Sivu 1/1

Ford ohc efi ongelma

Lähetetty: 13 Heinä 2010 10:44
Kirjoittaja ali-89
Elikkäs ongelma on aikas nolo. eli tein tossa kansiremontin sierraani ja tulos oli + - 0.

tehdyt asiat:

-kannesta plaanattiin 1mm
-kanavat siistitty
-kentcams fr 34 nokka+ seuraajat
-venttiili ja seetityöt tehty
-sytytyksen ajoitus tarkistettu remontin jälkeen, säädetty 12¤
-peltisarja 4-2-1 + 2" putki läpivirtaavilla vaimentimilla
-puristuspaineet joka pytyssä 13-13.5 bar(hyvä?)


eli noilla hiluilla tehoa ei tullut. yhtään ja vääntö putosi. :shock: .
säädettävää nokkapyörää koiteltu käännellä eri asentoihin vakio merkeistä ei vaikutusta,sytystä koitettu säädellä ennakkoa lisää ja pois ei vaikutusta.seokset tarkistettu laajakaista lambda mittarilla. ja pysuvät nätisti ja ovat ok. onko kellään mitään ideoita mikä voisi olla vikana...? tehoa tosiian niin vähän että satasen jäkeen 5 vaihteella kiihdyttäminen on mahdotonta.
onko kellään mitään ideoita

Re: Ford ohc efi ongelma

Lähetetty: 14 Heinä 2010 00:16
Kirjoittaja JyriN
Millä mittasit ettei tehoa tullut lisää? Periaatteessa tuon setin pitäisi nostaa tehoja ihan persdynollakin tuntuvasti. :shock:

Se, että vääntö tippu virinokan kanssa on ihan normaalia, noinhan sen kuuluukin toimia, kun maksimitehoa puristetaan korkeammilla kierroksilla (väännön kustannuksella).

Et maininnut tehneesi mitään imupuolelle. Ehkä ahdistus on siellä? Mites säädettävä ruiskun ohjaus? Jos et ole vielä lukenut, niin kannattaa tutustua puma racingin artikkeleihin.

Toi overdriven ketju kannattaa lukea kanssa. Siellä oli juttua, että tehot tippuu ton nokan kanssa, jos pakopuoli on avara. :cry:

Re: Ford ohc efi ongelma

Lähetetty: 14 Heinä 2010 10:20
Kirjoittaja ali-89
jahas olipas mielenkiintoinen artikkerili. Kiitos siitä. ja tosiaaan tuo pako puoli on tosi avara koska pakosarjana on xl sarja. ja siitä 2"tuuba parilla vaimentimella :D täytynee koittaa vakio sarjaa takaisin, jos vähän elpyisi. tosiaan tuossa ohc 3fi:ssä on se surullisen kuuloinen ilmamäärämittari, se nyt ainakin sitä imu puolta kuristaa jos jokin, mutta sen pois heittämiseen tarttis ms,tai muuta ohjelmoitavaa settiä. mutta nyt ei pysty rahallisen tilanteen takia niihin kajoamaan. aika näyttää.

Re: Ford ohc efi ongelma

Lähetetty: 14 Heinä 2010 20:29
Kirjoittaja duckworth
JyriN kirjoitti:Siellä oli juttua, että tehot tippuu ton nokan kanssa, jos pakopuoli on avara. :cry:
Niin mitä tulee nelitahdin viritykseen noin yleisesti ottaen, niin putkisto pitää olla periaatteessa niin avara kuin mahdollista, ainoastaan pakosarjassa lisä huomio on se että jokainen putki on yhtä pitkä -> pakotahdit "eivät häiritse" toisiaan.

Juu, tiedetään, tässä viitataan siihen iän ikuiseen vastapaine myyttiin, 2-tahti ajalta.. :roll:

Re: Ford ohc efi ongelma

Lähetetty: 15 Heinä 2010 19:41
Kirjoittaja emax
Onko nokka ajoitettu ihan astelevyllä ja valmistajan ohjeiden mukaan?
Virinokissa ei aina moottorin omat merkit pidä paikkaansa
Toinen yleispätevä ja epätarkempi vaihtoehto on säätää vaihtovaiheessa mittakellolla imuventtiili 0,50 milliä enemmän auki kuin pakoventtiili, kun mäntä on yläkuolokohdassa.

Re: Ford ohc efi ongelma

Lähetetty: 16 Heinä 2010 09:39
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti: Niin mitä tulee nelitahdin viritykseen noin yleisesti ottaen, niin putkisto pitää olla periaatteessa niin avara kuin mahdollista, ainoastaan pakosarjassa lisä huomio on se että jokainen putki on yhtä pitkä -> pakotahdit "eivät häiritse" toisiaan.

Juu, tiedetään, tässä viitataan siihen iän ikuiseen vastapaine myyttiin, 2-tahti ajalta.. :roll:
No, itse asiassa en viitannu tuohon 2t ilmiöön. Sen verran on tullut moottoriartikkeleita luettua tuota kölninrautaa ihmetellessä, että tuon jätän mainitsematta automaattisesti. Tuossa v6:ssa ei ole noudatettu oikein mitään moottorin kunnollisen hengityksen periaatteita (mutta tämä ketju ei ole sitä ihmettelyä varten) . :lol: Viittasin vain tuon Overdriven keskustelussa mainittuun kirjoittajan omakohtaiseen kokemukseen (Jarmo Y, about sivun keskellä), että teho tippuu tolla nokalla, kun lisätään peltisarja ja avara putki.

Minun veikkaus syyksi on nokan ominaisuudet ja se, että imu- ja pakopuoli ovat eriparia. Ts. overlap ei toimi oikein, vaan jostain syystä pakopuolen alipaine ei auta imukanavan tyhjentämisessä sylinteriin, vaan jopa haittaa sitä. Joku jolla on enemmän kokemusta, osaisi ehkä kertoa ihan tarkalleen, että mikä menee vikaan ja kuinka se korjataan. :roll:

Jos vielä spekuloisi tilanteella, niin voi olla, että pakopuoli virtaa niin hyvin, että pakosarjan alipaine on jo hävinnyt, kun overlap astuu kuvaan ja imupuoli aukeaa. Tällöin imusarjan virtaus joutuu taistelemaan hetken vastaan nousevan männän kanssa ja täytös jää väkisin heikoksi?

Mä kokeilisin vakionokalla ja virisarjalla, sekä toisinpäin, että millä tulee parhaat hepot. :mrgreen: Lopputuloksena varmaan myisin ton nokan ja hommaisin tilalle toisen, joka on ehkä kustomoitu tolle avaralle pakopuolelle (vähemmän overläppiä), mutta jossa on reilusti nostoa (vrt. toi racing puman artikkeli). Ja tämä siis sillä varauksella, että omaa kokemusta ohc:n virittämisestä ei ole. :lol: