Sivu 1/1

1.6l OHC:n virittäminen ja istuttaminen 1.3l kentin tilalle

Lähetetty: 16 Loka 2005 16:24
Kirjoittaja Sultzi
Terve.

Tein nyt tälläisen topicin, kun en löytänyt juuri tätä konetta käsittelevää virittämistä. Itse olen nyt kahden vaiheilla tuon cortinan koneen kanssa. Ensiksi ajattelin laittaa 1.6l kentin, mutta OHC olisi varmaankin parempi vaihtoehto? Molempien kanssa pitäisi etujouset vaihtaa, mutta OHC:n kanssa vaihdeloota, koneen korvatkin varmaan? ja vaihdelootan myötä myös kardaani? 1.6l OHC olisi kyllä uudempaa tekniikkaa, mutta kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto?

Itse olen nyt kovasti sitä mieltä, että iskisin 1.6l OHC:n. Siitä olisi tavoite saada tehoa 110-125hv vaparina. Onkohan kuinka kovan työn takana? Mitä kaikkea pitäisi tehdä ja ottaa huomioon? Kantta pitäisi varmaan muokata? Kaasareiksi 40mm tuplat, peltisatsi, avarampi putkisto, kireä nokka (minkä arvoinen nokka olisi hyvä?), tarviiko venttiileille tehdä jotain? Mitä hyötyä säädettävästä nokkapyörästä on?

Mikä olisi vaihdelaatikko tuohon koneeseen? Ja eikös tuo kardaanikin tarvitse vaihtaa?

Saisinko rekisteröityä tuon cortinan tuolla koneella muutoksineen, vai pitäisikö ensin rekisteröidä vakiolla 1.6l OHC:lla.

Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vastailla näihin moniin kysymyksiin.

Lähetetty: 16 Loka 2005 18:03
Kirjoittaja Bootsi
Kyllä noihin kysymyksiin olis vastaukset löytynyt etsimällä.. tältäkin club:in sivustolta. :wink:

Viritys kikat on samat 1.6 ja 2.0 OHC:lle (niin kuin kaikille muillekkin moottoreille)
Hengitys paremmaksi, lisää puristuksia, ..tai turbo.
Laatikkoa ei ole pakko vaihtaa. (Kent ja OHC sama pulttijako kytkinkopassa)
Öljypohjaa joudut luutavasti muokkaamaan, ja tietty pakoputkistoa.

..mutta, käytäppäs sitä hakua. :wink:

Lähetetty: 16 Loka 2005 19:05
Kirjoittaja Sultzi
Kyllä sitä olen käytellyt, mutta ei sitä aina jaksa selata montaa eri aihetta lävitse. Kaipaisin yksityiskohtaisia vinkkejä, neuvoja ym.

Edit: Kummalta puolelta OHC:ssä putkisto lähtee? Oikealta? Minkä takia öljypohjaa joutuu muokkaamaan, ottaako palkkiin kiinni vai?

Lähetetty: 16 Loka 2005 19:56
Kirjoittaja cossu2
Vanhoissa escoissa ottaa ainakin kiinni palkkiin, cortinasta sitten tiedä. Putkisto lähtee oikealta ja ristiin virtaava kansi.
Perus viritys (varsinkin kun päästöt ei ole ongelmana)
-Paljon nostoa omaava nokka ja kannesta siivu pois.
-poistetaan kaikki haitat kanavista.
-peltisarja.
-vauhtipyörästä painoa pois.
-tuplat pitkällä imusarjalla + imutorvet.
-kärjetönsytkä (josta 10ast ennakkoa pois) ja säädettävä nokkapyörä.
-pussillinen suuttimia (tai penkkiin)
niin eiköhän se siitä.

Lähetetty: 16 Loka 2005 19:58
Kirjoittaja cossu2
Niin ja säädettävä nokkapyörä on pakollinen, koska muuten et saa ajoitusta kohdalleen :wink:

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:34
Kirjoittaja VesQ
cossu2 kirjoitti: -kärjetönsytkä (josta 10ast ennakkoa pois) ja säädettävä nokkapyörä.
Hmm, yleensä kyllä ennakkoa lisätään aikalailla reilusti. Kaverilla on ralliautossa ennakko siellä 30-35 asteen kulmilla :?

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:46
Kirjoittaja Sultzi
Niin, lisätähän sitä ennakkoa pitää, jos halutaan korkeat kierrokset pelaamaan.

Mitenkä on noiden koneen korvien kanssa? Tarviiko jotain muokkausta tehdä? Kannattaako samalla iskeä Type-9 laatikko tuon nykyisen 4v. tilalle?

Edit:Paljonko kannesta kannattaa ottaa pois? 1,5mm? Kannen lasku onnistuisi omatekemänä, kuten myös kanavien muotoilu ja sama koskee myös venttiileitä. Paljonko tuollainen säädettävä nokkapyörä kustantaa?

Löytyykö jostain ohjeita peltisatsin tekemiseen?

Edit2: Katselin burtonpowerin sivuja ja bongasin tälläisen nokkasarjan, olisikohan kuinka passeli?: 2500-7000rpm .442" LIFT, 285/280deg DURATION, TIMING 108deg .010"/.012" CLEARANCE. KIT INCLUDES: CAMSHAFT, FOLLOWERS, VALVE SPRINGS, BALLS STUDS, SPRAY BAR, STEM SEALS, CAM LUBE & TIMING DISC.

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:56
Kirjoittaja cossu2
Vakionahan OHC:n jakajassa on max 42 ast EYKK mekaanisella siirtymällä.
Joten siitä vaan lisäämään, jos venttiilejä jaksaa vaihtaa ja 50hv riittää :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 16 Loka 2005 21:15
Kirjoittaja VesQ
No juu jos siellä kerran jo alkujaan on nuin paljon niin sitten :D

Ja Sultzille

Mitä mahtoi tarkoittaa tuo 1.5mm kannenlasku omatekemänä :roll:

Lähetetty: 16 Loka 2005 22:05
Kirjoittaja Sultzi
En tarkoittanut että hiomapaperin päällä laskisin, vaan koululta kun löytyy tasohiomalaite kansia/lohkoja varten niin siellä saan laskettua. Ja löytyy myös venttiilinhiomakoneet. Sekä Venttiiliseetien laite.

Lähetetty: 16 Loka 2005 23:39
Kirjoittaja Jaakko85
helpommaksi/halvemmaksi/toimivammaksi/ehkä käyttöystävällisempi olisi ehkä turbotus.. jos nyt esim ~150hevosta riittää, tuskin siitä 1.6 ohc:stä kovin helposti tuota enempää vaparina kutittaa...

Lähetetty: 17 Loka 2005 11:50
Kirjoittaja Sultzi
110-130hv olisi tarkoitus saada, jotta ajettavuus olisi hieman parempi, kuin nykyisellä vajaalla 60hp kentillä.

Re: 1.6l OHC:n virittäminen ja istuttaminen 1.3l kentin tila

Lähetetty: 17 Loka 2005 16:08
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti: Itse olen nyt kovasti sitä mieltä, että iskisin 1.6l OHC:n. Siitä olisi tavoite saada tehoa 110-125hv vaparina. Onkohan kuinka kovan työn takana? Mitä kaikkea pitäisi tehdä ja ottaa huomioon? Kantta pitäisi varmaan muokata? Kaasareiksi 40mm tuplat, peltisatsi, avarampi putkisto, kireä nokka (minkä arvoinen nokka olisi hyvä?), tarviiko venttiileille tehdä jotain? Mitä hyötyä säädettävästä nokkapyörästä on?

Mikä olisi vaihdelaatikko tuohon koneeseen? Ja eikös tuo kardaanikin tarvitse vaihtaa?

Saisinko rekisteröityä tuon cortinan tuolla koneella muutoksineen, vai pitäisikö ensin rekisteröidä vakiolla 1.6l OHC:lla.

Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vastailla näihin moniin kysymyksiin.
Sellaset 120heppaa saa 1.6ohc:sta aika "helposti" siitä eteenpäin aika säätämistä ja hiomista. 137hv oli viimesin penkitys omasta myllystä.

Kansi pitää ehdottomasti tehdä, ja siihen isommat venat tai sitten muotoilee vakiovenat (auttaa jonkun verran virtauksia). Puristukset jonnekin 11.0:1 pintaan. Kireämpi nokka (ite suosittelen Piper:n BP285:sta. helppo ajaa ja voimaa piisaa aina tuonne 7000rpm:n).

Sitten tietysti säädettävä nokkapyörä että ajotuksen saa kohdilleen. Peltisarja ja tuplat myös hankintaan, että saadaan koneeseen soppaa tarpeeksi.

Jos taitoa rakentamiseen riittää niin vapari on ihan hyvä vaihtoehto rakennella. Mutta turbolla tietysti pääsee helpommalla ja ehkä hieman halvemmalla.

Lähetetty: 17 Loka 2005 16:41
Kirjoittaja Sultzi
Eli jos nuo vakioventtiilit muokkaisi näiden ohjeiden mukaisesti: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/vent ... 0seeti.htm. Kuinka suuri vaikutus olisi niillä isommilla venoilla?

Mistä tuota mainitsemaasi nokkaa saa?

Lähetetty: 17 Loka 2005 17:35
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Eli jos nuo vakioventtiilit muokkaisi näiden ohjeiden mukaisesti: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/vent ... 0seeti.htm. Kuinka suuri vaikutus olisi niillä isommilla venoilla?

Mistä tuota mainitsemaasi nokkaa saa?
vaikea sanoa mikä vaikutus isommilla venoilla on tehoihin, se kun riippuu niin monesta muustakin asiasta... Mutta tuolle teho tavoitteelle riittää vakiovenatkin jos niitä vähän muokkaa.. Mun koneesta noi tehot on jarrutettu muotoilluilla vakio venoilla.

Ja tuota nokaa myy ainaki rallyrace.

Lähetetty: 23 Marras 2005 22:01
Kirjoittaja Sultzi
Millainenkohan on tuollainen Kent Cams FR32 nokka OHC:ssä?

Lähetetty: 23 Marras 2005 22:39
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Millainenkohan on tuollainen Kent Cams FR32 nokka OHC:ssä?
FR32:sta ei kokemusta, mutta piper:n bp285 nokkaa voin kyllä suositella. Kestää pirun hyvin mulla itellä jo takana yli 20tkm eikä nokka pidä minkäämnlaista ääntä. tehoakin on melkein yli tuplaten 1.6:sen. tosin paljon muutakin on tehty kuin nokka vaihdettu.

Lähetetty: 23 Marras 2005 22:43
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti: FR32:sta ei kokemusta, mutta piper:n bp285 nokkaa voin kyllä suositella. Kestää pirun hyvin mulla itellä jo takana yli 20tkm eikä nokka pidä minkäämnlaista ääntä. tehoakin on melkein yli tuplaten 1.6:sen. tosin paljon muutakin on tehty kuin nokka vaihdettu.
No onko 20tkm sitten paljon, huonosti on asiat jos joku nokka menee oikeinkäytettynä tuon alle särki. Tai ainakin itestä tuntuu siltä. :roll:

Lähetetty: 23 Marras 2005 22:58
Kirjoittaja s.o.h.c
Jaakko85 kirjoitti: No onko 20tkm sitten paljon, huonosti on asiat jos joku nokka menee oikeinkäytettynä tuon alle särki. Tai ainakin itestä tuntuu siltä. :roll:
mulle se on paljon kun vertaa edelliseeen nokkaan... ennen oli vakionokka joka kului paskaksi 8tkm:n jälkeen.. motonetistä oli sekin paska hommattu. ;)

mutta halvalla ei saa hyvää... tämänhetkisessä koneessa pelkät seuraajat maksoi ennemmän kuin nokkasarja motonetissä

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:04
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti: mulle se on paljon kun vertaa edelliseeen nokkaan... ennen oli vakionokka joka kului paskaksi 8tkm:n jälkeen.. motonetistä oli sekin läjä hommattu. ;)
Noniin, tuon tarvikenokan heikkouden tiesinkin (halvalla hyvää toteutuu harvoin), mutta kalliin virinenän (pitäisi olla laatua) pitäisi kestää suht normaalikäytössä kuitenkin melko pitkään (eli mun mielestä monta kertaa tuon 20tkm). Tietysti kaikki riippuu kaikesta, esim öljynlaadusta ja sen puhtaudesta ja vaihtovälistä jne jne jne.. :wink:

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:08
Kirjoittaja s.o.h.c
Jaakko85 kirjoitti: Noniin, tuon tarvikenokan heikkouden tiesinkin (halvalla hyvää toteutuu harvoin), mutta kalliin virinenän (pitäisi olla laatua) pitäisi kestää suht normaalikäytössä kuitenkin melko pitkään (eli mun mielestä monta kertaa tuon 20tkm). Tietysti kaikki riippuu kaikesta, esim öljynlaadusta ja sen puhtaudesta ja vaihtovälistä jne jne jne.. :wink:
näinhän se on.. köyhällä ei ole varaa hajottaa nokka paskoilla öljyillä... nykyään koneessa onkin valvoline vr1 racing 10/60. ainakin tähän asti kestänyt.

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:16
Kirjoittaja VesQ
Hmm kyllä itsellä on kestänyt tuo motonetti nokka omassa ajossa 15tkm plus edellisellä puoli vuotta (mitä nyt ajanutkaan). Ainot mikä tuntuu kuluvan on ne todella halvan näköiset nostajat. Suorassa niiden pitäisi olla ja pysyvät alueella muuta tuntuu vaan kuluvan aika reippaasti. Edelleen kun katsoo nokkaa niin hyvä jos on kerennyt edes pinta "kiillottumaan" eli vielä näkyy sitä uuden "sameutta" nokkien pinnassa

Öljyt ollut mobilin superia eli 10W/40 sekä nyt viimeiseksi jotain vanellus tai mitä lie 10W/40

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:25
Kirjoittaja s.o.h.c
VesQ kirjoitti:Hmm kyllä itsellä on kestänyt tuo motonetti nokka omassa ajossa 15tkm plus edellisellä puoli vuotta (mitä nyt ajanutkaan). Ainot mikä tuntuu kuluvan on ne todella halvan näköiset nostajat. Suorassa niiden pitäisi olla ja pysyvät alueella muuta tuntuu vaan kuluvan aika reippaasti. Edelleen kun katsoo nokkaa niin hyvä jos on kerennyt edes pinta "kiillottumaan" eli vielä näkyy sitä uuden "sameutta" nokkien pinnassa

Öljyt ollut mobilin superia eli 10W/40 sekä nyt viimeiseksi jotain vanellus tai mitä lie 10W/40
seuraajat niissä nimeomaan ei kestäkkään... pelkkää räkärautaa... nyt orkkis seuraajat ja toimii kuin kello vaikka on virinokka.

se motonetin nokka saattas kestää ehkä hieman pitempään jos seuraajat ei olisi heti paskana... vaikka tuskin se nokkakaan kestävyydeltään vetää vertoja kunnon virinokille.

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:27
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti: seuraajat niissä nimeomaan ei kestäkkään... pelkkää räkärautaa... nyt orkkis seuraajat ja toimii kuin kello vaikka on virinokka.

se motonetin nokka saattas kestää ehkä hieman pitempään jos seuraajat ei olisi heti paskana... vaikka tuskin se nokkakaan kestävyydeltään vetää vertoja kunnon virinokille.
Tai alkuperäiselle vakionokalle, jolla voi sahata vaikka 500tkm. mulla alkaa vaan seuraajat olemaan melko tasaiset jo.. 8) Siis orikinaalit. :wink:

Lähetetty: 24 Marras 2005 12:36
Kirjoittaja Sultzi
Rallyracesta löysin kyllä nokan, mitä muuta samalla pitäisi ostaa kuin seuraajat (mitkä niistä sivuilla olevista?)?