Turbon huolto - Tee-se-itse
Lähetetty: 10 Kesä 2010 21:55
Päittäisvälyksestä kärsivän Garrett TB03:n kunnostusta. Ei mikään ihme juttu tehdä itse, jos laakerointi ei ole täysin tuhoutunut.
Eli tässä olisi potilas. Noin 0,1-0,2mm päittäisvälystä tuntui. Lisäksi öljyä pukkasi imupuolelle (tosin johtui ehkä siitä kun paluu meni öljypinnan alapuolelle). Irrotus pakopesästä kävi helposti, vähän lämmitystä kuumailmapuhaltimella ja muovivasaraa. Siivet ovat ehjät, samoin pakopesä oli virheetön joten kallista remonttia ei tule.

Tilasin korjaussarjan joka maksoi 78€:

Siitä se lähti purkautumaan:

Akseli lähtee vetämällä ja poikittaislaakerit ovat segereillä (joissa on muuten äärimmäisen pienet reijät joihin oikein mitkään pihdit ei mahdu)
Pakopuolen pääty yleensä karstoittuu pahasti. Käytin varmaan puoli pulloa brake cleaneriä tässä koko hommassa:




Uploaded with ImageShack.us
Kuuman puolen tiivisterenkaan ura oli myös karstainen. Se pitää puhdistaa hyvin hiilikarstasta joka jumittaa renkaan pyörimistä.

Nyt kaikki on valmista kasaukseen. Ensimmäisenä laitoin akselille tiivisterenkaan.

Päittäisvälyksen laakeroinnin hela näyttää tältä. Maksaa noin 30€ jos erikseen tilaa. Siihenkin on asennettu uusi rengas. Itse laakerilevy on teräksinen (alkuperäisenä se oli pronssia). Saa nähdä kestääko pitempään (luulisi?)


Päätylevy, jossa jousi joka puristaa päittäislaakeroinnin keskiötä vasten.

Uploaded with ImageShack.us
Päätylevy asennettuna:


Sitten vielä turbiinisiiven asennus. Tässä vaiheessa pitää saada siivet tarkasti samaan kohtaan toisiinsa nähden, kuin ennen irrotusta. Mutterissa ei ollut tasapainotuksia, vain siivissä, joten sen puolesta kiristys oli helppo.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Ja lopuksi kompurapesän asennus.

Uploaded with ImageShack.us
Helppo homma ja joku säästi taas xxx€ 8)
Eli tässä olisi potilas. Noin 0,1-0,2mm päittäisvälystä tuntui. Lisäksi öljyä pukkasi imupuolelle (tosin johtui ehkä siitä kun paluu meni öljypinnan alapuolelle). Irrotus pakopesästä kävi helposti, vähän lämmitystä kuumailmapuhaltimella ja muovivasaraa. Siivet ovat ehjät, samoin pakopesä oli virheetön joten kallista remonttia ei tule.

Tilasin korjaussarjan joka maksoi 78€:

Siitä se lähti purkautumaan:

Akseli lähtee vetämällä ja poikittaislaakerit ovat segereillä (joissa on muuten äärimmäisen pienet reijät joihin oikein mitkään pihdit ei mahdu)
Pakopuolen pääty yleensä karstoittuu pahasti. Käytin varmaan puoli pulloa brake cleaneriä tässä koko hommassa:




Uploaded with ImageShack.us
Kuuman puolen tiivisterenkaan ura oli myös karstainen. Se pitää puhdistaa hyvin hiilikarstasta joka jumittaa renkaan pyörimistä.

Nyt kaikki on valmista kasaukseen. Ensimmäisenä laitoin akselille tiivisterenkaan.

Päittäisvälyksen laakeroinnin hela näyttää tältä. Maksaa noin 30€ jos erikseen tilaa. Siihenkin on asennettu uusi rengas. Itse laakerilevy on teräksinen (alkuperäisenä se oli pronssia). Saa nähdä kestääko pitempään (luulisi?)


Päätylevy, jossa jousi joka puristaa päittäislaakeroinnin keskiötä vasten.

Uploaded with ImageShack.us
Päätylevy asennettuna:


Sitten vielä turbiinisiiven asennus. Tässä vaiheessa pitää saada siivet tarkasti samaan kohtaan toisiinsa nähden, kuin ennen irrotusta. Mutterissa ei ollut tasapainotuksia, vain siivissä, joten sen puolesta kiristys oli helppo.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Ja lopuksi kompurapesän asennus.

Uploaded with ImageShack.us
Helppo homma ja joku säästi taas xxx€ 8)