Mondeon etupyrän laakerin vaihto.. Ketä uskoa?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Naq
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Huhti 2005 07:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mondeon etupyrän laakerin vaihto.. Ketä uskoa?

Viesti Kirjoittaja Naq »

Mk1 Mondeon apukuskinpuoleinen laakeri taitaa olla entinen äänestä päätellen..
Kävin kyselemässä vaihtohintoja ja kaikki paitsi yksi liike varoitteli että jarrulevy voi mennä palasiksi kun laakeria vedetään ulos.
Tämä yksi liike väitti ottavansa koko tolpan irti ja vetävän laakerin pois prässissä?! Ettei levyyn tarvisi koskeakkaan..

Eikö muilla ole siis vehkeitä tollaseen vai eikö ne tiedä että sen voi tehdä noinkin?
Tai sitten se yksi liike ei tiedä mistä puhuu. =)

Ei viittisi pistää hyviä levyjä vaihtoon..
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

En ole kyseistä konstruktiota nähnyt mutta vähän ihmetyttää miten laakeria irroitettaessa saisi levyn bashaksi :shock:
Viimeksi muokannut Regu, 08 Loka 2005 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort 1.8 sport -97
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Lainaus alfamerin korjausoppaasta.

"Etupyörät on laakeroitu huoltovapaalla kuulalaakerilla.Korjaamoissa vaihtoon käytetään prässiä ja erikoistyökalua". Voin skannata ja lähettää sulle ohjeet jos kiinnostaa.

Se,että jarrulevyt tuossa vaurioituisi jotenkin kuulostaa omituiselta.
XR3i
kariboy
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Maalis 2005 21:00
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Itse vaihdoin kakslitraseen ysivitoseen Mondeoon etupyöränlaakerin ja työkaluista monimutkaisin oli ruuvipenkki.
Ei siihen mitään ihmekaluja tartte, jos on joskus vähänkään vastaavaa tehnyt.
Navan kyllä irroitin ja jarrulevy jäi ehjäksi.
Tosin aika veemäinen homma siinämielessä, että aikaa meni mutta palkoille pääsin ja harrastustahan se vain on :wink:
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

Voi se lähteä ilman prässiäkin jos ei ole oikein jämähtänyt kiinni.
Ei tahdo oikein kestää etulaakerit V6 mondeossa joka sullakin ilmeisesti on. Kone on sen verran painavampi kuin nelosmoottori.
Mulla on molempiin mitä on / on ollut niin on joutunut vaihtaa.
Naq
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Huhti 2005 07:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naq »

siipicossu kirjoitti: Ei tahdo oikein kestää etulaakerit V6 mondeossa joka sullakin ilmeisesti on.
On juu V6.. Taidan siis viedä sinne missä sanovat vaihtavan levyyn koskematta. Tai sitten vaihdan itse, mutta alkaa nuo kelit olevan aika paskat kohta. :(
Hintahaarukka oli muuten 120€-190€.. laakerin hinta kai 60€, joten ei kovin pahalta kuullosta.

Niin ja yhteensä kolme liikettä varoitteli tuosta levyn hajoamisesta..
Kaksi niistä oli AD-korjaamoja.
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
Iso-D
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Loka 2005 19:06
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja Iso-D »

Siis se levy on kiinni vain parilla prikalla, kaipa nuo tyhmempikin tajuaa irti ottaa, ennenkuin alkaa prässillä napaa ahdistelemaan :shock:
Ootko muuten varma siitä, kumpi puoli on kysymyksessä?
Nimim. vaihdoin sitten molemmat puolet :roll:
Naq
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Huhti 2005 07:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naq »

Luulisin olevani oikealla puolella.. Juuri sieltä löyty välystä pystysuunnassa jo puol vuotta sitten.. Ajattelin että kestäis, mutta kohta ei viiti enää ajaa pidempiä matkoja. :) Kerron miten kävi kun saan sen pajalle vietyä!

Kiitoksia vastauksista..!
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
kariboy
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Maalis 2005 21:00
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Mig on hyvä kaveri tuossa koolien irrotuksessa, jos ovatten muuten pahassa paikassa...
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
PA3
Viestit: 116
Liittynyt: 10 Touko 2005 16:56
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja PA3 »

ei se tarvii ku satula irti ja levy on kiinni kahdella peltisellä "mutterilla", tolppa irti, alapallo irti, raidetanko irti, ja napa pois ja ulkokehä istui muuten KIINNI 5000kg oli prässissä painoa ennen kuin lähti... Jos korjaamo veloittaa uusista levyistä niin se on rahastusta.
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Viesti Kirjoittaja jamo »

prässillähän ne laakerit irti lähtee jos sellainen on käytössä, ja samanlaisella koneella ne uudetkin laakerit menee paikalleen.
kariboy
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Maalis 2005 21:00
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Todennäköisesti ja muistaakseni mulla se levy ei ollut kovin pahasti ruostunut kiinni, koska lähti ilman mieletöntä väkivaltaa irti :shock:
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Vastaa Viestiin