Escort 1.8TD 1997 kytkin rikki ?
Lähetetty: 05 Kesä 2010 12:24
Tervehdys,
otsikon mukaisella Ford Escortilla on nyt ajettu 270000km.
Keväällä 1. ja 2. vaihteet alkoivat mennä huonosti päälle, ja kiristin kytkinpolkimessa olevaa säätöruuvia. Hyvä tuli.
Viikko sitten jotain hajosi. Kytkinpoljin painui lattiaan eikä noussut.
Moottoritilan puolelta, vaihdelaatikosta löytyi kytkinhaarukan akseli ja siitä kytkinvipu, johon kytkinvaijeri tulee kiinni. Kyseinen paksu lattarautavipu oli murtunut poorireijän kohdalta. Ilmeisesti aika yleinen vika. Sain sen hitsautettua töissä kuntoon.
Asensin korjatun vivun paikalleen ja samaan asentoon (tein ennen irrotusta kytkinhaarukan akseliin merkin, ja lisäksi akselissa olikin lukituspultille ura joka sallii vain yhden, oikean asennon).
Mutta: kytkinpoljin painuu edelleen jousensa vetämänä lattiaan. Kun kytkinvivusta ottaa kiinni ja kääntelee, se kääntyy noin 15-30 astetta ja sitten kuuluu metallinen "klak" liikealueen kummassakin päässä. Minkäänlaista vastusta tai jousivoimaa ei tunnu, vipu on täysin "veltto".
Onko näitä kytkinhaarukoita tai akseleita murtunut poikki?
Kytkin ei ole koskaan luistanut, eikä painelaakeri pitänyt minkäänlaista ääntä.
Minkälainen urakka on aukaista kytkin, tarviiko erikoistyökaluja, onnistuuko betonilattiaisessa autotallissa tunkin ja alustapukkien kanssa? Tee-se-itse oppaat käsittelevät lähinnä bensiiniversioita, onko dieselversiossa jotain erityistä huomioitavaa?
otsikon mukaisella Ford Escortilla on nyt ajettu 270000km.
Keväällä 1. ja 2. vaihteet alkoivat mennä huonosti päälle, ja kiristin kytkinpolkimessa olevaa säätöruuvia. Hyvä tuli.
Viikko sitten jotain hajosi. Kytkinpoljin painui lattiaan eikä noussut.
Moottoritilan puolelta, vaihdelaatikosta löytyi kytkinhaarukan akseli ja siitä kytkinvipu, johon kytkinvaijeri tulee kiinni. Kyseinen paksu lattarautavipu oli murtunut poorireijän kohdalta. Ilmeisesti aika yleinen vika. Sain sen hitsautettua töissä kuntoon.
Asensin korjatun vivun paikalleen ja samaan asentoon (tein ennen irrotusta kytkinhaarukan akseliin merkin, ja lisäksi akselissa olikin lukituspultille ura joka sallii vain yhden, oikean asennon).
Mutta: kytkinpoljin painuu edelleen jousensa vetämänä lattiaan. Kun kytkinvivusta ottaa kiinni ja kääntelee, se kääntyy noin 15-30 astetta ja sitten kuuluu metallinen "klak" liikealueen kummassakin päässä. Minkäänlaista vastusta tai jousivoimaa ei tunnu, vipu on täysin "veltto".
Onko näitä kytkinhaarukoita tai akseleita murtunut poikki?
Kytkin ei ole koskaan luistanut, eikä painelaakeri pitänyt minkäänlaista ääntä.
Minkälainen urakka on aukaista kytkin, tarviiko erikoistyökaluja, onnistuuko betonilattiaisessa autotallissa tunkin ja alustapukkien kanssa? Tee-se-itse oppaat käsittelevät lähinnä bensiiniversioita, onko dieselversiossa jotain erityistä huomioitavaa?