Sivu 1/1
Transitin pumppu vuotaa .
Lähetetty: 07 Syys 2010 21:37
Kirjoittaja ajokoe
Olisko jollain tietoo,miten -92 Transitin syöttöpumpun kylmäkäynnistimen akselitiivisteen vois vaihtaa niin ettei pumppu sekoaisi.
Kuvassaq se on alhaalla olevan mutterin kohdassa.
[img]
http://www.aijaa.com/v.php?i=6678148.jpg[/img]
Re: Transitin pumppu vuotaa .
Lähetetty: 08 Syys 2010 14:47
Kirjoittaja k127951
no joo toihan on ransujen perus vikoja...oireileeko muutenkin?itsellänikin oli samavika mutta kun autossa ei ilmennyt muita oireita..esim. kylmäkäynnistys ongelmaa ..aannoin vuotaa
Re: Transitin pumppu vuotaa .
Lähetetty: 08 Syys 2010 18:27
Kirjoittaja ajokoe
Avasi tuon akselin tänään ja tiivisteet on O-renkaita.Vuoto ei kuitenkaan luultavasti aiheudu pelkistä tiivisteiden huonoudesta,vaan siinä akselilla on pronssiholkki ,joka on kulunut sen verran väljäksi,että päästää akselin jo hiukanvääntymään vinottain ,jolloin akselilla oleva O-Rengas ei enää pidä.
Paikallisesta Ford huollosta ei puslaa eikä O-renkaita löytynyt ,eikä keskusvarastoltakaan saanut mitään irrallisia tiivisteosia,mutta eräältä toiselta korjaamolta sain O-rengastiivisteet ja taas eräältä kolmannelta löytyi pusla ,Tosin niitäkin pitää laittaa 2 kpl.peräkkäin,kun alkuperäinen on 20 mm pitkä ja tuo löytö oli vain puolet tuosta mitasta,mutta se ei haittaa kun pusla oli suht tiukka sovitteinen. Ulkohalk.14mm ja sisähalk.10mm.
En tiedä miten tuon takaisin laiton kanssa käy ,kun akselin olakkeen päällä oleva jousi on melko voimakkaasti vääntävä ja se täytyy saada ainakin puoli kierrosta kiristettyä ennenkuin saa kammettua paikilleen.
Toinen juttu on pumpun ilmaus ,kuinka saada pumppu tyhjäksi ilmasta.
Jos joku on tuon akselikopan ja jousen jo aiemmin joskus taiteillut kasaan pumppua irroittamatta ,niin nyt olisi hyvät neuvot enämpi kuin tarpeen.
Re: Transitin pumppu vuotaa .
Lähetetty: 09 Syys 2010 18:43
Kirjoittaja ajokoe
Tippuminen loppui ja taas toimii,niinku pitääki. Eipä tuo takaisin saaminen niin paha juttu ollu ku pelkäsin. Käyntiinkin lähti 3:lla yrittämällä vaikka en mitään putkia avannut. Startit oli n. 10 s.pituisia ja minuutti odotusta jokaisen yrityksen välissä.
Toppari levyke pitää laittaa ensin ennen jousta siihen vevytvaluosan olakkeen perään ja sitten
se alempi pultti pitää olla siinä kevytvaluosan reiässä johon jousen toinen pää tukeutuu.
Jousi täytyy laittaa osan ollessa kädessä, paikoilleen siten että jousen takapään koukku tukeutuu pultin kantaa tai pikemminkin tässä vaiheessa vielä kierteeseen.
Akseliosa työnnetään puslan läpi ja akselin jenkäpään merkki kohdistetaan merkittyyn runko-osan kohtaan. vipuosa laitetaan oikein päin ja prikka päälle, mutterilla käsivaraisesti tiukaten.
Vipuosaan saa nyt helposti laitettua jousen koukkupään ja nyt voi kääntää varovasti jousta kireämmälle.Jousen kiristyessä jousen toinen pää kampeaa alimmaista pulttia vinoon ,mutta kun osakokonaisuus on plokin aukon suulla,alapulttia on helppo kääntää kuusikoloavaimella oikean suuntaiseksi reikään nähden ja samalla pyörittää jolloin pultti lähtee kierteelle.
Pulttia ei tässä vaiheessa kannata kuitenkaan vielä kiristää kovin paljoa,vaan jättää jouselle liikkumavaraa,jotaa sen saa painettua jollain tylpällä tangolla kauemmas jengaosasta sitten kun on aika kiristää pultti pohjaan.
Nyt toisen pultinkin saa helposti huulille. Varoen ja Vuoroon kiristäen pitää katsoa ,että kevytvaluosa ohjautuu suoraan holvaukseensa. Rungon ja tukiosan väliin tuleva O-kumirengas kannattaa laittaa ennen koonnin alkamista ohulla vaseliinikerroksella holvaukseen paikoilleen,jolloin se ei pääse tippumaan akselia sovitettaessa koloonsa.
Ainoo mikä tuotti vähä hankaluuksia oli se vaijerinpätkä ,mikä tulee solenoidilta siihen vivulle.
Hukkasin sen vivussa olevan lieriön muotoisen ohjaimen ,mista se vaijeri menee läpi ja piti rakennella 8mm pultinpätkästä uusi tilalle. Vaijeri vaan ei tahtonu mennä kokonaan tekemästäni reiästä läpi,kun yksi sääpuoli pisti aina hanttiin.Vihdoin kuitenkin sen sain.
Mikähän tarkotus sillä lukitussysteemillä on kun en ole missään muussa sellasta tavannu. Siinä vivun takana on sellanen vaijerin jatko-lukitusosa jolla saa pidennettyä tai lyhennettyä sitä vaijeria n. 15-20 mm käden käänteessä.Tuli vaan mieleen ,että onkohan se joku talvi/kesä juttu .Elikkä luulisin ,että kesäajaksi sillä voisi eliminoida sen vivun liikkeen niin ,ettei ennakkoa synny vaikka solenoidi vetäiskin. En tiedä?
Joka tapauksessa homma oli suht. helppo,ettei tuon tähden tarvii pumppua pois paikoiltaan ottaa ,
eikä tarvinnut mitään lukitakaan. Ne merkit on kyllä syytä laittaa hyvin selvästi ennenkuin avaa,jotta onnistuu laittaan samoin takasin.
Korjaukselle tuli hintaa kaikkiaan 5 Euroa (uudet puslat( 2+2) =4e + O-kumirenkaat 2kpl 1e)
Puslia piti olla 10mm 2kpl sentähden ,kun 20mm kokopitkää ei paikkakunnalta löytynyt.