Sivu 1/4
kanavien porttaus
Lähetetty: 15 Loka 2005 14:50
Kirjoittaja late
Onkos tällä foorumilla moni porttaillut noita kanavia itse?millaisin tuloksin?ja mistä päin kanavaa?Alan kirjallisuuttahan löytyy lähinnä englannin kielisenä,suomen kielellä ainakin graham bellin kirjoittama uusi auto tekniikka jossa on juttu myös kanavien porttauksesta.mutta kertokaa omia kokemuksia jos on,ei pelkästään et vie se kansi alanfirmaan,toki niistäkin voi kertoa esim.hyvät firmat ja niiden hinnat.ja erityisesti chv tietous kiinnostaa.
Lähetetty: 15 Loka 2005 15:58
Kirjoittaja Sultzi
Itseäni taas kiinnostaisi noiden kenttiläisten kansien parantelu kotikonstein, jos joku tietäväinen voisi neuvoa ja kertoa teoriaa enemmän, olisin kiitollinen

Lähetetty: 15 Loka 2005 17:49
Kirjoittaja late
juups,taidatkin olla mototista tuttu sultzi?
Lähetetty: 15 Loka 2005 19:50
Kirjoittaja s.o.h.c
No ohc:n kannen porttasin ite ja ei ne tehot ainakaan tippuneet. Kanavista poistin kaikki valupurseet ja terävät kulmat. Venttiilien kurkut avarsin niin suureksi kuin venalautanen antoi myöden. Palotilat kiillottelin ja muokkasin palotiloja venalautasten ympäriltä mahdollisimman tasaiseksi...
Vakio venat muotoiltiin uusiksi "viri pajalla", jossa kantta myös laskettiin 2mm.
Kone siis 1.6ohc (taunus lohko) jossa tehoa jotain 70hv vakiona. Viritysten jälkeen koneesta penkitettiin 137hv. Toki koneeseen tehtiin muitakin muutoksia kuin kansi. ->tuplat, kireämpi nokka, peltisarja, säädettävä nokkapyörä jne..
Kuvia kannesta löytyy
täältä
..niin ja kannen porttasin des hamill:n kirjoittaman how to power tune ford sohc engines opuksen mukaan. Erittäin hyvä kirja jos ohc myllyjen kanssa ropaa...
Lähetetty: 15 Loka 2005 20:08
Kirjoittaja heräkulmanruhtinas
Kenttiläisen kannen valujälki on sevverran hirveetä, että jo auttaa kun kivellä surraa isommat valunjämät kanavista pois. Ainakin tulee ihtelle parempi mieli! Tokkopa tehoakaan laskee.
Lähetetty: 15 Loka 2005 20:12
Kirjoittaja VesQ
Tuolla on ihan hyviä vinkkejä
http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm
Siellä on ihan Ohchen tutustuttu tarkemmin
Lähetetty: 15 Loka 2005 22:49
Kirjoittaja Sultzi
late kirjoitti:juups,taidatkin olla mototista tuttu sultzi?
Sieltähän minä juu
Itselle kun tulee tuohon Cortinaan 1.6l kentti ja sitä sitten viritetään, niin eikös siihen olisi hyvä laittaa 1.3l kentin kansi? Mitä muuta pitäisi samalla muuttaa?
Lähetetty: 15 Loka 2005 22:58
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Sieltähän minä juu
Itselle kun tulee tuohon Cortinaan 1.6l kentti ja sitä sitten viritetään, niin eikös siihen olisi hyvä laittaa 1.3l kentin kansi?
Ei.
Lähetetty: 15 Loka 2005 22:59
Kirjoittaja Sultzi
Jossain täällä näin sanottiin, että olisi parempi.
Lähetetty: 15 Loka 2005 23:06
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Jossain täällä näin sanottiin, että olisi parempi.
Ainut hyöty mikä vois tulla mieleen olis se jos 1.3:sessa olis palotila kannessa pienempi se nostais puristuksia. Mutta kenteissähän palotila on männässä ja kannet suoria (=ei palotilaa kannessa). Paitsi jossain vanhemmissa kenteissä on myös ollu pieni palotila kannessakin.
1.3:sen venat ovat pienemmät kuin 1.6:sessa joten en näe mitään järkeä laittaa 1.3:sen kantta 1.6:seen..
Lähetetty: 15 Loka 2005 23:10
Kirjoittaja late
laita 1,3 männät 1,6 litraseen,kuulemma näin saa kenttiin helposti lisää puristeita.
Lähetetty: 15 Loka 2005 23:11
Kirjoittaja s.o.h.c
late kirjoitti:laita 1,3 männät 1,6 litraseen,kuulemma näin saa kenttiin helposti lisää puristeita.
tämä toimii kyllä

Lähetetty: 15 Loka 2005 23:15
Kirjoittaja Sultzi
No itseltä löytyy kyllä tuosta tallista tuon alkuperäinen kone, eli 1.3l kentti. Siitä jos iskisi männät uusilla rengasarjoilla? Männät tuskin ovat hirveästi osumaa ottaneet, renkaat lähinnä kuluneet?
kanavien
Lähetetty: 17 Loka 2005 11:05
Kirjoittaja Hoppa
Alottasin homman silleen että jos on outo kansi niin hommaisin toisen harjoittelukanne jonka katkaisisin imu ja pako kanavien kohdalta vannesahassa.
Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.
Tarkoitushan on saada hyvä seos pyörteilemään oikealla tavalla että se täyttäisi sylinterin mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Pakokaasut tulisi saada poistumaan sylinteristä mahdollisimma pienellä vastuksella ja estämään takaisin virtaus. Oikein miyoitettu pakosarja ja sen oikea sovitus on mainio apu tähän.
Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Lähetetty: 17 Loka 2005 11:47
Kirjoittaja late
juu tarkoitus olis hommata joku paska kansi,yhellä netti sivulla oli laitettu volvon kansi tollai paloiks ku sanoitkin.ei nyt mitään kauheesti olla suurentamassa,jos ny vaik ihan aluks noita valupurseita yms.ni poistelis ja koettettas hieman jouheempi kanava saada.
Lähetetty: 17 Loka 2005 11:49
Kirjoittaja Sultzi
Tuossa VesQ:n laittamassa linkissä on selvät mitoitukset kanaviin ja onhan siellä kansi halkaistukin, jotta näkee paksuudet:
http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm.
Re: kanavien
Lähetetty: 17 Loka 2005 16:11
Kirjoittaja s.o.h.c
Hoppa kirjoitti:Alottasin homman silleen että jos on outo kansi niin hommaisin toisen harjoittelukanne jonka katkaisisin imu ja pako kanavien kohdalta vannesahassa.
Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.
Ei se kannen porttaus ole aina vain kanavien suurentamista. esim. ohc:ssa kanavat on jo vakionakin aika horot.
Hoppa kirjoitti:
Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Mitään vituix laiteta... kerralla kuntoon

Lähetetty: 17 Loka 2005 17:20
Kirjoittaja VesQ
Ottaen sitten huomioon että se kansi joka on halkaistu on OHCstä, kenttiläinen on taas aivan oma maailmansa
Lähetetty: 19 Loka 2005 12:48
Kirjoittaja country sedan
Kenttiläisessähän on oikeasti liian pieni imukanava, pakopuoli on sinnepäin.
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
Lähetetty: 19 Loka 2005 13:49
Kirjoittaja Eemeli
country sedan kirjoitti:
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
HÖPS!... sanon minä. On tullu pyöriteltyä useaakin eri kansiwelhon tekemää OHC kantta, jotka virranneet +200hv. Jokaisessa niissä on pakopuoli jätetty lähes alkuperäisiin mittoihinsa. Pikkusen sieltä täältä otettu tavaraa pois ja purseet poistettu.
Lähetetty: 19 Loka 2005 15:51
Kirjoittaja Jaakko85
country sedan kirjoitti:Kenttiläisessähän on oikeasti liian pieni imukanava, pakopuoli on sinnepäin.
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
minä oon taas kuullut että pakokanavat on liian isot jo vakiona..
Lähetetty: 19 Loka 2005 22:06
Kirjoittaja Eemeli
Jaakko85 kirjoitti:
minä oon taas kuullut että pakokanavat on liian isot jo vakiona..
Jep niin minäkin olen kuullut. Niin hullulta kuin se kuulostaakin tai näyttää siinä kannessa, et ovat jo alkup. liian isot. Ei se näkö/koko vaan juurikin se virtaus on mikä ratkaisee.
Lähetetty: 20 Loka 2005 10:43
Kirjoittaja late
kattelin et prostreet sivuilla oli myös kannen porttaukseen liittyvää juttua,kannattaa kattoo.ja jostain muistan lukeneeni et vakiopako kanava on usein hyvän kokoinen tai jopa liian iso?
Lähetetty: 20 Loka 2005 12:27
Kirjoittaja country sedan
Eemeli kirjoitti:
HÖPS!... sanon minä. On tullu pyöriteltyä useaakin eri kansiwelhon tekemää OHC kantta, jotka virranneet +200hv. Jokaisessa niissä on pakopuoli jätetty lähes alkuperäisiin mittoihinsa. Pikkusen sieltä täältä otettu tavaraa pois ja purseet poistettu.
Sehän on tunnettu tosiasia että imukanava oharissa riittävän, miltei liiankin iso. Pakokanva sitä ei ole. Eihän toki sitäkään millään jääkairalla tehdä.
Lähetetty: 20 Loka 2005 13:00
Kirjoittaja Jaakko85
country sedan kirjoitti:
Sehän on tunnettu tosiasia että imukanava oharissa riittävän, miltei liiankin iso. Pakokanva sitä ei ole. Eihän toki sitäkään millään jääkairalla tehdä.
Tunnut tietävän hyvin, onko perusteluita. minä en tiedä hyvin, mulla niitä perusteluita ei olekkaan

(en oo käyttäny kansia penkissä ym jne jne)