Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Latasu valo paloi vaikka latasi normaalisti, ja syy siihen oli liitin joka oli huonosti kiinni. Onko EBERI samassa yhteydessä kuin laturi?
Elikkäs rupes eilen lisälämmitin yhtäkkie pelittämään, ja pelästyin niin maan perusteellisesti kun rupesi konehuoneesta nousemaan savua (EI OLE ENNEN LÄHTENYT PÄÄLLE) ja eihän sen pitäisi edes lähteä näillä lämpötiloilla? Käsittääkseni alle +5c. vai polttaako vain karsat pois? vai onko jokin oikosulku josain kun käy, mutta sammuu kyllä kun kone on lämmin??
Onko jotai säätömahdollisuukksia ettei lähtisi KESÄLLÄ päälle?
Eberi ottaa käyntivirtansa useimmiten akusta suoraan. Siinä akun vieressä roikkuu johto,
jossa on sulake välissä.
Pienemmissä vikatapauksissa sähköjen katkaiseminen Eberiltä 15min - 30 min ajaksi
tyhjentää Eberin vikamuistin. Siellä on voinut olla vika, joka on estänyt Eberin käynnistymisen,
ja joka esim. akkukaapelia irroitettaessa tms. on nollaantunut.
Eberi (sulla ilmeisesti D5WZ) lähtee käyntiin, kun jäähdytysnesteen lämpötila on alle +10 astetta.
Lämpötila-anturi estää käyntiinlähdön, kun jäähdytysnesteen lämpö on yli 10 astetta, ja se anturi on Eberin sisällä. Moottorinohjaus myös ohjaa Eberiä - siihen se on oikeastaan tarkoitettukin.
Koneen oma hukkalämpö kun ei jaksa pitää kylmällä konetta normaalissa käyntilämpötilassa.
Parkkilämmitinsarja, jolla eberin saa käyntiin myös silloin, kun kone ei käy, on lisävaruste.
Miksi itseasiassa haluaisit ohittaa sen lämpötila-anturin?
Lähinnä haluaisin että eberi toimii halutessa, ajastimella tai itse napista painamalla. Jos pientä nurkka-ajoa niin ei tarvis välttämättä lähteä päälle alle +10... Mulla on kyllä kellosarja jos tarkoitit sitä sillä parkkilämmitinsarjalla.
Sitä Eberiä ei tehdas ole laittanut sinne kuskin mukavuutta ajatellen, vaan moottorin vuoksi.
Talvikylmällähän se pöhähtelee tarvittaessa ajon aikana. Moottorinohjausjärjestelmä ohjaa sitä, joten kovin radikaaleja toimia en suosittele, ettei auto hyydy talvella tien poskeen tai ala
kulahtaa väljäksi ennen aikojaan. Polttoainettahan se ei kovin paljoa syö.
Jos tarkoitus olisi vain ottaa lämpimäksi kaudeksi parkkilämmitin pois päältä ja palauttaa toiminto talveksi, voisit ehkä laittaa kytkimen, käynnistyssignaalipiuhaan tai ulkoisen lämpötila-anturin piuhaan. -99 fokkerissa kun ei ulkoista lämpötila-anturia ole, on piuha vain vedetty plussaan (releen kautta).
Siinä Eberin liittimessä lämpötila-anturi on piikissä 4 (musta johto) ja käynnistyssignaali piikissä 5 (sininen johto).
[edit]
Ai niin, kabiinin puolelle ei tule piuhoja, jolla toiminnan voisi estää. Minikellon käynnistyssignaali (keltainen johto) menee eräänlaiseen TAI-porttiin moottorinohjausjärjestelmästä tulevan signaalin kanssa joten Eberi käynnistyy napista TAI moottorinohjauksen käskystä.
Moottorinohjauksen käynnistyssignaali (kuten kellolaitteenkin) menee lisäohjauslaatikkoon, joka on siellä kuskinpuoleisen lokasuojan tietämillä "reikäraudalla" kiinni. Sinne piuhat menevät kaikkia piuhoja ympäröivän sukan sisässä.
[/edit]
Polttoaineen kulutus ei ole ongelma vaan ajattelin eberin kestoa. Jos on vain hetken päällä nurkka-ajossa.. Ainakin webastossa suositeltiin 15 min käyttöä ettei karstoitu. Toisessa autossa webasto ja siinä ei ole mitään automaatti käynnistystä, sen takia kyselen.
heippi. mulla tommoinen -00 focus kiisseli syöttönen, ja sain pari päivää sitten tietää että mulla on tuo lisälämmitin.ihana uutinen näin kahden vuoden jälkeen, mutta se korjaaja setä sanoi että se ei ole kyllä valovuosiin ollut päällä eikä se kerennyt tutkia mistä johtuu että se ei toimi. niin sitä vain että mistä mun sitten kannattaa lähteä tätä vehjettä tutkimaan tai kokeilemaan josko saisin sen toimimaan. en viittis maksaa korjaaja sedälle siitä että se tutkii jos itte voin jotain tutkiskella. jos siis on jotain semmosia helppoja jutskuja jos joku vain tietäisi mitkä voivat mahdollisia vikoja olla
Ihan ekaksi olisi ehkä hyvä idea käydä Ford-huollossa luetuttamassa vikakoodit ja
avaamassa mahdollinen lukitus. Jos eber ei pysty käynnistymaan jonkin vian vuoksi, se yrittää
uudelleen (olisiko se ollut) 5 kertaa. Jossei lähde, eber laittaa itsensä lukkoon.
Vikakoodien lukeminen ja nollaus + lukituksen purku maksanee parisen kymppiä, ja
toimenpiteet paljastavat melkolailla heti, kos kontrolliyksikkö on sökö.