Escort mk5, öljynpaineet startissa
Lähetetty: 05 Kesä 2010 09:13
Sigun mukainen 1.8 Zetec alkoi pitämään sirisevää ja suhisevaa käyntiääntä. Epäilin aluksi jakopään jonkin rullan laakeria, mutta ilmeisesti ääni tulee moottorin sisältä. Vika alkoi niin, että ensin Escort kävi starttauksen jälkeen kolmella pytyllä (venttiilin nostajan jumittamisen vuoksi). Se on aikaisemminkin tehnyt niin, mutta viimeisen kerran jälkeen moottorin ilmaantui sivuääni.
Kun auton starttaa, öljynpaineen valo palaa n. 5 sekunnin ajan. Aiemmin se on sammunut välittömästi starttauksen yhteydessä, oli kone sitten kuuma tai kylmä. Nyt kylmänä käynnistäessä öljyvalo palaa. Kun se sammuu, kuuluu pieni vinkaisu koneesta. Sen jälkeen kone käy aivan normaalin ja hyvän tuntuisesti, kunnes moottori lämpenee normaalisti. Sitten alkaa sirisevä ja suhiseva käyntiääni n. 2000 rpm tienoilla.
Kysymys: Voiko koneessa olla laakerivika? Jos on, niin miksi se ilmestyi samaan aikaan, kun venttiikoneisto kronklaa? Voivatko huonot venttiilinnostimet aiheuttaa jotain muutakin sivuääntä kuin kylmänä kolisevaa ääntä?
Tämä oli varmaan epämääräisesti kuvattu, mutta toistaiseksi en ole selvittänyt asiaa tämän paremmin. Ymmärtääkseni runkolaakerivauriot ovat Zetecissä äärimmäisen harvinaisia, kiertokangen laakerivauriotkin melko harvinaisia. Nyt koneesta kuitenkin tulee sellainen ääni kuin olisi jokin laakerivaurio. Toisaalta olen ymmärtänyt niin, että runkolaakeri- ym. vauriot aiheuttaisivat pikemminkin kolisevan ja naputtavan äänen koneen ollessa kylmä. Nyt ei kolise mikään, vaan suhisee ja sirisee - ja lämpimänä!
Mistä lie öljynpaineen nousun hitaus startissa johtuu?
--
Tuomas Yrjövuori
Kun auton starttaa, öljynpaineen valo palaa n. 5 sekunnin ajan. Aiemmin se on sammunut välittömästi starttauksen yhteydessä, oli kone sitten kuuma tai kylmä. Nyt kylmänä käynnistäessä öljyvalo palaa. Kun se sammuu, kuuluu pieni vinkaisu koneesta. Sen jälkeen kone käy aivan normaalin ja hyvän tuntuisesti, kunnes moottori lämpenee normaalisti. Sitten alkaa sirisevä ja suhiseva käyntiääni n. 2000 rpm tienoilla.
Kysymys: Voiko koneessa olla laakerivika? Jos on, niin miksi se ilmestyi samaan aikaan, kun venttiikoneisto kronklaa? Voivatko huonot venttiilinnostimet aiheuttaa jotain muutakin sivuääntä kuin kylmänä kolisevaa ääntä?
Tämä oli varmaan epämääräisesti kuvattu, mutta toistaiseksi en ole selvittänyt asiaa tämän paremmin. Ymmärtääkseni runkolaakerivauriot ovat Zetecissä äärimmäisen harvinaisia, kiertokangen laakerivauriotkin melko harvinaisia. Nyt koneesta kuitenkin tulee sellainen ääni kuin olisi jokin laakerivaurio. Toisaalta olen ymmärtänyt niin, että runkolaakeri- ym. vauriot aiheuttaisivat pikemminkin kolisevan ja naputtavan äänen koneen ollessa kylmä. Nyt ei kolise mikään, vaan suhisee ja sirisee - ja lämpimänä!
Mistä lie öljynpaineen nousun hitaus startissa johtuu?
--
Tuomas Yrjövuori