit aukea/sulkeudu kunnolla ja venttiili palaa + nostajan kolo naarmuuntuu/kuluu sohloksi. Kuitenkin jos tässä tapauksessa se kone käy tasaisesti ja päästötkin ilmeisesti olleet kunnossa, niin sinun ei mielestäni kannata sinällään tehdä venttiilikoneistolle mitään ellei ole ylimääräistä rahaa taskun pohjalla ja aikaa kalenterissa. Jos alat remppaamaan, niin vaihda sitten nokka-akseli ja nostajat samalla, ei pelkästään jompia kumpia.
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 13 Syys 2010 10:25
Kirjoittaja T.E.
Kiitos hyvästä vastauksesta!
Käsiryyppy tosiaan löytyy. Taidan tehdä nyt niin että laitan tuoreet öljyt ja suodattimet, putsaan huohotinletkut ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Venttiiliremppaan ei omat taidot riitä - jos menee soiroksi niin sitten uutta konetta vaan tilalle, kun foorumin tietojen mukaan taitavat olla kohtuuhintaisia.
Talviajoa harkitsen vielä. Autoa on pidetty 25 v. aina tallissa ja talvisin ajettu muutenkin harvakseltaan, joten reaktiota jatkuvaan suolakylpyyn pk-seudulla voi vain arvailla.
Re: Vaarin silmäterä, Escort 1.3 vm. -84.
Lähetetty: 16 Syys 2010 09:16
Kirjoittaja T.E.
Esko sai eilen pientä yleishuoltoa. Huohotinletkujen puhdistus oli enemmän kuin paikallaan, ilmanputsari-kansi letku oli vielä ihan ok, mutta kansi-alakerta letku oli sen sijaan täysin ummessa. Karstat sai kyytiä paineilmalla, jonka jälkeen huuhdeltiin moottori puhtaalla öljyllä ja lopuksi uusi suodatin ja uudet puolisynteettiset öljyt sisään. Vanhan suodattimen painosta päätellen jotain ylimääräistä taisi olla myös moottorissa.. Ilmansuodatin oli ok kunnossa, johtuen ehkä siitä ettei ilma ole kauheasti kiertänyt kun huohotinletku on ollut ihan tukossa?
Pikku juttuja mutta vaikutus oli selkeä!

Venttiilit pitävät pienempää mekkalaa ja auto tuntuu käynnistyvän paremmin.
Esko sai myös perusteellisen liuotinpesun. Pyöränkotelot huuhdeltiin kunnon paineella ja hiekkaa tuli varmaan useampi kilo.. Syksyn aikana on tarkoitus paikkamaalata kiveniskemät ja pienet naarmut ja suorittaa lopuksi koneellinen kiillotus.
Auton väri on ROSSO ROT. Oikeansävyisen paikkamaalikynän löytää varmaan merkkiliikkeestä? Tuleeko mieleen jotain muita pikkujuttuja jotka kannattaisi tsekata (vrt. huohotinletkut)?