Sivu 1/1

HCS mistä koneeseen osia??

Lähetetty: 17 Loka 2005 21:51
Kirjoittaja pete-85
Kaipaan tietoa mistä saisin kyseiseen 1.3 escort vm90 HCS koneeseen nokka-akselin???...

Lähetetty: 17 Loka 2005 23:02
Kirjoittaja sjii
autopurkaamoilta ym. romiksilta saattaapi löytyä.

Lähetetty: 17 Loka 2005 23:06
Kirjoittaja lalli69
Uusia vaikka tuolta. https://www.burtonpower.com/

...mutta luulis löytyvän myös http://www.autoracing.fi/ tai http://www.rallyracefin.fi/

Ja foorumin Osto/Myynti palstaa kannattaa myös käyttää.

Lähetetty: 18 Loka 2005 08:13
Kirjoittaja pete-85
en mistään noista löytäny sitä... jos jollaa on varmaa tietoa niin ilmottakaa...

Lähetetty: 18 Loka 2005 09:10
Kirjoittaja JesseT
Fordilta saa Fordin osia.

Lähetetty: 18 Loka 2005 10:26
Kirjoittaja pete-85
joo auto on Ford Escort STW 1.3cl sillä HCS koneella...

Lähetetty: 18 Loka 2005 12:14
Kirjoittaja lalli69
pete-85 kirjoitti:en mistään noista löytäny sitä... jos jollaa on varmaa tietoa niin ilmottakaa...
Kuinka etsit?
Soititko kentie, vai ihmettelitkö vain nettisivuja?

Kyllä tuolla ainakin on joku piperin nokka escortin HCS koneeseen...

http://www.rallyracefin.fi/pipercams/Pi ... kselit.pdf

Lähetetty: 18 Loka 2005 12:17
Kirjoittaja Volmari
Minkälainen on HCS kone?? ihan ensikerran kuulenkin mokomasta.. miten eroaa CVH:sta?

Lähetetty: 18 Loka 2005 12:19
Kirjoittaja lalli69
Volmari kirjoitti:Minkälainen on HCS kone?? ihan ensikerran kuulenkin mokomasta.. miten eroaa CVH:sta?
Kentin uudempi painos, tunnetaan myös nimellä Valencia
mm. jakajaton sytytys ja muuta pientä.

Lähetetty: 18 Loka 2005 12:20
Kirjoittaja Volmari
ai sellanen samanlainen moukari kun megadolla on?

opin taas uutta..

Lähetetty: 18 Loka 2005 13:04
Kirjoittaja pete-85
Isot kiitokset lalli69:lle.. :)

Lähetetty: 18 Loka 2005 19:47
Kirjoittaja VesQ
lalli69 kirjoitti: Kentin uudempi painos, tunnetaan myös nimellä Valencia
mm. jakajaton sytytys ja muuta pientä.
Eli tarkoitat että Valencian uudempi painos

Valenciahan on melkein suora kopio takavetoisten Kent (takaveto escortit cortiinat yms )moottorista jota on esim ekoissa fiestoissa (siis valenciaa)ja ne on kyllä ihan normijakajalla ja ohv

Lähetetty: 19 Loka 2005 11:03
Kirjoittaja pete-85
joo niistä ei ole tietoa mutta hcs koneessa ei ole jakajaa

Lähetetty: 24 Loka 2005 19:55
Kirjoittaja Megado
Volmari kirjoitti:ai sellanen samanlainen moukari kun megadolla on?

opin taas uutta..
Ehei mulla on 1.8 Endura-DE TD

Jälleen kerran lainaan erästä tekstiä joka on hyvä esimerkki.

"[pilknus]
Jahas... Valenciahan tuli vuonna ´76 Fiestaan, ja on tarkoitettu etuvetoisiin foordeihin. Valencialla ei ole mitään tekemistä kenttiläisen kanssa, ja niitä ei siis pidä sotkea keskenään. Se on periaatteiltaan samanlainen kuin Kent, työntötankokoneita molemmat, mutta mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (poikkeus jälleen vahvistaa säännön, virranjakajat ovat yhteensopivia ja kenttiläisen voi siis varustaa 1,3 valencian kärjettömällä jakajalla). Etuvetoisissa Escorteissa EI siis ole ollut IKINÄ kenttiläistä, vaan ko. työntötankomoottorit ovat valencioita.
Ensimmäisenä tulivat, siis 1976, 1,0 ja 1,1 litran kokoiset, kolmella runkolaakerilla varustetut moottorit. 1,0:sta oli myös matalapuristeinen versio. 1,1 litraista versiota alettiin käyttää escortissa mk3:n ilmestyttyä vuonna 1981.
1,3 litran valencia, joka on varustettu viidellä runkolaakerilla, tuli vasta vuonna 1986 mk4 escoon joka korvasi mallistossa mk3:n 1,1 valencian. Mk3 1,3 CVH sitten korvautui mk4 1,4 CVH:lla. 1,3 valenciaa ei koskaan asennettu fiestoihin, vaikka se on täysin yhteensopiva pienempien moottoreiden kanssa. Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen. Moottori uusiutui 1989 ja uuden version nimeksi tuli HCS (High Combustion Swirl). 1,3 HCS peri 1,3 litraisen valencian sylinteri mitat, mutta moottorisarjan pienemmät varsiot olivatkin pienemmällä porauksella, valencialaisissa iskutilavuus taas muuttui iskunpituudella, porauksen siis ollessa sama. Vielä tuoreempi painos pannusta on Endura-E, jota on käytetty fiestoissa ja Ka:ssa.

1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n.

Valenciat ovat ainakin omasta mielestäni suhteellisen kestäviä ja vääntäviä kokoisikseen. Perinteisesti niissä alkaa venttiilikoneisto ääntämään, mutta sen on lähinnä ominaisuus, ei vika, koska ei vaikuta toimivuuteen. :roll:

[/pilknus]"

Lähetetty: 24 Loka 2005 21:48
Kirjoittaja VesQ
Megado kirjoitti:Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen.
Siis KENT vai valencia. Kenttiähän ei etuvetoiseen kovin pienellä vaivalla saa johtuen jo siitä että siihen ei tahdo saada koneenkorvia etuvetotyyliin kiinni

Ja periaatteessahan kent ja valencia on ihan sama asia paitsi että niistä ei tosiaan käy edes pultit ja mutterit päikseen. Tai itseasiassa jakajan lisäksi venttiilin nostimet käy ainakin 711M lohkoisiin kentteihin

Lähetetty: 24 Loka 2005 22:47
Kirjoittaja Megado
VesQ kirjoitti: Siis KENT vai valencia. Kenttiähän ei etuvetoiseen kovin pienellä vaivalla saa johtuen jo siitä että siihen ei tahdo saada koneenkorvia etuvetotyyliin kiinni

Ja periaatteessahan kent ja valencia on ihan sama asia paitsi että niistä ei tosiaan käy edes pultit ja mutterit päikseen. Tai itseasiassa jakajan lisäksi venttiilin nostimet käy ainakin 711M lohkoisiin kentteihin
Tuossahan lukee että Kenttiläinen :lol:

Re: HCS mistä koneeseen osia??

Lähetetty: 01 Syys 2009 21:36
Kirjoittaja Tate
Anteeksi vanhan aiheen nostaminen, mutta miten on. Onkohan mk3 korimallin 1.1 ja 1.3 koneisissa fiestoissa nokka, työntötangot, venttiilit, nostimet vaihtokelpoisia keskenään? Toisinsanoen siis koko venttiilikoneisto? Onko samaa tavaraa vai eri?