S-Max 2.0 - voimansiirto helisee/rutisee kiihdytettäessä
Lähetetty: 27 Touko 2010 22:04
Lopulta päädyin kysymään asiaa täältä tietäjiltä, kun paikallinen merkkihuolto ei saanut voimansiirrosta kuuluvia rutinoita/kilkatusta poistettua.
Hankin auton n. kuukausi sitten ja nyt on mittarissa 49tkm.
Onneksi autossa on vaihtoautotakuu ja tämä(kin) vika menee sinne.
Ongelman kuvaus:
- Voimansiirrosta alkaa kuulumaan kiihdytettäessä 2500 kiekan kohdalla samanlaista rutinaa ja helinää, kuin jokin vaihteiston hammasratas tai vastaava olisi löysällä.
- Rutinat jatkuvat aina 3500 kierrokseen asti, kunnes loppuvat.
- Tyhjäkäynnillä konetta pyöritetttäessä ja tasakaasulla ajettaessa ei kuulu mitään ääniä.
- Rutina/helinä kuuluu siis vain konetta vedätettäessä ja tietyllä kierrosalueella kiihdytettäessä.
Alueella missä koneen vääntö on korkeimmillaan?
Tehdyt toimenpiteet:
- Kuuntelivat koneen toimintaa merkkihuollossa mikrofonisysteemeillä ja ovat paikallistaneet sen vaihdelaatikko-kytkin-voimansiirtoalueelle.
- Laatikko on avattu tällä viikolla ja vaihtoivat sinne vauhtipyörän (ja kehtasivat sanoa, että nyt on taas kaikki kunnosa).
- Tänään taas normaalisti kiihdytellessä, alkoi samat äänet kuulumaan.
- Vauhtipyörän vaihtamisem jälkeen koneen ravistelu 2500 kierroksen kohdalla on kyllä laantunut ja myös tyhjäkäynnillä ei enää nyki silloin tällöin.
Omat huomiot:
- Ylämäissä rutinat vain pahenevat, varsinkin jos perässä on kärry ja painoa.
- 1- ja 2-vaihteella kiihdytettäessä ei sivuääniä ko. kierrosalueella esiinny.
- Isommilla vaihteilla kiihdytettäessä äänet saadaan todella helposti esiin.
Käyttääkö voimansiirto vaihteilla 3-5 jotain eri hammasrattaita kuin vaihteilla 1-2?
Hankin auton n. kuukausi sitten ja nyt on mittarissa 49tkm.
Onneksi autossa on vaihtoautotakuu ja tämä(kin) vika menee sinne.
Ongelman kuvaus:
- Voimansiirrosta alkaa kuulumaan kiihdytettäessä 2500 kiekan kohdalla samanlaista rutinaa ja helinää, kuin jokin vaihteiston hammasratas tai vastaava olisi löysällä.
- Rutinat jatkuvat aina 3500 kierrokseen asti, kunnes loppuvat.
- Tyhjäkäynnillä konetta pyöritetttäessä ja tasakaasulla ajettaessa ei kuulu mitään ääniä.
- Rutina/helinä kuuluu siis vain konetta vedätettäessä ja tietyllä kierrosalueella kiihdytettäessä.
Alueella missä koneen vääntö on korkeimmillaan?
Tehdyt toimenpiteet:
- Kuuntelivat koneen toimintaa merkkihuollossa mikrofonisysteemeillä ja ovat paikallistaneet sen vaihdelaatikko-kytkin-voimansiirtoalueelle.
- Laatikko on avattu tällä viikolla ja vaihtoivat sinne vauhtipyörän (ja kehtasivat sanoa, että nyt on taas kaikki kunnosa).
- Tänään taas normaalisti kiihdytellessä, alkoi samat äänet kuulumaan.
- Vauhtipyörän vaihtamisem jälkeen koneen ravistelu 2500 kierroksen kohdalla on kyllä laantunut ja myös tyhjäkäynnillä ei enää nyki silloin tällöin.
Omat huomiot:
- Ylämäissä rutinat vain pahenevat, varsinkin jos perässä on kärry ja painoa.
- 1- ja 2-vaihteella kiihdytettäessä ei sivuääniä ko. kierrosalueella esiinny.
- Isommilla vaihteilla kiihdytettäessä äänet saadaan todella helposti esiin.
Käyttääkö voimansiirto vaihteilla 3-5 jotain eri hammasrattaita kuin vaihteilla 1-2?