EGR-venttiilin puhdistus bensa-autossa
Lähetetty: 22 Touko 2010 18:47
Terve,
tulin jälleen hankkineeksi Ford-merkkisen auton, mallia 1985 Mercury Gran Marquis LS sedan. Maileja on kertynyt vasta 107 tuhatta, mutta pientä kulutusongelmaa on esiintynyt matkan varrella (20-50 L/100 km). Nyt kulutus on korjaantunut noin 16 L/100 km, joskin aikaisempien 302" Fordien keskikulutus on liikkunut 12-13 litran paikkeilla / 100 km.
Syitä oli mm. Katkennut Lambda-anturi, imuilman lämpötilansäätimen kalvon alipainevuoto, huonot sytytystulpan kontaktit johtimiin jne.
Nyt on jäljellä EGR-venttiilin huono toiminta, jolloin karstottunut venttiili jää auki ja seurauksena on liian vahva seos bensiiniä kylmänä- ja tyjäkäynnillä. Näin olen aiheesta lukenut englanninkielisiltä sivustoilta. Vastaheittona näyttää sytystulpista päätellen olevan liian laiha seos maantieajossa. Aiemmin omistamistani kolmesta V8-Fordista kahdessa tuli moottorivaurio: toisesta paloi venttiili (?) ja toisesta kansipahvi kuljettajanpuoleisesta lohkosta.
Kyseessä on siis aito Fordi Ameriikasta, joten kirjoittelin "Elohopean-nopeasti" ainoalle Foordi-sivuille Suomessa. Vastailkaa kokemuksistanne - Kiitos.
JK. Sama moottori on myös V8 Mustangeissa, joten osoite lie oikea?
tulin jälleen hankkineeksi Ford-merkkisen auton, mallia 1985 Mercury Gran Marquis LS sedan. Maileja on kertynyt vasta 107 tuhatta, mutta pientä kulutusongelmaa on esiintynyt matkan varrella (20-50 L/100 km). Nyt kulutus on korjaantunut noin 16 L/100 km, joskin aikaisempien 302" Fordien keskikulutus on liikkunut 12-13 litran paikkeilla / 100 km.
Syitä oli mm. Katkennut Lambda-anturi, imuilman lämpötilansäätimen kalvon alipainevuoto, huonot sytytystulpan kontaktit johtimiin jne.
Nyt on jäljellä EGR-venttiilin huono toiminta, jolloin karstottunut venttiili jää auki ja seurauksena on liian vahva seos bensiiniä kylmänä- ja tyjäkäynnillä. Näin olen aiheesta lukenut englanninkielisiltä sivustoilta. Vastaheittona näyttää sytystulpista päätellen olevan liian laiha seos maantieajossa. Aiemmin omistamistani kolmesta V8-Fordista kahdessa tuli moottorivaurio: toisesta paloi venttiili (?) ja toisesta kansipahvi kuljettajanpuoleisesta lohkosta.
Kyseessä on siis aito Fordi Ameriikasta, joten kirjoittelin "Elohopean-nopeasti" ainoalle Foordi-sivuille Suomessa. Vastailkaa kokemuksistanne - Kiitos.
JK. Sama moottori on myös V8 Mustangeissa, joten osoite lie oikea?