Sivu 1/1

EGR-venttiilin puhdistus bensa-autossa

Lähetetty: 22 Touko 2010 18:47
Kirjoittaja Mattius
Terve,

tulin jälleen hankkineeksi Ford-merkkisen auton, mallia 1985 Mercury Gran Marquis LS sedan. Maileja on kertynyt vasta 107 tuhatta, mutta pientä kulutusongelmaa on esiintynyt matkan varrella (20-50 L/100 km). Nyt kulutus on korjaantunut noin 16 L/100 km, joskin aikaisempien 302" Fordien keskikulutus on liikkunut 12-13 litran paikkeilla / 100 km.

Syitä oli mm. Katkennut Lambda-anturi, imuilman lämpötilansäätimen kalvon alipainevuoto, huonot sytytystulpan kontaktit johtimiin jne.

Nyt on jäljellä EGR-venttiilin huono toiminta, jolloin karstottunut venttiili jää auki ja seurauksena on liian vahva seos bensiiniä kylmänä- ja tyjäkäynnillä. Näin olen aiheesta lukenut englanninkielisiltä sivustoilta. Vastaheittona näyttää sytystulpista päätellen olevan liian laiha seos maantieajossa. Aiemmin omistamistani kolmesta V8-Fordista kahdessa tuli moottorivaurio: toisesta paloi venttiili (?) ja toisesta kansipahvi kuljettajanpuoleisesta lohkosta.

Kyseessä on siis aito Fordi Ameriikasta, joten kirjoittelin "Elohopean-nopeasti" ainoalle Foordi-sivuille Suomessa. Vastailkaa kokemuksistanne - Kiitos.

JK. Sama moottori on myös V8 Mustangeissa, joten osoite lie oikea?

Re: EGR-venttiilin puhdistus bensa-autossa

Lähetetty: 22 Touko 2010 20:23
Kirjoittaja jsel
Järkevin (?) EGR:n korjaus taitaa olla tulpata koko roska tai heivata jonnekin minne valo ei paista :P