Sivu 1/1

diiseliä öljyn sekaan...

Lähetetty: 20 Loka 2005 23:11
Kirjoittaja tjh
lievästi tyhmä kysymys mutta miten käy jos vähän alle 0.5 litraa lorahtaa
diiseliä öljyn sekaan? kaadoin uutta moottoriöljyä kyllä perään...
nyt on sitten ylärajassa.. mahtaako turbo diesel piitata mitään?
saa vastata ennen aamua...
nim. kanisterit sekaisin.


ei tullut mieleen että joku laittaa öljykanisteriin diiseliä ja sen auton perälle,
ehkä siitä syystä että harvoin bensaakin on kellään mukana vaikka sitä
kuluu enemmän.

Lähetetty: 20 Loka 2005 23:22
Kirjoittaja Jaakko85
öö.. mun mielestä riippuu auton arvosta haittaako tuo :) jos vähänkin kalliinpi auto niin öljyt vaihtoon. itse vaihtaisin uudet öljyt ennen seuraavaa käyttöä.

Lähetetty: 21 Loka 2005 08:27
Kirjoittaja Riesa2.0
Ei varmaan kannata ajaa enää oikein pitkää noilla öljyillä, ettei tarvitse myöhemmin sitten katua :roll: Mutta tuskin siitä aivan heti mitään haittaa on...

Lähetetty: 21 Loka 2005 11:01
Kirjoittaja lalli69
Kyllähän sitä jotkut lirauttavat ainakin vaihdelaatikkoon talvisin notkistaakseen laatikon öljyä.

Eipä tuossa kuinkaan käy vaikka hetken noilla ajelisitkin.

kiitos

Lähetetty: 21 Loka 2005 17:38
Kirjoittaja tjh
eka säihkähdin että siinä meni tai tulee menemään moottori...

hyvä jos sitten öljyn vaihtoon uskaltaa ajaa

Käsittämätöntä kyllä että ei mitään merkintää jos eri ainetta kuin
kyljessä lukee.... sitten ehkä ymmärtäis jos kanisterista olis edes revitty etiketit irti....
ellen olisi ajoissa huomannut tai joku vieläkin tyhmempi olisi tehnyt saman niin olisi voinut kaataa sitä litratolkulla kun se tulee sieltä kanisteristä vähän nopeammin kuin tavallinen öljy ja sitten ajellut vain kunnes pitää lisätä... diesel kyllä näytti yhtäkkiä ohuelta öljyltä...

tosin luin että bensa autoissahan voi olla bensaa öljyn seassa, sen huomaa siitä että öljyn pinta onkin välillä kohonnut ja sitten laskeekin erityyppisessä ajossa äkkiä. mene ja tiedä.....

Lähetetty: 21 Loka 2005 20:38
Kirjoittaja VesQ
Öljyähän se diiselin onkin :wink:

Siihen en ota kantaa mitä tekee koneelle, mutta sen olen vuosien varrella oppinut että jos on jo avattu purkki (siis ei suoraan kaupasta) niin aina tulee tutkittua mitä siellä on. Kerran oli yksi kaveri kipannut käytetyt laatikkoöljyt (vielä hyvänväriset) öljypönttöön jossa oli kaiken lisäksi aivan puhtaat etiketit. Viimeisiä tippoja kun kaadoin (~4L) niin pisti nenään tuttu haju peräremonteista. Sitten tuli haistettua purkkia vähän tarkemmin ja laatikkoöljyähän se oli. Sikäli ei ollut hätää että auto oli tojota merkkinen ja peltoautona. Hyvinhän se silläkin raksutti, mitä nyt vähän tuprutti sinistä ja haisi hassulle

Niin ja kun on väljä bensakone niin se työntää bensaa sinne öljyn sekaan aika paljonkin. Tuosta mk2 ekkerin vanhasta koneesta laskin öljyt pihalle niin siinä taisi olla enemmän bensaa kuin öljyä. Kokeilin heittää tulitikun astiaan niin hyvinhän se roihahti. Se kone oli kyllä sen verran väljä että ei varmaan ihan heti vastaan tule :shock: :D

Lähetetty: 21 Loka 2005 21:49
Kirjoittaja Monteonisti
Ei tuon pitäisi haitata, mitä nyt öljy vähenee tavallista nopeammin. :roll:
Kannattaa kuitenkin vaihtaa öljyt normaalia vähemmillä kilometreillä koska tuo diisseli pesee ehkä motista moskia pois ja ne on hyvä poistaa. 8)

Lähetetty: 22 Loka 2005 00:07
Kirjoittaja VesQ
Juu diisselistä en tiedä miten käyttäytyy mutta jos maalaisjärjellä ajattelee niin bensa ei ainakaan hyvää tee laakereiden välissä

Lähetetty: 22 Loka 2005 00:12
Kirjoittaja lalli69
Eipä siitä bensastakaan laakereissa haittaa ole, kunhan ei niitä päästetä kuivaksi missään vaiheessa.

Vanha sanonta sanoo; Vesi vanhin voiteista pätee tässäkin.
Myös vesi on hyvä (hyvä ja hyvä, mutta kuitenkin...) voiteluaine, niinkauan kun sitä on.

Motor Up mainoksessahan on öljypohja irti ja kone pelaa , kun ne ruiskuttaa sinne vettä (toimii siis ilman motor uppiakin), mutta jos veden ruiskutus lopetetaan.... :wink:

Lähetetty: 22 Loka 2005 00:29
Kirjoittaja VesQ
Eikös siinä mainoksessa ollut ideana että se motoruppi tarttuu niin hyvin osien pintoihin että se ei lähde vaikka ruiskuttaa vettä

Jostain lueskelin niin käyttivät jossain rata-autossa pelkkää vettä öljynä kun ei kuulemma kerkiä öljyt mukaan tarpeeksi hyvin :shock:

Lähetetty: 22 Loka 2005 11:13
Kirjoittaja Bootsi
Huuhtelu mielessä.
Omaan riesaan kippasin 1.5l polttoöljyä öljyn sekaan.. käyttelin autoa pihalla 15min ja vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen.

Nyt tuntuis kuin nostajatkin olis pikkuisen hiljaisemmat. :wink:

Lähetetty: 22 Loka 2005 11:18
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti:Nyt tuntuis kuin nostajatkin olis pikkuisen hiljaisemmat. :wink:
Luulet vaan :lol: :lol:

Lähetetty: 22 Loka 2005 11:19
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti: Luulet vaan :lol: :lol:
Niinpä..
Voi kyllä johtua erin merkkisistä öljyistäkin. :roll:

Lähetetty: 22 Loka 2005 12:31
Kirjoittaja jaska74
dieselihän on ikivanha konsti pestä moottorinosia.
parempaa kun kaupan liukkarit

Lähetetty: 22 Loka 2005 23:17
Kirjoittaja Monteonisti
Vesi on riittävä voitelija jos painetta tarpeeksi, pahin ongelma putsaus ja tietenkin Suomessa jäätyminen. 8)
Suurkierrosmotit voidellaan usein vedellä tai muulla öljyä ohuemmalla aineella, vesi on kuitenkin aina uutta, eli ei kierrätetä ainakaan tavallisen putsarin kautta! :roll:

Lähetetty: 23 Loka 2005 21:54
Kirjoittaja riessa
onko toi ihanfaktaa että diisseli puhdistaa öljykanavat yhtä tehokkaasti kuin siihen tarkoitetut aineet? niin taino joo...lentokonebensaahan se kaupan ainekin yleensä on. Mut täytyy testata tota diisselin puhdistústehoa!

Lähetetty: 23 Loka 2005 22:32
Kirjoittaja VesQ
Kyllä se putsaa, kippaa vaikka johonkin purkkiin löpöä ja sinne tiputat jonkun kakkasen moottorin osan ja annat olla vaikka muutaman päivän-viikko niin johan kiiltää, tosin voi niitä nopeampiakin aineita olla mutta lähtee kiisselilläkin ihan ok

Lähetetty: 25 Loka 2005 15:18
Kirjoittaja cikatti
jaska74 kirjoitti:dieselihän on ikivanha konsti pestä moottorinosia.
parempaa kun kaupan liukkarit
JEP, ei mitn haittaa jos dieseliä on öljyn seassa ja hei ohan se dieselpumppukin melko tiukoilla välyksillä oleva peli ja diesel öljyhän sitäkin vain voitelee.

Citroen kuskien hyvä menetelmä on käyttää jopa dieseliä hydraulijärjestelmässä niin että hydeöljy on kokonaan korvattu dieselillä. Näin järjestelmä putsaantuu hyvin ja mikään ei vaurioidu koska diesel on melkoisen rasvaista tavaraa.