Sivu 1/1

Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 30 Kesä 2010 11:42
Kirjoittaja motukka
Käytin 99 Mondeota ilmastointihuollossa. Vuotoja ei löytynyt ja kylmäaineet lisättiin. Ilmastoinnin paine oli korjaajan mielestä liian suuri ja tämä voisi ehkä sitten aiheuttaa että kylmäaineet jostain raosta lentäis pihalle. Viime kesänä ilmastointihuollon jälkeen kylmäaineet katosi n. 600 kilometrin ajon jälkeen.

Suositeltiin kennon pesua painepesurilla. Jotenkin tämä kuulostaa aika uhkarohkealta hommalta :shock:. Kurkkasin maskin takaa kennoa ja kyllä se aika likainen oli ja ötököitä täynnä. Onko kenelläkään kokemusta kennon puhdistamisesta painepesurilla tai ilman?

Re: Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 30 Kesä 2010 13:23
Kirjoittaja sierra_driver
Saahan painepesurista painetta pienemmälleenkin. :wink: Ja vielä kun laittaa kunnon pesuainetta niin kyllä pitäis puhistua.

Re: Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 01 Heinä 2010 02:57
Kirjoittaja BlackEscort
Semmosta KUNNOLLISTA raskaankalun pesuainetta hommaat ni et tarvii kuin napolla ämpäristä heittää sitä vettä sinne ni jo lähti ötökät....

Re: Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 01 Heinä 2010 20:25
Kirjoittaja sierra_driver
Vanhalla tiskiharjalla lähtee myös hyvin. :D

Re: Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 03 Heinä 2010 15:01
Kirjoittaja J
Tekniikanmaailmassa oli jokin aika sitten vertaillua ilmastoinnin huoltopalveluista ja taisivat kaikki huoltoliikkeet pärjätä aika huonosti. Siinä vertailussa oli tehty pieni vuoto kylmäainepiirin eikä sitä muistaakseni kovinkaan moni huoltoliike ollut huomannu.

Veikkaisin että mondeosi kylmäainepiirissä on pieni tai ehkäpä isompikin vuoto, jota huoltoliike ei ole huomannut.
Omasta mielestäni auton ilmastoinnin pitäisi toimia ainakin viisi vuotta ennenkuin pitäisi kylmäaineita lisäillä. Höyrystin ja lauhdutin pitää tietenkin tarvittassa puhdistaa, jotta ilmastointi toimii tehokkaimmin.

Toimiihan jääkaapitkin kymmeniä vuosia ja toimintaperiaate on sama kuin auton ilmastoinnissa.
Auton kylmäainepiirissä saattaa letkujen ja putkien liitokset pikkasen päästä vuotamaan toisin kuin jääkaapissa, missä kaikki putket on usein juottamalla liitetty. Kompurakin on autossa yksi mahdollinen vuotopaikka jonka ei pitäisi kuitenkaan päästää kylmäaineita karkuun noin lyhyessä ajassa jos sitä ilmastointia käytetään riittävän usein ettei tiivisteet ole pääseet kuivumaan.

Aika erikoinen huoltoliike jos neuvoivat pesemään lauhduttimen painepesurilla.
Jos veisin oman auton ilmastointihuoltoon, niin saisivat sitten siellä huollossa laittaakkin siitä kaiken kuntoon, eikä vaan antaa neuvoja mitenkä se saataisiin ehkä korjattua.
Turha maksaa pelkästä kylmäainetäytöstä jos sinne on vuosi sitten lisätty kylmäainetta ja ovat jo päässeet karkuun.
Melkeen voisi verrata polttoaine tankin vuotamiseen että huollossa vaan tankattaisiin täyteen ja hehotettaisiin paikkaamaan reikä.

Kennon pesuun suosittelen suihkutettavan jotain pesuainetta jonka annetaan vaikuttaa jonkin aikaan ja sitten vedellä huuhdellaan. Jos ei lika silloin irtoa, niin sitten jollain sopivan pehemeällä harjalla hankaamaan varoen ettei kenno vaurioidu.

Re: Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 03 Heinä 2010 18:42
Kirjoittaja jsel
J kirjoitti: Omasta mielestäni auton ilmastoinnin pitäisi toimia ainakin viisi vuotta ennenkuin pitäisi kylmäaineita lisäillä. Höyrystin ja lauhdutin pitää tietenkin tarvittassa puhdistaa, jotta ilmastointi toimii tehokkaimmin.

Toimiihan jääkaapitkin kymmeniä vuosia ja toimintaperiaate on sama kuin auton ilmastoinnissa.
Ja lämpötilanmuutoksetkin on jääkapin käyttölämpötilatkin on ihan vastaavat kuin auton ilmastoinnilla? Lämpösestä tallista pihalle pakkaseen? Meinaat ettei mitenkään voi vaikuttaa?

Re: Lauhduttimen pesusta

Lähetetty: 05 Heinä 2010 12:12
Kirjoittaja J
jsel kirjoitti: Ja lämpötilanmuutoksetkin on jääkapin käyttölämpötilatkin on ihan vastaavat kuin auton ilmastoinnilla? Lämpösestä tallista pihalle pakkaseen? Meinaat ettei mitenkään voi vaikuttaa?
Kyllähän ne lämpötilan muutokset ja tärinä vaikuttaa kylmäainepiirin kestoikään, mutta toiminnan kannalta on kuitenkin tärkeää että järjestelmä pysyy tiivinä. Tärinä ja kompressorin rakenne taitavat autoissa olla se suurin syy mahdollisiin vuotoihin. Lämpötilan muutoksien en usko olevan se suurin syy kylmäaineen karkailuun, koska monessa muussakin lämpöpumpussa tapahtuu lämpötilanvaihteluja eivätkä ne päästä kylmäaineita karkuun.