Sivu 1/1
Öljyistä kaasuihin..?
Lähetetty: 20 Loka 2005 12:00
Kirjoittaja fiesta89
Auto on Fiesta 1.1 -89 uudempi kori
Iskarit alkaa olla löysät ja väsyneet. Varsinkin kun ajaa maantiellä 80 ni auto vaappuu ja kallistelee. Millaset iskarit tois sopivaa jäykkyyttä ajamiseen, mutta eivät muuttaisi autoa kivireeksi? Mitä olen seurannut ni kaasut olis kiva mut ei kai sit tuu jo liian kovaks..
Parina talvena toinen etuiskari on menny jäähän, ei onneksi ehtiny tulla öljyt pihalle. Parkkihallissa sitä sit sulattelin ja painelin. Sit ku mittari alkaa näyttämään jotain tommosta 15-20 astetta pakkast ni täytyy ajella varovasti kaivonkansiin ja muihin monttuihin.
On ne vaan hyvin kestäny kuitenki, muistan että tosiaan ainakin kahtena talvena jäätyny ja kesällä katsastuksesta menny läpi ilman suurempia haukkuja, olen vaan saanu opastusta että "pienissä autoissa on aina vaimennus vähän niin ja näin kun on niin köykästä.."
Eroa vaimennustehoissa samalla akselilla ei ole ollut kuin muutama prosentti ja se kai se syykin on et on läpi mennyt. Onks se sit niin et jos vaimennuksen laatu onkin huono, ni on se ainakin tasainen..
Lähetetty: 20 Loka 2005 13:13
Kirjoittaja Jaakko85
No pääsääntöisesti kivireki tehdään jäykillä jousilla ja puslilla. jos vaihdat siihen tavalliset kaasuiskarit niin ei se käyttömukavuuus mihinkään laske. päinvastoin. Eli jotkut normaalikaasuiskarit vaan tilalle. toki uudet öljyiskaritkin parantaa asiaa sillä ne ovat uudet ja kunnossa. kaasut silti laittaisin.
p.s. älä unohda uusia jousia jos vanhat ovat jo kuoleentuneet.
Lähetetty: 20 Loka 2005 13:15
Kirjoittaja Juutas
Itse olen aina ollut kaasuiskareitten puolella... Kaikkiin vanhoihin Sierroihin olen niitä laittanut ja ei niistä mitään kivirekiä oo tullu. Älä osta mitään Eibach/Bilstein iskuja vaan jotkut kybit motonetistä niin ei tuu sikahintaisekskaan... Öljyt on mun mielestä liian hitaita reagoimaan yhtään mihinkään jopa normaaliajossa. Kaasu toimii myös talvella varmemmin. Mutta makunsa kullakin.
Lähetetty: 20 Loka 2005 19:27
Kirjoittaja Krisse
Juutas kirjoitti:Kaasu toimii myös talvella varmemmin. Mutta makunsa kullakin.
Niin.. No nythän on kuitenkin niin että on siellä kaasuiskarissakin öljyt sisällä, se kaasu on siellä vaan vähentämässä öljyn vaahtoamista.
Turha tässä nyt on tehdä muutenkaan ihan noin jyrkkää yleistystä tuon neste/kaasuiskarin välillä ja kaasun ylivoimasta. Omaa kokemusta on Koni sporteista ja GAZin alustasarjasta joista kumpikaan ei ollut 'kaasuiskari', ja hyviä ovat molemmat oleet.
Lähetetty: 21 Loka 2005 14:12
Kirjoittaja fiesta89
Täs taidetaan tulla siihen tulokseen että kummatkin on varteenotettava vaihtoehto. itel on enemmän ollu mieles noi kaasut ku toivoisin et ne jäykistäis niin ettei auto keiku sillai "suures kaares" ku kääntyy risteyksessä, tai ajaa moottoritien "aalloilla".
En tiedä Miten paljon vanhat jouset vaikuttaa mut toivon et heiluminen vähentyis vaik laitan vanhat jouset takas.
Lähetetty: 21 Loka 2005 16:44
Kirjoittaja Jaakko85
fiesta89 kirjoitti:Täs taidetaan tulla siihen tulokseen että kummatkin on varteenotettava vaihtoehto. itel on enemmän ollu mieles noi kaasut ku toivoisin et ne jäykistäis niin ettei auto keiku sillai "suures kaares" ku kääntyy risteyksessä, tai ajaa moottoritien "aalloilla".
En tiedä Miten paljon vanhat jouset vaikuttaa mut toivon et heiluminen vähentyis vaik laitan vanhat jouset takas.
Eiköhän se höllyminen lopu kun laitat uudet iskarit.
Lähetetty: 21 Loka 2005 16:57
Kirjoittaja janzamar
no kierrejousien päällähän se auto makaa,ja iskarit ottaa vaan sen terän pois niiltä niiailuilta.
Lähetetty: 23 Loka 2005 03:26
Kirjoittaja riksas
kyllä mä suosittelisin samaan vaivaan uusimaan iskarit kaasumalleihin ja jouset vaihtoon samalla, vaikka budjetista riippuen vielä jotku - 20-35mm madaltavat. saat korin niiauksen kuriin
Lähetetty: 24 Loka 2005 15:40
Kirjoittaja Juutas
Ja jos liikaa kallistelee niin laita paksumpi kallistuksen vakaaja eteen... ?
Ja nuista kaasu vs. öljy asiasta että en tiedä sen tarkemmin niitten rakenteesta, mutta heittoni perustui omiin kokemuksiin.
Lähetetty: 26 Loka 2005 15:08
Kirjoittaja fiesta89
Mikäli nyt muistan oikein niin tossa mun 1.1C mallissa ei ole kallistuksenvaimenninta ollenkaan, CLX mallissa se taitaa jo olla.
Lähetetty: 26 Loka 2005 16:32
Kirjoittaja VesQ
No se vakaajan puuttuminen vaikuttaa kallisteluihin aika paljon
toisalta pitäähän paremmin ilman jos soralla paljon ajelee

Lähetetty: 27 Loka 2005 15:27
Kirjoittaja fiesta89
Onko ihan toivotonta yrittää saada höllymistä kuriin kaasuiskareilla kun ei ole kallistuksenvaimenninta?
Lähetetty: 31 Loka 2005 16:18
Kirjoittaja overboost
Varmasti auttaa, jos laitat vähän jämäkämmät iskarit. Kannattaa miettiä jousien vaihtoa myös samalla.
Lähetetty: 15 Joulu 2005 08:53
Kirjoittaja sir_thomaz
Viikonloppuna vaihdoin omaan -89 orioniin kyb-kaasuiskarit ja madallus jouset. Johan parani ajettavuus. Kesäkumien kanssa on varmasti vielä mukavempaa.
Lähetetty: 15 Joulu 2005 16:44
Kirjoittaja VesQ
fiesta89 kirjoitti:Onko ihan toivotonta yrittää saada höllymistä kuriin kaasuiskareilla kun ei ole kallistuksenvaimenninta?
Onkos siellä kuitenkin paikka siellä, jos on niin etsi jostain purkuautosta vakaaja plus muut romut mitä on erilaista
Jos nyt konttorilla sellainen tuuri käy että alkavat prosentteja laskemaan niin niitäkään ei tule kuin muutama