Sivu 1/1

raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 24 Elo 2010 14:49
Kirjoittaja fokkeristi10
ootteko repineet pois? huurtuminen vois vähentyä.


entäs mikä jutska on palanut kun puhaltimen 1 ja 2 nopeudet eivät tahdotuottaa ilmaa ja 4 on laimeempi kuin 4kk sitten

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 24 Elo 2010 17:23
Kirjoittaja tuomaz
ekaks virrat päälle autosta, pyyhkäset pyyhkijöitä, sitten kun ovat pystysuorassa ikkunassa niin virrat pois. Ainakin tällä tavalla saat pyyhkimet pois edestä. Sitten hantinpuolella se muovipaneeli irti ikkunan alta, mulla oli muistaakseni 2 ruuvia näkyvillä ja kolmas (kuskinpuolimmainen) oli semmoisen mustan muovinastan alla piilossa.

Sitten konepelti pystyyn, siinä on muistaakseni 3 muoviklipsua, ne pikkuruuvarilla painat auki ja sitten ei muuta ku varovasti taiteilemaan muovipaneelia irti. Sitten kun muovi on irti, olis hyvä (ei välttämätön) olla imuri jolla imeä suodattimen päällä olevat paskat pois. Sitten vaan vanha suodin veks, uus tilalle, varmista että asettuu kunnolla ja menee oikeinpäin paikoilleen.

Sen jälkeen kootaan käänteisessä järjestyksessä. Muista laittaa jotain tiivisteliimaa/nauhaa muovipaneelin ja ikkunan väliin kunnolla, muuten sadevesi valuu ikkunaa pitkin paneelin alta suodattimeen ja sitäkautta hantin jalkotilaan ja ikkunan huurtuminen on taattu.

Toivottavasti en unohtanut mitään tärkeää.. Mutta näillä pääset alkuun.

Tuohon tuuletinasiaan veikkaisin että sulla on joko raitisilmasuodatin ihan umpitukossa tai sit tuulettimen moottori alkaa olemaan valmis...

Re: raitisilmasuodatin mk1

Lähetetty: 05 Syys 2010 00:16
Kirjoittaja S-P-H
Tein ton homman just tänään. Otin samalla kuvat työvaiheista yllä olevan Tuomaz:n ohjeen
kaveriks. Ollos hyvä:

1. Pyyhkijät ylös
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_01.png

2. Kolme tällasta kiinnitintä pitää varovasti avata. Hajoavat herkästi.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_02.png

3. Periaatteessa suodattimen voi tuosta välistä kiskoa pois, jos on näppärät kädet.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_03.png

4. Mutta jos ei, niin nipsut irti. HUOM. Uutena ei ole
ruuveja, vaan pelkät muovinastat (tiedän kun ostin). Ne vaan hajoaa melkein ensimmäisestä
avauksesta ja Ford asensi aikoinaan huollossa ruuvit. Kuvassa on pyyhkijän
kohdalla oleva nasta ja ruuvi. Tämä pitää ne kaksi muovipalaa yhdessä ja jos meinaa
saada sen raitisilmasuodattimen päällä olevan muovin pois, niin tämä
pitää nostaa varovasti ruuvarilla ylös/irti.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_04.png

5. Malttia muovin irrotuksen kanssa. EI voimaa, se on näppäryyslaji =)
Vasen muovi irti ja toisessa kuvassa näkyy millanen nasta siitä reijästä menee läpi.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_05.png
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_06.png

6. Filtteriä pitää lukittuna tällanen salpa/lukitsin. Sitä pitää vähän avata, kun
otat filtterin pois ja vastaavasti lukita kun uusi filtteri on paikallaan.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_07.png

7. Filtterin vieressä oikealla on tollanen karkeafiltteri. Se kantsii puistella
ja minä otin imurilla noi lehdet pois.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_08.png

8. Noin vuoden vanha filtteri vasemmalla, uusi oikealla. Pistä
filtteri oikein päin paikalleen. Fordin alkuperäisessä filtterissä lukee
erikseen kumpi puoli on ylöspäin. Motonetin mallissa ei lukenut,
mutta vertailemalla tietää. Katso myös, että filtteri asettuu hyvin
paikallensa niihin loviin mitkä on siellä lootassa. Lukitse sen lootan
reunat.
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_09.png

9. Kun filtteri on paikallaan ja sadevesi- ja raitisilmakanavat on puhdistettu,
laitetaan tämä muovikansi siihen takaisin. HUOMAA laittaa tuo lippa tuulilasin
alle huolella! Muuten tulee sadevedet suoraa filtteriin. Voit myös asentaa tuulilasin
ja muovikannen väliin jotakin tiivisteainetta. Ne vaan ei tahdo pysyä kovin hyvin kiinni
ympäri vuoden. Tuo lippa ohjaa kyllä sadeveden pois filtterin päältä. Se on sitten toinen
juttu mihin se siitä menee :) Meneekö maahan vai jalkatilaan..(?)
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/r ... uva_10.png

Toi kuvassa oleva lippa on uudistettu malli, ostettu 2009. Fordilta sanoivat, että
siihen on tehty muutoksia vs tehtaalta tulleeseen. Vertailin alkuperäistä ja tuota
uudistettua ja indeed siinä oli parannettu sitä veden kulkua. Ford oli ensialkuun
tehnyt huollossa muutamia reikiä tohon lippaan, jotta se vesi kulkis pois.
Tässä uudistetussa vesi kulkee ihan oikeaan suuntaan ainakin. Kokeilin laskemalla
vettä lasille ja katsoin minne se vesi menee. Sitä tiivistenauhaa ei kuulemma
ollut tehtaalta tulleessa uudessa autossa, mutta kuulemma huollossa laittavat
samalla kun ton vaihtavat. Sain kerran Fordilta semmosta nauhaa ilmasiks, kun kysyin.
Kent Automotive merkkistä. Se on siis sitä mitä käyttävät itte huollossa. Sen
levityksen kanssa saa olla kyllä tarkkana, muuten se sotkee ja leviää joka helvetin paikkaan.

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 08 Syys 2010 19:16
Kirjoittaja fokkeristi10
kerran vuodessako olette vaihtaneet suodattimen. jos vaihdatte öljyt ja ilmansuodattimenkin itse. miten vakuuttava on oma merkintä huoltokirjassa koritakuuta ajatellen? kokemuksia`?

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 09 Syys 2010 00:11
Kirjoittaja S-P-H
Tää keskustelu on kyllä aivan väärällä alueella..mutta tota ihan maalaisjärjelläkin pääteltynä
omat räpellykset ei vakuuta varmasti ketään muuta kuin itteäs :lol: Tästä asiasta on
puhuttu paljon täällä forumilla, että on erittäin suositeltavaa käyttää se auto siellä
valtuutetulla huoltamolla vuosihuollossa, jotta se koritakuu säilyy. Jos auto menee rikki ni
sitä voi sitten harkita mitkä korjaa itse ja mitkä vie korjautettavaksi. Ne leimat on
kuitenkin monessa mielessä tärkeitä olla siellä vihossa. Mulla on tässä oma lehmä ojassa,
sillä en ole käyttäny kolmeen vuoteen autoa kyseisessä vuosihuollossa vaan tehny kaiken
itse. Seuraavan auton kanssa käyn.

Raitisilmasuodattimen vaihtotiheyteen ei ole mitään nyrkkisääntöä. Sen likaantuminen
riippuu täysin missä/miten paljon vuodessa autollasi ajelet. Ei sitä tarvii vuosittainkaan
vaihtaa, jos et ajele paljon.

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 10 Syys 2010 10:44
Kirjoittaja MondeoTDCI2.0
onko mk3:ssa samassa paikassa kyseinen suodatin??

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 10 Syys 2010 11:22
Kirjoittaja juhve
tarkotat varmaan mondeo mk3 mallia suodatin on kans siinä tuulilasin alla oikeella puolella

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 18 Syys 2010 12:40
Kirjoittaja fokkeristi10
hei eihän tuo raittarin vaihto voi vaikuttaa oikeesti mihinkään takuisiin.käsittämätöntä.

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 20 Syys 2010 20:10
Kirjoittaja S-P-H
Ei kukaan ole niin väittänytkään.

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 07 Loka 2010 20:58
Kirjoittaja fokkeristi10
SimoHirvonen kirjoitti:Ei kukaan ole niin väittänytkään.
"että on erittäin suositeltavaa käyttää se auto siellä
valtuutetulla huoltamolla vuosihuollossa, jotta se koritakuu säilyy."

sitä mä vaan että jos itse vaihdan jutskat ja sitten leimaan nimmarin alle niin koritakuuko säilyy? tässähän on ristiriita.

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 10 Loka 2010 19:48
Kirjoittaja S-P-H
Raitisilmasuodattimen vaihdolla ei ole mitään tekemistä koritakuun kanssa. Senku vaihat.
Ei siihe vihkoon tarvii mitää kirjottaa asiasta... :roll:

Re: raitinilmasuodatin mk1

Lähetetty: 28 Loka 2010 12:44
Kirjoittaja fokkeristi10
mikä siinä huoltojen tekemisessä sitten on ratkaisevaa? en musita mikä kohtia huoltokirjassa on ruksiteltavana mutta isommassa huollossa enempi

mites tuo raittarin päällä kun on erilainen umpinainen muovilevy verr. kuskin puolelle joka on reikänen. mahtaako olla alkuperäinen vai vaihdettu vaikuttako se että ves ei pääse nyt suoraan alas.