Sivu 1/1

tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 10 Kesä 2010 21:20
Kirjoittaja tommolavi
01vm mondeo diesel mikä häikkä ku tyhjäkäynti tärisyttää koko autoa muuten käy hyvin ja tehot tallella mistä osaa alkaa vikaa etsiin.

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 10 Kesä 2010 22:33
Kirjoittaja pvdriver
eikös tuo ole enemmän tai vähemmän diisselien ominaisuus? :roll: vai olisiko tyhjäkäyntikierrokset liian alhaalla?

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 12 Kesä 2010 01:00
Kirjoittaja jazzopa
Semmoinen insinöörien aivopieru kuin kaksoismassavauhtipyörä saa kannatusäänen täältä.

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 12 Kesä 2010 10:05
Kirjoittaja ekatop
Minustakin tuo viittaisi siihen insinöörien idiotismiin eli 2-massavauhtipyörään. Niitä on monissakin autoissa valitettavasti - ja ihan turhaan.

Minun kokemukseni vuoden takaa tuosta massapyöräongelmasta voit lukea linkin takaa näiltä sivuilta.

viewtopic.php?f=4&t=23387

Jos vain pystyt odottamaan varaosia ehkä viikon, älä missään nimessä hanki ns. merkkikorjaamolta noita 2-massavauhtipyörän remontin osia , koska saat varmasti laadukkaita osia netistä puoleen hintaan, jopa allekin. Ne esim. ebay:n kautta noin 500 eurolla kotiin tuotuna. Koko kytkinasetelma menee aina uusiksi samalla. Vaihtotyöhön menee saman verran rahaa ja noin yksi työpäivä. Vaihteisto on irroitettava jne. mikä vie aikaa tuhottomasti.

Tarkistuta starttimoottori samalla, onko rikkoutumassa oleva 2-massavauhtipyörä mahdollisesti särkenyt sen täristessään tai siitä irtoava metallipöly pilannut sen mekanismeja. Ainakin minulla oli tehnyt niin ja sekin meni sitten uusiksi ( myöhemmin ). Mondeon startti on rakenteeltaan ihan ihmeellinen, muista poikkeava ja helposti särkyvä Fordin insinöörien tyhmyyden osoitus.Hintaa pari sataa euroa.

Toinen tarkistettava asia on nokka-akselin asennontunnistin, jonka vauhtipyörästä irtoava metallipöly voi pilata ja moottori sammuu sitten yhtäkkiä kovemmilla kierroksilla eikä käynnisty helposti . Tunnistimen vaihtaa kyllä itsekin helposti ja se maksaa pari kymppiä. Tuo on yksi lukemattomista Mondeon tyyppivioista.Minulla on jo kokemusta kummastakin ongelmasta liittyen tuohon 2-massapyörään.

Seuraava autoni ei tule olemaan ainakaan Ford.

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 13 Kesä 2010 01:58
Kirjoittaja jazzopa
Tuo kaksoismassalimppuremontti on kyllä JÄRKYTTÄVÄN kallis operaatio teettää liikkeessä.

Itse vaihdoin omaan kulineeseen kiinteän vauhtipyörän. Koko kytkin setti (kiinteä vauhtipyörä, levy, paineasetelma ja painelaakeri) kotiin kannettuna alle 400€. Vaihdossa meni osaavan kaverinkin kanssa "oma aikansa", mutta seuraavalla kerralla onnistuu murto-osassa kun jossain vaiheessa otamma kaikella todennäköisyydellä saman kohtalon edessä olevan sukulaismiehen auton työn alle.

Toistaiseksi kokemukset positiivisia. Ei enää täristä eikä kalkata, kaikki väännöt tallella ja kykintuntuma hyvä. Kaikinpuolin onnistunut konversio. Jospa tuon mondeon saisi ajella tuolla kokoonpanolla sitten paaliin asti...

Niin ja osat tuli yllättäen internautin ihmeellisestä ebaysta.

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 13 Kesä 2010 12:55
Kirjoittaja ekatop
Mielenkiintoista. Kysyin myös vaihtamista kiinteään siltä "merkkikorjaamolta" ja he kielsivät vaihtamasta.Tuskin taaskaan tiesivät, mitä puhuivat.

Olisi pitänyt vain uskoa, että sen saa vaihtaa, kun monilla eri keskustelupalstoilla on kerrottu vaihdosta.Kiinteä kestää varmasti ja on halvempikin.

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 15 Kesä 2010 16:02
Kirjoittaja jamppevaan
Kai tuossa kiinteässä vauhtipyörässä on se taustalla että se voi aiheuttaa ylimääräistä rasitusta vaihdelaatikolle & kampuralle.

Mutta tiedä sitten onko sillä käytännön vaikutusta normiajossa. Käsittääkseni esim. Avensikseen vaihdetaan kaksoismassapyörän tilalle kiinteää ihan merkkihuollonkin toimesta. Ja ilmeisesti kiinteät eivät ole aiheuttaneet sen suurempia ongelmia.

Re: tyhjäkäynti tärryttää 01 mondeo

Lähetetty: 16 Kesä 2010 00:18
Kirjoittaja jazzopa
ekatop kirjoitti:Mielenkiintoista. Kysyin myös vaihtamista kiinteään siltä "merkkikorjaamolta" ja he kielsivät vaihtamasta.Tuskin taaskaan tiesivät, mitä puhuivat.

Olisi pitänyt vain uskoa, että sen saa vaihtaa, kun monilla eri keskustelupalstoilla on kerrottu vaihdosta.Kiinteä kestää varmasti ja on halvempikin.
Tuskin sitä saisikaan vaihtaa, mutta täällä ainakin painoi vaakakupissa remontin hinta vs. ajoneuvon arvo vs. ajoneuvon oletettu elinikä.

jamppevaan kirjoitti:Kai tuossa kiinteässä vauhtipyörässä on se taustalla että se voi aiheuttaa ylimääräistä rasitusta vaihdelaatikolle & kampuralle.

Mutta tiedä sitten onko sillä käytännön vaikutusta normiajossa. Käsittääkseni esim. Avensikseen vaihdetaan kaksoismassapyörän tilalle kiinteää ihan merkkihuollonkin toimesta. Ja ilmeisesti kiinteät eivät ole aiheuttaneet sen suurempia ongelmia.


Tämän saman käsityksen olisin kuullut samaan hengenvetoon kuin että nykydieseleiden hirmuväännöt vetää paikat mutkalle, mutta eiköhän siellä ennemmin mene paikat rikki sillä kun ajetaan rikkinäisillä kytkinpaketeilla. Kun tuo dmf kuluu loppuun niin siellähän ei ole minkään valtakunnan joustoa vaimentamassa ns. kiertovärähtelyä, vaimitäsenyt oli. Vai olenko ihan hakoteillä? Omastakin oli vauhtipyörä melko hurjan näköinen laitos ja jotkut kuulemma ajavat näitä niin loppuun ettei enää kulje kuin hinurin lavalla. Sitten ihmetellään kun hajosi kytkinrempan jälkeen laatikko.. :shock: