Sivu 1/1

Surullisen kuuluisat vetonivelet

Lähetetty: 20 Loka 2005 00:38
Kirjoittaja Nokturne
Tätä aihetta on käsitelty jo useampaan kertaan mutta otan sen taas esille..

Eli autoni on Ford Focus 1.8 TDi vm. 2001, mittarissa 118 000 km. Etupäästä on alkanut tuntumaan noin 80-100 km vauhdissa pientä ravistusta ja ravistusta esiintyy myös jos kiihdyttää kovemmin. Syy on varmaan kaikkien kansalaisten mielestä ne surullisen kuuluisat vetonivelet.. Mulla kävi myös mielessä aurauskulmat mutta en jaksa uskoa siihen.

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta onko normaalia, että noissa kilometreissä kyseiset osat alkavat hajoamaan? Miten maahantuoja suhtautuu asiaan? Takuuseen tuskin menee vai mitä olette mieltä?Suoraan sanoen Vi***aa alkaa maksamaan vetareiden vaihto :evil:

Paljonko tuon vaiva tulee sitten maksamaan ja mitä kaikkea sieltä etupäästä pitää vaihtaa. Pakko kysyä kun ei ole asiasta vielä hirveästi tietoa. Onko väliä onko alkuperäinen osa vai riittääkö tarvikeosa? Joskus olen kuullut, että myynnissä on myös takuukunnostettuja vetareita mutta ajatus ei virveesti lämmitä :(

Itse asustelen Kuopiossa, joten onko kenelläkään tietoa missä kannattaisi vaihdattaa, jos tulee ajankohtaiseksi??

Toivottavasti asia herättää asiallista keskustelua.

Toivottavasti tulevat asialliset vastaukset hyödyttävät muitakin saman ongelman edessä olevia. Kiitos etukäteen.

Lähetetty: 20 Loka 2005 00:46
Kirjoittaja lalli69
Onhan noista keskusteltu, ja olisi kyllä voinut jatkaa jossain niissä vanhoissa ketjuissa.... :roll:

Nyt olen niin väsynyt, että antaa olla.

Vetareiden vaihto fordilla muistaakseni 600€ luokkaa...
Tuskin menee takuuseen, sillä 118tkm on keskimääräistä enemmän focuksen vetareille. :wink:

Re: Surullisen kuuluisat vetonivelet

Lähetetty: 20 Loka 2005 07:44
Kirjoittaja mjtee
Nokturne kirjoitti:mittarissa 118 000 km.

onko normaalia, että noissa kilometreissä kyseiset osat alkavat hajoamaan? Miten maahantuoja suhtautuu asiaan? Takuuseen tuskin menee vai mitä olette mieltä?
Kyllähän tuota on vetareita paukkunut sadassa tonnissa "paremmistakin" merkeistä. Huollon/Fordin vastuu selvinnee parhaiten ihan tapauskohtaisesti kysymällä. On noita välillä melko vanhojakin paljon ajettuja korjattu tulemalla kuluissa vastaan - riippuu kysyjän 'aktiivisuudesta'.

Tuskin kovin massiivista vastaustulvaa saat aikaan, kun tästä on tosiaan jo vuosia jauhettu. Vähän aktiivisuutta etsimiseen niin ei tarvitse aina toistella samoja asioita ketjuihin.

viewtopic.php?t=2218
viewtopic.php?t=479
viewtopic.php?t=133

Lähetetty: 20 Loka 2005 23:28
Kirjoittaja Nokturne
Tarkoitus oli saada asiallista tietoa, ei muuta :) Aktiivisuudesta puheenollen...kai minä olen laiska ihminen tai syynä voi olla liika työnteko, joka tahtoo puuduttaa vähäisen järjen.. :shock:

Jos kukaan ei pahoita mieltään niin kysyisin vielä tietäjiltä onko väliä kestävyyden suhteen onko vetari merkkiliikkeen "kullalla päällystetty" osa vai riittääkö tarvikeosa?

Tarkoititko Lalli tuolla 600 eculla kumpaakin puolta vai vain toisen puolen vaihtoa?

Lähetetty: 20 Loka 2005 23:49
Kirjoittaja lalli69
2 kpl

Lähetetty: 21 Loka 2005 22:15
Kirjoittaja Nokturne
Kiitos kaikille vastauksista :D

Pitää käydä tiedustelemassa asiaa Fordin pajalla mihin hintaan vaihtaisivat. Toinen mahdollisuus on ostaa osat itse ja käydä tiedustelemassa saisiko työn jostain muualta halvemmalla. :wink:

Tuskin toi vaihto itsessään on niin vaikea tai siihen tarvitsisi jotain erikoistyökaluja, että ei onnistuisi muualla. Jos olen väärässä niin korjatkaa :wink:

Lähetetty: 22 Loka 2005 00:33
Kirjoittaja VesQ
Vähän rohkeutta ja kokeilu/harjoittelu intoa peliin niin ei varmaankaan ole vaikeat vaihtaa itsekkään

Lähetetty: 22 Loka 2005 01:24
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Vähän rohkeutta ja kokeilu/harjoittelu intoa peliin niin ei varmaankaan ole vaikeat vaihtaa itsekkään
Joo niinhän se on, jos ei uskalla kokeillakkaan niin ei yleensä opi :roll:

Lähetetty: 22 Loka 2005 17:59
Kirjoittaja VesQ
Niin no toisaalta jos asuu esim kaupungissa eikä omaa työkaluja niin onhan se vähän ankeaa parkkipaikalla lähteä vaihtelemaan :?

Lähetetty: 22 Loka 2005 20:12
Kirjoittaja lalli69
Onhan noita TI-Halleja ja sukulaisten autotalleja....

Lähetetty: 03 Marras 2005 14:44
Kirjoittaja pm
Onhan nämä surullisia. Omasta yksilöstä kuskin puolen sisemmästä vetonivelestä rasvat pellolla, huomattu tänään rengaskaupassa. Molemmille puolille vaihdettu nivelet viime keväänä ja oikein kovasti kehuivat että nyt kestää. Kestihän se kaikki 10 tkm :P

Lähetetty: 03 Marras 2005 15:33
Kirjoittaja pm
Tokihan paikallisessa voorttiliikkeessä on käyty ja kiesi menossa korjaukseen, takuuhan se noissakin sentään on.

Lähetetty: 03 Marras 2005 19:29
Kirjoittaja Arttu1
Mulla on nytten 80 tkm sitten korjatut vetarit ja vielä ei ravistusta ole esiintynyt.. Mutta pointtina oli se että liikkeessä olivat korjauksen yhteydessä varmistaneet suojakumien paikoillaan pysymisen sikafleksillä tanakkoiden klemmarien lisäksi.. Saas nähdä kuinka pitkälle kestävät mutta vielä ovat pysyneet täysin kuivina..

Lähetetty: 04 Marras 2005 19:28
Kirjoittaja Rahnu
Pakko se kai on kerrankin paukutella henkseleitä kun pystyy,250tkm ajettu tdci-tiiseli alla ja orkkisvetarit edelleen,tänään pajalla kattoivat ne kun pyysin muun syynäämisen ohessa ja vielä ovat kuivat eikä ravistele. 8)

Lähetetty: 09 Marras 2005 12:56
Kirjoittaja Nokturne
Focukseni kävi vihdoinkin pajalla.. :)

Vetarit (kaikki osat) vaihdettu kummallekin puolelle ja hintaa tuli 630 euroa. Rasvat oli lentäny kummaltakin puolelta ulos (suojakumit märät) ja kuivuus oli tehnyt tehtävänsä :(

Asentaja vaihtoi uudet kiinnikkeet (kuristimet) ja varmisti vielä kiinnipysymisen ja tiiviyden sikafleksillä. Asennuksella ja osilla vuoden takuu. Pitää toivoa, että kestää huomattavasti enemmän.

Asennuksen jälkeen hävisi ylimääräiset tutinat ja ravistukset eli nyt autolla on normaali ajaan :D

Samalla autolle tehtiin koritakuutarkastus ja auto menee sen myötä uudelleen pajalle. Konepellin, takaluukun ja etuoven saumojen sekä ruostekorjaus, takaovet kokonaan uusiksi. Tarkoitus olis viedä helmikuussa 2006 takas. Ainoa hyvä pointti asiassa on se, että Ford kustantaa kokonaan laina-auton korjausajaksi. Eli se puoli on kunnossa :D

Lisäksi pitää sanoa, että paikassa, jonne minä vein autoni ja henkilö, jonka kanssa asioin, sain todella hyvää palvelua. Vaikuttaisko laskun suuruus vai halu palvella asiakkaita hyvin mutta tämä kaveri vei pisteet kotiin kirkkaasti :o

Kiitos kaikille, jotka auttoivat asiassa :D

Lähetetty: 09 Marras 2005 15:05
Kirjoittaja pm
Hyvempi homma että auto toimii taas. Oma rakkine kävi kanssa visiitillä tänään ja sinne ei tarvinnu iskeä kun uudet rasvat sisään ja vaihtaa uus klemmari. Se sieltä oli pettänyt ja päästänyt rasvat pellolle. Kustannuksia tuli parin bussilipun verran operaatiolle.

Laina-autohan kuuluu palveluun kun auto menee kittikorjaukseen. Omalle kohdalle osui upouus sata kaakkinen Focus viime helmikuussa. Ikävä tuli omaa heti ensimmäisenä päivänä...

Jatko kysymys vetareihin...

Lähetetty: 09 Touko 2006 18:06
Kirjoittaja TeroX
195 tkm rullattu vm -00 1.8 tdi fiicus. Ja nyt on kai sitten vetari menny ku kiihytyksessä ravistaa aivan sairaasti. "CD-levyt ei kestä ovitaskuissa".

Mutta jos kiihdyttelee motarin rampeilla silleen että auto on kunnolla kallellaan, eli repsikan renkaat lähes ilmassa.. niin sitten ei ravista.

Elikäs kannattaako vaihtaa pelkkä repsikan puolen setti vai onko pakko laittaa yli 600 egee ja vaihta molemmat puolet :(

no voe voe

Lähetetty: 09 Touko 2006 21:17
Kirjoittaja TeroX
Sitten on kai pakko viedä valtuutettun ford huoltoon, kun eihän noilla nyrkkipajoilla ole varaosia hyllyssä... eikä arvaa kuitenkaan molempia tilauttaa. foortilla maksaa vaan pelkkä pukille ajo jo enemmän ku koko vaihto maaseudun pikkupajoilla.