Mondeo -02 Tdci 2.0 d-suuttimien vaihto tai korjaus ?
Lähetetty: 11 Kesä 2010 17:20
Minulla tuli Mondeoon ( vm. 2002 Tdci ) tyyppivika eli hehkun merkkivalo alkoi palaa ja tehot hävisivät olemattomiin. No. meninpä taas merkkihuoltoon ja siellä luettiin vikakoodit oikein Fordin omalla lukulaitteella. Tuomio oli koodien mukaan heti ihan selvä: ykkössuutin vain vaihtoon ja hinta on sille pöyristyttävä 450 € /kpl !!!+ työ tietenkin. Tutkin, hyvistä ja halvoista varaosien nettiostokokemuksistani johtuen, ebay:sta hintoja suuttimille Saksassa ja Englannissa ja nehän olivat aivan toista luokkaa - tietenkin. Puolet tai alle näistä Suomen merkkihuollon pyytämistä käsittämättömistä sikahinnoista . Tuossa koneessa on näköjään Lucas-suuttimet.
Ennen kuin tilasin mitään ebaysta menin ONNEKSI vielä ihan oikeiden ammattilaisten diesel-korjaamoon ja siellä vika oli heti selvä ilman mitään suuttimen vaihtoa! Suuttimen kunto on kuulemma penkissäkin testattuna ihan hyvä, mutta sen koodit vain olivat hävinneet jostain syystä pois ja se ei toiminut. Koodien laittoon meni puoli tuntia ja hinta oli muutaman kympin. Siihen kyllä tarvittiin Lucasin oma koodien luku- ja korjauslaite. Mikään tusinalaite ei kuulemma toimi ja sen uskon kyllä, kun näin laitteen.
Kysymys: Onko teillä kokemuksia tällaisesta? Pysyykö tuo koodi tallessa, vai onkohan sillä taipumus pudota taas uudelleen? Koodeja voi tietenkin laittaa hyvinkin monta kertaa tuohon yhden suuttimen hintaan.
Sen tämä taas opetti, että ainakin Fordin diesel-ongelmissa kannattaa kysyä ammattilaiselta eikä miltään "merkkikorjaamolta". Mietin vielä, monikohan suutin on vaihdettu tuollaisilla sikahinnoilla aivan turhaan eikä edes kokeilla uusia koodeja ensin.
Ennen kuin tilasin mitään ebaysta menin ONNEKSI vielä ihan oikeiden ammattilaisten diesel-korjaamoon ja siellä vika oli heti selvä ilman mitään suuttimen vaihtoa! Suuttimen kunto on kuulemma penkissäkin testattuna ihan hyvä, mutta sen koodit vain olivat hävinneet jostain syystä pois ja se ei toiminut. Koodien laittoon meni puoli tuntia ja hinta oli muutaman kympin. Siihen kyllä tarvittiin Lucasin oma koodien luku- ja korjauslaite. Mikään tusinalaite ei kuulemma toimi ja sen uskon kyllä, kun näin laitteen.
Kysymys: Onko teillä kokemuksia tällaisesta? Pysyykö tuo koodi tallessa, vai onkohan sillä taipumus pudota taas uudelleen? Koodeja voi tietenkin laittaa hyvinkin monta kertaa tuohon yhden suuttimen hintaan.
Sen tämä taas opetti, että ainakin Fordin diesel-ongelmissa kannattaa kysyä ammattilaiselta eikä miltään "merkkikorjaamolta". Mietin vielä, monikohan suutin on vaihdettu tuollaisilla sikahinnoilla aivan turhaan eikä edes kokeilla uusia koodeja ensin.